کد خبر 306283
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱

بیشتر کودکان حرف گوش نمی دهند اما روش هایی برای اینکه کمتر داد بزنید و کودکتان بیشتر گوش بدهد وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، هیچ پدر و مادری نمی خواهد سرکودکش داد بزند؛اما وقتی او شیر را روی زمین می ریزد، کوله پشتی اش را جا می گذارد، درس نمی خواند، غذا نمی خورد و به موقع نمی خوابد ممکن است بهترین پدرومادرها هم از عصبانیت فریاد بزنند.

این بار قبل از اینکه صدایتان را بالا ببرید به این فکر کنید چرا سر بچه داد زدید؟ پاسخ روشن است: «شما شنیده نمی شوید». برای اینکه صدای بلندتان را کنترل کنید باید بفهمید که بیشتر از فریاد زدن نیاز به شنیده شدن دارید. بیشتر کودکان حرف گوش نمی دهند اما روش هایی برای اینکه کمتر داد بزنید و کودکتان بیشتر گوش بدهد وجود دارد:

از پیش برنامه ریزی کنید

اول صبح وقتی مدام دور خودتان می چرخید و چندکار را باهم انجام می دهید از اینکه ببینید کودکتان خیلی خونسرد پشت میز صبحانه نشسته و برای مدرسه آماده نمی شود حتما عصبانی می شوید و صدایتان بلند می شود. سعی کنید برای هر موقعیتی که می تواند ناراحت تان کند راه حلی پیدا کنید، از بیدار کردن کودک برای رفتن به مدرسه تا مهمانی رفتن و غذا خوردن و خوابیدن و درس خواندن. معمولا مشکل اصلی شما کمبود وقت است.

پس همیشه قبل از کودکتان برای هر برنامه ای آماده باشید. کارهایتان را به موقع انجام بدهید تا مجبور نشوید هم زمان با رسیدگی به امور دیگر به بچه هم فکر کنید. مثلا صبح ها وقتی کارهایتان را پیش از بیدار شدن بچه انجام بدهید وقت کافی برای آماده کردن کودک خواهید داشت و با عجله و غرولند کارها را انجام نمی دهید.

انتظارات متناسب

شما از کودک خردسالتان می خواهید هرروز اتاقش را مرتب کند و او بیشتر مواقع این کار را نمی کند چون او فقط یک کودک سه ساله است نه یک کودک سهل انگار و نامرتب. داد زدن شما ابزار مناسبی برای رسیدن به هدفتان نیست چون هدف شما درست نیست. به عنوان یک پدر یا مادر بهتر از هرکسی می دانید کودکتان چه توانایی هایی دارد؛ پس انتظارات تان را متناسب با توانایی کودک هماهنگ کنید نه چیزی که دوست دارید. کودک پنج ساله شما نمی‌تواند کتاب ها را در کتابخانه مرتب کند اما او می تواند آنها را روی هم بچیند و در نزدیکترین قفسه کتاب خانه بگذارد. همین باید برای شما کافی باشد.

الگوی مناسب

اولین باری که پسربچه ده ساله تان با همان لحن، کلمات و جملات بر سر خواهر کوچکترش داد زد را به یاد بیاورید. حتما تائید خواهید کرد که او یاد گرفته چطور با ضعیف تر از خودش رفتار کند؛همانطور که شما تاکنون رفتار کرده اید و در آینده نیز او با همین روش با شما رفتار خواهد کرد؛ وقتی که خوش را قوی تر از شما می بیند.

اگر این را نمی خواهید همیشه با احترام، محبت و با کلمات و عبارت های مناسب با کودکتان حرف بزنید و رفتار کنید. همان لحن خشونت آمیز را تصور کنید؛چه احساسی خواهید اشت اگر کودکتان و یا هرکس دیگری با شما حرف بزند؟

یافتن روش های جایگزین

بالاخره کودکتان کاری می کند که تحمل تان را از دست بدهید؛ بااین حال اگر نمی خواهید خشونت آمیز رفتار کنید و کمتر بازنده باشید روش های مناسب دیگری پیدا کنید؟ آیا کودکتان کار بدی انجام داده است؟ به جای داد زدن از او بخواهید به اتاقش برود و به رفتارش فکر کند، برای یک ساعت او را از تماشای کارتون مورد علاقه اش محروم کنید.

با این روش شما مسئولیت خودتان را در برابر واژه ها و جمله ها پذیرفته اید و به کودک می فهمانید نتیجه اشتباهش چه می تواند باشد بدون اینکه با کلمات تحقیر شود.

تمرکز

آتش خشم را خاموش کنید!تصور کنید کودکتان کفش های گلی اش را توی آشپزخانه آورده و زمین را کثیف کرده. آشپزخانه ای که تازه تمیزش کرده اید. این وضعیت دیوانه کننده است اما پیش از اینکه صدایتان را بلند کنید حواس خودتان را با چیز دیگری پرت کنید. به عکس خانوادگی تان نگاه کنید، نفس عمیق بکشید، یک آدامس نعنایی بجوید و به گلدان نگاه کنید. این کارها حتما آرامتان خواهند کرد و به شما کمک می کند تا آرام تر باشید و واکنش تندی نشان ندهید.

نقش خودتان را یادآوری کنید

وقتی فریاد می زنید، بخشی از قدرت و جایگاهتان را از دست می دهید. داد زدن جایگاه شما را از پدر یا مادر به جایگاه خواهر، برادر و یک کودک همسال پایین می‌آورد. شما نمی توانید با فریاد زدن قدرتمند باشید و از کودکتان توقع احترام داشته باشید. مهربانی، تحمل و واکنش های متناسب همیشه شما را به عنوان یک فرد بالغ، آگاه و قابل احترام نشان می دهد.

همیشه آهسته حرف بزنید

آیا همه چیز را با صدای بلند فریاد می زنید حتی وقتی عصبانی نیستید؟ «شااام آمااده ست». اگر عادت کنید آرام تر حرف بزنید، کمتر دستور بدهید، یــواش تر بخندید؛ وقتی که عصبانی می‌شوید هم کمتر داد خواهید زد. عادت کنید با اعضای خانواده مکالمات رودررو داشته باشید تا کمتر داد بزنید.

شبیه یک معلم

یک مـــــعلم حرفه ای رفتارهای بد یک دانش آموز را فرصتی‌بری آموزش می داند و واکنش های شخصی نشان نمی دهد. اگر کودکتان ظرف خوراکی اش را توی اتاق و روی زمین رها می کند و یا لباس های تمیز و کثیفش را توی یک کمد و باهم قاتی می کند به جای عصبانیت از خودتان بپرسید «او چه چیزی را نمی داند؟ و باید چه چیزی را یاد بگیرد؟ چطور باید یادش بدهم؟» یک تذکر ساده که «بشقابت را از روی زمین بردار» و یا یک یادداشت روی در کمد لباس با این مضمون که «لباس های کثیف رو بیار تا بشورم» روش جایگزین و مناسبی است و کارکرد بیشتری دارد.

نزدیک تر شوید

آیا همیشه خودتان را در حال داد زدن و امرونهی های تکراری می بینید؟ برای کودک بسیار ساده است که فریاد هایتان را نادیده بگیرد و کار خودش را بکند به ویژه اگر شما به این کار عادت کرده باشید؛ یک مامان یا بابای غرغرو! ممکن است یک خواسته را ده بار تکرار کنید و هیچ اتفاقی نیفتد. چرا؟ چون او به روش شما عادت کرده و برایش مهم نیست.

اگر کودکتان با یک بار گفتن درخواست تان را اجرا نمی کند با او همراهی کنید، توجهش را جلب کنید، ارتباط جسمی و تماس بدنی برقرار کنید و با مهربانی و آرامش حرف بزنید.

اگر کسی سر شما داد بزند

اگر وقتی داد می زنید پنجره ها باز باشد دیگران صدایتان را می شنوند پس تصور کنید رئیس، دوست یا مادرتان در اتاق نشسته و شما را تماشا می کندآیا بازهم همینطور رفتار می کنید؟ و آیا می توانید تحمل کنید آنها با شما اینگونه رفتار کنند؟ما همیشه به غریبه ها بیشتر احترام می گذاریم تا آشنایان و عزیزانمان. خودتان را در ارتباط با دیگران تصور کنید و تصمیم بگیرید این رفتار درست است یا نه.

داد زدن یک عادت است

فریاد زدن عادت است و به احتمال زیاد شما در دوران کودکی آن را کسب کرده اید و به همین دلیـــل به راحتی نمی توانید آن را تغییر بدهید. عادت ها قابل تغییرند هرچند نیاز به زمان و تمرین است. وقتی تصمیم بگیرید می توانید این رفتار را کنترل کنید با این حال ممکن است هرازچندگاهی از کوره در برورید.

چطور بدون داد زدن کودک را ترغیب کنید؟

کودک یا بزرگسال فرقی نمی کند؛ اگر بخواهید به دوستتان بگویید کاری برایتان انجام بدهد باید روش مناسب را پیدا کنید. اولین کاری که می کنید گفتگو و ایجاد جذابیت است. همین شیوه را برای کودکتان هم به کار ببرید. کودک را به شیوه ای کودکانه متقاعد کنید تا با رضایت آن را برایتان انجام دهد درست همان کاری که با یک فرد بزرگسال انجام می دهید. یادتان باشد هرچقدر بلندتر بگویید کمتر شنیده می شوید.

اگر مساله اسباب بازی ها است

ایده های زیادی برای تشویق کودک وجود دارد بدون اینکه هرگز نیازی به داد زدن باشد. آیا از بهم ریختگی اسباب بازی ها کلافه شده ایدو فریاد می زنید؟یک بازی طراحی کنید. با خوشرویی و بدون ادبیات دستوری از کودک بخواهید عروسک ها را به خانه شان ببرد.

با لگوها خانه بسازد و در کمد اتاقش بگذارد. این روش ساده بسیار موثرتر از این است که بگویید «چندبار دیگه بگم اون اسباب بازیاتو جمع کن» و یا «اگه جمع نشه همش دور ریخته می شه»


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: اطلاعات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس