کد خبر 303489
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

دکترنجفي سولاري تصريح کرد : تا کنون 14هزارمورد شکايت ازدريافت پيامک انبوه وتبليغاتي دريافت وپرونده برخي از آن ها به دادگاه ارسال شده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکترنجفي سولاري رئيس مرکزتوسعه فناوري اطلاعات ورسانه هاي ديجيتال وزارت ارشاد درنشستي خبري درجمع خبر نگاران با اعلام اين که در قالب برنامه هاي نظارتي با هدف جلوگيري از انتشارمحتواي مجرمانه ، پيامک هاي انبوه و تبليغاتي کنترل مي شودو اپراتورها مکلفند قبل از انتشار پيامک هاي انبوه و تبليغاتي ،آن را در سامانه مرکز رسانه هاي ديجيتال ثبت و بارگذاري کنند تا امکان کنترل آن وجود داشته باشد، افزود: در حال حاضر رصد محتوايي شبکه هاي اجتماعي نيز مد نظر است ودر زمينه رصد محتوايي شبکه هاي اجتماعي و نحوه برخورد با اين شبکه ها ما به طور مشخص با وزارت ICT در حال رسيدن به يک چارچوب مشخص هستيم.

در حال حاضر طرحي در ارتباط با شبکه هاي اجتماعي مناطق شرق وغرب کشور به جهت نياز هاي فوري وفوتي آن تهيه شده است تا طي آن بتوانيم با استفاده از ظرفيت نيروي انساني همين مناطق ، شبکه هاي اجتماعي بومي مناطق ذکر شده را ايجاد کنيم.

وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره نابساماني ارسال پيامک هاي تبليغاتي تصريح کرد : تا کنون 14هزارمورد شکايت ازدريافت پيامک انبوه وتبليغاتي دريافت وپرونده برخي از آن ها به دادگاه ارسال شده است.

وي اضافه کرد : برخي محتواهايي که از طريق فناوري شبکه اجتماعي و پيامک ها رد و بدل مي شود، موجب گلايه و نگراني است از اين رو با توجه به وظيفه نظارتي خود به اپراتورهاي موبايل ابلاغ کرده ايم که طبق قانون هيچ يک از آن ها نبايد پيامک هاي حجم انبوه بيش از هزار پيامک را انتشار دهند مگر آن که اين پيامک ها قبل از انتشار در سامانه مرکز رسانه هاي ديجيتال ثبت و بارگذاري شود تا امکان کنترل آن وجود داشته باشد .در همين حال اپراتورها بايد با افرادي که با تلفن همراه خود پيامک انبوه و تبليغاتي ارسال مي کنند نيز برخورد کنند.

اجراي برنامه هاي نظارتي براي جلوگيري از انتشار محتواي مجرمانه از طريق تلفن همراه

وي بابيان اين که براي جلوگيري ازانتشارمحتواي مجرمانه ازطريق تلفن همراه برنامه هاي نظارتي اجرا مي شود،گفت:پرونده برخي تخلفات محدود دراين زمينه که خلاف فرهنگ اجتماعي و اسلامي کشورما بوده،به دادگاه ارسال شده است.

شبکه هاي اجتماعي تخصصي ايجاد مي شود

دکترنجفي سولاري همچنين درپاسخ به خراسان درباره جزئيات طرح ساماندهي شبکه هاي اجتماعي ايراني گفت :درقالب اجراي طرح ساماندهي شبکه هاي اجتماعي داخلي وخارجي و حمايت از توسعه شبکه هاي اجتماعي ، ،شبکه هاي اجتماعي تخصصي ايجاد مي شود. درحال حاضر بررسي موضوع شبکه هاي اجتماعي درکشور در3 لايه امنيتي،حمايتي يا ايجابي و رصد محتوايي اين شبکه ها دنبال مي شودکه بررسي اين شبکه هابه لحاظ امنيتي در حيطه وظايف نهادهاي امنيتي است.

همچنين از بعد ايجابي و به منظور بومي سازي شبکه هاي اجتماعي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عهده دار مسئوليت هايي در اين زمينه است که در اين زمينه طرحي با هدف حمايت وتوسعه شبکه هاي اجتماعي ايراني وبومي سازي اين شبکه ها با همکاري وزارت ارشاد وشوراي عالي فضاي مجازي تعريف شده ومقدمات آن نيز شکل گرفته است.

وي ادامه داد : در بحث توسعه شبکه هاي اجتماعي بومي اين طرح مطرح است که شبکه هاي تخصصي دانشگاهي و يا شبکه هاي تخصصي در حوزه پزشکي و... ايجاد شود و هر يک از اين گروه ها واقشار دست به توليد محتواي مفيد و سازنده بزنند . براين اساس شکل گيري شبکه هاي اجتماعي تخصصي نيازمند همکاري دستگاه هاي مختلف است.

وي همچنين افزود : طرح جامعي براي تحقق منويات مقام معظم رهبري در عرصه ديجيتال و فضاي مجازي تهيه و به مسئولان شوراي عالي فضاي مجازي ارائه شده است که اميدواريم با همکاري بخش خصوصي اين طرح را اجرايي و در عرصه فضاي مجازي تحول ايجاد کنيم .

نرم افزار راهنماي حجاج ويژه موبايل توليد مي شود

سولاري در ادامه توليد نرم افزار راهنماي حجاج ويژه موبايل و همچنين راه اندازي در گاه ملي قرآني و نيز ايجاد پايگاه هاي توليد محتوا را از ديگر برنامه هاي مرکز رسانه هاي ديجيتال در سال 93 عنوان کرد .

صدور کارت ملي فرهنگ ديجيتال

نجفي سولاري در ادامه از ارائه پيشنهاد اين مرکز به وزارت کشور براي صدور کارت ملي فرهنگ ديجيتال به منظور ارائه سبد فرهنگي ديجيتال به خانوارها خبر داد و گفت: اين پيشنهاد در بستر شبکه ملي فرهنگ مي تواند اجرايي شود.

وي افزود : تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد 3هزار و 500 پايگاه ديجيتال مبتني بر شبکه ملي فرهنگ ايجاد شودکه تاکنون حدود 10 درصد از اين تعهد انجام و 350 پايگاه ايجاد شده است اما با توجه به تغيير فناوري نيازمند ارائه بسته فرهنگي ديجيتال توليد داخل هستيم که از نظر فني به راحتي قابل انجام است و حتي برخي توليدکنندگان محصولات ديجيتال موافقت کرده اند که اين سبد فرهنگي را تکميل کنند و در اختيار مردم قرار دهند وبر اين اساس اين پيشنهاد را به وزارت کشور داده ايم که با استفاده از منابع موجود استاني و درون سازماني کارت ملي فرهنگ ديجيتال مبتني بر بسته هاي فرهنگي به مردم عرضه شود. در اين زمينه شوراي عالي فضاي مجازي موافقت خود را با اين موضوع اعلام کرده است.

صادرات 400 ميليون دلاري نرم افزاردر سال

رئيس مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال در ادامه گفت: بر اساس آمار رسمي اتاق بازرگاني ميزان صادرات نرم افزار از ايران به ساير کشورها، 400 ميليون دلار برآورد مي شود اما به صورت غيررسمي اين عدد بيشتر از اين حجم است چرا که بسياري از نرم افزارهاي داراي مجوز بدون ثبت و ارائه رقم هاي ارزيابي به خارج از کشور صادر مي شود که اين قابل کنترل نيست چرا که هم اکنون سامانه اي براي ثبت و کنترل صادرات آن وجود ندارد.

ارائه مجوز توليد اپليکيشن هاي موبايل

نجفي سولاري با اشاره به آمار وزارت بازرگاني مبني بر اين که حدود 50 درصدگوشي هاي وارداتي به کشور هوشمند است ، گفت : همچنين براساس تحقيقات يکي ازمراکزمطالعاتي دريکي ازدانشگاه هاي کشور ، حدود 80 درصد دانشجويان داراي تلفن همراه هوشمند هستند که با توجه به فراگير شدن استفاده از گوشي هاي هوشمند درکشور،مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال ارائه مجوز و الزام براي اخذ آن را در حوزه اپليکيشن هاي موبايل دردستور کارقرار داده است به اين معني که تمام کساني که درحوزه محتوا و نرم افزارهاي کاربردي موبايل کار مي کنند ،بايد از اين مرکزمجوز دريافت کنند و در اين راستا مکانيسم هاي حمايتي نيز براي اين بخش در نظر گرفته شده است.

همچنين در پيوست فرهنگي محصولات ديجيتال که در شوراي عالي فضاي مجازي در حال تصويب است، مجوز براي اپليکيشن هاي موبايل داخلي به عنوان يکي از تکاليف فرهنگي مد نظر قرار گرفته است.

وي در ادامه با اشاره به بررسي 6 هزار و 671 نرم افزار از نظر محتوايي، هزارو 868 نرم افزار به لحاظ حقوقي و صدور 415 گواهي ثبت نرم افزار و 2 هزار و 33 پروانه انتشار در حوزه نشر ديجيتال در سال 92 گفت: همچنين 278 مرکز فرهنگي ديجيتال در استان هاي مختلف راه اندازي شده و قرار است در سال جاري نيز 47 مرکز ديگر به اين تعداد افزوده شود.

وي نظارت محتوايي بر 6هزار و 500 فروشگاه اينترنتي و ثبت 18 هزار و 556 پايگاه اينترنتي در سايت ساماندهي را از ديگر اقدامات انجام شده در اين مرکز در سال 92 عنوان کرد.

لغو مجوز 4 هزار سايت اينترنتي به دليل مشکلات محتوايي

وي گفت: بالغ بر 4 هزار سايت اينترنتي به دليل مشکلات محتوايي و نيز انصراف اداره کننده سايت، لغو ثبت شده و در همين حال 432 درخواست ثبت دامنه با نام هاي خاص در اين مرکز مورد بررسي قرار گرفته است.

نجفي سولاري از ايجاد سامانه اي جايگزين در ورژن موبايل با توجه به فيلترينگ نرم افزارهاي هوشمند مانند وي چت به عنوان يکي از طرح هاي مطالعاتي و در دست برنامه ريزي اين مرکز براي سال 93 خبر داد و گفت: در همين حال سامانه دريافت گزارش هاي مردمي در حوزه پيامک هاي تبليغاتي و انبوه به شماره 10001314 از طريق رسانه هاي همراه و هوشمند تقويت خواهد شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سپیده ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    با سلام و خسته نباشید ممکنه در مورد( انیمیشن و چگونگی طراحی و استفاده از پیشگیری از آسیب )هم مورد بررسی قرار دهید باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس