کد خبر 307091
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴

کمتر از یک ماه پیش، رئیس اتحادیه زنبورداران ارومیه از تلف شدن ۵۰‌درصد کلونی‌های زنبورعسل در این استان خبر داد و دلیل این اتفاق را کمبود و گرانی داروها و ورود داروهای قاچاق و غیراستاندارد اعلام کرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، تنها در ۳ماه، حدود ۵۰‌درصد زنبورهای عسل کشور از بین رفتند تا داستان مرگ زنبورها نامی جز سونامی مرگ نداشته باشد. به گفته زنبورداران، داروهای تقلبی قاچاق که از چین می‌آیند، زنبورها را محکوم به مرگ کرده‌اند.  زمستان ‌سال گذشته این محکومیت ۲۰ تا ۵۰‌درصد زنبورها را در استان‌های مختلف کشور از بین برد و تعداد کلونی‌های زنبور را به‌شدت کاهش داد.

کمتر از یک ماه پیش، رئیس اتحادیه زنبورداران ارومیه از تلف شدن ۵۰‌درصد کلونی‌های زنبورعسل در این استان خبر داد و دلیل این اتفاق را کمبود و گرانی داروها و ورود داروهای قاچاق و غیراستاندارد اعلام کرد. داروهایی که از بهمن ‌سال گذشته تا نیمه فروردین امسال، حدود ۵۰‌درصد کلونی‌های زنبور عسل را از بین برد.

حالا یوسف‌علی رادپور نایب‌رئیس اتحادیه کشوری زنبورداران با تایید خبر تلفات زنبورها در چند ماه اخیر به یک پایگاه خبری می‌گوید: «از دی تا اسفند ۹۲ بین ۳۰ تا ۵۰‌درصد زنبورهای کشور از بین رفته‌اند که این ‌درصد با توجه به استان‌های مختلف، متغیر است.

از سوی دیگر مدتی است دارویی به اسم «وانکاک» وارد بازار شده که همچون آب است و روی زنبورها هیچ اثری ندارد. تشخیص داروی اصلی از قلابی نیز برای زنبورداران ممکن نیست. با وجود ورود داروهای تقلبی دستگاه‌های دولتی مسئول هم کم‌کاری می‌کنند. سازمان دامپزشکی که متولی این امر است سکوت کرده و هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.»
داروهای تقلبی، مقاومت دارویی ایجاد کرده‌اند.

تلف شدن زنبورها در ماه‌های گذشته از سوی سازمان دامپزشکی هم تایید شده اما این سازمان مرگ زنبورها به دلیل داروی تقلبی را نمی‌پذیرد و اعلام کرده، «داروی تقلبي در بازار ندیده است» اما به گفته زنبورداران رد پای داروهای تقلبی قاچاق که عمدتا از چین وارد شده‌اند به‌راحتی در بازار قابل مشاهده است و پیدا کردن آن کار سختی نیست.

میرمحسن موسویان، مدیرعامل تعاونی زنبورداران اردبیل، به «شهروند» می‌گوید: «تلف شدن زنبورها مربوط به چند ماه اخیر نیست. ۲ یا ۳سالی می‌شود که با اعمال تحریم‌ها، داروهای تقلبی به صورت قاچاق وارد کشور شده و باعث تلف شدن زنبورها شده‌اند. در عین حال در برخی استان‌ها همچون اردبیل، داروهای تقلبی، مقاومت دارویی ایجاد کرده‌اند و حتی مصرف داروهای استاندارد و دارای مجوز هم چاره‌ساز نیست.»

او درخصوص این‌که داروها برای برطرف کردن چه مشکلی مصرف می‌شوند، می‌گوید: «این داروها برای از بین بردن «کنه واروا» مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کنه به بدن زنبورهای بالغ می‌چسبد و تن آنها را سوراخ می‌کند. این سوراخ‌های ‌ریز محل تجمع باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند که درنهایت مرگ زنبورها را رقم می‌زنند. این کنه‌ها با سوراخ کردن تخم زنبورها وارد تخم می‌شوند و پرهای زنبور عسل را از بین می‌برند.

زنبور زمانی که متولد می‌شود بدون پر است.  داروهایی که به از بین بردن این کنه کمک می‌کند، به دو صورت نواری و تبخیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروها استنشاقی هستند و طی دو ماه کم‌کم آزاد شده و کنه‌ها را از بین می‌برند، اما داروهای تقلبی و قاچاق ظرف چند روز آزاد می‌شوند. این زمان باعث می‌شود دوز دارویی که وارد کندو شده زیاد باشد.

این میزان دوز، هم زنبورها را آزار می‌دهد و هم کنه‌ها را در مقابل داروها مقاوم می‌کند.» موسویان دلیل استفاده زنبورداران از داروهای قاچاق را نبود دارو در ماه‌های گذشته اعلام می‌کند و یادآور می‌شود که «دارویی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفته آپیستان نام دارد اما این دارو در ۲،۳ سال گذشته در دسترس نبود و الان در بازار یافت می‌شود.

زنبوردار مجبور بوده است، به هر صورتی که امکان آن وجود دارد، دارو را از بازار تهیه کند. درحال حاضر نیز قیمت این دارو به‌شدت افزایش یافته و از بسته‌ای ۱۰‌هزار تومان به ۶۴‌هزار تومان رسیده، اما برای زنبوردار به صرفه است که این دارو را به جای داروی ارزان تقلبی خریداری کند تا بتواند زنبورهای خود را درمان کند  و آنها را از دست ندهد.»

۴ نوع داروی مجاز در مقابل ۱۷ نوع داروی تقلبی

هرچند پیش از این سازمان دامپزشکی از دیده نشدن داروهای تقلبی در بازار حکایت کرده بود و حبیبی، مدیرکل دارو و درمان سازمان دامپزشکی دراین‌باره گفته بود که «گزارش رسمی از سوی نمایندگان ما مبنی بر موجود بودن داروی غیرمجاز زنبور در بازار اعلام نشده، اما از سوی برخی زنبورداران اعلام شده که داروی قاچاق در بازار زیاد است و بعید نیست که به علت مصرف داروی قاچاق، تلفات زنبورها زیاد شده باشد.»

اما به گفته مدیرعامل تعاونی زنبورداران اردبیل، تعداد داروهای تقلبی در بازار بسیار بیشتر از داروهای دارای مجوز است: « تنها ۴ نوع داروی «بایوارول»، «آپیگارد»، «های کیلین» و «آپیستان» با مجوز و استاندارد در داخل بازار وجود دارد و در مقابل این ۴ نوع داروی مجاز، ۱۷ نوع دارو در بازار موجود است که قاچاقی به کشور می‌آیند و مجوز ورود ندارند.»

زنبورها راه خانه را گم می‌کنند

موسویان در ادامه با تاکید بر این‌که کنه‌ها برای زنبورداران دردسر شده‌اند، از بیماری جدیدی می‌گوید که زنبورها را از کندوها فراری داده و هنوز دلیلی برای آن پیدا نشده است: «مدتی است بیماری جدیدی با نام سی سی دی به کندوها  آمده.  در گذشته در هر کندو چند‌هزار زنبور با ملکه زندگی می‌کردند که باگذشت زمان این زنبورها رفته‌اند و در هر کندو ۴۰ تا ۵۰ زنبور با ملکه باقی مانده‌اند.

دلایل مختلفی برای این مشکل اعلام شده است برخی می‌گویند: امواج موبایلی یا رادیویی، باعث می‌شود زنبورها راه کندو را گم کنند. برخی دیگر هم معتقدند که محیط کندو به خاطر وجود کنه‌ها آرامش را از زنبورها گرفته و باعث فرار آنها از کندو شده است. به هر صورت هر چند هنوز دلیلی برای بیماری جدید اعلام نشده اما یکی از دلایلی که اعلام می‌شود وجود کنه واروا در کندوهاست.»

باز هم پای چین وسط است

با وجود تایید نشدن وجود داروهای تقلبی قاچاق در بازار از سوی سازمان دامپزشکی، زنبورداران یک‌صدا وجود این داروها را تایید کرده و حتی کشور تولیدکننده این داروهای تقلبی را چین اعلام می‌کنند.

امین کریمی رئیس اتحادیه زنبورداران خوزستان در این‌خصوص می‌گوید: «این داروها از چین وارد شده است.  دارویی به اسم «واکوزین» در بازار موجود است که برای انسان هم بسیار خطرناک بوده و اثرات مضری روی عسل می‌گذارد که حتی در حد مسمومیت است ولی همچنان از سوی زنبورداران  استفاده می‌شود.»

مشکلات نقدینگی که در تمام فعالیت‌های اقتصادی گریبان فعالان را گرفته، زنبوردارها را نیز بی نصیب نگذاشته و به نظر می‌رسد قیمت مناسب داروهای چینی قاچاق که همچون سایر کالاهای چینی بهای پایینی دارند، باعث شده زنبورداران برای حل مشکل کنه‌ها دست به دامان داروهای قاچاق شوند. دامانی که نه‌تنها کمکی به آنها نکرده بلکه کندوها را برای زنبورها ناامن کرده است تا به گفته نایب‌رئیس اتحادیه کشوری زنبورداران در زمستان‌ سال گذشته ۲۰ تا ۵۰‌درصد زنبورها تلف شوند.

منبع: روزنامه شهروند

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس