کد خبر 304647
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲

سرپرست اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجارتی گفت: تا سال گذشته مراحل ثبت شرکت‌ها دستی و سنتی بود که با چالش هایی همراه بود.

 به گزارش مشرق، ‌نخستین نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران در سال 93 به میزبانی مسئولان اداره ثبت شرکت‌ها برگزار شد و نمایندگان بخش خصوصی بر آمادگی کامل اتاق تهران برای همکاری حداکثری با اداره کل ثبت شرکت‌ها جهت خدمت‌دهی بهتر به اعضا تأکید کردند.

و در عین حال مقرر شد، محلی برای حضور کارشناسان اداره کل ثبت شرکت‌ها و ارائه خدمات مربوطه به این بخش در اتاق بازرگانی تهران در نظر گرفته شود.

مرتضی ادب سرپرست اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجارتی به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر ایران دارای بیشترین تعداد شرکت‌های ثبت شده در میان کشورهای آسیایی است، به طوری که تعداد شرکت‌های ثبت شده از یک میلیون و 300 هزار واحد عبور کرده و نیمی از شرکت‌های ثبت شده مربوط به شهر تهران است.

وی برای مقایسه تعداد شرکت های ثبت شده در ایران و کشورهای همسایه، به عراق اشاره و خاطرنشان کرد که در این کشور بر اساس گزارش مسئولان عراقی، 50 هزار شرکت ثبت شده است که عمده این شرکت‌ها نیز در مناطق کردستان عراق و استان اربیل مستقر هستند.

سرپرست اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجارتی تصریح کرد: مراحل ثبت و پایش شرکت‌ها در ایران تا سال 1390 به صورت دستی و سنتی در این اداره انجام می شد که این روش با مخاطرات و چالش‌هایی نیز همراه بود، اما از خرداد ماه سال 92 به بعد خدمات دهی غیر حضوری در این اداره آغاز شد، به طوری که در حال حاضر در تمامی مراکز استان ها، تمامی خدمات تأسیس و تغییرات به صورت غیر حضوری صورت می‌گیرد.

ادب خاطرنشان کرد: در سال 91 بیش از 50 هزار پرونده تاسیس و تغییرات در این اداره به ثبت رسید، در حالی که این میزان در سال 92 از 100 هزار مورد فراتر رفت و به این میزان از پرونده‌ها خدمات ثبتی صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به حجم پرونده‌های ثبت شده طی فروردین ماه جاری،پیش بینی می‌شود که این اداره در سال 93 رکورد تازه‌‌ای را در این زمینه به ثبت برساند.

ادب،یکی از مشکلات جدی این اداره را حضور واسطه ها در مراحل مختلف تاسیس و تغییرات شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: طی سال گذشته حدود 89 مورد شکایت از طرف متقاضیان وجود داشت که از تحویل کارشان به واسطه‌ها گلایه داشتند. در برخی موارد دلال یا واسطه از مدارک متقاضی سوء استفاده کرده و باعث مشکلاتی برای ذینفع از جمله ممنوع الخروج شدن شده است.

به گفته این مسئول دولتی در حال حاضر صاحبان شرکت‌ها در سراسر کشور می توانند طی مدت 5 روز کاری از روند تاسیس و تغییرات درخواستی خود مطلع شوند.

توافق بر سر ایجاد میز اختصاصی ثبت شرکت‌ها در اتاق تهران

سرپرست اداره کل ثبت شرکت‌ها در ادامه به توافق این اداره و اتاق بازرگانی تهران مبنی بر ایجاد میز اختصاصی ثبت شرکت‌ها در محل اتاق تهران اشاره کرد و از آمادگی کامل نهاد مربوط به مدیریت خود برای به سرانجام رساندن توافقات به عمل آمده خبر داد.

سرپرست کل اداره ثبت شرکت ها پیشنهاداتی نیز برای نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی همه جانبه و به موقع از اتفاقات حوزه کاری فعالیت‌های اقتصادی به صاحبان کسب و کار، از مدیران اتاق تهران خواست در همکاری با اداره ثبت شرکت ها نسبت به این مورد اقدامات برخط را داشته باشند.

وی همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای صاحبان شرکت ها در حوزه شرکت داری را به نفع اداره ثبت شرکت ها دانست و افزود:بررسی های ما نشان می دهد که طی سال های اخیر بر میزان اختلافات درون شرکتی افزوده شده است و هنوز بسیاری از شرکت ها صورت جلسات خود را بر اساس قوانین منسوخ شده تنظیم می کنند.

ادب از آمادگی اداره کل ثبت شرکت ها برای همکاری با اتاق تهران در زمینه ارائه آموزش به صاحبان شرکت‌ها در مقوله های مختلف مرتبط با تاسیس و تغییرات شرکت ها خبر داد.

وی سپس پیشنهاد آخر خود را این گونه مطرح کرد که پیش از اینکه صاحبان شرکت‌ها درخواست های خود را به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهند با اتاق بازرگانی تهران در تماس باشند.

به گفته وی،اداره کل ثبت شرکت ها با معرفی کارشناسان مورد اعتماد خود به اتاق تهران، ضمن اخذ درخواست‌ها، مشورت‌های لازم به متقاضیان را نیز انجام خواهد داد و به این صورت فیلتر اولیه برای بررسی پرونده‌های درخواستی توسط کارشناسان صورت گرفته از اتلاف وقت جلوگیری می شود.

به دنبال این پیشنهادات،دبیرکل اتاق تهران با استقبال از موضوع آموزش به صاحبان شرکت ها، تصریح کرد که اتاق تهران در این زمینه آمادگی کامل برای همکاری با اداره ثبت شرکت ها را دارد.

تعامل اتاق تهران با ارگان های دولتی

در ادامه این نشست، رییس کمیسیون تجارت اتاق تهران با اشاره به اینکه صدور کارت بازرگانی برای متقاضیان صرفا در ازای ارائه گواهی مفاصا حساب مالیاتی،تامین اجتماعی و همچنین گواهی عدم سوءپیشنیه امکان پذیر است،خاطرنشان کرد که در این زمینه اتاق بازرگانی تهران با سازمان‌های امور مالیاتی، تامین اجتماعی و نیروی انتظامی ارتباط نزدیک دارد.

محسن بهرامی ارض اقدس اظهار امیدواری کرد که تعامل و همکاری مستمر و نزدیک اتاق تهران با اداره کل ثبت شرکت‌ها هر چه سریع تر نهایی شده و میز اختصاصی ثبت شرکت ها در محل اتاق تهران تاسیس شود.

بهرامی افزود: از دیگر خواسته های اتاق تهران که در کمیسیون تجارت مطرح شد،موضوعات مربوط به تغییرات شرکت ها مبنی بر تبدیل شرکت سهامی خاص به عام ، مسئولیت محدود به سهامی خاص است که در این زمینه پس از بحث و تبادل نظر با مسوولان ثبت شرکت ها نتایج آن اعلام خواهد شد.

پیش از این و در دو نشست اخیر کمیسیون تجارت اتاق تهران، این موضوعات با حضور مدیران ارشد ثبت شرکت‌ها به بحث و بررسی گذاشته شده بود.

ابراهیم بهادرانی دبیرکل اتاق تهران نیز از آمادگی این اتاق برای استقرار نماینده ثبت شرکت ها در محل اتاق تهران و خدمات دهی به متقاضیان خبر داد.

در آرزوی ایجاد پنجره واحد تجاری

عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز در این نشست از مصوبه ای خبر داد که پس از توافقات اولیه اتاق تهران و اداره کل ثبت شرکت ها پیرامون ایجاد میز تخصصی این اداره در اتاق تهران، صورت گرفت و در این زمینه به هیات نمایندگان اتاق تهران نیز اطلاع رسانی شد.

سید حمید حسینی خاطرنشان کرد که در همان ابتدا مقرر شد تا اداره کل ثبت شرکت ها پیش نویس این توافق را تنظیم و به اتاق تهران ارائه دهد که چنین اقدامی هنوز صورت نگرفته است.

به گفته حسینی، اتاق تهران در مورد ایجاد میز تخصصی ثبت شرکت ها در اتاق تهران دو هدف را دنبال می‌کند؛نخست آنکه خدمات دهی به اعضای اتاق تهران همواره جزء برنامه ها و اهداف این اتاق بوده است و همچنین این نهاد بخش خصوصی همواره به دنبال راهکارهایی برای بهبود شاخص های محیط کسب وکار بوده است که ایجاد میز تخصصی ثبت شرکت ها در اتاق بازرگانی می تواند به دستیابی به این هدف کمک کند.

این عضو هیات رییسه اتاق تهران در ادامه افزود:ما به دنبال ایجاد و شکل گیری پنجره واحد تجاری هستیم و اعتقاد داریم ثبت شرکت‌ها، سازمان مالیاتی، تأمین اجتماعی و شهرداری باید با اتاق بازرگانی تعامل الکترونیکی داشته باشند و سایت این مراکز به سایت اتاق بازرگانی مرتبط شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس