کد خبر 30652
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۴

آيت‌الله تسخيري ضمن بيان تفاوت‌هاي دو واژه‌ «وحدت» و «تقريب» گفت: وحدت، نوعي موضع‌گيري عملي بوده اما تقريب به معناي نزديک شدن افکار نسبت به هم است، بنابراين وحدت در افکار معنا ندارد و تقريب، تأکيد بر زمينه‌هاي مشترک است.

به گزارش مشرق، آيت‌الله ‌محمدعلي‌ تسخيري، دبيرکل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در گفت‌وگو با فارس در خصوص موانع دست‌يابي به تقريب و وحدت اسلامي اظهار داشت: وحدت و مباني آن، از اصول مسلم قرآن و سنت شمرده مي‌شود و بايد امت به سمت آن حرکت کند از اين‌رو هر مانعي که برسر راه تحقق وحدت به وجود آيد، حرکتي ضداسلامي و قرآني است.
وي گرايش‌‌ها، حرکت‌هاي افراطي، منافع حکومت‌ها، تعصب برخي از انسان‌ها و حرکت‌هاي تحريک‌آميز را از موانع وحدت جامعه اسلامي خواند و عنوان کرد: نزاع بين صواب و خطا از نمونه‌هاي نزاع در چارچوب امت اسلامي است به طوري که در ميان دو گروه، هر گروهي تصور مي‌کند راه خويش صحيح و راه ديگري خطاست.
آيت‌الله‌ تسخيري ادامه داد: اين مرحله با حرکتي افراط‌‌گرايانه‌، نزاع را به نزاع بين کفر و ايمان منتقل مي‌کند به اين صورت که عده‌اي خويش را براساس ايمان دانسته و رأي مقابل را تکفير مي‌پندارند.
وي با بيان اينکه منتقل شدن نزاع از مرحله صواب و خطا به مرحله کفر و ايمان‌، مانع بزرگي براي تحقق وحدت است، افزود: در روايات ما بسيار به منع از تکفير سفارش شده و نخستين مانع‌ بزرگ در زمينه وحدت، افراط، تکفير و اخراج از امت اسلامي شمرده شده است، بنابراين حضرت رسول (ص) در اين‌باره مي‌فرمايند: «هرکس به برادر ايماني‌اش نسبت کفر دهد در حقيقت يکي از آن دو کافر است و اگر من برادرم را به کفر متهم کنم، من کافرم».
دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در خصوص نقش امام خميني (ره) در ايجاد وحدت اسلامي تصريح کرد: امام (ره) با فهم اصيل اسلامي، ‌مرد وحدت و طلايه‌دار برقراري اتحاد در ميان جوامع مسلمان بودند؛ ايشان قبل و پس از انقلاب اسلامي، داعيه وحدت اسلامي را داشتند و اين ايده را دوباره در جهان اسلام زنده کردند.
وي گفت: برخلاف انگيزه‌هاي دشمن که امت اسلامي را وادار به تفرقه و فتنه‌انگيزي مي‌کردند امام خميني (ره) مدافع وحدت بودند و آن را در قانون اساسي منعکس ‌کردند به طوري که پس از انقلاب اسلامي، گام‌هايي را براي تحقق وحدت برداشتند و «هفته وحدت» را مطرح کردند.
آيت‌الله تسخيري با اشاره به تعيين هفته وحدت از جانب امام (ره) آن را نوعي جشنواره وحدت امت اسلامي در تمامي زمينه‌‌ها خواند و افزود: پس از امام خميني (ره) مقام معظم رهبري نيز همان مسير ايشان را دنبال کردند و بر اين اساس مجمع‌ جهاني تقريب مذاهب را تأسيس کردند که به طور کل، تمام دغدغه آن ايجاد الفت، وحدت و تقريب بين انديشه‌هاست.

 

* «وحدت در افکار» معنا ندارد بلکه «تقريب افکار» معنادار است

وي در ادامه به بيان تفاوت ميان واژه‌هاي «وحدت» و «تقريب» پرداخت و گفت: وحدت، نوعي موضع‌گيري عملي بوده اما تقريب به معناي نزديک شدن افکار نسبت به هم است لذا وحدت در افکار معنا ندارد و تقريب، تأکيد بر زمينه‌هاي مشترک است.
دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي با اشاره به تأسيس مجمع جهاني تقريب مذاهب توسط مقام معظم رهبري تصريح کرد: پيام اين مجمع به طور کامل در جهان اسلام مورد استقبال قرار گرفت و همگان از جمله علما، مجامع اسلامي جهاني و حتي برخي از ارگان‌هاي بزرگ، خود نيز يک استراتژي تقريب نوشتند.
وي اظهار داشت: شوراي عالي تقريب و مجمع‌الفقه‌ اسلامي، کميته تقريب مذاهب را تشکيل دادند که اين مسئله به معناي اثرپذيري اسلامي از دعوت امام خميني (ره) است.
آيت‌الله تسخيري خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبري در تمام فرصت‌ها و در تمام پيام‌هايشان بر مسئله بيداري اسلامي تاکيد مي‌کنند چراکه بيداري اسلامي يک حالت عافيت و خون‌هايي تازه‌اي در رگ‌هاي امت اسلامي است، بيداري اسلامي يعني شناخت همراه با بصيرت و فعاليت براي تحقق اهداف اسلامي است.
وي يکي از عمده‌ترين شاخصه‌هاي مقام معظم رهبري را بيداري امت اسلامي دانست و تصريح کرد: گسترش سنت‌هاي اسلامي، حجاب، تعهد به احکام اسلامي و عمق بخشيدن به اميدهاي مسلمانان در جهت ايجاد يک آينده قرآني است و اصولاً بيداري اسلامي، خود سبب ايجاد وحدت اسلامي و تقريب مذاهب به شمار مي‌رود.
دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در پايان ابراز داشت: رهبر انقلاب، رهبري انقلاب و صدور اين انقلاب را به کل جهان اسلام بر عهده دارند لذا اين روشنفکري حتماً اثرات عظيم خويش را در ايجاد تحرک‌هاي مسلمانان در ميان تمامي کشورها از جمله مصر و يمن خواهد گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس