کد خبر 302480
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

طلبه ای که لباس روحانیت پوشیده است از برخی امکانات عادی جامعه سخت بتواند استفاده کند مثلا در شهرستانها کمتر دیده میشود طلبه ای با همسر و فرزند در یک رستوران حاضر شود

به گزارش سرویس وبلاگستان مشرق، وبلاگ نامه‌های حوزوی در آخرین پست خود  از خوشی و ناخوشی زندگی با یک طلبه نوشت:

زندگی با یک طلبه خوشی ها و شیرینی های خاصی دارد و البته سختی ها و رنجهایی را نیز دارد برخی از دختران با آگاهی از خوشی ها و ناخوشی ها زندگی با یک طلبه را انتخاب میکنند و برخی دیگری آگاهی نسبی هم به این وضعیت ندارند از این رو ممکن است بعدها دچار مشکلات و سختی های بیشتری شوند سعی میکنم به چند نکته در این زمینه اشاره کنم.
 
 
 
خوشی های زندگی با یک طلبه
 
زندگی با ارزشهای دینی: برخی از دختران مذهبی دوست دارند در زندگی به ارزشهای دینی پایبند باشند و بر اساس آنها زندگی کنند، معمولا طلبه ها این ارزشها را در حد خود رعایت میکنند، برخی از دختران نیز حتی علاقه دارند زندگی معنوی داشته باشند و تصور  میکنند زندگی با طلبه بتواند در این زمینه زمینه سازی کند بطور مثال طلبه ای که برای نماز صبح بیدار میشود مشوقی است برای بیدار شدن همسرش برای نماز صبح، یا شرکت در برخی از مراسمات مذهبی میتواند در این مورد کمک کند، و البته باید دقت کرد که دختری که روحیات مذهبی ندارد ممکن است کامل نتواند با این زندگی کنار بیاید اما بهر ترتیب برای دختر علاقمند مذهبی این نوع زندگی یک امتیاز محسوب میشود.
 
سلامت و وفاداری: وفاداری همسر برای هر دختریسیار کلیدی است چه زندگی هایی که بخاطر نداشتن این امتیاز از هم پاشیده میشود دختران مذهبی تصور میکنند این امتیاز را یک طلبه میتواند داشته باشد جهت آن را نیز رعایت مسائل شرعی از سوی طلبه میدانند که البته به نسبت میتوان گفت چنین چیزی وجود دارد، نکته دیگر اینکه بسیاری از طلبه ها اهل برخی از خلاف های متعارف نیستند مثلا سیگار نمیکشند اهل اعتیاد نیستند و همین سلامتی میتواند امتیازی برای همس باشد البته ممکن است طلاب هم مشکلات مخصوص بخود را داشته باشند اما بهر حال از این جهت اطمینان بیشتری وجود دارد.
 
صفا و صمیمیت در زندگی : طلبه ها معمولا برای خانواده وقت گذاری دارند خیلی از آنها بطور مثال در کارهای خانه از قبیل شستن ظرف و پختن غذا نیز کمک میکنند و این مسائل میتواند برای همسر مهم باشد معمولا طلبه ها اهل دعوا کردنهای آنچنانی با همسر نیستند و رفتار مهربانانه ای با همسر دارند گاهی این مسائل آنچنان برجسته است که میتواند میل به زن ذلیلی داشته باشد بسیاری از طلبه های امروزی برای فرزندان خود نیز وقت لازم را فراهم میکنند و در بزرگ کردن آن به همسر کمک میکنند همه این مسائل میتواند زندگی شیرینی را در پی داشته باشد.
 
دغدغه های تحصیلی و فرهنگی: بسیاری از همسران طلاب به تشویق شوهر ادامه تحصیل میدهند نکته جالب این است که فضای خانه بسیاری از طلاب حالت علمی دارد و فرزندان نیز از همان کودکی یاد میگیرند که کتاب در دست بگیرند در چنین فضایی نیز همسر سعی میکند از شوهرش عقب نماند خیلی از طلبه های امروزی دوست دارند همسرشان نیز ادامه تحصیل دهد و این نیز میتواند امتیازی برای همسر طلبه محسوب شود،  همسر طلبه در زندگی با طلبه بسیاری از مسائل اسلامی را میاموزد و همین مسئله میتواند زمینه ای برای فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی باشد برخی از طلاب در سفرهای تبلیغی به اتفاق همسر به تبلیغ میروند و هر دو پا به پای هم تبلیغ دین میکنند برخی از همسران طلاب در قم کلاسها و دوره های آموزشی را میگذرانند و این مسئله نیز در زمینه سازی تبلیغ و کاربست دانسته ها در زندگی میتواند مفید باشد.
 
جایگاه اجتماعی: زندگی با طلبه از منظر اجتماعی دو روی سکه است هم میتواند امتیازی محسوب شود و هم میتوان عرصه ای برای فشار بر همسر طلبه باشد، در مجامع مذهبی برای طلاب احترام خاصی قائل هستند و این احترام همسر و فرزندان طلاب را نیز دربر میگیرد این مساله از منظر اجتماعی میتواند برای همسر طلبه جذابیت هایی را داشته باشد.
 
ناخوشی های زندگی با یک طلبه
 
مسائل و مشکلات مالی: معمولا طلبه ها در دوره طلبگی وضعیت مالی مساعدی ندارند دلیل ان نیز مشخص است طلبه در این دوران درآمدی بغیر از شهریه ندارد شهریه هم بسختی کفاف زندگی را بکند اجاره خانه، قسط های بر جای مانده از عروسی و خرج و مخارج روزمره مشکلاتی است که طلاب با ان دست و پنجه نرم میکنند طلاب در سالهای اولیه طلبگی نه فرصت کار کردن دارند و نه تخصصی برای انجام کار از این رو معمولا این مشکلات وجود دارد، برخی از پدران طلاب در این زمینه کمکهایی میکنند اما اکثر طلاب با همان شهریه زندگی میکنند زندگی حداقل ده سال با همین منوال میگذرد دختری که در رفاه بزرگ شده باشد یا آگاهی و امادگی برای چنین زندگی را نداشته باشد کمی برایش سخت خواهد بود بمرور با بالا رفتن سطح تحصیلات و برخی از کارهای جنبی زندگی از نظر مالی وضعیت بهتری بخود میگیرد اما گذران این دوره مهم است، البته بسیاری از طلاب در همین دوره نیز بسیار خوشحال و سرزنده زندگی میکنند و با قناعت از زندگی خود لذت میبرند حتی بعضی از طلاببی که بعدها وضع مالی خوی پیدا میکنند از این دوره سخت سالهای اول زندگی به زیبایی و خوبی یاد میکنند بقول آنها این روزها دلخوشی خودش را دارد.
 
فشارهای اجتماعی: طلبه ای که لباس روحانیت پوشیده است از برخی امکانات عادی جامعه سخت بتواند استفاده کند مثلا در شهرستانها کمتر دیده میشود طلبه ای با همسر و فرزند در یک رستوران حاضر شود یا به پارک برود یا مثلا سخت است به بازار برود و خب این مسائل مکن است برای همسر طلبه مهم باشد ممکن است همسر طلبه دوست داشته باشد برخی از روزها با همسر در خیابان قدم بزند یا از مغازه ای دیدن کند اما رفتن به چنین جاهایی با لباس روحانیت سخت خواهد بود، در شهرستانها اگر لباس را دربیاوری و بدون لباس بیرون بروی مصیبتی دیگر است چرا که اگر آشنایی شما را ببیند جمع کردن آن مشکل خواهد بود، البته طلاب در قم چنین مشکلاتی را ندارند از سوی دیگربرخی از مردم تصور میکنند حکومت در دست طلبه ها است از این رو نابسامانیهای جامعه را به این قشر نسبت میدهند تصور کنید با همسر خود در کنار خیابان منتظر تاکسی هستید و از داخل یک ماشین یک فحش نثار شما کنند اگر همسر طلبه با زندگی طلبه آشنا نباشد این مساله کمی سخت خواهد بود البته برخی از مردم نیز واقعا محبت دارند. البته کسانی که انتخاب آگاهانه ای داشته اند با این مسائل کنار می آیند و چه بسا اینکار را مجاهدتی در راه خدا بدانند اما برای برخی از دختران تحمل چنین زندگی سخت خواهد بود. البته ممکن است برخی از طلاب نیز زندگی خوبی نداشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 8
  • Mohsen ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    3 1
    اشک ما رو در آوردی که...
  • ناشناس ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    3 0
    من دختر یک طلبه هستم و از اینکه همسر طلبه نشدم پشیمانم چرا که با اینکه خانواده همسرم آگاهانه به خواستگاریم آمدند در حضور من به روحانیت خیلی متلک می انداختند.
  • علي احمدي ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    4 0
    با سلام من دلم مي خواهد دست طلبه هاي جوان وبا چهره اي پاك را ببوسم وبخدا خيلي دوستشون دارم .اگر از ماديات دراين دنيا بي بهره اند به اميد خدا در آخرت خيلي ها در آرزويي هستند كه مثل آن ها باشند.
  • فرزند طلبه ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    2 1
    سختیهاش درسته ولی خوبی هاش همه جا صحت نداره من هم شاهد عینی
  • ح-ر ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    4 1
    من خودم طلبم شاید باور نکنید ولی بنده شرایط سخت وروزهای سخت طلبگی رو بیشتر از روزهای خوشش دوست دارم دراین مواقعه که ایمان انسان به خدا بیشتر میشه وعنایت حضرت صاحب رو حس میکنه
  • مجتبی ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    4 0
    وای عاشق طلبگی هستم...
  • صدرا ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 4
    چند سال پیش خیلی متلک نثار روحانیت می شد ولی فکر کنم از وقتی که مردم یکم فهیم تر شدند این کارا کمتر شده
  • طلبه ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    4 0
    امشب همینطوری اومدم تو اینترنت یه چرخی بزنم که مطالب شما رو خوندم، جالب بود. چند روز پیش یکی از دوستام که طلبه است بهم اس داد که زنم مریضه(سرطان داره) و نیاز به پول دارم. البته مبلغش رو نمیگم چون خود من هم باورم نمیشه یه همچین مبلغ ناچیزی واسه خیلی ها کلی پول باشه اما به هر حال واسش دعا کنید
  • طلبه ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    طلبگی عشق است . بهترین شغل و سخت ترین شغل. لبه پرتگاه. اگر به آنچه میگیم عمل کنم دنیا و آخرت را داریم و الا خسر الدنیا و الآخره هستیم. اگر صد بار بمیرم و دوباره زنده شم باز هم طلبه میشم.
  • محمد حسین ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 1
    من باید طلبه میشدم و از بچه گی هم تمام بزرگترها میگفتند تو یک طلبه باید بشوی چون علاقه عجیبی به مذهب و کتاب های مذهبی و طلبگی داشتم ! اما دست روزگار مرا مهندس کرد که مشغول زندگی هستم ! الان که سالیان دراز گذشته و صاحب فرزند و همسر هستم چند سال است که دوباره به علاقه بچگی خودم یعنی طلبگی و کتابهای مذهبی برگشتم و آنقدر محو میشوم و برای خودم مشغولم و آتش عشق به مذهب و بزرگانی چون میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و آیت ا... قاضی و آقا سیدابوالحسن اصفهانی و امام خمینی و .... مرا مسحور خود میکند . همسرم و خانواده ام میگویند طلبگی در خون توست و علاقه عجیبی به درس خواندن در حوزه علمیه نجف اشرف دارم شاید روزی رفتم نجف و به آرزوی زندگیم رسیدم که درس خواندن در حوزه نجف اشرف است . هیج چیز جای زندگی پاک که برمبنای شریعت علوی باشد را نمیتواند بگیرد هم لذت دنیا دارد هم آخرت . این تجربه عمر من است
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
      0 0
      هنوزم دیر نشده به دنبال علاقه و استعدادتون برین از افراد خبره سوال کنید که چطور می‌توانید در این زمینه ادامه تحصیل بدین. بعضی از علما و عرفای مشهور وقتی پا به سن گذاشته بودند وارد این عرصه شدند پس برای شما که جوانید اصلا دیر نیست
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    6 0
    تقریبا قبول دارم باید مردم هم طلبه ها رو مثل دیگر اصناف نگاه کنند اونها هم ادم هستند
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    3 0
    سختیهاشو کم گفته و خوبیهاشو هم کم گفته . خوب توضیح نداده . زندگی یک طلبه از این سخت تره و از این قشنگ تر . جایگاه اچتماعی خوبی ندارند . رفتن توی این نوع شغل یک روحیه خیلی محکم لازم داره .
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    2 0
    برادر بنده هم این طور هستم و الان پشیمانم که شغل دیگه ای دارم و وضعیت مالی معمولی اما پشیمانم که از اول طلبه نشدم امیدوارم روزی در این مسیر قرار بگیرم برادر نجف الان مثل قدیم نست حوزه علمیه قم جایگاه قدیم نجف رو در دست گرفته در واقع حوزه نجف به قم نقل جایگاه کرده
  • زهرا ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    5 1
    من و یک آقای طلبه قرار بود باهم ازدواج کنیم .من حاضر شدم کلی شرایط خودم رو عوض کنم(ادامه تحصیل،خانواده و...) و با آگاهی از سختی های زندگی با طلبه ها،این زندگی رو انتخاب کرده بودم... اما...بعداز آزمایش و اینکه مشخص شد مشکل ژنتیکی و...هست، ازدواج ما منتفی شد... من عاشق این مرد بودم...اوهم به من علاقه داشت. حس میکنم هنوز هم امکانش هست که هردومون قید همه چی رو بزنیم و باهم ازدواج کنیم...فقط...خواهشا هرکی می خونه برام دعا کنه.خیلی....
    • محمد IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      0 0
      ایشالله هرچی خدا خواست
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    1 1
    سلام.قدر این روحیات رو بدونید و خدا روشکر کنید.اما باید دقت کنید که هر کسی در هر کسوتی میتونه مثل یک ظلبه عمل کنه.شما اگر در همان شعلی که هستید به وظیفه عمل کنید و دغدغه نشر معارف الهی را داشته باشید نوعی کار طلبگی انجام داده اید.امیدوارم موفق باشید
  • فدایی ولایت ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    0 0
    سلام به همه دست اندرکاران این سایت خوب و همه مخاطبین گرامی بنده یک طلبه هستم و میخوام بگم فرمایش عزیزی که گفتند طلبگی عشق است خیلی حرف خوب و بجایی بود که در مورد خود بنده اتفاق افتاد حالا خلاصه وار براتون تعریف میکنم : سال 64 بود و در اوج جنگ تحمیلی من دبیرستان درس میخوندم بخاطر حس وطن دوستی و مشکلات مادی و...تصمیم گرفتم ترک تحصیل بکنم و وارد نظام بشم و بعدش هم جنگ و فوز عظیم شهادت. بله دوستان ثبت نام کردم و آموزشم در تهران بود اما به اتفاق برادر جلال بیات بنا به دلایلی استعفا دادیم و چون در آموزش بودیم قبول کردند.من به شهر خودم برگشتم اما بعد یکی دو ماه یک جامع المقدمات خریدم و رفتم حوزه.اونموقع سریال سربداران را نشان میداد که بی تاثیر در تصمیم من نبود.حالا بازی سرنوشتو ببینید: بعد از یکی دو سال من رفتم جبهه البته بسیجی دیدم جلال هم اونجاست و پاسدار رسمی شده داشتن والیبال بازی میکردن در شهرک حمزه اطراف دزفول بعد از متی اومدیم عملیات وافجر 10 که این برادرمون در این عملیات به درجه رفیعه شهادت رسید و خوشبخت شد خلاصه طلبگی در سرنوشت من بوده البته من همیشه میگم طلبگی به لباس و درس نیست بسیاری از افراد رو میشناسم که با اینکه طلبه نیستند از من طلبه طلبه ترند. دو صد گفته چون نیم کردار نیست. موفق و پاینده باشید.
  • هاشم ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    3 0
    طلبگی واقعا عشق میخواهدکه من عاشق این لباسم چون زمانی به تن مبارک رسول الله (ص) بوده است وواقعا احترام دارد وشایسته است هرشخصی برای حفظ دینش یک رفیق طلبه داشته باشدمن که واقعا ازرفیق طلبه ام درسها گرفتم.
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 0
    نظر من گويا بنظر متوليان سايت خوش نيامد چزا كه حرفهاي حق وراستي بود كه از انتشار آن خودداري كردند ناشناس ازقم
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    4 2
    خوش فکر طلبگی شغل نیست . شما هیچ شغلی پیدا نمیکنی با ماهی 400تومان.
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    0 0
    بابا بحث رو رمانتیک نکنید بحث سر سربازی امام زمان است نه چند روز زندگی زود گذر.برات دعا میکنیم
  • oiwsnsiy ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    20
  • uyyddcul ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    20
  • سد لتیان ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 2
    من موندم الان چرا سایت این نظرو تایید کرده؟
  • مدیریت جهادی ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    فیلم جدیدی هم دیدم تو این موضوع اکران شده و همچنین مطالب زیادی که تو اینترنت و دیگر رسانه ها مطالعه می کنیم اما به شخصه به عنوان یه طلبه ترجیح می دم از این تریبون ها حرف طلبه ها زده بشه تا زندگیشون! یقینا کنار هر قولی به قائلش هم نگاه میشه...
  • فرزند طلبه ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    1 0
    خب اگه با سختی هاش حال نکنی یقینا به اون خوبی هاش نمی رسی رفیق
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    :((((((( ناراحت کننده بود
  • همسر یک طلبه ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    0 0
    اولا باید مسئولاتپن داد این طلبه برسند هیچ کجا ارزش ندارند دوما شما بگید 400تومان با اقسام قسط ها چه بکنیم چرا فقط بعضی وقتها کسی به حال زندگی ما دلش می سوزد چیزی می نویسد بعد تمام شد رفت چرا چارهای نمی کنند این ریس جمهور عزیز واقعا چارهای به حال این طلبه و روحانیون بکنند مگه ما آدم نیستیم با این اوضاع توروم
  • بنده خدا ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    5 1
    سلام. اگر طلبه نمیشدم به آرامش نمیرسیدم کشتی وجود من در ساحل طلبگی آرام گرفت خدا را بر این نعمت شاکرم
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    2 0
    بشدت منتقدم و دلیل اصلی اش هم این است که طلبه و روحانی در تهران هنر می کند نه در قم...در قم محیط برای زندگی روحانی فراهم است اما در تهران شرایط سخت است .شما با من بیا به تهران و ببین در طول روز چند نفر روحانی میبینی؟ در نماز جمعه تهران چند نفر روحانی می بینی؟ آیا این هنر شد که همه برویم قم چون راحت تریم و تهران این بشود که شده؟
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    1 0
    چشم بخدا مادعا میکنیم ولی شماهم برای ازدواج مادعاکنید
  • روح الله ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    1 0
    بنده و همسرم افتخار زندگی مان این است که به عنوان سرباز امام زمان هستیم و هر مشکلی رو با این تفکر که سرباز امام زمان بودن سختیهایی هم داره با جان و دل پذیرا هستیم .به عنوان یک طلبه خیلی مدیون همسرم هستم که در سفر های تبلیغی که به روستاهای دور افتاده میرفتم مشوقم بود.
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    1 0
    واستقم کما امرت
  • ابجدی ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    1 0
    خیلی طولانی بود تا آخر نخوندم!
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    1 0
    خوش به حالتون ما که دیر فهمیدیم باید طلبه بشیم آخرش هم راهمون ندادند به علت معدل کم و سن بالا
  • دکتر ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    4 1
    من دانشجوی پزشکی هستم واقراره بایه جوتن طلبه ازدواج کنم برامون دعاکنیدپدرمادرم خیلی سخت میگیرن
  • طلبه قم ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    1 0
    8ساله طلبه ام ارامش ونگاه خدا رو همیشه میبینم وسختی دیگه برا بی معنی شده.فرهنگ اسلام واهلبیت زندگیمو عوض کرده.دعا کنید ثابت قدم ولایق باشم
  • زهرا ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام. اره زندگی با کسی که مارو یاد خدا بندازه نعمتیه به خدا ...ولی حواسمون باشه هدف بهم رسیدن نیست ...بلکه به خدا رسیدنه ... جدا از اینکه طرف مقابل طلبست به شخصیتش نگاه کنیم و به یاد داشته باشیم به قول دکتر شریعتی ...خدایا عقیده ام را از عقده هایم مصون بدار...و به کسی اعتماد کنیم که در مقابل حرف حق سر فرو میاره خوشوع میکنه نه که بهت بگه 14تا سکه مهرت میکنم مامانم گفته باید 50ملیون جهیزیه بیاری ...آخ آخ از دسته بعضیا که دنبال فرشته رویاهاشون میگردن با اخلاق خانوم فاطمه زهرا...بیایم به هم قول بدیم به خدا اعتماد کنیم ... من توصیه می کنم قران کریم و در کنارش دعا های صحیفه سجادیه رو زیاد بخونید ان شاالله که رستگار شیم...ههممون ....
  • کیانا ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    4 0
    من عاشق طلبگی هستم
  • یک روحانی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    1 0
    مقاله خوبی بود. ولی خداییش من تا حالا فحش نثارم نشده. با اینکه ماشین شخصی ندارم و در میان مردم در بازار برای خرید خانه، در اتوبوس و جاهای دیگر هستم. مردم خیلی احترام دارن.
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    0 0
    کاش مسئولین عزیز کشور کمی بیشتر به فکر طلبه ها باشند
  • یا مهدی IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    0 0
    خوشبحال هر کسی که همسر طلبه شد من که لیاقت نداشتم یک عمرم حسرت میخورم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس