تحلیلگران مسایل داخلی لبنان اعتقاد دارند که این بار نیز مانند دفعات پیشین سرنوشت ریاست جمهوری لبنان به عوامل خارجی مرتبط شده است.

پشت پرده کاندیداتوری گروه بین‌الملل مشرق - سومین تلاش پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور این کشور نیز ناکام ماند. این در حالی است که رایزنی ها و مذاکرات سیاسی در سایه اصرار دو گروه بر مطالبات خود ادامه دارد و از سوی دیگر شاخص های قطعی وجود دارد که نشان می‌دهد بار دیگر برگه های انتخاب رئیس جمهور در خارج از مرزها قرار دارد و تصمیم سرنوشت ساز در داخل این کشور اتخاذ نمی‌شود.

چیزی که این استدلال را ثابت می کند، این است که امین الجمیل رئیس حزب الکتایب لبنان در ساعت‌های اخیر به معراب رفته، اما نتوانسته یخ بزرگی که در نتیجه اصرار بر کاندیداتوری سمیر جعجع از سوی 14 مارس به وجود آمده را بشکند.

این در حالی است که این گروه می داند که اصرار بر نامزدی جعجع تنها به خلأ ریاست جمهوری در کشور منجر می شود، چیزیکه دیگر هشت مارس نیز از آن ترسی ندارد و آن را بهتر از روی کار آمدن رئیس جمهوری تحمیلی می داند که بحران را در کشور تمدید کند و فضای بی ثباتی را برای یک دوره طولانی دیگر ادامه دهد.

آنها می دانند که ادامه بحران در کشور می تواند لبنان را از نقشه کشورهای تاثیر گذار منطقه ای بیرون آورد. هشت مارس اعتقاد دارد که روی کار بودن دولت تمام سلام بهتر از انتخاب رئیس جمهوری است که با سازش‌های ناکام روی کار آید و نتواند با پروژه‌ها و طرح های آینده منطقه تناسب ایجاد کند. این موضوع می تواند بحران دولتی در کشور را تثبیت کند.

پشت پرده کاندیداتوری
سمیر جعجع

دیدار کنندگان با نبیه بری در عین التینه از دیدارهای علی عواض العسیری سفیر عربستان سعودی با نبیه بری و دولت تمام سلام جویا می شوند و دیدار وی با بری را در راستای انتخاب رئیس جمهور و مدیریت این روند در سایه افزایش سطح مطالبات سیاسی عربستان در تحمیل جایگاه سیاسی خود بر پرونده های مهم تر و حساس تر منطقه قلمداد می کنند، اما یک منبع از فرماندهی جریان المستقبل که با مسیحیان 14 مارس ارتباط خوبی دارد، می گوید که دیدار جمیل در معراب در حد مطلوب نبود و هیچ نتیجه ای نداشت؛ چرا که اظهارات کوتاه و خالی از مضمون جمیل مانع از نتیجه بخشی این دیدار شد.

این در حالی است که برخی منابع مطلع از جریان المستقبل اعلام کردند که پذیرش کاندیداتوری سمیر جعجع در راستای مانور سیاسی برای گذران زمان از سوی 14 مارس بود و این جریان به خوبی می‌داند که روی کار آوردن رئیس جمهوری که حزب الله آن را نخواهد در این کشور بسیار مشکل است. بخشی از این روند را نیز می توان به تحولات منطقه ای نسبت داد. همه گروه های سیاسی در لبنان این موضوع را می‌دانند و آن را بخشی از بازی منطقه ای و سازش جهانی به شمار می آورند.

پشت پرده کاندیداتوری

این در حالی است که عربستان سعودی نیز ویژگی های خاص خود را در تعامل با پرونده لبنان دارد و غرب نیز آرمان ها و منافع ویژه خود را می طلبد.

با این وجود ایران و روسیه بیشترین برگه های برنده را در این پرونده دارند، به همین علت است که جریان المستقبل به خوبی میداند که تحرکات جمیل و کاندیداتوری جعجع تنها برای مدیریت دوره کنونی است و نتیجه خاصی نخواهد داشت. البته این روند در انتخابات ریاست جمهوری در لبنان تازگی ندارد و اولین بار نیست که تاثیر عوامل خارجی بر انتخابات بیش از عوامل داخلی است، این یکی از ویژگی‌های بازی سیاسی در لبنان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس