کد خبر 305059
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال سباستین کورتز، مبنی بر علت بالا بودن تعداد اعدام ها در ایران گفت: نزدیک به 80 درصد از اعدام ها در ایران به لحاظ عزم جدی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر محمدجواد لاریجانی بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب را بنای یک نظام سیاسی، مدنی بر مبنای عقلانیت اسلامی دانست و گفت: دموکراسی نماینده ای شکل گرفته در ایران نه برمبنای لیبرالیسم و نه بر مبنای سکولاریسم غربی است، بلکه بر مبنای عقلانیت اسلامی است و مدل منحصر به فردی است که برای ما دستاوردهای بزرگ سیاسی، نظامی و علمی و فناوری در منطقه و جهان به همراه داشته و ما از آن دفاع می کنیم و ضروری است که دیگران بخصوص دول اروپایی به این تجربه مهم همواره توجه داشته باشند و در مباحث مبنای قضاوت جمهوری اسلامی را در نظر بگیرند.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال سباستین کورتز، مبنی بر علت بالا بودن تعداد اعدام ها در ایران گفت: نزدیک به 80 درصد از اعدام ها در ایران به لحاظ عزم جدی ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر است و ایران به دلیل داشتن بیش از 800 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، اصلی ترین مسیر ترانزیت مواد مخدر به سمت اروپا است.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر اینکه مقصد اصلی قاچاقچیان مواد مخدر، کشورهای اروپایی است، گفت: این منصفانه نیست که ایران سالانه میلیون ها دلار برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر هزینه کند، بهترین جوانانش در این مبارزه به شهادت برسند و در عین حال مورد انتقاد های حقوق بشری به خاطر مبارزه بی امان با قاچاقچیان مواد مخدر نیز قرار بگیرد.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه تمهیداتی از سوی ستاد حقوق بشر برای ارزیابی مجدد قوانین کیفری مربوط به قاچاق مواد مخدر در ایران فراهم شده و پیشنهاد تغییرات احتمالی به صورت لایحه به مجلس تقدیم خواهد شد، گفت: ما آمادگی کامل داریم با کشورهای اروپایی که علاقمند مبارزه با این پدیده هستند همکاری کنیم و با کمک یکدیگر در برابر آن بایستیم.

دبیر ستاد حقوق بشر با تکرار اینکه بیشترین تعداد اعدام های ایران مربوط به قاچاق مواد مخدر است گفت: اگر کشورهای اروپایی که نگران میزان بالای اعدام در کشور ما هستند و به حق، ما نیز از آن راضی نیستیم، در همکاری با ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم جدی باشند، قطعا تعداد اعدام ها، پایین خواهد آمد.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه بخش دیگری از اعدام ها در ایران مربوط به مساله قصاص است، گفت: در اروپا این حکم شبیه ندارد اما در کشورهای اسلامی از جمله ایران، قصاص موضوعی آشنا و مربوط به حوزه خصوصی است و اهتمام حکومت در صورت وقوع قتل این است که با استفاده از روش های مختلف از جمله با کمک گرفتن از سازمان های مردم نهاد، رضایت اولیای دم را جلب کند که مجرم را عفو نمایند و او را از مجازات اعدام رهایی بخشند، چون این حق خصوصی آنها است که می توانند اعدام قاتل را مطالبه کنند یا اینکه او را ببخشند.

دبیر ستاد حقوق بشر نوع سوم از اعدام ها در کشور را مربوط به جرایم تروریستی دانست و گفت: اگرچه این تعداد اعدام ها بسیار کم است اما ما در جمهوری اسلامی ایران با تروریسم، جنگ بی امانی داریم و افرادی که مرتکب اقدامات تروریستی شوند اگرچه تعداشان کم باشد، می توانند مجازات اعدام بگیرند.

لاریجانی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه کشورهای اروپایی در شعار مبارزه با تروریسم استانداردی دو گانه دارند، گفت: امروز ما شاهد هستیم که تابلو دار ترین تروریست ها اعم از منافقین و پژاک و گروه های دیگر که دستشان به خون هزاران نفر از مردم بیگناه ایران آلوده است، آزادانه در کشورهای اروپایی رفت و آمد می کنند و از پذیرایی گرم پایتخت های آنها بهره مند می شوند.

دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ سوال دیگرِ وزیر امور خارجه اتریش به تشریح سیستم قضایی و فرایندهای مربوط به صدور حکم اعدام و اجرای آن پرداخت و گفت: صدور و اجرای حکم اعدام در ایران فرایندهای مختلفی را طی می کند و در هر مرحله نظارت ها و بازنگری هایی بر آن مترتب است، به گونه ای که پس از صدور کیفر خواست و طرح اتهامات توسط دادستان و صدور حکم اولیه توسط دادگاه بدوی که با حضور 5 قاضی صادر می شود، برای بازنگری نهایی به دیوان عالی کشور ارجاع می شود و پس از تایید آن و پیش از اجرایی شدن، یک بار دیگر رئیس قوه قضائیه باید آن را تایید کند و حتی ایشان می تواند دستور بازنگری کل پرونده را صادر کند.

وزیر امورخارجه اتریش که در صدر یک هیأت بلند پایه برای دیدار و گفتگو با مسئولان کشورمان به ایران سفر کرده است نیز در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، آمادگی کشورش را برای هرگونه همکاری مشترک با ایران اعلام کرد.

سباستین کورتزه، که عنوان جوان ترین وزیر امور خارجه جهان را به خود اختصاص داده است، ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، بویژه از منظر سیاسی در شرایط حاضر که مذاکرات هسته ای در وین در جریان است و علاقمندی به آشنایی با فرهنگ ایرانی، از تمایل کشورش برای توسعه مسائل فرهنگی در کنار مسائل سیاسی با ایران اشاره کرد و گفت: ایران و اتریش روابطی دیرینه و بسیار خوب داشته اند که این موضوع می تواند زمینه ساز تعاملات بهتری در آینده باشد.

وزیر امور خارجه اتریش با اشاره به اینکه بیش از 30 هزار تبعه ایرانی در اتریش، زندگی می کنند و 1500 ایرانی نیز به عنوان دانشجو در این کشور مشغول تحصیل هستند، گفت: از اینکه ایرانی ها با حضور خود در اتریش فرهنگ کشور ما را غنا بخشیده اند، خرسندم.

کورتز همچنین با تاکید براینکه کشورش در موضوع مبارزه با تروریسم بسیار جدی است خواستار همکاری دو کشور در این زمینه و همچنین گسترش تعاملات حقوق بشری میان تهران-وین شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 3
  • امیرحسین ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 2
    درود بر اعدام قاچاقچیان درود
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    1 2
    مخالفت با نظام.
  • مهشيد ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    2 1
    چرا فكر مي كنيد راه مبارزه با مواد مخدر اعدام است
  • علی ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    0 2
    علت اصلی اینکه افراد در گیر مواد می شوند عدم برنامه ریزی مناسب در سیستم آموزش و پرورش است که با نسل آینده در ارتباط هست
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    3 0
    اعتیاد بیماری است که بعد مدتی اشتیاق ان فروکش میکند و ترک میکنند من چندین نفر را دیدم از اشناهامون دلیل بر اعدام فروشنده ها نمیبینم
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    3 1
    کاملا درسته . اعدام راه حل مبارزه با مواد مخدر نیست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس