فیلم طبقۀ حساس، مسائل اروتیک اموات را مطرح می‌کند و همین موضوع از علل جذب مخاطب به سینما بوده است. اما سازندگان فیلم، نباید به فروش زیاد آن دلخوش باشند. مهم آن است که آیا مخاطب از سینما راضی بیرون می‌آید یا نه.

گروه فرهنگی مشرق ـ فیلم کمدی طبقۀ حساس از چهارشنبه 14 اسفند 1392 در قالب اکران نوروزی بر پرده رفت و در مدت 45 روز در هشتاد سینما، به فروش چهار میلیاردی در سراسر کشور رسید (34ر2 میلیارد تومان در تهران و 65ر1 میلیارد در شهرستان‌ها). طبقۀ حساس، چهاردهمین ساختۀ کمال تبریزی محسوب می‌شود. فیلمبرداریِ این فیلم 98 دقیقه‌ای در ماه‌های شهریور و مهر در تهران انجام شد و در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
*******
 
اولین موضوعی که توجه انسان را جلب می‌کند پوستر غیرمتعارف فیلم است که کلمۀ «حسّاس» را به طرز بی‌سابقه‌ای «هسّاث» نوشته است. ظاهراً عوامل فیلم از تمسخر زبان فارسی هم ابایی ندارند و به این روش، می‌خواهند فیلمشان را به چشم مردم بیاورند.

فیلم طبقۀ حساس، خوش آب و رنگ است. طراحی صحنه، گریم و فیلمبرداری خوبی دارد. صدای فیلم دالبی است و از کارگردانی خوب و حساب‌شده‌ای برخوردار است. اما اینها درخدمت چه هستند؟ طبقۀ حساس، یک کمدی بند تنبانی، دربارۀ غیرت‌ مردان است. اما جناب کارگردان، موضوع فیلمش را مرده‌پرستی می‌خواند.



خلاصه داستان
فروغ تحویلداری (پانته‌آ بهرام) همسر خانه‌دارِ آقای کمالی (رضا عطاران) در ابتدای فیلم می‌میرد و در قبری دو طبقه دفن می‌شود. کمالی بعد از بازگشت از سفر تجاری چین، متوجه می‌شود که طبقۀ دوم قبر را که برای خود خریده بود به خانوادۀ دیگری فروخته شده و اکنون مردی به نام بهنام محتشم (پیمان قاسم‌خانی) در آن دفن است. غیرتِ مرد به جوش می‌آید و با آن خانواده دست به یقه می‌شود و علیه آنها شکایت می‌کند. اما قاضی اجازه نبش قبر نمی‌دهد.

کمالی در خواب، همسرش را در بهشت می‌بیند که با محتشم سر میز غذا نشسته است. لذا قصد می‌کند با همسر محتشم (بهاره رهنما) ازدواج کند تا انتقام بگیرد. زن از خواستگاری عجیب او عصبانی می‌شود. کمالی در نهایت زنش فروغ را بر خلاف عرف، طلاق می‌دهد ولی هنوز آسوده نیست. تا اینکه تصمیم می‌گیرد محتشم را گور به گور کند.

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

مختصری درباره کارگردان و تهیه‌کننده
کمال تبریزی در سال 1338 در تهران متولد شد و از سال 1358 فعالیت سینمایی خود را در سینمای آزاد (انجمن سینمای جوان کنونی) آغاز کرد. او در جریان تسخیر لانۀ جاسوسی جزو فیلمبرداران بود (صحنۀ معروف بالا رفتن دانشجویان از درب ورودی، توسط او فیلمبرداری شده است). سپس به تحصیل رشتۀ سینما در دانشگاه هنر پرداخت و سینمای حرفه‌ای را با فیلمبرداری توهّم/ سعید حاجی‌میری (1364) آغاز کرد. تبریزی نخستین فیلم سینمایی خود را با نام عبور در سال 1367 ساخت، فیلمی دربارة مدیر فرهنگیِ یک ادارة دولتی که با عزیمت به جبهه، متحوّل می‌شود.

کمال تبریزی به تدریج از سینمای دفاع مقدس به سوی سینمای اجتماعی کشیده شد. از میان معروف‌ترین فیلم‌های او می‌توان به این موارد اشاره کرد: در مسلخ عشق (1369/ توقیف‌شده)، لیلی با من است (1374)، مهر مادری (1376)، شیدا (1377)، فرش باد (1381)، مارمولک (1382)، یک تکه نان (1383)، همیشه پای یک زن در میان است (1386)، پاداش (1387/ توقیف‌شده)، خیابان‌های آرام (1389/ توقیف شده).
 کمال تبریزی سریال‌هایی را نیز برای تلویزیون ساخته است: لیلی با من است (1374)، دوران سرکشی (1380)، شهریار (1386) و سرزمین کهن (1392).

 
بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟


جواد نوروزبیگی متولد 1345 در تهران، فعالیت سینمایی خود را با مشاورة نظامی فیلم سجاده آتش (1372) آغاز کرد و به پنج فیلم دیگر جنگی، مشاورة نظامی داد. او با فیلم دفتری از آسمان (1378) «مدیریت تولید» را آغاز کرد و در همین سمت با فیلمسازانی از قبیل شیخ‌طادی، حاتمی‌کیا، تبریزی و مجیدی همکار شد. نوروزبیگی سپس مؤسسه سینمایی قاب آسمان را تأسیس کرد و با فیلم خدا نزدیک است/ علی وزیریان (1385) تهیه کنندگی را آغاز نمود. او در هفت سال اخیر، پانزده فیلم تولید کرده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: پستچی سه بار در نمی‌زند (1387)، پرسه در مه (1388)، سیزده 59 (1389)، من و زیبا (1390)، خرس (1390/ توقیف‌شده)، ملبورن (1392) و طبقه حساس (1392).

نوروزبیگی همچنین پنج سریال تهیه کرده است: آشپزباشی (1388)، شوق پرواز (1390)، بیدار باش (1391)، بال‌های خیس (1392) و ماتادور (1392). او تهیه‌کنندۀ چند فیلم تلویزیونی نیز بوده است.

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

انتخاب بازیگران
انتخاب بازیگران و بازیگردان طبقة حساس بر عهده حبیب رضایی بوده است. او هنرپیشه‌های غریبی را برای نقش‌ها انتخاب کرد، از جمله چهار نفر از صداپیشگان مجموعه کلاه قرمزی را:

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

ـ بهادر مالکی/ صداپیشۀ فامیل دور/ در نقش رسول (دوست کمالی)
ـ کاظم سیاحی/ صداپیشۀ جیگر/ در نقش جلال (دوست کمالی)
ـ محمد بحرانی/ صداپیشۀ ببعی و آقای همساده/ در نقش دوستِ کمالی
ـ هوتن شکیبا/ صداپیشۀ دیوی/ در نقش حسن (داماد کمالی)

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

همچنین لیلی فرهادپور نویسنده و روزنامه‌نگار، در نقش خواهر کمالی دومین بازی‌اش را تجربه کرد. نخستین بازی او در فیلم بوسیدن روی ماه (1390) بود.
 
وقایع جشنواره فیلم فجر
طبقۀ حساس نامزد چهار سیمرغ از جشنواره فیلم فجر شد: بهترین جلوه‌های ویژۀ بصری (بهنام خاکسار)، بهترین موسیقی متن (پیمان یزدانیان)، بهترین فیلمنامه (پیمان قاسمخانی) و بهترین بازیگر نقش اول مرد (رضا عطاران)، که فیلم فقط این آخری را برد. رضا عطاران در دو دورۀ گذشته جشنواره نیز به سبب بازی در فیلم‌های خوابم می‌آد (1390) و دهلیز (1391) نامزد دریافت سیمرغ شده بود بدون آنکه نصیبی از آن ببرد.

سایر جوایز فوق الذکر، به ترتیب نصیب این فیلم‌ها شد: جلوه‌های ویژۀ بصری برای چ (سیدهادی اسلامی)، موسیقی رستاخیز (استفان واربک)، فیلمنامۀ آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (بهروز افخمی).

اما به نظر راقم، طراح گریم فیلم (خانم سودابه خسروی) بایست برنده یا نامزد دریافت سیمرغ بهترین گریمور جشنواره می‌شد. ایشان البته به سبب فیلم شیار 143 نامزد شده بود ولی این جایزه در نهایت نصیب محسن موسوی برای فیلم رستاخیز شد و محسن دارسنج، دیپلم افتخار این رشته را برای فیلم همه چیز برای فروش کسب کرد. گریم رضا عطاران خصوصاً در این فیلم بسیار متفاوت بود به طوریکه او را برای سن شصت سالگی باورپذیر می‌کند.

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

عطاران در نشست پرسش و پاسخ فیلم طبقۀ حساس در جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که چرا برای خنداندن مردم حاضر به انجام هر کاری است، گفت: من خیلی با مردم در ارتباط هستم. آنها از من می‌خواهند فیلم‌هایی بسازم که باعث خنده شود. احساس می‌کنم مردم ما به خندیدن نیاز دارند. وی ادامه داد: یکی از دوستان منتقد گفته بود که عطاران برای اینکه مردم را بخنداند حاضر است شلوارش را پایین بکشد. و الآن من واقعاً به جایی رسیده‌ام که حاضرم این کار را بکنم!

چند روز بعد، جمشید مشایخی به این سخنان واکنش نشان داد و در یک کنفرانس، رضا عطاران را مخاطب ساخته گفت: تو می‌توانستی بگویی من از درخت چنار یا تبریزی به پایین می‌پرم تا پایم بشکند و مردم بخندند. نه اینکه سخنی بگویی که در جراید چاپ شود و من از ذکر آن شرم دارم. آقای عطاران! تو باید درس اخلاق به مردم بدهی. [چطور] به شما جایزه هم می‌دهند؟! حرف شما بسیار بی‌ادبانه بود.

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

نقد و نظر
طرح اولیۀ فیلمنامه طبقۀ حساس را یک بازیگر تئاتر و سینما به نام سیروس همتی نوشت و تحقیقات ابتدایی را در این خصوص انجام داد. (احتمالاً او را، در نقش مجتبی (راننده اتوبوس) در سریال خداحافظ بچه/ منوچهر هادی/ 1391 به یاد دارید).

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

همتی که پیش‌تر در دو فیلم مارمولک (1382) و یک تکه نان (1383) بازی کرده بود، به سبب رفاقت با کمال تبریزی طرح را به او سپرد. تبریزی نیز از پیمان قاسم‌خانی برای نگارش آن دعوت کرد. قاسم‌خانی فیلمنامه قبر دو طبقه را نوشت و شخصیت کمالی را آخوند کرد، تا خنده‌های مردم احتمالاً جاندارتر شود!

وزارت ارشاد به فیلمنامه قبر دوطبقه، پروانۀ ساخت نداد. این بار، کمال تبریزی از جواد نوروزبیگی خواست در ازای مبلغ ................. مجوز این فیلم را از وزارت ارشاد بگیرد. نوروزبیگی فیلمنامۀ اصلاح‌شده را با سماجت بسیار به جریان انداخت و اصلاحیه‌های شورای تصویب فیلمنامه را هم پذیرفت؛ چیزی که در عمل رعایت نکرد. در نهایت «قبر دو طبقه»، نام خود را به یک نام بی‌مسمّی تغییر داد؛ «طبقه حساس»! فیلمبرداری در روز چهارشنبه 30 مرداد در مسجد النبی ولنجک آغاز شد و همان روز والدۀ سیروس همتی درگذشت.

پرویز پرستویی از بازی در فیلم انصراف داد و رضا عطاران جای او را گرفت و سعی کرد نقش یک آدم شصت ساله را بازی کند؛ مردی عصبانی که قرار است مردم به تعصب و غیرت‌ورزی او بخندند. در جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر، عطاران برندة سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد که چندان حق او نبود.

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

      الف. موضوع فیلمنامه و علت فروش فیلم
همه می‌دانند که در سینمای ایران استفادۀ ابزاری از موضوعات جنسی، ممنوع است. اما دربارۀ مردگان چطور؟ آیا در خصوص موضوعات جنسی اموات می‌توان فیلم ساخت؟ در قوانین داخلی وزارتخانه‌ها، حفره‌های زیادی وجود دارد و دست اندرکاران طبقۀ حساس از یکی از این حفره‌ها داخل شده‌اند. فیلم طبقۀ حساس، مسائل اروتیک اموات را مطرح می‌کند و همین موضوع از علل جذب مخاطب به سینما بوده است.

خیلی از اوقات، آنچه مردم را به سینما می‌کشاند کنجکاوی از ساخت فیلمی در یک موضوع جنجال برانگیز است. بنابراین سازندگان طبقۀ حساس، نباید به فروش زیاد آن دلخوش باشند. مهم آن است که آیا مخاطبان از سینما راضی بیرون می‌آیند یا نه.

در این خصوص باید به برندگان سیمرغ بلورین آراء مردمی در جشنواره فجر توجه کرد. امسال این سیمرغ مشترکاً به دو فیلم شیار 143 و خط ویژه رسید. و جالب توجه اینکه خط ویژه که هم‌اکنون اکران است چند برابر بهتر از طبقۀ حساس است ولی هنوز نصف مبلغ این فیلم نفروخته است.

اشتیاق برای دیدن طبقۀ حساس در جشنوارۀ فجر بسیار زیاد بود، به طوری که افراد بسیاری آن را در حال ایستاده تماشا می‌کردند. مخاطبان از تماشای فیلم، ناراضی بیرون می‌آمده احساس خسران می‌کردند. فیلم نه تنها موجب انبساط خاطر تماشاگران نمی‌شد بلکه پرداختن به اسافل اعضاء و جنبه‌های حیوانی شخصیت‌ها، احساس نامطبوع دنائت را در مخاطبان زنده می‌کرد. از اینجا بود که در کنفرانس مطبوعاتی آن سؤال را از عطاران پرسیدند و او چیزی به این مضمون گفت که شرم ندارد از اینکه برای خندۀ تماشاگر شلوارش را هم پایین بکشد. به نظر ما، همین اشارت برای فهم مقصود سازندگان فیلم کافی است.

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

      ب. مضحکۀ غیرتمندی!
کمال تبریزی با فیلم مارمولک (1382)، نشان داد که بسیار علاقمند است پایش را از خط قرمزهای جمهوری اسلامی فراتر بگذارد. او فیلم‌های پاداش و خیابان‌های آرام را ساخت که هر دو توقیف شدند. خامدستانه‌ترین فرضیه برای اینکه چرا او به سمت ساخت فیلم‌های حساسیت‌ برانگیز رفته، تضمین فروش است. اما او حقیقتاً چه چیز را می‌فروشد؟ فیلمش را یا آخرتش را؟ ﴿الَّذينَ اشْتَرَوُا الْحَياةَ الدُّنْيا بِالآخِرةِ فَلا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ و لا هُمْ يُنْصَرُونَ ـ بقره/ 86﴾.

بر خلاف آنچه جناب کارگردان در شماره 470 ماهنامۀ فیلم (ویژه جشنواره فجر) گفته، طبقۀ حساس نه دربارۀ مرده‌پرستی، بلکه در موضوع «غیرتمندی» است. برای تبیین این سخن، ابتدا باید در معنای «غیرت» تأمل کنیم و اینکه آیا غیرتمندی خوب است یا بد.

«غیرت»، احساسی است که انسان به «غیر» یا «رقیب خود» دارد. در نهج البلاغه یکی از صفات مردان مؤمن، «غیرت» است. در کلمات قصار 124 اینچنین آمده است: «غَيْرَةُ الْمَرْأةِ كُفرٌ و غَيْرَةُ الرَّجُلِ إيمَان»‏. غیرت زن، کفر است و غیرت مرد، ایمان.

تفسیر سخن حضرت امیر المؤمنین(ع) این است که اگر زنی به همسر دوم شوهرش غیرت ورزد و حسادت کند، به وادی کفر درافتاده است، اما اگر مردی به همسرش غیرتمند شود و او را از توجه به بیگانگان بازدارد، جزء ایمان محسوب خواهد شد. در نتیجه، مضحکه کردن «غیرت» که از اجزاء ایمان و دین است، جایز نخواهد بود.

ممکن است سازندگان، جواب دهند که ما می‌خواستیم غیرت نابجا را نشان دهیم، نه اینکه غیرت صحیح مؤمنان را تمسخر کنیم. جواب آن است که چنین چیزی در فیلم، دیده نمی‌شود. طبقۀ حساس، شخص کمالی و دامادش حسن را جزو افراد غیرتمند به ناموس نشان می‌دهد و حتی خوبی‌هایشان را نیز به سخریه می‌گیرد. مثلاً به یاد بیاورید مواردی را که حسن به نامزدش تذکر می‌دهد که «انقلاب شده! حجابت را رعایت کن!». واقعاً مضحکه کردن نهی از منکر و تمسخر انقلاب اسلامی، چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

      ج. چه کسی روی قبر مریلین مونرو دفن شد؟
عالم قبر (برزخ) از لحظۀ مرگ شروع می‌شود و تا دمیدن صور و بیرون آمدن مردگان، ادامه می‌یابد. در دنیا، انسان‌های خوب و بد در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند اما از لحظۀ مرگ، اشرار از نیکان جدا می‌شوند. در احادیث آمده که قبر مؤمن، باغی از باغ‌های بهشت است و قبر کافر، حفره‌ای از حفره‌های دوزخ؛ «و القبر روضة من رياض الجنة، أو حُفرة من حُفَر النّيران‏». در روایات شیعه نیز منقول است که ارواح مؤمنان توسط ملائکه به قبرستان وادی السلام در نجف برده می‌شوند.

مسلمانان چون به برزخ و قیامت ایمان دارند می‌دانند که مجاورت دو قبر، موجب همسایگی صاحبان دو قبر در آخرت نمی‌شود. جالب اینکه کسانی همسایگی در قبر را مؤثر می‌دانند که مرگ را پایان زندگی انسان‌ها تلقی ‌می‌کنند.

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

یک تاجر امریکایی به نام ریچارد پانچر (Richard Poncher) وصیت کرده بود که او را در بالای قبر مریلین مونرو (1962-1926) دفن کنند به طوری که صورتش به سمت پایین باشد! (مونرو که عملاً یک حرامزاده بود نماد جنسیت و بلکه وقاحت در قرن بیستم محسوب می‌شود). او در سال 1986 مرد و به وصیتش عمل شد. اما جالب اینکه در سال 2009 همسر این تاجر تصمیم گرفت تابوت شوهرش را به جایی دیگر منتقل کند و قبر را بفروشد. اما به وقت حراج، کسی قبر را نخرید. رقم پیشنهادی او 340 هزار یورو بود. (نگا. قبر تسخیرکننده‌ی قلب مردان را هیچ کسی نخواست!!).

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

حالا پیدا کنید سرگین‌فروشانی را که سبک زندگی امریکایی را به جای عقاید مسلمانان قالب کرده‌اند.

بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

      د. مضحکۀ مرده‌پرستی!
موضوع دیگری که فیلم طبقۀ حساس آن را مضحکه می‌کند صفت مرده‌پرستی ایرانی‌ها است. به نظر بنده، ما ایرانی‌ها نه‌تنها مرده‌پرست نیستیم بلکه دقیقاٌ همان چیزی هستیم که باید باشیم.
در احادیث مختلف، حقایقی به این مضمون آمده است که از کارهای نیک مؤمن تمجید نمی‌شود. برای نمونه، به این حدیث از امام صادق(ع) توجه فرمایید:
امام صادق (ع): وقتی بنده مؤمن کار نیکی می‌کند مردم از او تشکر نمی‌کنند و احسان او در میان خلق مشهور نمی‌شود. زیرا او این کار را از برای رضای خدا می‌کند و کار نیکش به آسمان بالا می‌رود و معروف در میان اهل آسمان می‌گردد و نه در زمین.
لکن وقتی شخص کافر، کار نیکی می‌کند مردم از او تشکر می‌کنند. زیرا او به نیّت مردم این کارها را انجام داده و عملش در میان مردم منتشر می‌شود ولی به آسمان بالا نمی‌رود و آسمانیان آن را نمی‌شناسند و مقبول درگاه حق تعالی قرار نمی‌گیرد. (عین الحیوة، صفحه 365)
این حکم خدا است که از نیکی‌های مؤمن تمجید نشود. به عبارت دیگر، خود حضرت حق مردم را از یاد مؤمن و تمجید و سپاس کارهای خوبش غافل می‌کند. لکن وقتی آن شخص از دنیا می‌رود مردم طبیعتاً به او توجه می‌کنند و به غفلت خود پی می‌برند. بر اساس حدیث فوق الذکر اگر در یک جامعۀ مسلمان، خلاف این مشی رخ داد آن وقت است که باید تعجب کنیم و بپرسیم که مگر آن فرد، کارهایش را به نیّت مردم انجام داده است.

خلاصۀ کلام اینکه ما از پیمان قاسمخانی و رضا عطاران، که برای کاسبی یا خنداندن مردم به هر چیزی متوسل می‌شوند انتظار چندانی نداریم. اما نمی‌توانیم سقوط کمال تبریزی و جواد نوروزبیگی را فریاد نکنیم.


* امیر اهوارکی

 
بازی با غیرت دینی یا چه کسی روی قبر مریلین مونرو خوابید؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 146
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • علی ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    3 0
    عنوان و متن، خوب دلسوزانه و منصفانه بود. انشاالله موید باشید.
  • موسی ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    2 3
    خیلی خوب به حرامزاده بودن مریلین مونرو اشاره کرده اید. مدت ها این سؤال در ذهنم بود که او این همه بی شرمی را از کجا اورده است. حالا می فهمم که او از طریق نا مشروع به دنیا آمده. حرامزاده ها بسیاری از مشکلات را برای اجتماع به وجود می آورند و قانون شکن می شوند. در احادیث شیعه از قول ائمه معصومین آمده است که محبت ما اهل بیت، در قلب انسان ولد الزنا جای نمی گیرد.
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    3 0
    هرچند نظرات من چاپ نمیشه اما زیباترین جمله خبر: حالا پیدا کنید سرگین‌فروشانی را که سبک زندگی امریکایی را به جای عقاید مسلمانان قالب کرده‌اند.
  • محمد ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    این هنرمندان دغدغه همه چی رو دارن الا دین و این انقلاب برن بمیرن همشون این سرمایه ها اگه تو ایجاد اشتغال صرف میشد از صدتا فرهنگ سازی این جماعت منورلفکر به اصطلاح هنرمند بهتر بود.
  • بی تعارف ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    http://bitarof.blog.ir/1393/02/01 غیرت بی‌جا یا بی غیرتی؟!
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    بسیار عالی و امر به معروف و نهی از منکر به جایی بود با تشکر از نویسنده و گروه فرهنگی مشرق مرگ بر مروجان فساد در جامعه مشرق والله تکی فقط یکمی محافظه کاری
  • تمام زاده ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    از نویسنده کمال تشکر را دارم.
  • صالح ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    به نظر من هم زیباترین جمله آن بود که:سرگین فروشانی که...
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 1
    بابا فیلمه دیگه عجبا همش نمیشه که عمن یجیب بخونیم که بد بختی داریما صبح تا شب باید معراجی ها بسازیم بس کن تورو خدا
  • دارید میسوزید ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    فکر کنم آخر سر به خاطر فروش بالای این فیلم شما دچار ایست قلبی بشید، بابا یه ذره به خودتون استراحت بدید این دومین مقاله ای که تو این هفته علیه این فیلم کار کردید
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    عجب ...
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    چه عجب بالاخره مشرق به فسق و فجور عطاران یه اعتراف تلویحی کرد!
  • محمد ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    شما متنی که نوشتی دیگه انگار خیلی خوش بین بودی به پیمان قاسم خانی! کجای این فیلم برای اینه که مثلا حتی یه لحظه جامعه رو دعوت کنه به غیرت؟! داره ریشه غیرت درست رو میزنه
  • علی 1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    نویسنده می گوید که "کلمۀ «حسّاس» را به طرز بی‌سابقه‌ای «هسّاث»" نوشته اند... و تفسیرش این است که " ظاهراً عوامل فیلم از تمسخر زبان فارسی هم ابایی ندارند و به این روش، می‌خواهند فیلمشان را به چشم مردم بیاورند". اما به نظر بنده کاملا بر عکس،... هدف تمسخر و تخریب زبان عربی و فرهنگ مرتبط با زبان عرب بوده است...
  • ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    این رضا عطاران اخیراً هم رفته با خاتمی عکس گرفته .
  • محسن ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    چند سال بعد ... رضا عطاران : شلوارم و دادم . لباس زیرم و هم دادم . دیگه باید چیکار کنم که بخندین ؟؟؟
  • رضا ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام و دردود بر شما/يکي نيست به اينها بگه آخه بابا يه خوره درست فکر کنين
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    نظر من رو قبول دارید که، یه فرد فاسد و بی غیرت از اینکه داشته های خوبش رو مثل وفاداری و عشق و باهم بودن عاشقانه رو از دست داده می کوشه تا بقیه رو هم مثل خودش به منجلاب گناه و تباهی و تنهایی بکشه، درست مثل یک معتادی که همه چی رو باخته!!! قبول کنیم که تنها راه خوشبختی و آرامش عمل در چارچوب دینه، این رو من میگم که تا آخرش رفتم دیدم که همش یک سراب تلخ و زشته و به لطف خدا کمی جبران کردم و برگشتم!
  • مهدی ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام نقد را کامل خوندم شخصا چون فیلم را دیدم عرض میکنم که فیلم کمال تبریزی نسبت به 90 درصد فیلم های روی پرده برتری داشت.وجوایز دریافتیش نشانه ای بر این مدعاست. من رازی از سینما بیرون اومدم
  • قیروکارزینی ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    احسنت و تقدیر از شما بخاطر روشنگری
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    جماعتی که خود بی غیرتند کسی هم کاریشون نداره خوب بی غیرتند باشند ناموس و خانواده خودشونه دوست دارند زن و دختراشون با نامحرم بگه بخنده و ...هرکاری که خودشون صلاح میدونند ماکاری نداریم ولی من متعجبم چرا این بی غیرتی رو میخوان اشاعه بدهند آیا ازحضور مردان با غیرت کنار خود رنج میبرند ایا جوانان غیرتمندی که برای محافظت از ناموس دیگران ازجان شیرین خود گذشتند بدکردند تا به قول معروف فرزندانتان به بعثی ها نگویند عموجان چه چیزی شمارا آزار میدهد چرامیخواهید در این مملکت غیرت کمرنگ شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ِبیسیمچی ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اگرچه آقای عطاران را با کارهای طنز قوی و مردمی می شناسیم اما ایشان قابلیت عجیبی در ارائه تکه ها و طنزهای زیرپوستی و همه نافهم جنسی دارد.همیشه جس می کنم اگر ایشان در کشوری مثل امریکا بود استاد کمیک های موقعیت با چاشنی جنسی و اروتیک می شد.
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    بسوز ههههههه!
  • محسن ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    2 0
    مرلین مونرو بی ربط بود
  • منتقد کم سواد ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    نقد دقیق و موشکافانه والبته مستند و مستدلی بود با تشکر از نگارنده متن. قابل توجه وزارت محترم فرهنگ وارشاد اسلامی! و مسئولین ومتولیان فرهنگی که هنوز شروع به کار نکرده موجبات نگرانی مقام معظم رهبری ومردم را حوزه فرهنگ، فراهم نموده اند
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اساسا! می فهمید سینمای اروتیک یعنی چی!!!؟؟؟ کجای فیلم صحنه های اروتیک داشت!!!؟؟؟ فقط یه چیزی شنیدید!!!
  • علی احمدی ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    باتشکرازشماوتاسف ازمسولان
  • هادی ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    با سلام از اینکه غیرت دینی هنوز در این جامعه نفس می کشد خوشحالم . از نویسنده تشکر می کنم مخصوصا حدیث امام صادق عالی بود تا بحال ندیده بودم. ممنون
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    غیرت دینی ؟؟؟؟ بزرگترین مسخره کننده و بازی کننده با دین در روی جهان اصول گرایان و سایت مشرق و کیهان است و بعد از آن تکفیری های القاعده و داعش هستند - اما چون حیا ندارید سر خودتان را در برف کرده اید
  • سلمان ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    وقتی به لیست افراد سازنده دقت کنید کاملا نتیجه ای که از این فیلم حاصل شده ( تمسخر ارزشهای دینی ) قابل درک هستش وجود افرادی مثل کمال تبریزی که در فیلهمای دهه هشتاد و نودش دور شدن از ارزشها رو خیلی راحت میشه دید ، حبیب رضایی که غیر آژانس شیشه ای در خیلی از فیلماش هتک شعائر دینی رو میشه دید ، رضا عطاران هم که اظهر من الشمسه حتی در سریالهای تلویزیونیش هم تمسخر ارزشهای دینی رو میشه به راحتی مشاهده کرد
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    وای خدای من ! چه گناه نابخشودنی ! تکفیرش کنید !
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    واقعا !؟ چه بهتر !
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    کجاش منصفانه بود آخه ؟ اگر مجاورت دو قبر، موجب همسایگی صاحبان دو قبر در آخرت نمی‌شود پس چرا قبرهای توی اماکن مذهبی چنیدین برابر گرونتره ؟
  • فاطمه ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    همون رازی اومدی بیرون . همراهش الکل هم کشف کردی؟
  • هیلدا ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    اینکه می گویید غیرت مرد ایمان است و غیرت زن کفر از همون تحریف های آلوده است. کدوم احمقی میگه زن نباید غیرت داشته باشه مخصوصا در برابر هوسرانی شوهرش؟ اگه واقعا غیرت زن رو جایز نمی دونید پس خودتون هم شهوت پرستید. خلاصه اینکه نویسنده این گزارش یه آدم عقده ای و بیمار تشریف داره. اینقدر عقده ای که یه آدم درگذشته(مرلین مونرو) را نماد حرامزادگی معرفی می کنه. راستی شما نماد چی هستید؟ نماد عقده ای بودن یا نماد نجس بودن؟
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ناشناس 9:18 اشتباه به عرضتون رسوندن. سینمای اروتیک فقط اون چیزی که در ذهن شماست، نیست.
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    یه سوال هم تو ذهن منه که معیار حرامزاده بودن مشخص نبودن پدره یا عدم ثبت دفتری ازدواج ؟ اگه عدم ثبت در نظر بگیریم که بیشتر غربی ها با وجودیکه پدرشون معلومه و حتی تو یه خونه زندگی میکن با والدین حرامزاده محسوب میشن .
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    کل مردم ما هم چه مذهبی چه غیر مذهبی همین استعداد دارن ولی ایشون فقط تو کاراشون بروز میدن !
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    نه دیگه بی انصافی نکن مشرق و کیهان دوم هستن نه اول !
  • محمد ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    شما لطفا فرار به جلو نکنید! تهمت هم چیز خوبی نیست! (ولی انگار از نظر شما هست!) مسخره کننده دین همونایی هستن که سال 88 روز عاشورا ولوله کردن و هزار تا مسخره بازی دیگه که شرمم میاد بگم! مشخره کننده دین همونایی هستن که هنوزم که هنوزه دنبال رو فتنه اند! البته تا منظور شما از دین چی باشه! اسلام ناب یا اسلام آمریکایی!
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    پس بزودی الکل+2را مکشوف میشوی جناب رازی
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    همین که تو اتیش گرفتی وداری میسوزی کفایت میکند ودر اخر هم انشاالله در اتش دوزخ میبینیمت
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    شات اپ ابله بی وجود
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    من فيلم رو نديدم اما با توجه به نوشته هاي شما يک سئوال دارم: آيا حساسيت نسبت به طبقه ديگر قبر همسر مصداق غيرت ديني است؟!!!!!! فکر نمي کنيد اين تعريف از غيرت ديني کمي مضحک است؟
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    جواب این انتقاد رو عطاران داد پس جو سازی نکنید
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    این همون فیلمیه که یک مرتیکه بعدش گفت حاضره به خاطر خندوندن مردم شلوارش رو پایین بکشه
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اگه بیسوادی پس بیخود نظر نده
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اتفاقا من و همه همراهان بسیار ازدیدن فیلم راضی بودیم و به دیگران هم توصیه کردیم خوشم میاد چندین هفتست که پشت سر هم علیه این فیلم داری مطلب می نویسی و آمار فروشش همینطور داره میره بالاتر اتفاقا اگر بنا بر رضایتمندی مخاطب بعد از فیلم باشه معراجی ها خیلی قابل بحث تره تا این فیلم به نظر من بهترین فیلم های این دوره شیار 143 چ طبقه حساس
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    پاسخ به محمد : مسخره کنندگان همون هایی هستند که سی و اندی ساله با دست اویز مذهب دارند حقوق مردم رو نادیده میگیرند
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    خلاصه مقاله : فیلم کمال تبریزی رو نبینید چون فروشش در مقابل معراجی ها بالا میره
  • سعید ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اولا امن یجیب ثانیا فیلم بی ارزشی هست که در اون به خیلی از ارزش ها توهین شده
  • سعید ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    وقتی عده ای نمی فهمند صدها مقاله هم که کاربشه بازهم فایده ای نداره
  • سعید ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    میخندی خب تقصیری نداری،ازت بیش از این انتظار نمیره
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اینها فکر میکنن نماد خدا رو زمینن .
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    خودت نماد چی هستی،پررو بودن یا بی وجود بودن؟ فقط حرف مفت بلدی بزنی
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    بعضیا هم هستن که حاضرن برای گریاندن مردم هر حرفی بزنن و هر چیزی تحریف کنن .
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    شما بی سوادهای مغرض همون اخراجی ها و معراجی هارو ببینید که حرف از سیما و مینا میزنن !
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اگه زن غیرت داشته باشه که نمیذاره شوهرش چهار تا چهار تا زن بگیره !
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    بی سوادی بیداد میکنه عزیزم .
  • موسی ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    این حرف‌های فمینیست‌ها که ازدواج دوم مرد را هوسرانی نامیده‌اند خیلی نخ‌نما شده است. نویسنده با استدلال شرعی سخن امام علی ع را نقل کرده. یعنی تو می‌خواهی بگی از امیرالمؤمنین بیشتر می‌فهمی؟!!! در ضمن مثل اینکه خیلی به مریلین مونرو علاقه داری؟!! این شهوت پرستی شما چشمتان را هم کور کرده است و نمی‌خواهید قبول کنید که مریلین مونرو پدر نداشته و یه زنازاده است.
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    کمال تبریزی هم حتما از مشرق کمال تشکر را دارد که براش غیر مستقیم داره تبلیغ میکنه و تبعیض ناعادلانه صدا و سیمارو در پخش نکردن تیزر تبلیغاتی جبران میکنه . اصولا مردم هرچی امثال مشرق میگن برعکسشو انجام میدن مثل انتخابات 92 .
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ناشناس ۱۱:۲۶ من خدارو شکر هیچ ادعایی ندارم دلیلی هم نمیبینم با ادعای مذهب از خودم بت بسازم .
  • در جواب ناشناس دوم ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    علاقه مردم به مجاورت قبرهایشان با امامزادگان چند دلیل می‌تواند داشته باشد. 1. به جهت بازدید زیاد مردم و فاتحه خوانی مؤمنان در آن مکان مقدس. 2. فرشته‌ها به آنجا عروج و نزول دارند و آن اموات امیدوارند که این برکت شامل حال آنها هم بشود و مثلاً فشار قبرشان کم شود. ثالثاً به جهت حفظ آن بقعه قبر آنها نیز حفظ شود و باقی قضایا.
  • توکل ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اینها چون سینمای اروتیک رو نمی‌ تونند نشون بدهند لذا حرفش رو می‌ زنند. و همین هم مشتری جلب می کنه.
  • محسن ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ناشناس 10:35 ملاك جاريشدن صيغه محرميت هسست.چه دائمچه موقت.حالا هركيبه سبك خودش.مسيحي ها يكجور و مسلمونا يكجور
  • محسن ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    چون فيلمه همه كاري بايد توش كرد؟اتفاقا چون فيلمه و اكران عمومي ميشه نبايد مخرب باشه
  • حامد ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    متاسفانه متن خیلی احساسی و به دور از منطق تهیه شده. نویسنده بیشتر نگاهی بزرگنمایانه و افراطی به اینگونه مسائل داره. اساساً کاربرد اروتیک در مورد این فیلم یعنی چی؟
  • راقم ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    جناب ناشناس! خودت رو به غفلت نزن. حرامزاده بودن چه ربطی به ثبت داره؟ در همه جای دنیا می‌فمند ازدواج یعنی چی. ازدواج، از همان معروفات است که انبیاء الهی در جهان شهرت داده‌اند. معیار ازدواج عقد شرعی است. فرایند عقد این است که زوجین به نزد فرد سومی می‌روند و او نام خدا را بر آنها می‌برد و به اذن خدا آنها را به هم حلال می‌کند. اگر نام خداوند برده نشود عقد شرعی هم صورت نگرفته است و رابطه آنها حلال نیست. چه اینکه وقتی می‌خواهند گوسفندی را ذبح کنند باید نام خدا را ببرند وگرنه گوشتش حرام خواهد بود. بدون عقد حتی اگر دو نفر سال‌ها با هم زندگی کرده باشند باز هم همسر یکدیگر به حساب نمی‌آیند و رابطه‌شان حرام است. مثال معروفش براد پیت و جولی است که همخانه هستند و نه زوج. متأسفانه در غرب، طبق آخرین آمار حدود ثلث موالید از طریق غیر شرعی به دنیا می‌آیند. چون آنها منکرات را به جای معروف برگزیده‌اند.
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    حرامزاده بودن دست خود فرد که نیست! چقدر کثیفید شما! کجای دین حرامزاده بودن موجب ضمان برای فرد میشود؟
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    خیلی معلومه رااااااازی اومدی بیرون!
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    عوضی اومدی طویله اونوریه
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    هیلدای نفهم حماقت از سر و رو و وجودت میباره که به گوینده شریف حدیث :«غَيْرَةُ الْمَرْأةِ كُفرٌ و غَيْرَةُ الرَّجُلِ إيمَان»‏. غیرت زن، کفر است و غیرت مرد، ایمان. دهان بد بویت را باز کرده وهرچه لایقت بوده نثار کردی و بادهای بدبو و مشمئز کننده از حلقومت خارج کرده ای بدون کمترین فکر و...
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    این که قبر را در جوار امامان و امام زادگان دفن می کنند یک جور عرض ارادت و توسل است. و البته احتمالا کرم آن بزرگواران شامل حال مرید و محبشان می شود. ولی این بدین معنی نیست که شما خیابون فرشته خودت رو دفن کنی، برزخت هم شمال شهره یا پیش همون بچه محل هایی. دفن شدن در برخی اماکن متبرکه مثل وادی السلام توصیه شده و حسابش جداست؛ ولی برای همین موارد هم احادیثی داریم که اگر شخص اهلیت نداشته باشد جسد او را به جایی که باید منتقل می کنند.
  • محمد ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    در جواب ناشناس ۱۱:۰۲ مسخره خودتیو اون ارباب امریکاییت ببند گاله رو احمق نوکرصفت.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اتفاقا من راغب شدم که ببینم
  • حمید ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    رو اول فیلم رو ببین، بعد نقد را بخون.
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آين آقاي عطاران هموني بود كه مي خواست شلوارش رو بكشه پايين ؟ بعد ايشون چه ارتباطي با غيرت دارند؟
  • بی تعارف ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آقا محمد! مثل اینکه مطلبو نگرفتی چی شد!
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    راقم جان اگه یه جا عاقد گیر نیومد چاره چیه !؟ مگه نمیگن صیغه عقد خود شخص میتونه بخونه ؟
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    از کجا معلوم این حدیث تحریف نشده باشه ؟
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    مشرق که بعضی مواقع کم لطفی میکنه و نظر ما را منتشر نمیکنه علی ایحال جواب بنده هم به این یارو ناشناس ۰۹:۵۹و۱۱:۰۲که هردو از یک کاهدان تغذیه میکنند همان جواب برادر محمد و ناشناس۱۲:۲۹ است
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    پاسخ به محمد : هر چی گفتی در شان خودته ،آدم هایی مثل تو 4 تا حرف حساب میشنوند شروع به عربده کشی میکنند
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    پاسخ به سعید : چطور وقتی تو اخراجی ها با باد معده شوخی میکنند جیکتون در نمیاد و میگید هنرمند ارزشیه اما اینجا که میرسه میشه غیر ارزشی، بس کنید حالمون رو بهم زدید
  • یوسف ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام قبر تو امام زاده ا گرونتره چون تقاضا بیشتره!!!!!!! خداکنه اعمال انسان درست باشه !! هرجا دفنش کنن فرقی نمی کنه. اگه مومن باشی می برنت وادی السلام! اگر گناهکار باشی ! می برنت به برهوت!! میدونی کنارعزیز دل ماآقامون امام رضا صلوات الله علیه هارون الرشید ملعون دفنه؟؟؟؟؟؟ پس خیلی به این فکر نکنیم که کجا دفن می شیم. بلکه فکر کنیم به اینکه چه کنیم تا بار گناهانمونو سبک کنیم تا اگه حتی مارو تو قبرستون کافرا هم دفن کردن یکی بیاد سراغمون و ما رو ببره به وادی السلام انشاالله. اللهم الرزقنا توفیق الشهاده فی سبیلک فی رکاب ولیک انشاالله. این فیلم طیبقه حساس! باعث خسران دنیوی و اخروی برای تمام عواملش خواهد بود مگر اینکه توبه کنند!!
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    جواب به سعید : پ ن پ فیلم اخراجی ها خوبه که با باد معده شوخی میکنه اون میشه ارزشی این یکی میشه لرزشی
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    من که عاشق بازی مرلین مونرو هستم با این مقاله علاقم بیشتر هم شد
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آره دلسوزانه بود اما برای فروش بیشتر معراجی ها .آی مردم طبقه حساس نبینید برید معراجی ها ببینید
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    وقتی چیزی نمیدونی مجبوری بیای مزخرف بگی !عطاران کی گفت میخواد شلوارش رو پایین بکشه اینو یکی از منتقد ها گفت پس حرف مفت نزن
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اتفاقا به خاطر لیست افراد سازنده 2 بار رفتم و فیلم رو دیدم.هه هه سوختی....
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    از عقب افتاده ای مثل قاسمخانی وعطاران ومنافقی مثل تبریزی انتظاری نیست ولی برای نوروز بیگی متاسفم دیدم نسبت به او عوض شد
  • بی سبد ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اتفاقاااااااااااااااااااا؟! من وهیت همراه حالت تهوع گرفته وفیلم رانگاه نکردیم ولی باز هم اتفاقاااااااااعاشق اخراجی ها هستم وشیار وچ
  • بی سبد ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اتفاقاااااااااااااا
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    بعضیا هم هستند باید تو گوششون یاسین بخونی ولی افسوس که...
  • امیر ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    حدیث غیرت، در نهج البلاغه کلمات قصار 124 آمده و مطابق احادیث دیگر و معارف اسلام است.
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ناشناس14و15 خیلی الدنگی
  • رضا ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    جناب های پروفسور مثلا شما بجای "حساس" یه کلمه فارسی بگو. به نظر من زبان فارسی اون زبونیه که عامه مردم دارن با اون صحبت می کنن نه اون دشمنی های الکی شما با دیگر زبان ها!
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ناشناس 14:15 تا حالا شنیدی دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید؟ شاید تومسائل دیگه هم صدق کنه!
  • سوزا ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آری سوختم از بی دردی سوخت دو چشمم از دو رنگی بسی خون دل خوردم از این خلق و فغان خاموش سر بر آوردم با بغض : آیا فریادرسی هست؟!!
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اون شاید بد باشه تو عرف ما اما ضدیت با دین نیست
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    مشرق میتونم بپرسم چرا نظرات مبتذل برخی آدما رو که به ساعت ارسالشون نگاه میکنم میبینم تو هر دقیقه سه تا کامنت گذاشتن میذارین که معلوم هم هست که از کجا درمیارن که دائم پلاسن تو سایتتون، قدیمتر ها هم با نامهای دیگه و جدیدا ناشناس میان اما هیچوقت نظرات
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    رازی خیلی بهت چسبیده نیس؟!
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    هوشیار! بعد سخنرانی جناب رئیس جمهور 90% مملکت مفتخر به بی سوادی اند!
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    پس معلوم شد چرا تا یه حدی فروش کرده؟ همونایی که از بیت المال گرفته اند اینا رو بسازند قدری هم دادند به عده قلیل که طرفداراشونن نفری 200 بار فیلمو ببینن فروشش بره بالا
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    غیرت مرد برا حفظ زنش از بیگانگانه، زنی اگر غیرت داشته باشه برای حفظ مرد برای خودشه نه حفظش از دیگران! یکی از خداپرستی و دیگری از خودپرستی است، هوسرانی برای هر دو بد است اما غیرت برای هر دو خوب نیست.
  • س ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    عطاران در کنفرانس بعد اکران فیلم در جشنواره این حرف رو زد. شاید بهتر باشه شما آدم ناشناس بیشتر اطلاع کسب کنی بعد اظهار نظر. این رو دیگه تلویزیون هم گفت. ضمنا همونطور که نوشتن گفته حاضره... نگفته میخواد...!
  • محمد ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ناشناس۱۴:۰۵ اتفاقا هر چی که گفتم در شان شماست شما دیگه حرف از عربده کشی نزنید شما همون چهارپاهایی هستید که صدای توهیناتون تو 88 شنیده میشد شما دیگه دم از اینا نزنید که روسیاهید افتاد.
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    جناب ناشناس ميشه بگين وقتی داشت جواب اين انتقاد و ميداد چی تنش بود ؟
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آقای ناشناس: اگر به معنای کلمه دقت کنید ملاک را پیدا می‌کنید: حرامزاده کسی است که از ارتباط غیرشرعی به دنیا آمده باشد. ربطی به مشخص بودن و ثبت دفتری هم ندارد. غربی‌ها هم اگر طبق دین یا عرف خودشان ازدواج کرده باشند، فرزندشان حرامزاده نیست.
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    قربونت برم ناشناس۱۴:۵۷اینها کارشان با یاسین خواندن هم درست نمیشودسیمهای داخلی تمام فرسوده باید پیوند مغز از خوکچه هندی بگیرند
  • از موسی امیری به سوزش ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ما حاضریم تمام دنیا را به شما ببخشیم. دنیا برای شما و آخرت برای مؤمنان.
  • elaheh ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آقای ناشناس چرا اینقد عصبانی هستی جونم آقای باسواد با فرهنگ آروم تر...خیلی فشار خونت بالا ست گریه کن فشار خونو می گن پایین میاره
  • صادق ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    چرا به بهانه خندیدن باید هر فیلمی را دید؟؟ مشکل اینه که فیلم طنز درست و حسابی ساخته نمیشه.
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آقای زرنگ!!‍! احتمالاً تو مدرسه هم همینطور درس جواب می‌دادی. الان کلاس چندمی گنده‌بک؟
  • اسمیگل ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    درودبرمرلین مونرو
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    به ناشناس 14:19 آدم دیگر چقدر می تواند از دنیا بی خبر باشد؟ پس لابد جمشیذ مشایخی هم با هم منتفد داشت دعوا می کرد؟
  • سعید ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ناشناس14:8 خودتی،دو بار کامنت دادی فکر کردی همه مثل خودتن این شوخی در اخراجی ها کار خوبی نبود ولی توهین به ارزش های دینی نبود،و شوخی با مسائل جنسی هم نبود گرفتی یا بازهم بگم اگه هم حالت به هم خورد به خاطر این فیلماست که هی میشینی می بینی
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    نقدتون پر از غرض است که البته نشان از سوزش است
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    نقدتون پر از غرض است که البته نشان از سوزش است
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    به ناشناس 14:19 شما بهتره کمی تحقیق کنین فیلم پاسخ کوبنده جناب آقای مشایخی به بی تربیتی عطاران هم در اینترنت موجود هست میتونین ببینید
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    پاسخ به محمد و ناشناس۱۳:۵۶ : حرف مفت نزنید شماها به خاطر پول حاضرید کل کشور رو به خاک وخون بکشید که مبادا به کاهدونتون آسیب برسه
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    به ناشناس 15:34: عجب کلکایی بلدی نگو شما بودی معراجی ها رو 5 میلیاردی کردی...
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    به ناشناس سوئدی: خود عطاران کل ماجرا رو تو برنامه 3 ستاره توضیح داد پس شما هستی که از دنیا بی خبری .سوئد نشین بی درد
  • amir ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    فقط معراحی ها خوبه !!!
  • پیام ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    میخوام ببینم این عالی جنابان اینقدر که روی عربی حساسیت دارن روی انگلیسی و فرانسوی هم حساسند یا مثل بلبل برای با کلاس به نظر اومدن ، هی بلغور می کنن؟!
  • پیام ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    عقده ای بدبخت خیلی خوشحالی میای از این نظرای صد تا یه غاز میذاری؟ مثل اینکه از معراجی ها خیلی سوختی. از دهنمکی برای اینکه حرص امثال شما رو در آورده باید تشکر کرد.
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    پروژه فتح ایران مانند آندلس یکی از گزینه های کاملا جدی و روی میز آمریکایی ها است. یکی از کارهایی هم که در ایران با همکاری ایرانی های بی فرهنگ و بریده از اصل خویش در حال پیگیری هست یعنی تحقیر ، تقبیح و حذف غیرت مناسب مردان مومن و خوش غیرت ایرانی است. البته در مرحله اول آن دسته از افرادی که کم غیرت و یا بی غیرت هستند سریع تر در دام این طرح هضم می شوند. تهیه و پخش فیلم هایی هم که غیرت را لگد مال می کند ابتدا از سوی افرادی که صاحب غیرت مردانه نیستند یکی از انواع کارهای است که در داخل کشور با همکاری مشتقیم و غیرمستقیم آمریکایی ها انجام می شود.
  • ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    پیداست که تجربه حکیم از سوزش منتقدان وافر است و پیشتر بسیار سوخته اند که نادیده تشخیص عارضه سوزش میدهند. ای طبیب حاذق میشود از تجربیات سوزشتان برای ما مغرضان اندکی از هزاران بنویسید تا درسی شود از برای پیشگیری از سوزش؟؟؟
  • ایرانی ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    بزرگترین مسخره کننده و بازی کننده با دین این به ظاهر اصلاح طلبان به باطن افساد طلب هستند
  • محمود ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اون دسته از ملت رو که نمیدونند مونرو کی بوده و چکاره بوده رو هم به جستجو در گوگل وا میدارین... سینمای ایران وضعش بدتر از این حرفاست
  • رضا ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    واقعا ناراحت کننده است وقتی این نقدهای مقرضانه رو آدم می بینه میشه بفرمایید چطور این فیلم رو به اروتیک تشبیه کردید؟ با کدوم دلیل و مدرک؟ حتما طنز اخراجیها و معراجی ها... مورد پسند هستند؟؟ به شعور مردم احترام بگذارید. ابتدای مقاله به فروش بیش از 4میلیاردی اشاره کردید. اگر مردم دوست نداشتن که نمیرفتند بجای مردم و برای مردم تصمیم نگیرید. اقتصاد رو که از بین بردید، جون عزیزتون با هنر کاری نداشته باشید که تنها دلخوشی ماست
  • امیر ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    بودن رضا عطاران در هر فیلم وسریال تلویزیونی نشان دهنده لومپنیسم وچاله میدان هست نشان دادن توالت وخانه های قدیمی ورژه رفتن مثلا اقای حمید لولایی با زیر شلوار وزیر پیراهن که کمدی نیست حالا بگذریم از اینکه سالهاست صدا وسیما در ماه رمضان به تصرف این افراد در امده طرز گفتار وکردار وفضای فیلمسازی اقای عطاران نشان از تربیت خانوادگی این شخص دارد
  • کوروش ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اگر سازندگان فیلم نباید به فروش زیاد آن دل خوش باشند شما هم نباید به فروش زیاد ده نمکی جونتون دل خوش باشید.
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    در مورد حرامزاده و یا غیر آن باید عرض کنم که در هر دین و آئینی ملاکی برای شناهته شدن افراد بعنوان زن و شوهر وجود دارد که بر اساس معروفات جامعه اشان است کما اینکه یکی از ائمه اطهار که الان یادم نیست به همراه دوستش در بازار در حال حرکت بودند که دوتس وی به فردی غیر مسلم نسبت زنا زاده داد که حضرت بوی تغیر کرده و وی را مخاطب قرار داد که چرا نسبت زنا بوی میدهی و آن فردی غیر مسلمان بودنش را دلیلی اورد که حضرت در جواب وی گفت که هر دین و مردمی برای ازدواج مقرراتی دارند که بعنوان زن و شوهر شناخته میشوند............نه دوستان اشتباه نکنید در تمامی ادیان و جوامع حتی آن افراد غیر متمدن !! توی جنگلهای آمازون هم برای خودشان شرائطی دارند که زن و شوهر و فرزندانشان شناخته میشوند و هر کش بغیر آز آن عمل کند مورد عتاب و عقاب است
  • محمد ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس ۱۹:۱۵ شما برو به کاهدونی که کدخدا برات فراهم کرده برس ما مثل شما اهل جنگل نیستیم که از این وحشی بازیها در بیاریم شما همونایی هستید که وقتی نامزدتون رای نیاورد از این وحشی بازیها در اوردید شش ماه مملکتو به گند کشیدید احمقا.
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    این کثافت کاریهایی که امروزه تو سینما و تلویزیون دیده میشه سنگ بناش زمان خاتمی گذاشته شد. اون زمان اولویت این تصمیم قانع کردن غرب به فضای باز اجتماعی و پنهان کردن مسئله حقوق بشر زیر فرش اتاق بود. بعدها اولویت بعدی یعنی دادن توهم آزادی اجتماعی به مردم و اینکه محیط باز شده و امنیتی نیست و مسائل جوانان نباید زیاد سخت گرفته بشه تا از طغیان اخلاقی که منجر به طغیان اجتماعی و سیاسی میشه جلوگیری بشه. در واقع خواستن به نحوی چیزی رو که جامعه کم داره در اختیارشون بزارن تا بجای درگیری با مسائل روز کشور مردم در گیر تماشای کمبودهای ضد اخلاقی بشن و جامعه آروم بمونه. بعدش یه عده فرصت طلب از این قضیه سوء استفاده کردن و مسئله جایگزین کردن فساد رقیق سیمای داخلی رو بجای فساد عمیق ماهواره ای مطرح کردن تا از آشفته بازارش آبی به آسیاب غرب و پولی به جیب خود بریزند. حامیان غربی اونا معتقد بودن که در فضای اجتماعی بسته که هر چیز کنترل میشه مردم جرات ابراز مخالفت ندارن و اگر هر از گاهی عده معدودی طغیانی بکنن با امنیتی شدن مسئله بشدن=ت سرکوب میشن پس میبایست اول فضای هنجار شکنی برای مردم از طریق رسانه باز میشد تا مردم به دیدن چیزهایی که مخالف آرمانهای نظام هست عادت بکنن و مطمئن بشن که نظام با این موارد برخورد نمیکنه و یواش یواش ترسشون بریزه. بعد مرحله بعدی بود که یواش یواش شروع کردن به مطرح کردن برخورد خوب پلیس با مردم و اشعه حقوق بشر و مردم رو تحریک کردن به ابراز مخالفت برای گرفتن حقشون که در این مورد مسئله حق نبود چون اشاعه فساد جق کسی نیست بلکه جرات دادن به مردم به ابراز مخالفت با دولت. حالا دیگه مردم نه تنها از دیدن چیزهای مخاله دولت در تلویزیون ترسی نداشتن بلکه از انجام کارهای مخالف قانون هم ترسی نداشتن بلکه اگه کسی میخواست از قانونشکنیشون جلوگیری کنه سریع یه پرونده حقوق بشری علیه دولت بپا میکردن و در میدان بین المللی با دولت میجنگیدن. دولت هم که درگیر مسائل پیچیده تر بود نمیخواست از مسائل حقوق بشری اهرم فشاری علیهش درست بشه هر جه مردم بیشتر هنجار شکنی کردن اونا بیشتر کوتاه اومدن تا اینکه زمین مسائل اخلاقی و اجتماعی در اثر عقب نشینیهای گام به گام دولت و پیشرویهای گام به گام مجامع بین المللی حقوق بشری کلا به دست هنجار شکنا افتاد. حالا دیگه تعداد هنجار شکنا کم نبود و از سطح مخالفین سیاسی به سطح محاربین و مخربین اجتماعی و مفسدین اخلاقی کشیده شده بود و برخورد گسترده دولت با اونا تقریبا غیر ممکن شده بود. در این زمان بود که غرب سربازان ضد فرهنگ خودش رو در تک تک خونواده ها و سراسر جامعه مستقر کرده بود و این مردم منتظر جرقه ای بودن تا فتنته ۸۸ بپا کنن بدون اینکه از مسائل سیاسی آگاهی داشته باشن و فقط برای تثبیت مطالبات ضد اخلاقیشون حاضر بودن با دولت مقابله کنن. در ۱۰ سال گذشته بویژه یک سری عوامل داخلی که از این جریان واقف بودن و بنحوی ارکستر پش برده و مهرهای اصلی غرب بودن از منفعل شدن دولت در مقابل مسائل به اصطلاح حقوق بشری و اجتماعی با خبر بودن و با هدایت غرب بعنوان پاداش پایه های مافیای رسانه ای رو بویژه در سیما و سینما بنا کردن و شروع به یارگیری از طریق بکارگیری بازیگرای مورد دار در فیلمهای مورد کردند و این پاداشی بود که غرب برای پر کردن جیب این افراد و تثبیت سنگرهای ضد فرهنگی خود در ایران بمنظور بروز انقلابهای رنگین در زمانهای مناسب به اینان داد. با ثروتمند شدن و نفوذ اجتماعی این افراد چنان قوت گرفتند که شروع به باجخواهی از نظام و گرفتن پستهای حساس اجتماعی و فرهنگی از دولت نمودند تا نظام را بیش از پیش مستعصل کنند. نظام کا با این چالش عمیق فرهنگی که بصورت شبیخون بر سرش خراب شده بود در پی هر قدم پیش روی ضد فرهنگی این افراد ۲ قدم به عقب برداشت یک قدم برای کوتا آمدن از مواضعش و یک قدم برای راضی کردن این قشر پر التهاب از طریق پاداشهای راه و بیراه و حوایز فرهنگی و سفرهای مجانی حج و... اما معماران این مافیا که خود سایه وار در رده های بالا از نظام باجخواهی میکنند و هنوز خود را حامی انقلاب میدانند میبایست حفظ ظاهر کرده تا معنویتی برای اای رهبریت در صورت نیاز (نظیر نقش رفسنجانی و موسوی و کروبی و خاتمی در ۸۸) داشته باشند و عمده مردم آنان را فاسق ندانند. لذا اینا سنگ بنای مافیای رسانه و ضد فرهنگی خود رو بر دوش یک مشت انسان بی بته ای که بقول خود عطاران برای خندان مردم که نه برای پر کردن جیب خود خاضر بودند تنبن نیز از پای در بیارن بنا کردن. با این ترتیب عطارانها-شریفی نیاها و.... در راستا این مسیر غلامی حلقه بگوش و عاملانی سخت کوش شدند تا اصالت جامعه را به سراشیبی سقوطی رساندن که دیگه کسی نمیتونه به این سادگیا درستش کنه و ناچار کشور برای ادامه بقای خودش ناچاره نه تنها با یا افراد و این معضلات کنار بیاد بلکه مجبوره ظریف رو هم بعنوان وزیر امور خارجه خودش قبول کنه و البته مجبوره بهش اجازه بده تا هست و نیست این کشور رو هم به باد بده. قذافی در لیبی حتی یه موشک هم به طرف دشمناش شلیک نکرد چون فکر میکرد اگه کوتاه بیاد آبا از آسیاب میافته و اوضاع درست میشه و فکر میکنن صلح طلبه ولی اینطور نشد. قذافی فکر میکرد و نون و نمک و باجهایی که داده یادشون میافته و دست از سرش بر میدارن ولی اونم نشد. بلکه هر قدم کوتاه اومپن دشمن رو صد قدم جلوتر برد تا اینکه بالخره تومارش پیچیده شد. من فکر میکنم نسخه ایران هم دقیقا همینجوری پیچیدن. حالا باید دید که کی بیدار میشن و تصمیم میگیرن که بجای با سیل رفتن ایستاده بمیرن. غربیها معمارهای خوبی هستن بههمین دلیل همه فراماسونرن. فراماسون یعنی معمار آزاد. اینا برای ساخت یه بنا سالها وقت و سرمایه میزارن و خشت به خشت محاسبه میکن. و آجری رو که امروز میزارن ۱۰ سال پیش جاش و علتش روطراحی و محاسبه کرده بودن و تازه میدونن که ۱۰ سال دیگه چه وضعیتی این اجر نسبت به کل بنا داره. کشورهایی مثل مال ما هر وقت که از خواب میپرنیه نگاهی به دور و برشو میندازن و بدون در نظر گرفتن پیشینه و اینده اونچه که الان در اطرافشون هست یه تصمیم لحظه ای میگیرن که ۵ دقیقه بعد بی تاثیر بودن یا مخرب بودن اون تصمیم معلوم میشه و یعد تصمیمات بعدی سلسله وار به همین منوال گرفته و شکسته میشه و این باعث میشه که این کشورها هیچوقت نتونن بنایی رو طراحی یا بطور کامل بسازن و همواره در حین تغییر نقشه و ساختار و اجزای برنامه شون هستن و همیشه سر در گمن و همیشه غافلگیر میشن و تازه سرمایهای مالی و فکری و انسانیشون رو با این مسائل فرسوده میکنن و از اینرو همیشه در ماضع بین المللی باید نقش تلیم و منفعل و در واقع بازنده رو اجرا کنن و در مقابل غرب همیشه پیروز بشه ولو با توان کمتر. اگر امروز اراک قرار باز طراحی بشه بواسطه حضور سبازان فرهنگی غرب نشیر عطاران و ... که میسر شده. ۲۰ سال پیش که که اگه کسی شلوار لی/جین میپوشید بهش گیر میدان و اگه کسی موهاش رو یه خورده بیشتر از حد معمول بلند میکرد ماشین میزدن و دخترای دانشگاه آزاد مجبور بودن با چادر برن دانشگاه و اگه کسی یه ذره حرف مورد دار میزد یا استخدام نمیشد یا اخراج و یا زندانی میشد و ۸۰ درصد برنامه های تلویزیون راجع به عزاداری و نوحه خوانی و سرودهای انقلابی و نماز جمعه و سخنرانی روحانیون بود و همه سریالهای و فیلمها در راستای جبهه و جنگ بود دولت اینقدر با فشار و انزوای بین المللی که امروز مواجهه روبرو نبود. پس این یعنی هر قدم کوتا آمدن بمعنی صد قدم پیشروی دشمن خواهد بود تا بالاخره یک رنگی از انقلابهای رنگی رنگین کمان غرب پیروز بشه!
  • غریبانه ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    بعله. چقدر مباحث علمی و منطقی مطرح میشه اینجا. چقدر هم متخصص هنر وجود داره. و البته چقدر هم حرف ها فکر شده و کارشناسانه است. برای موافق و مخالف متاسفم. پیشنهادم به هممون یکم مطالعه است برای دونستن و درک بیشتر. موفق باشید.
  • نیکو ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    آآآآآآآآآآفرین
  • سالار ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    هه! اینارو چه درگیرن واسه خودشون جون صدام یزید کافر خجالت نکشید بیوفتید سط کیس و کیس کشی کسی که حرفی برا گفتن نداره و کم میاره شروع ب فحش دادن میکنه ... کم اوردی دادا ؟ میتونی سوت بزنی ... دو سه باری هم بشینو پاشو برات خوبه !
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 1
    ینی واقعا نشستی این همه نوشتی ؟! برا نابودی بیکاران و علافان مجازی صلواااااااااات !
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    1 0
    پاسخ ناشناس ۱۶:۴۸ یعنی واقعا نشستی این همه رو خوندی بازهم نفهم باقی موندی؟؟؟ اینارو من برای چندنفر که برای دیدن باغ وحش اومده بودن گفتم گورخرای اون دور برا که از دور صحبتای ما رو شنیده بودن بعدش همه استاد دانشگاه شدن!
  • مجتبی ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 1
    مشرق است دیگر... سوزش دارد... نیاز به مرهم دارد...
  • مریم سراوانی ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    این مرلین مونرو کجا خوشگله اونکه قیافه نداره اصلا و ابدا
  • دوست نوروز بیگی ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    دست دوست عزیز آقای نوروز بیگی بچه مسلمان که شده عمله ی تهاجم فرهنگی درد نکند.
  • ناشناس ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    1 0
    رو بی عقلی و حماقت و نفهمی اسم غیرت می ذارن و بهش می خندن.
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 1
    خوشم میاد نوروزبیگی به جای گوش دادن به اراجیف این اقای نویسنده مرد کاره هیشکی نه غیرت و وطن دوستی اش را داره (۶۵ ماه جیهه ) (وفادار به خانواده) (دلسوز برای اطرافیان) نه جرات و جسارتش در درک و عبور از خرافه و ایمان یه نسل جوان یه فول خکیمی: بر میدان هیچ شهری مجسمه هیچ منتقدی نیست چرا که انان کاسه لیسانی مزدوربد که برای لقمه ای نان به هنر هترمند می تازند زیرا قدرت و بیان او را ندارند اما چه بسیار تندیس از هنرمندان
  • بیوگرافی فاطمه مسعودی فر DE ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    بیوگرافی فاطمه مسعودی فر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس