کد خبر 305328
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸

این روزها در اثر حادثه‌ای که نمایندگان مجلس آن را بی‌تدبیری در حوزه محیط زیست می‌دانند، بیش از دو هزار قطعه ماهی به طور مشکوکی در دریاچه فشافویه در حاشیه پایتخت تلف شده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق،در شرایطی که همگان بر ضرورت حفاظت از محیط زیست و بویژه زیستگاه‌های طبیعی تاکید دارند، این روزها در اثر حادثه‌ای که نمایندگان مجلس آن را بی‌تدبیری در حوزه محیط زیست می‌دانند، بیش از دو هزار قطعه ماهی به طور مشکوکی در دریاچه فشافویه در حاشیه پایتخت تلف شده‌اند.

حادثه‌ای که به‌رغم تلفات جانوری و زیست محیطی گسترده آن نه‌تنها آنطور که باید مورد توجه مدیران مرتبط قرار نگرفته و شاهد واکنش قانع‌کننده‌ای تا به امروز نبوده‌ایم، بلکه اظهارات چندگانه و بحث و احتمال درباره دلایل این فاجعه زیست‌محیطی به پیچیده‌تر شدن آن دامن زده است.

خبر اول، فاضلاب دلیل حادثه

«حدود 2 میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه در پی رهاسازی فاضلاب خام یک شهرک مسکونی از بین رفتند.» این خبری بود که چهارشنبه هفته گذشته به نقل از رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری در رسانه‌ها منتشر شد. به گفته محسن شوکتی، از بهمن ماه سال گذشته مکاتبه‌ای با اداره کل محیط‌زیست استان تهران درباره ورود فاضلاب خام شهرک مسکونی واوان به سد فشافویه صورت گرفت.

خبر دوم، کاهش آب دریاچه، عامل دیگر حادثه

این در حالی است که  پس از انتشار خبر و مشخص شدن ورود فاضلاب خام یک شهرک مسکونی به این دریاچه، در اظهار نظر دیگری مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان تهران کاهش شدید آب دریاچه فشافویه را عامل مرگ ۲ میلیون قطعه ماهی اعلام کرد.

به گفته احمدرضا محمدی، به دنبال بروز شایعاتی مبنی بر رهاسازی مستقیم پساب شهرک واوان به این دریاچه، بلافاصله نمونه‌برداری از آب آن انجام شد که نتایج آن بیانگر این بود که آب دریاچه دارای استانداردهای لازم برای مصارف کشاورزی است.

همچنین نجفیان، رئیس هیات مدیره شرکتی که در دریاچه فشافویه ماهی پرورش می‌دهد نیز با گلایه از اظهار نظر غیرمسؤولانه برخی نهادها درباره این حادثه گفته است: «کشت بی‌رویه و فروش آب به کشاورزان منطقه رباط‌کریم، موجب کاهش شدید آب ورودی به این دریاچه شده و این امر موجب پایین‌آمدن آب سد، کمبود اکسیژن و در نهایت خفگی ماهیان در این دریاچه شده است.»

هنوز دلیل اصلی مشخص نیست!

جالب اینجاست که با وجود اظهارنظر‌های گوناگون درباره دلایل این حادثه زیست‌محیطی هنوز هم دلیل اصلی آن مشخص نیست به صورتی به دلیل عمق حادثه اتفاق افتاده در سد فشافویه، استاندار تهران هم وارد عمل شده و دستور بررسی و تحقیق در این زمینه را صادر کرده است.

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در باره گزارش محیط زیست و اداره آبفای تهران درباره تلف شدن 2 میلیون ماهی در سد فشافویه گفته است: «تا زمانی که کار دقیق کارشناسی نشود نمی‌توان اظهار نظر کرد.»

2 میلیون ماهی در تور بی‌تدبیری!

البته در آخرین لحظات تنظیم گزارش، خبری به نقل از معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست منتشر شد که ابتکار شیلات را متولی اصلی نظارت بر استخرهای پرورش ماهی دانسته و گفته است که سازمان محیط‌زیست در قبال تلف شدن 2 میلیون قطعه ماهی مسوولیتی ندارد اما طبق خبرهای رسیده، مجلس از هفته آینده وارد فاز بررسی این حادثه برای مشخص شدن مقصران اصلی خواهد شد.

بر همین اساس، عبدالرضا ثروتی از اعضای هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس درباره این خبر به وطن امروز می‌گوید: حفاظت و صیانت از محیط زیست وظیفه دولت است که از طریق سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور باید توجه لازم را در این زمینه داشته باشد.

بنابر اظهارات ثروتی، موضوع تلف شدن ماهیان در سد فشافویه هم از این قاعده مستثنا نبوده و سازمان محیط‌زیست کشور باید درباره این آسیب زیست محیطی پاسخگو باشد، چرا که تلف شدن این ماهیان خسارت هنگفتی را وارد کرده است.

این عضو هیات مدیره فراکسیون محیط‌زیست با تاکید بر این موضوع که معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست باید مسؤولیت این فاجعه را بپذیرند، خاطرنشان کرد: خسارت به وجود آمده در سد فشافویه بسیار هنگفت است و براساس مسؤولیتی که برای دولت در زمینه حفظ و نگهداری از محیط‌زیست تعریف شده است، دولت وظیفه دارد تمام این خسارت را به افراد زیان دیده پرداخت کند.

به باور وی، نبود نظارت و کنترل لازم از سوی سازمان محیط‌زیست باعث به وجود آمدن این خسارت‌ها و تلف شدن 2میلیون قطعه ماهی شده است. متاسفانه به دلیل نبود نظارت کافی بر عملکرد سازمان محیط زیست، این سازمان چندان که باید عملکرد مطلوبی ندارد.

محیط‌زیست مسؤولیت را بپذیرد

ثروتی می‌افزاید: امیدواریم رئیس سازمان محیط‌زیست مسؤولیت این کم‌کاری را بپذیرد و برای جبران خسارت ایجاد شده اقدام کند.

ثروتی خاطرنشان کرد: عملکرد ضعیف در حوزه محیط‌زیست می‌تواند آسیب‌های دیگری را هم به دنبال داشته باشد به عنوان نمونه در سد کرج هم فاضلاب بسیاری از واحدهای گردشگری وارد سد می‌شود بنابراین اگر سازمان محیط‌زیست در این باره به صورت جدی وارد عمل نشود باید منتظر فاجعه مشابه دیگری در سد کرج باشیم.

مجلس وارد عمل می‌شود

اما مهرداد بائوج لاهوتی، نایب‌رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره نحوه پیگیری این آسیب زیست محیطی می‌گوید: به دنبال انتشار خبر مرگ 2میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه و به دلیل اهمیتی که این مضوع برای فراکسیون محیط‌زیست مجلس داشت از نمایندگان سازمان محیط‌زیست و شیلات استان دعوت شده است تا به مجلس مراجعه کرده و در این باره توضیح دهند.

به گفته لاهوتی، این جلسه در هفته آینده برگزار شده و بر اساس نتایج به دست آمده و بازدیدهای صورت گرفته تا آن زمان مقصر اصلی این فاجعه زیست‌محیطی مشخص خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت حفظ محیط‌زیست به عنوان وظیفه اصلی سازمان محیط‌زیست، می‌افزاید: فراکسیون محیط‌زیست مجلس با تمام توان در حال پایش و بررسی ابعاد این موضوع است و اگر تاکنون تشکیل جلسه نداده است به دلیل مصادف شدن این حادثه با تعطیلات مجلس بوده است.

بنابر اظهارات نایب‌رئیس فراکسیون محیط زیست، هفته آینده همه ابعاد این حادثه توسط نمایندگان پیگیری شده و با جمع‌بندی نظر کارشناسان شیلات و همچنین کارشناسان محیط زیست، این کمیسیون نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس