همزمان با گشایش بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ناشران حوزه‌ دفاع‌مقدس و ادبیات پایداری نیز با آثار متنوع و جدید در این نمایشگاه حاضر شده‌اند.

به گزارش مشرق، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مهمترین رویدادهای فرهنگی کشور در طول سال به حساب می‌آید. این نمایشگاه در حقیقت بهترین فرصت برای مخاطبان علم و فرهنگ است تا با حضور در این محل با کتاب انس بگیرند و بر دانش و معرفت خود بیافزایند.

در این بین اگربه دنبال کنکاش میان ارتباط «جنگ و ماشه» و «کتاب و واژه» در این نمایشگاه باشیم شاید بهترین تعبیر برای غنابخشی به این دو مفهوم در قالب «خاکریز فرهنگی» بگنجد چرا که اگر روزگاری رزمندگان برای حفظ مرزهای جغرافیایی و دینی اسلحه بدست گرفتند امروزه نویسندگان قلم بدست گرفته‌اند و رسالت ثبت آنچه توسط رزمندگان،شهدا،جانبازان و آزادگان رقم خورده است را بر دوش دارند.

برخی ناشران حوزه ایثار و شهادت و ادبیات پایداری که در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافته‌اند به برخی از آثار پرفروش خود اشاره می‌کنند. یکی از غرفه‌داران انتشارات‌ «روایت فتح» با اشاره به حضور پرشور مردم در نمایشگاه معتقد است که میزان مخاطبان به آثار دفاع‌مقدسی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و اغلب مخاطبان این غرفه را جوانان تشکیل داده‌اند.

وی همچنین اشاره‌ای به مجموعه کتاب‌های «اینک شوکران»،«نیمه پنهان» و«یادگاران» دارد و از آنها به عنوان پرمخاطب‌ترین کتاب‌های این انتشاراتی یاد می‌کند.همچنین زندگینامه شهیدان «منوچهر مُدِق» و «محمد بروجردی» را هم از پر فروش‌ترین کتاب‌های این ناشر تا ششمین روز برگزاری نمایشگاه عنوان می‌کند.

علاوه بر این، «سوره مهر» یکی دیگر از ناشران ادبیات پایداری هم از وضعیت خوبی در رابطه با عرضه آثار دفاع مقدسی برخوردار است.به گفته یکی از غرفه‌داران این انتشاراتی، با توجه به تبلیغات خوبی که اصحاب رسانه در رابطه با معرفی آثار دفاع مقدسی داشته‌اند کتاب‌های«پایی که جا ماند»،«دا»،«لشکر خوبان»،«دختر شینا» و «زندان الرشید» از پرفروش ترین آثار بوده‌اند.

این غرفه‌دار که سابقه حضور در دوره‌های پیشین نمایشگاه کتاب را داشته است معتقد است هر ساله به علاقه‌مندان آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس افزوده خواهد شد.این مخاطبان هم از گروه‌های سنی مختلف هستند.

خانجانی از مسئولان غرفه «نشر شاهد» وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران برخلاف دیگر ناشران معتقد است: امسال نسبت به سال گذشته میزان استقبال از این غرفه کاهش داشته است و علی‌رغم اینکه با آثار متنوع برای گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافته‌اند اما میزان فروش چشمگیر نبوده است.

او با اشاره به اینکه مصولات فرهنگی و آثار این ناشر در قالب کتاب‌های تاریخ شفاهی،فرهنگ اعلام،خاطره،داستان و رمان در نمایشگاه عرضه شده است می‌گوید: کتاب‌های زندگینامه شهیدان محسن وزوایی با عنوان«ققنوس فاتح»،سید مجتبی هاشمی با عنوان‌«آقا سید مجتبی»،گزیده وصیتنامه موضوعی شهدا و کتاب شعر کودکان و «ترکش‌های ولگرد» از جمله آثاری هستند که بازدیدکنندگان از آن‌ها استقبال کرده‌اند.

اما گر بخواهیم به پرفروش‌ترین اثر دفاع مقدس که تا کنون برای سی و پنجمین بار تجدید چاپ شده است اشاره‌ای داشته‌ایم باید به انتشارات «سوره سبز» سر بزنیم.این انتشارات با عرضه«اطلس نبردهای ماندگار» که مروری بر تمامی عملیات‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس دارد توانسته است مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند.همچنین«چریک پیر» که زندگی‌نامه سرلشکر شهید آبشناسان است و مجموعه 10 جلدی «حدیث ماندگاری» از دیگر آثار این انتشارات هستند که با استقبال مطلوب مخاطبان جوان رو به رو شده است.

یکی از انتشاراتی‌های که برای نخسیت بار تجربه حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را دارد «مرکز مطالعات پژوهشی 27 بعثت» است.این انتشاراتی با عرضه 22 عنوان کتاب در نمایشگاه حاضر شده است. «اسرار مکتوم» که ناگفته‌های هشت سال دفاع مقدس از زبان مسئولان کشوری و لشکری است،«ماه همراه بچه‌ها» که درباره شهید محمد ابراهیم همت فرمانده لشکر27 محمد رسول‌الله (ص) است و دو کتاب درباره جاوید‌الاثر حاج احمد متوسلیان با عناوین «در هاله‌ای از غبار» و «وقتی کوه گم شد»از جمله کتاب‌های پر فروش مرکز مطالعات پژوهشی بعثت هستند.

افزون بر این، «موسسه فرهنگی پیام آزادگان» از ناشرانی به شمار می‌آید که به صورت خاص درباره آزادگان فعالیت دارد.این ناشر با 70 عنوان کتاب در نمایشگاه امسال حضور دارد و تاکنون «سرباز کوچک امام» که خاطرات آزاده نوجوان«مهدی طحانیان» است و«حاج آقاابوترابی» از پرفروش ترین کتاب‌های این انتشارات بوده‌اند.مسئول غرفه این انتشارات از استقبال خوب بازدید کنندگان ابراز خرسندی می‌کند.

یکی از ارگان‌های نظامی که در قالب نشر درعرصه دفاع مقدس فعالیت دارد ارتش است. این نهاد با دو غرفه با عناوین«حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» و «عقیدتی سیاسی ارتش» به نمایشگاه آمده است. استقبال از این غرفه‌ها مطلوب ارزیابی می‌شود چرا که مخاطبانشان را همه گروه‌های سنی تشکیل می‌دهند و مجموعه هفت جلدی«زینب و مادرش»،«پرواز تا بی‌نهایت»که زندگینامه سرلشکرخلبان عباس بابایی است ،«6410»و «راکت‌ها و موشک‌های استراتژیک» از جمله کتاب‌هایی هستند که مخاطبان بیشتری را در این غرفه‌ها جذب کرده‌اند.

* منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس