کد خبر 306544
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷

ما برای شما هفت گام پیشنهادی داریم تا اگر در چنین حالتی به سر می‌برید با کمک گرفتن از آنها دوباره شادی و نشاط را به زندگی خود بازگردانید، نکاتی که فریده میرزایی، روان‌شناس آنها را این‌گونه عنوان می کند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، تا حالا پیش آمده که صبح وقتی چشم‌هایتان  را باز می‌کنید نیم چرخی بزنید و بعد از اینکه عقربه های ساعت را با چشم نیمه باز دیدید با خود بگویید وای! باز یک روز دیگر شروع شد،چقدر غمگین و بی حوصله‌ام، اگر مجبور نبودم امروز هیچ کاری نمی‌کردم، دست و دلم به کارها نمی‌رود و جملاتی از این قبیل.

حال و روزی که امروزه روان‌پزشکان و روان‌شناسان از آن به عنوان افسردگی یاد می‌کنند. ما برای شما هفت گام پیشنهادی داریم تا اگر در چنین حالتی به سر می‌برید با کمک گرفتن از آنها دوباره شادی و نشاط را به زندگی خود بازگردانید، نکاتی که فریده میرزایی، روان‌شناس آنها را این‌گونه عنوان می کند.

قدم نخست؛ کارهای تکراری نکنید

تکراری بودن کارها و فعالیت‌هایی که هر روز انجام می‌دهید شاید نخستین دلیل برای ابتلا به این عارضه باشد. اینکه سر ساعت معینی بیدار شویم، کارهایی را انجام دهیم که دیروز، هفته گذشته و ماه‌های گذشته موبه مو آنها را انجام داده‌ایم.  علاوه براین نداشتن برنامه مشخص برای روزهای هفته و حتی ساعت‌های یک روز نیز می‌تواند دلیلی برای بروز علایم افسردگی و در نهایت مبتلا شدن به این اختلال خلق باشد.

اینکه صبح‌ها باید بیدار شد و بدون کمترین تغییری همان فعالیت‌های همیشگی را انجام داد این‌قدر کسل کننده و خالی از هیجان است که شاید جایی برای لبخند زدن به زندگی باقی نگذارد. ماندن در خانه برای روزهای متمادی و نداشتن رابطه با دنیا و افراد خارج از خانه هم می‌تواند دلیل دیگری برای این موضوع باشد.
 
قدم دوم؛ چه کار کنیم افسرده نباشیم؟

به طور حتم هیچ یک از ما دوست نداریم تمام طول روز را بی‌حوصله و کسل بگذرانیم، براین اساس گام نخست این است که خود بخواهیم از این حال و روز خلاص شویم، فکر می‌کنید برای قدم بعدی بهتر است از چه شروع کنیم؟ از خودمان، خانه، محیط اطراف، اعضا خانواده شاید هم از یک برنامه ریزی درست و اصولی که همه این موارد را در آن لحاظ کرده باشیم تا با اجرای مو به موی آن تمام بی حوصلگی ها را ترک و فراموش کنیم.

پس اگر تا امروز حوصله نداشتید و فکر می‌کردید آنقدر خسته شده‌اید که ترجیح می‌دهید در رختخواب بمانید یا دیگر علاقه ای به آنچه که هر روز باید انجام دهید، ندارید کمی صبور باشید تا با هم از پله های این نردبان بالا برویم.  
 
قدم سوم؛ از خودم شروع می‌کنم

ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. به طور مثال وقتی از خواب بیدار شدیم نفس عمیقی بکشیم، یک دم و باز دم عمیق تا ریه‌هایمان پر از هوای تازه شود، بعد دست‌هایمان را کمی کش دهیم تا حس بیدار شدن در همه بدن مان جان بگیرد، یادتان باشد خنده بر هر درد بی درمان دواست پس لبخند را فراموش نکنید.

اگر اتاقتان پنجره ای دارد که رو به آفتاب باز می‌شود از اینکه بلند شوید و پرده‌ها را کنار بزنید تا نور داخل اتاق شود غافل نشوید. دست‌ها و صورت خود را با آب تقریبا سرد بشویید تا خواب و کسالت از سرتان بپرد. بعد همانطور که ایستاده‌اید روبه‌روی آینه به خود بگویید امروز روز خوبی است و باید کارهای مثبت زیادی انجام بدهم.
 
قدم چهارم؛ چه بپوشیم؟

سعی کنید لباسی بر تن کنید که دوست دارید و از دیدن آن حس رضایت خاطر به شما دست می‌دهد. راحتی و داشتن احساس خوب در یک لباس می‌تواند تاثیر زیادی در روحیه افراد داشته باشد. رنگ هم مهم است.

فراموش نکنید رنگ‌ها هم برای خود زبانی دارند که روی ما تاثیر می‌گذارد، پس به هیچ عنوان سراغ رنگ طوسی نروید زیرا تحقیقات نشان می‌دهند افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی بیشتر با رنگ طوسی یا خاکستری ارتباط برقرار می‌کنند درحالی که افراد شاد تمایل به رنگ زرد دارند. از این رو توصیه می‌شود کمتر از رنگ‌های تیره استفاده کنید.
 
قدم پنجم؛ چی بخوریم؟

مواد غذایی که مصرف می‌کنید هم می‌توانند به شما کمک کنند و باعث شوند احساس خوبی داشته باشید و با افسردگی بجنگید تا شاد و سرحال باشید. اگر به خوردن آجیل علاقه دارید به طور حتم خوشحال خواهید شد این جمله را بشنوید که این دسته از تنقلات نقش زیادی در شاد بودن افراد خواهند داشت.

آجیل به دلیل اینکه دارای ویتامین E، نوعی از اسید آمینه و منیزیم است می‌تواند شما را شاد و سرحال ‌کند، البته آلبالو و گیلاس خشک هم به علت برخورداری از پتاسیم، منیزیم و ویتامین C استرس و افسردگی را در فرد کاهش می‌دهند.

مرکبات هم نقش زیادی در از بین رفتن افسردگی و احساس شادی دارند. میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو و نارنگی به دلیل اینکه دارای ویتامین C هستند با کاهش هورمون‌های استرس‌زا در بدن، باعث می‌شوند تا بهتر با استرس مبارزه کنید، پس مصرف آنها را فراموش نکنید.

سبزی‌های سبز برگ مانند کاهو، کلم و اسفناج نیز به دلیل داشتن ماده مغذی نشاط آوری به نام اسید فولیک، موجب کاهش افسردگی در افراد شده و جریان خون را به سمت مغز تسریع می‌کنند که این کار باعث بروز احساس شادی در فرد می‌شود. ماهی نیز گزینه دیگر برای شماست.
 
قدم ششم؛ برنامه ریزی

داشتن یک برنامه هفتگی می‌تواند به شما کمک زیادی کند زیرا وقتی می‌دانید قرار است در طول هفت روزی که در پیش رو دارید چه کارهایی را انجام دهید قادر خواهید بود که برای خود چینش زمانی تعریف شده‌ای داشته باشید که در آن برای هر فعالیت ساعت و تاریخ مشخصی را تعیین کنید. به این ترتیب می‌دانید که چه فعالیت‌هایی را قرار است انجام دهید بنابراین نه وقت کم می‌آورید و نه کاری از قلم می‌افتد.

برای مثال برای دیدن دوستان خود یا رفتن به سینما و پارک برنامه ریزی کنید. در طول هفته روز خاصی را برای سر زدن به دوستان و بستگان خود یا دعوت از آنان اختصاص دهید تا ساعتی را فارغ از دغدغه کارهای خانه در کنار آنان بگذرانید. در صورتی که این کار را انجام دهید به طور حتم روزهای بعدی هفته را با روحیه شاد خواهید گذراند.
 
قدم هفتم؛ محیط اطراف

چینش وسایل خانه به نحوی که باعث مسرت و شادی ما شود نیز یکی از راه‌های کاهش افسردگی است. تحقیقات نشان داده‌اند که نوع قرار گرفتن وسایل خانه در کنار هم، می‌تواند انرژی مثبتی را به ما منتقل کند. استفاده از گل و گلدان در تزیین خانه همچنین رنگ‌های شاد و آرام بخش نیز می‌تواند موجب کاهش افسردگی و افزایش احساس شادمانی در شما شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: حمایت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 12
  • رضا ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    13 3
    من هر وقت یاد درس هایی که بلد نیستم میفتم استرس و اضطراب بهم دست میده و کلا مدرسه بهم ضهر میشه
    • فرخ عبدی IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
      4 0
      کاش ت درس مینوشتی ای چ طرز زهر نوشتنه ؟!
  • سحر ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    10 0
    اصلا نمیتونم درس بخونم از هر لحاظ نمیدونم چرا ولی افسرده ام حوصله هیچ چیزی ندارم حتی اومدم تو این سایت تا حالم بهتر شه اصلا نتونستم مطالب رو بخونم نه این که یاد نداشته باشم حال ندارم زود خسته میشم
  • سحر ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    10 2
    خواهش میکنم یه راه حل بم بگین خدا میدونه دارم چه زجری میکشم
  • سعید ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    3 2
    خیلی عالی بود ممنون، منم یه پیشنهاد دارم برای کسانی که تنظیم خوابشون به هم ریخته و میخوان شب زود بخوابن و لی خوابشون نمیبره، قرصی هست به نام ملاتونین که تنظیم کننده سیتم خواب بدن هست، اکثر داروخونه ها دارن این قرصو، ضرر که نداره برای بدن هیچ سود هم داره، وقتی این قرص رو بخورید حتی اگه خوابتونم نیاد یک ساعت بعدش بدن احساس خواب میکنه، مثلا اگه ساعت 10 خورده بشه 11 احساس خواب سنگین میکنید و صبح به راحتی از خواب بلند میشید، آرزوی سلامتی و موفقیت دارم براتون
  • آتوسا ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    22 0
    خیلی مسخرست به یکی که افسردست بگی لبخند بزن... اگه میتونست که افسرده نبود
  • mojdeh ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
    7 1
    کاش هیچوقت باغم وناراحتی آشنا نمیشدم.شاید باورتون نشه اما هیچ نکته مثبتی تو زندگیم نیست که خوشحالم کنه....
    • هدیه SE ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      3 0
      آری منم
    • مهسا IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      0 0
      دقیقا
  • یاسر ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    2 0
    خیلی مطالب به درد نخوری بود اره خودم خیلی کارها بلدم ولی پول میخوان واقعا خسته شدم من نامزد کردم ولی بعضعی اوقات از همه چی خسته میشم حتی نامزدم واقعا نمیدونم چیکار کنم....
  • نعمت ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    7 2
    خوب بود ولی در جامعه ما دلیل اکثر افسردگی ها نداشتن بزاعت مالی و فقر میباشد اگر پول بود شاید نیمی از کسانی که به افسردگی مبتلا هستند بهبود پیدا میکردند
  • سوگند ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    5 3
    سلام من هم موافقم اگه پول بود فقر نبود افسردگی هم نبود شاد باشین پول چرک کف دسته
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    6 3
    من هم موافقم اگه پول بودافسردگی پیش نمیامدبیشتربی حوسلگیهااینه که خواهشن پدرمادرهای عزیزجلوبچه هاشونگیرن درباره ازدواج بزارین به عشقاشون برسن بخداایران گلستان میشه چرامخالفت میکنین من خودم سه فرزنددارم ولی ازازدواجم مخالفم
  • زهرا IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
    1 0
    به نظرم منم پول خيلي از مشكلات را حل ميكنه و علت بسياري از افسردگي ها بي پولي.اما خيلي از اونايي م كه پول دارن بازم افسرده هستند چون مشكلات خانوادگي دارند.
  • ترانه IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    1 0
    من واقعا هیچ امیدی ندارم حتی نمیتونم درست راه برم از بس فکرم مشغوله و ناراحتم که کنترل خودمو ندارم دست و پام میلرزه این مطالب اصلا کمکم نکرد حالم داغونه هیچکس نمیفهمه
  • عاطفه IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    0 0
    من هروخت غرورم خورد میشه افسرده میشم بعد توکل میکنم به خدااا فقط به خدا بعد سعی میکنم بهش فکرنکنم و بگم ارزش من بالاتر از این حرف یا ادم بوده
  • مریم IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    0 2
    خدا هست شاید یادتون رفته
  • هدیه SE ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    1 0
    سلام خیلی خوب بود تشکر من یک مشکل دارم با کسی نمی‌توانم ارتباط برقرار کنم فک می کنم همه از من بدش میاد لطفا لطفا کمکم کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس