فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه معاونت اجتماعی پرچمدار حرکت ناجا است گفت: نیروی انتظامی با متجریان برخورد می‌کند.

با متجریان برخورد می‌کنیم/ اگر با ملت ایران با زور رفتار شود لج‌بازی می‌کنند به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی در هفدهمین گردهمایی سراسری معاونین اجتماعی استان‌ها و پلیس‌های تخصصی ناجا با تبریک روز معلم و روز کارگر به فضیلت کار و تولید در اسلام پرداخت و گفت: ‌کار و تولید در اسلام فضیلت است و باید به اندازه مصرف شود.

وی افزود: تعلیم و تعلم از فضائل دینی است و قدرت انتقال دانش به دیگران مهم است چون انسان تنها فرهنگ‌ساز است و فرق انسان و حیوان در فرهنگ است.

احمدی‌مقدم به حدود فطرت در انسان پرداخت و گفت: انسان علاوه بر غریزه، فطرت دارد و به دلیل وجود عقل می‌تواند بیاموزد و راه کمال را طی کند.

وی به تأسیس معاونت اجتماعی در ناجا پرداخت و گفت: بحث جامعه محوری پلیس و پیشگیری بدون ارتباط با جامعه و آشنایی با جامعه و حل و فصل جامعه مقدور نیست و برای غلبه بر جرم و ناهنجاری باید با جامعه ارتباط داشت.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: از ابتدا ماهیت،‌ مبارزه با مفاسد اجتماعی بود و مشارکت و آموزش نیز در آن وجود داشت و ماهیتا پلیس امنیت اخلاقی بود و ما باید بتوانیم قدرت مداخله اجتماعی را بالا ببریم.

احمدی‌ مقدم تصریح کرد: اگر ما بخواهیم نتایج اقداماتمان را ارزیابی کنیم، مطالبات مردم را طبقه‌بندی کنیم و ارتباط مردم با پلیس را بهبود بخشیم باید به رفتار پلیس به عنوان یک سازمان خدمت‌دهنده توجه کنیم و باید از نقد و آرای مردم و اصحاب نقد و نظر استفاده کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم مدیریت کنیم، باید بحران‌ها را پیش‌بینی و پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: پیشرفت و سازندگی و تحول زندگی بخصوص بعد از جنگ و تحول در آموزش، فناوری و شهرنشینی در ایران سرعت گرفته و دیگر اینگونه نیست که 30 تا 40 درصد افراد در شهر باشند،‌ چرا که امروزه روستاها به دلیل توسعه به بخش یا شهرستان تبدیل شده‌اند و 70 درصد جمعیت ایران از خدمات شهری استفاده می‌کنند و جامعه مکانیکی به ارگانیکی تبدیل شده و نهادها و مقررات جای نظامات سنتی و حل و فصل‌های خانوادگی را گرفته است و بر اساس قواعد نوشته و توافقات اجتماعی رسمی و شبه رسمی مسائل حل و فصل می‌شود.

وی به ورود اینترنت، رشد تجهیزات ماهواره‌ای و میزان سفر و تردد خارجی اشاره کرد و گفت: این سرعت هم در ایران و هم در جهان شتاب گرفته، لذا کنترل اجتماعی در دنیا ضعیف شده و دولت‌ها نیز رو به تضعیف‌ هستند و کسی می‌تواند مدیریت کند که درک صحیح از این تحولات داشته باشد.

احمدی‌ مقدم تصریح کرد: همانطور که می‌بینیم امروز با مجموعه با ابزارهای پیشرفته‌ای که در دست بشر قرار گرفته، تضعیف این مقوله بیشتر هم شده است، جنگ نرم یک روکش فرهنگی دارد و زیرساخت آن با مشارکت دستگاه‌های اطلاعاتی، طراحی و برنامه ریزی شده که وقتی روکش فرهنگی را برمی‌داریم به CIA می‌رسیم به همین دلیل است که وقتی تمام شبکه‌های خارجی را رصد می‌کنیم به یک زبان و یک هدف با اهداف مشترکی با پشتیبانی قوی می‌رسیم که باید این را درک کنید.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: هنر و فرهنگ و ادبیات برای تسخیر اذهان عمومی است و باید ساده‌اندیش نباشیم و پشت این اهداف را ببینیم.

وی افزود: باید تحلیل‌گرا باشیم و پدیده‌ها را چند لایه ببینیم و لایه پشت پرده بیشتر مدنظر ما باشد و غافل نباشیم.

احمدی‌ مقدم گفت:‌ پدیده‌ها تکرار پذیرند، مگر اینکه به علت و هادیان آن مسلط باشیم و دستگاه فکری آنها را بشناسیم.

این مقام انتظامی تصریح کرد: دولت و ملت باید چون تاروپود فرش باشند و چرا که هیچکدام بدون هم معنا و مفهوم ندارند.

وی تصریح کرد: قدرت انتظامی، پلیس، امنیت و اطلاعات نیز نیاز است و در بهترین شرایط نیز بی‌نیاز از اینها نخواهیم بود ولی این‌ها شمشیری است که برای روز مبادا.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: بدانید یک پارادایم را در نیروی انتظامی شروع کردیم و امروز به تغییر پارادایم در نیروی انتظامی رسیده‌ایم و باید بگوییم که افسران امنیت نرم و جنگ نرم و افسران فکری و فرهنگی پیشتاز مسئولیت در نیرو هستند.

وی به اشراف اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: قدرت پیش‌بینی ناشی از اشراف اطلاعاتی است و مراقبت هوشمندانه، شناخت تهدید، کانون‌های تهدیدزا، کانون‌های آسیب‌زا و کنترل آنها و افزایش قدرت پیش‌بینی یعنی اشراف اطلاعاتی است.

احمدی‌ مقدم به استقرار قدرت پیش‌بینی و تکنیک آینده پژوهشی اشاره داشت و گفت: ‌در مسئله انتخابات نیز استان‌ها تجربیات قبل و امکانات و همچنین تهدیدها را بررسی کردند و اینگونه می‌شود که از مسائل پیشگیری می‌شود و اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی با مثالی به مناطق پرحادثه اشاره کرد و گفت: با استقرار پلیس در مناطق پرحادثه به طور خود بخودی مناطق کنترل شده و تصادفات کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: البته در بعضی اوقات 99 درصد مسائل پیدا می‌شود اما کلید را پیدا نمی‌کنیم که باید از روش‌های اطلاعاتی پیدا کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی بیان داشت: الزاما روشی که در کشورهای دیگر بکار برده می‌شود، نمی‌تواند در ایران کاربرد داشته باشد چرا که باید با توجه به روانشناسی اجتماعی،‌ جغرافیایی عمل کرد که خوشبختانه با نظرسنجی کل استان‌ها و در نظر گرفتن مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... دو سه درصد تفاوت بیشتر ندیدیم که عملا تفاوت معناداری بین اقوام مختلف ایران وجود ندارد و این نشان‌دهنده منسجم بودن جامعه ایرانی است.

این مقام انتظامی تصریح کرد: روانشناسی اجتماعی حاکی از این است که ملت ایران زیربار زور نمی‌روند و اگر با زور رفتار شود، لجبازی می‌کنند ولی اگر با زبان احترام باشد، خودشان همکاری می‌کنند.

وی گفت: ما در چهارشنبه سوری با زبان تهدید حرف نزدیم، بلکه با احترام پیش رفتیم، البته این بدان معنا نیست که با اراذل و اوباش نیز با زبان احترام صحبت کنیم، چرا که زبان آنها زبان تهدید است.

احمدی‌ مقدم تصریح کرد: مقام معظم رهبری کار نیروی انتظامی را مثل جراحی مغز دانستند که باید بسیار دقیق باشد، البته ما دقیق عمل می‌کنیم، اما خوب گزارش‌هایی نیز وجود دارد.

فرمانده نیروی انتظامی به بررسی گزارش‌های 197 پرداخت و گفت:‌ هفته‌ای یکی دو بار از این گزارش‌ها داریم، اما سعی می‌کنیم دقت عمل را در کار داشته باشیم.

وی به معاونت اجتماعی به عنوان پرچمدار حرکت نیروی انتظامی اشاره داشت و گفت: معاونت اجتماعی باید هوشمند، آگاه، مردمی، قاطع، مؤدب، زیرک، دقیق، چابک و کارآمد باشد و البته چابکی سازمانی مهم است، چرا که اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد بتواند افزایش قدرت پاسخگویی داشته باشد.

احمدی‌ مقدم تصریح کرد: ‌نظامی ماندگار است که بتواند درک صحیحی از جامعه و مردم داشته باشد و مردم باید دوگانگی بین خود و حکومت را حفظ نکند و پلیس به عنوان سخت‌ترین بخش آن است.

این مقام انتظامی ادامه داد: اگر نیروی انتظامی می‌تواند پروژه سلامت سازمانی در درون خود را عملی و اجرایی کند، بقیه سازمان‌ها نیز می‌تواند.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: عده‌ای بر این عقیده‌اند که پول و رابطه در پلیس حق را برمی‌گرداند، اگرچه این مسئله واقعیت ندارد، اما با تصوری که تعدادی دارند، تلاش برای آلوده‌سازی مأموران می‌‌کند.

وی با بیان اینکه 70 درصد مراجعین به صلح می‌رسند، گفت: مداخله پلیس توانسته با مشاوره نیمی از پرونده‌ها را حل و فصل کند.

احمدی‌ مقدم به سفری که به عراق داشت اشاره داشت و گفت: عدد نیروی پلیس آنجا دوبرابر پلیس ما بود، اما در آن کشور احترامی برای هیچ چراغ قرمزی وجود نداشت و این نشان از آشفتگی آنجا بود. و اگر ما می‌خواستیم نگاه امنیتی صرف داشته باشیم، پلیس باید سه برابر جمعیت می‌بود، اما در جامعه ایران باید با زبان خوش و ادب صحبت کرد چرا که خودشان همکاری می‌کنند.

فرمانده نیروی انتظامی به هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: دولت در این امتحان سربلند بیرون آمد و عاقلانه عمل کرد. نیروی انتظامی پیشنهادهای خوبی را به دولت داد که با همکاری مردم این امتحان به خوبی پشت سر گذاشته شد و دولت بهترین روش را انتخاب کرد؛

وی گفت: ما باید مراقب دشمنان باشیم چرا که آنها منتظر کشف شکاف و دمیدن در شکاف هستند و باید مراقب باشیم که اختلافات داخلی باعث سوء‌استفاده دشمنان نشود.

وی به بحث مشاوره و افزایش حل و فصل‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: باید این مشاوره‌ها تقویت و علمی‌تر انجام شود.

احمدی‌ مقدم به نقش رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه پل ارتباطی ما با مردم است و این ارتباط نباید یک ارتباط سنتی یکسویه باشد، بلکه باید ارتباط تعاملی و چند سویه باشد.

وی به توهین و فحاشی به مدیران نیروی انتظامی و شایعات گفته شده اشاره کرد و گفت: ماشین ما سمند است و مبلمان اتاق کار من نیز عوض نشده است و ما اجازه نمی‌دهیم مدیران از منابع صرف کنند، چرا که با امساک به نقاط ماموریتی کمک می‌کنیم و اولویت صرف منابع باید در مرزها باشد.

این مقام انتظامی ادامه داد: مسموم کردن فضا باعث بسته شدن فضا می‌شود. در حالی که نقد منصفانه کمک به رفع مشکلات می‌کند.

وی تصریح کرد: ما باید به سوی اجتماعی کردن مسائل امنیتی برویم نه امنیتی کردن مسائل اجتماعی و ما باید با روش‌های هنرمندانه‌ای که بر باورهای مردم بنشیند موجب تغییر رفتار شویم. مثلا همین نزاع که یکی از مسائل مهم است و بخشی از مهمی از قتل‌ها بدون نیت قبلی و بعد چوب و چماق وارد می‌شود باید آستانه تحمل اجتماعی مردم را بالا برد.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: در 10 سال پیش 50 تا 60 درصد مراجعات مردم به اینترنت برای مسائل ضد اخلاقی بود اما امروزه شاهدیم که این آمار به 10 درصد هم نمی‌رسد و حدود 5 تا 6 درصد است.

وی به آمار فساد و فحشا و بی‌اخلاقی و بی‌عفتی اشاره کرد و گفت: در همین یک دهه این موارد یا عمدتا کاهش یافته یا ثبات گرفته است، البته در مورد تجاوز به عنف رشد اندک گزارش شده که برآورد ما از این موضوع این است که چون اعتماد مردم به پلیس بیشتر شده است، بیشتر مراجعه می‌کنند و مسائل را بیان می‌کنند و حقیقت مسئله بیشتر آشکار شده است.

وی به کشف حجاب و آمار دو سه نفر در برابر 10 هزار نفری اشاره کرد و گفت: حتما در اینجا حضور و مداخله می‌کنیم چرا که نباید متجریان فضای جامعه را بدست بگیرند و حتما نیروی انتظامی با این افراد برخورد می‌کنند.

احمدی‌ مقدم گفت:‌بگیر و ببند در رفتار تند نیست، بلکه به صورت دقیق و هدفمند است و پرهیز از تنش‌ها و رفتارهای ناخوشایند که معاونت اجتماعی باید این مسائل را رصد کند، اگرچه وظیفه مداخله سخت را ندارد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    مسائل اجتماعی و فرهنگی را با نیروی زور نمی توان حل کرد - هم عقل می گوید و هم تجربه
  • محمد ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    راستي زورگيرا چي ميشن ؟
  • ناشناس ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    جنگ و رزم مخصوص میادین رزم است.نمیشه که تو خیابون مردم رو دستگیر کرد باید فرهنگ سازی شود
  • ناشناس ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    در دین اجباری نیست.این جمله از کیست؟
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    حجاب ... مخصوصا در فصل بهار از دید بعضیا تنها بهانه برای اثبات جمهوری اسلامی!!!!!!!!!! جمهوری جمهوری جمهوری !!! جمهوری اسلامی!!! پس کو مبارزه با فساد اقتصادیا اینا؟!!
  • محمد ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    بزرگترین اشتباه شما حذف امر به معروف و نهی از منکر با گوش دادن به صحبتهای عده ای منافق بود حالا هر کار کنید فایده نداره هر روز بدتر میشه من تو این چند سال اتفاقاتی دیدم که شرم دارم اینجا بیان کنم چطور میخواهید جواب شهدارو بدبد عفت و غیرت تو این جامعه مرده متاسفم.
  • لیلا ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    در دین نه اما در امور اجتماعی چرا؛ حتی جوامع بی دین و ضد دین هم برخوردهایی شبیه گشت ارشاد دارند برای مقابله با بی اخلاقی و بی عفتی
  • لیلا ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    یعنی همه هرکاری میخواهند با عفت جامعه بکنند چون اختلاس هست کاریشون نداشته باشند؟
  • مهرداد لازمی ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    این حرف درست یک اما هم دارد آن هم فساد های سازماندهی شده یا تیم های مافیایی فساد و قاچاق و ... آیا با آنها میشود سخن گفت و تمام....
  • محمد ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    نادان فقط از قران همین قسمت آیه رو خوندی آیه رو کامل بخون تا معنیشو بفهمی در ادامش هم گفته و خداوند راه درست را از راه انحرافی روشن کرده است بنابراین کسی که از طاغوت(بت و شیطان و هر موجود طغیانگر) کافر شود و به خدا ایمان اورد به رشته محکم و استواری چنگ زده است واقعا متاسفم برات ایه رو کامل بخون.
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    پاسخ به لیلا :اگر اجبار در حوزه اجتماع کار خوبیه پس حق ندارید به دولت فرانسه بابت ممنوعیت حجاب اعتراض کنید چون خودتون زیر سوال میرید.
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    لطفا یه فکری برای کشف حجاب تو تهران بکنید. تو ماشینها که عادی شده تو خیابون هم زیاد می بینیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس