در قديم ديابت نوع دوم فقط در بزرگسالان ديده مي‌شد اما حالا به سرعت فراگير شده و بچه‌ها را هم درگير خود كرده است. از هر سه كودك آمريكايي كه پس از سال 2000 به دنيا آمده‌اند يك نفر مبتلا به ديابت زود هنگام بوده است.

گروه جنگ نرم مشرق - در شماره نخست بررسی مستند «کارخانه غذا» به وضعیت تولید مواد غذایی ناسالم در کشور آمریکا اشاره شد اکنون نگاهی به قسمت دوم این مستند می‌اندازیم:

***

چند سوال مهم: تا به حال فكر كرده‌ايد كه چرا يك همبرگر يا پيتزا، قيمتي در حدود 5 تا 10 هزار تومان دارد و شما مي‌توانيد با آن شكم خود را سير كنيد و از طعم آن لذت ببريد اما هنگام خريد سبزيجات، ميوه، گوشت و حبوباتي (البته اگر طبيعي باشند) كه براي تهيه يك غذاي سالم به كار مي‌آيند بايد براي هر كدام حداقل 15 هزار تومان هزينه كنيد؟

تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه چرا مردم ايران حاضرند براي يك عمل قلب، يا ويزيت يك پزشك متخصص، و يا حتي صرف يك شام ساده در رستوران (براي 4 نفر حدود 50 هزار تومان) مبالغ سنگيني را بپردازند اما وقتي پاي خريد عسل واقعا طبيعي، يا روغن زيتون و يا روغن كنجد حقيقتا اصلي مي‌رسد، به نخستين چيزي كه توجه مي‌كنند قيمت آن است؟

آيا تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه چرا روغن موتور اتومبيل كه به صورت شيميايي توليد مي‌شود و تقريبا محدوديتي براي توليد آن نيست قيمتي در حدود 10 تا 15 هزار تومان دارد، اما روغن مايع خوراكي‌اي كه همه ما مصرف مي‌كنيم و گياهي است و محدوديت توليد دارد و از مزرعه تا خانه فرآيندي پيچيده را طي مي‌كند با قيمت 3 تا 6 هزار تومان به فروش مي‌رسد؟

آيا تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه چرا جوان‌ترها هنگام خريد محصولات طبيعي از برخي عطاري‌ها سرشان كلاه مي‌رود اما بزرگ‌ترهايي كه طعم غذاي طبيعي را در جواني چشيده بوده‌اند نه؟

در بررسي مستند‌هاي صنايع غذايي آمريكا، دري باز مي‌كنيم به سوي مفهوم سبك زندگي در تغذيه ايراني. مقدمه آمريكايي اين مطلب ادامه‌دار، از اين رو انتخاب شده است كه صنعت غذا از غرب بر ما تحميل شد و ما چشم‌بسته به دنبال آن‌ها و استانداردهاي غير استاندارد آنان رفته‌ايم.

در قديم ديابت نوع دوم فقط در بزرگسالان ديده مي‌شد اما حالا به سرعت فراگير شده و بچه‌ها را هم درگير خود كرده است. از هر سه كودك آمريكايي كه پس از سال 2000 به دنيا آمده‌اند يك نفر مبتلا به ديابت زود هنگام بوده است. اين رقم در بين جوامع اقليت يك دوم است.

هر كاري كه ما در صنعت مدرن كشاورزي انجام داديم در راستاي كشت سريع‌تر و چاق و چله‌تر و ارزان‌تر كردن بوده هيچ كس به فكر ديابت اي-كلاي نوع دو و سلامت اكولوژيكي كل سيستم نيست. ما تصميماتي را كه خود كشاورزان بايد بگيرند را بر عهده شركت‌هايي گذاشتيم كه هزاران مايل دورتر در شهرهاي بزرگ زندگي مي‌كنند؛ جايي كه عواقب تصميماتي را كه آن‌ها مي‌گيرند دامن خودشان را نمي‌گيرد.

بزرگترين كشتارگاه جهان تاسيسات فرآوري خوك «اسميتز فيلد» است. شهري كه كارخانه در آن واقع شده شهر كوچكي به اسم «تار هيل» در كاروليناي شمالي است. آن منطقه از نظر اقتصادي هيچ رونقي ندارد.

غذاي مردم آمريكا چيست؟+ فيلم و تصاوير // درحال ويرايش

اسميتز فيلد در هنر انتخاب نيروي كاري كه بتواند از آن بهره‌كشي كند به حد كمال رسيده. نيروي كار اوليه در اينجا سفيد پوستان فقير، سياه پوستان فقير هستند كه خيلي سريع جذب كار مي‌شوند. كارگرهايي كه از شعاع بيش از 100 كيلومتري به اين كشتارگاه مي‌آيند. به فيلم زير توجه كنيد:

از صد سال پيش تا دهه 50 اوضاع كارگران آمريكايي كمي بهتر شد. اما بعد از آن وقتي كه شركت‌هاي توليدكننده گوشت بزرگ‌تر شدند و موفق شدند كه هزينه‌هاي توليد را كاهش دهند كار را به جايي رساندند كه مطمئن باشند كارگرها اتحاديه تشكيل نمي‌دهند و الان بسته‌بندي گوشت، يكي از خطرناك‌ترين صنايع در آمريكاست.

پيمان نفتا NAFTA (آمريكا، مكزيك و كانادا)، منجر به سرازير شدن ذرت ارزان آمريكايي به بازارهاي مكزيك شد و در نتيجه حدود يك و نيم ميليون كارگر از مزارع ذرت مكزيك بيكار شدند و براي كار به آمريكا آمدند و در صنايع كشتار و بسته‌بندي گوشت به بردگي مشغول شدند. در صنايعي كه سوخت و انرژي آن را ذرت تشكيل مي‌داد.

آيا ارزان بودن تنها چيزي است كه اهميت دارد؟ چه كسي مي‌خواهد ارزان‌ترين اتومبيل را بخرد؟ ما به سيستم غذايي يارانه مي‌دهيم تا اين توهم را از غذاي ارزان به وجود بياوريم در حاليكه درواقع غذاي صنعتي خيلي هم گران است. كافيست فقط هزينه‌هاي زيست‌محيطي، هزينه‌هاي اجتماعي و هزينه‌هاي بهداشتي را هم به آن اضافه كنيم تا ببينيم كه چه رقم نجومي‌اي توليد مي‌شود. غذاي صنعتي يك غذاي صادق نيست. صادقانه قيمت‌گذاري نشده، صادقانه توليد نشده، صادقانه فرآوري نشده و غذاي صنعتي هيچ چيز صادقانه‌اي ندارد.

در آمريكا هنوز افرادي هستند كه حاضرند 6 ساعت رانندگي كنند تا به يك روستاي خاص رفته و مرغ و گوشت سالم تهيه كنند. حرف‌هاي گاوچراني كه سعي مي‌كند بيشتر يك گاوچران باشد تا يك تاجر:

اكنون توليد محصولات ارگانيك در آمريكا رو به افزايش است و كم‌كم دارد طرف‌داران خود را پيدا مي‌كند. آمريكا قرار نيست از شر كاپيتاليسم و سرمايه‌داري راحت شود و اين كاملا مسلم است. درست زماني كه بايد با گرمايش جهاني زمين و روند سمي شدن هوا و آب و غذا مبارزه كنيم بايد خيلي زودتر دست به كار شويم و اگر سعي داريم اين كار را بكنيم نمي‌توانيم فقط با خريد از نزديك‌ترين روستا كار خودمان را انجام دهيم.

اكنون در آمريكا به دليل فشاري كه مشتري‌ها با نخريدنشان به توليدكنندگان آورده‌اند، آن‌ها را مجبور كرده‌اند كه به سمت صنعت غذايي ارگانيك حركت كنند. صنعت غذاي ارگانيك (اكنون مردم كشورهاي غربي براي ميوه‌هاي كرم‌خورده، هزينه بيشتري مي‌پردازند) سريع‌الرشدترين صنعت جهان است. اكنون شركت‌هاي بزرگ توليد گوشت در حال حركت به سمت ارگانيك كردن محصول خود هستند فقط به خاطر از دست ندادن مشتري.

در ابتداي قرن پيش يك كشاورز معمولي مي‌توانست شش تا ده نفر را غذا دهد. الان يك كشاورز متوسط آمريكايي مي‌تواند 126 نفر را تغذيه كند. تغييري كه در مزارع اتفاق افتاد ريشه‌اي و حياتي بود اما از چشم خيلي از ما ناپيدا بود. حالا چه كسي ديگر يك كشاورز را مي شناسد؟ شيوه زندگي آن‌ها متحول شده.

اين ايده كه هر شركت مي‌تواند مالك يك محصول غذايي باشد ايده جديدي است تازه همين دهه 1980بود كه دادگاه عالي گفت: مي‌شود براي زندگي هم حق ثبت اختراع گرفت و اين امر دروازه‌ها را باز كرد و همه سعي داشتند براي ارزشمندترين بخش‌هاي زندگي حق ثبت اختراع را بگيرند كه منظور همان محصولات غذايي هست كه ما به آن‌ها وابسته هستيم.

مونساتتو يك شركت توليدكننده مواد شيميايي بود. آن‌ها ددت توليد مي‌كردند. عامل نارنجي كه در ويتنام استفاده شد و بعد محصولي توليد كردند به نام راندآپ. زمزمه‌هايي به گوشمان رسيد درباره يك دانه سويا مهندسي ژنتيكي شده كه در مقابل استعمال سم راندآپ مقاوم است. وقتي راندآپ بر روي آن پاشيده مي‌شد تمام علف‌هاي هرز را مي‌كشت به جز دانه‌هاي سويا كه در مقابلش مقاوم بودند.

در سال 1996 وقتي مونساتتو شروع به فروش راندآپ كرد تنها دو درصد دانه‌هاي سويا در آمريكا محتوي گونه ثبت شده آنها بودند. تا سال 2008 بيش از 90% دانه هاي سويا محتوي گونه ثبت شده مونساتتو بودند.

مونسانتو يك گروه گارآگاه خصوصي دارد كه در اطراف كشور پرسه مي‌زنند و يك تلفن خط مستقيم دارند كه تماس را دريافت مي‌كند و اگر تماسي دريافت كنند مبني بر اينكه كشاورزي بذر ذخيره مي‌كند يك نفر را مي فرستند تا قضيه را برسي كند. پس اگر بذرهاي خودت را ذخيره كني يك نفر از مونساتتو به تو زنگ مي‌زند و برايت مشكل ايجاد مي‌كند. مونساتتو 75 كارمند دارد كه وظيفه آنها صرفا تحقيق و پيگرد قانوني كشاورزان است. اگر ثابت شود كه كشاورزي بذر ذخيره كرده است به جرم نقض حق ثبت اختراع محكوم مي‌شود.

دو مرد با ماشين به سمت جاده من آمدند. در حدود ساعت 7 يا 7:30 شب يك كارت سياه رنگ به من نشان دادند و اصلا به من نگفتند از طرف مونسانتو آمدند. آن‌ها به من گفتند يك تيم تحقيق داشتند كه من را موقع پاك كردن بذرها ديده‌اند. فكر كردم بايد ساعت 3 يا 4 صبح بلند شوم و قبل از اينكه كارآگاه‌ها بيان دنبالم از آنجا برم. آن‌ها شبيه نظامي يا پليس‌هاي قديم بودند خيلي ترسناك و درشت هيكل. نمي‌دانم تيم تحقيق آن‌ها بود كه من را ديد يا همسايه‌ام مرا لو داد.

غذاي مردم آمريكا چيست؟+ فيلم و تصاوير // درحال ويرايش

وقتي اولين بار دانه‌هاي سوياي مونسانتو به بازار آمد من طرفش نرفتم. و با همان سوياهاي قديمي محصول خوبي داشتم بنابراين فكر كردم با همين كارم را ادامه مي‌دهم.

مونسانتو به غلط ما را متهم به نقض حق اختراع خودش و تخطي از قرارداد مي‌كند. هيچ‌كدام اين‌ها درست نيست. آن‌ها مي‌گردند يك كشاورز عمده را پيدا مي‌كنند و اگر بتوانند آن را تخريب مي‌كنند. مي‌توانند بقيه را بترسانند تا دست از پا خطا نكنند اما خانواده من 400 هزار دلار خرج كرد تا در اين كارزار بجنگد.

به نظر من اين سيستم اينطوري كار مي‌كند: كه فرشته عدالت ترازويش را گذاشته و طرفين دعوي روي كفه‌هاي ترازو پول مي‌گذارند و كسي كه بتونه بيشترين پول را روي كفه بگذارد و متخصص‌ترين و دروغ‌گوترين وكلا را بگيرد برنده است.

امروز در آمريكا كاشتن سويا بدون هم‌خوابي با شركت مونسانتو امكان‌پذير نيست. آن‌ها كنترل اين دانه‌ گياهي را از بذر تا بازار به دست گرفته‌اند. مونسانتو در اصل كنترل تغذيه انسان را به دست گرفته‌ است.

قانوني تصويب شد كه توليدكنندگان را ملزم مي‌كرد براي محصولات مصنوعي و دست‌كاري شده برچسب مخصوص بزند اما اين قانون توسط فرماندار آرنولد شوارتزنگر وتو شد. در حقيقت در آمريكا مشتري به عنوان مصرف‌كننده هيچ حقي براي دانستن اطلاعات درباره غذايي كه مي‌خورد ندارد.

غذاي مردم آمريكا چيست؟+ فيلم و تصاوير // درحال ويرايش

در كلورادو اگر به شهرت شركتي لطمه وارد كني، مرتكب جرم شدي. پس ممكن است به خاطر انتقاد از گوشت چرخ‌كرده‌اي كه در اين ايالت توليد شده به زندان بيفتي. در چندين ايالت تلاش شده تا انتشار عكس از هر مركز توليد غذا يا دامپروري صنعتي غيرقانوني اعلام بشود. لايحه‌اي تصويب شده به نام لايحه چيزبرگر كه باعث مي‌شد نتوان از آن‌ها شكايت كرد. اين شركت‌ها يك لشكر وكيل دارند.

اكنون آمريكا چند محصول معدود را به حجم بسيار زياد توليد مي‌كند و آن‌ها را در اختيار كشورهايي قرار مي‌دهد كه دوست دارد. در نتيجه بقيه كشورها توان رقابت با آمريكا را ندارند و به سمت سقوط مي‌روند. ذخاير جهاني غذا در حال كاهش است و هيچ كس هم حواسش به اين موضوع نيست. در نتيجه اين هورمون‌هاي رشد، بيماري سالمونلا، كه فقط و فقط به دليل ريختن مدفوع غليظ خوك‌ها به دريا و رودخانه بود به وجود آمد.

اگر مردم آمريكا و يا هر جاي ديگر دنيا بخواهند كالاي سالم استفاده كنند و به غذاهاي مصنوعي مثل انواع چيپس‌ها و سس‌ها پشت كنند حتما تعداد كمتري به بيمارستان خواهند رفت.

بياييد از شركت‌هايي خريد كنيم كه با كارگران، محيط زيست، و حيوانات با احترام برخورد مي‌كنند. مواد مطابق فصل بخريد. بدانيد در غذايتان چيست. غذاهاي محلي را بخريد و از بازارهاي روستايي خريد كنيد. يك باغچه بكاريد اگر چه كوچك، با خانواده‌تان آشپزي كنيد و در كنار هم غذا بخوريد. از مجلس بخواهيد استانداردهاي سلامت غذا را تصحيح كند و آن را با معيارهاي وزارت بهداشت تنظيم نكند.

از خداوند غذايي سالم و نيكو طلب كنيم و بابت آن شاكر باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 3
    خیلی عالی بود مشرق جان
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    همبرگر واقعاً فوق العادس اما اینو بدونید که اقوام ایرانی جزو اولین اقوامی هستند که دست به تهیه ی انواع غذاهای کبابی زدند، کباب کوبیده ی ایرانی یکی از بهترین غداهاست که با ذاعقه های مختلفی هماهنگ است و در بین غذاهای سنتی ایرانی شله زرد توانسته مقام خوش خوراک ترین غذای جهانی را بدست بیاورد که با مورد پسند اکثر مردم جهان با ذاعقه های مختلف بوده است. غذاهای ایرانی را دست کم نگیریم
  • آرین ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    مشرق عاشقتم.می فهمی؟؟؟
  • میترا1 ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    این گزارش الحق 20 داره ! ایکاش صدا وسیما و رسانه های ما فعالتر بودند ! دوستانی که مایل به زندگی طبیعی هستین ویدئوهای حضرت ایت الله دکتر سید حسن ضیایی را دانبود کنین و عمل کنید ! ایشون توی شبکه ی جهانی ولایت برنامه دارند . ایکاش شبکه های داخلی و بخصوص شبکه ی سلامت قدر ایشونو میدونستن . دریایی از علم بیکران و وجودی نورانی!
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    رسانه کشوری از این گزارشا بگیره که مردم کشورش خودش برنج آلوده به آرسنیک،گندم آلوده به فلزات سنگین،گوشت آلوده به رادیواکتیو و ... مصرف نکنه
  • مهران ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام از مطالبتان لذت بردم ممنون و متشکرم
  • سروش ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 4
    چرا قیمت بنزین رو افزایش می دهند ولی قیمت نوشابه ها رو نه یادمه اوایل دهه 60 شمسی نوشابه ها الخصوص مارکانادادرای تعزیرات حکومتی داشت و نباید بیشتر از 250 ریال فروخته می شد. با این حال چرا مالیات روی چیپس و پفک نمی کشند که قیمت این آشغالها رو بالای ده هزار تومن بره تا از سر سفره ایرانی جمع بشه من خودم به جای نوشابه از شربت شیره انگور یا دوغ استفاده می کنم خیلی عالی و بهتر از این مواد نفتیه.
  • سعيد ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 1
    دروغه بابا كي همچين حرفايي باور ميكنه كسي كه تو دنيا بهترين كيفيت از همه لحاظ داره اينجوري باشه عمرا .............
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    مرگ بر استعمار آمریکا
  • محمدعلی ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    مبارکه ما رو هم دعوت کنین
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    کور باد چشمی که خارج را ببیند و داخل را نبیند
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    اونوقت رئيس جمهور ما افتخار ميكند كه اولين دولت است كه يك سوم از بودجه كشاورزي را صرف ورود سموم كشاورزي كرده !؟؟؟
  • مردم آگاه ایران ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    3 0
    آقایان محترم به مردم ایران چه فایده ایی رسانده می شود که بداند در امریکا مردم چگونه زندگی می کنند چه می خورنند/ چرا شما راجع به کشورهای افریقایی مقاله نمی نویسد از صبح تا شب در اخبار رسانه ایی ایران در صدا و سیما و روزنامه ها دائما راجع به امریکا و حوادث و دیگر موضوعات اشاره می شود. بابا بخدا مردم ایران امریکا حتی بیشترشان نمی دانند ایران در کجا واقع شده. دست از سر امریکا بردارید فکر بدبختی ها ی مردم خودمان را بکنید.
  • سعید ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    کلا ایرانیان اولین اقوامی بودند که ..... جای سه نقطه تا حالا هر چی که بخواین من خوندم و دیدم!
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    مرگ بر استعمار آمریکا
  • آگاه ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    باسلام بنده ساليان زيادي در آمريكا زندگي كرده ام ، اگر مي فهميديد كه سرمايه داري ضد انساني آمريكا يعني چي و مونوپولي كه اين شركتها در دنيا ايجاد كرده اند چه برده داري مدرني را به انسانها تحميل مي نمايد اينقدر ساده لوحانه صحبت نمي كرديد .اين تازه گوشه از مسائل را مطرح كرده است وهمانطور كه مشاهده كرديد اين گزارش توسط خود آمريكائي هاي آگاه تهيه شده است از مشرق هم تشكر مي كنم.اگر اين گزارش در سيما نيز پخش شود آگاهي بخشي فراگيرتري خواهد داشت.
  • نوید ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    به نظر من اگرما (فقط) به فکرسوتی گرفتن از مردم امریکا چگونگی زندگی کردنشون روابط کاری روابط بین دو جنس درغرب وعملکردسیاستمداراش باشیم یه وقت میبینیم خودمون ازشون جلو زدیم!!!همین الان دارند به بچه ای که یک سالش نشده ازچیپس وپفک گرفته تا نوشابه و کلی آت وآشغال بیخودی میدند بخوره بعدش براش تبلت هم میخرند که مشغول بشه مثل بزرگترا!! چون که ما داریم پسرفت فرهنگی واجتماعی میکنیم درمقابل پیشرفت تکنولوژی نانویی وهسته ای. فرهنگ چیزیه که با گفتن عوض نمیشه باعمل عوض میشه ما هم داریم همون کارایی رو میکنیم که کشورای غربی از40سال پیش شروع کردند والان اینی شدند که میبینیم!!!!
  • aidin ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    خیلی خوب بود.عالی
  • آگاه ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    باسلام بنده ساليان زيادي در آمريكا زندگي كرده ام ، اگر مي فهميديد كه سرمايه داري ضد انساني آمريكا يعني چي و مونوپولي كه اين شركتها در دنيا ايجاد كرده اند چه برده داري مدرني را به انسانها تحميل مي نمايد اينقدر ساده لوحانه صحبت نمي كرديد .اين تازه گوشه از مسائل را مطرح كرده است وهمانطور كه مشاهده كرديد اين گزارش توسط خود آمريكائي هاي آگاه تهيه شده است از مشرق هم تشكر مي كنم.اگر اين گزارش در سيما نيز پخش شود آگاهي بخشي فراگيرتري خواهد داشت.
  • آگاه ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    باسلام بنده ساليان زيادي در آمريكا زندگي كرده ام ، اگر مي فهميديد كه سرمايه داري ضد انساني آمريكا يعني چي و مونوپولي كه اين شركتها در دنيا ايجاد كرده اند چه برده داري مدرني را به انسانها تحميل مي نمايد اينقدر ساده لوحانه صحبت نمي كرديد .اين تازه گوشه از مسائل را مطرح كرده است وهمانطور كه مشاهده كرديد اين گزارش توسط خود آمريكائي هاي آگاه تهيه شده است از مشرق هم تشكر مي كنم.اگر اين گزارش در سيما نيز پخش شود آگاهي بخشي فراگيرتري خواهد داشت.
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    خوب با اينكه اين همه راجع به مونسانتو گفتي چرا در مورد پادوهاي داخلي آنها چيزي نمي نويسين؟ يه سرچ انقدر سخته؟ يا فكر ني كنيم مساله بردگي نوين غذايي براي ما نخواهد بود؟
  • عبدالله ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    مشرق زنم میشی؟!
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 1
    چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!! میگن جوونا مشکل ازدواج دارن فکر نمیکردم در این حد باشه!!!!!!!!!!!
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    بروبابا گلابی..ایام عید واسه تبلیغ یه شوکولات 6 نفر مثلا مرد اومدن هم قردادن هم خوندن..یکی ترکی یکی دیگه سبزواری اون یکی عربی این یکی کردی...برو عمو جمع کن..
  • Armin ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    ممنون مشرق از اطلاع رسانی. من ۴ سال استرالیا زندگی‌ کردم و این محصولات منسانتو باعث شد مریض شم و بودن در استرالیا تبدیل بشه به بد‌ترین سال‌های زندگیم. خیلی‌ طول کشید تا فهمیدم دلیل بیماری من این محصولات منسانتویی بوده ! خواهش می‌کنم از مسئولین بخواین که به کسانیکه مهاجرت می‌کنن، این جور چیزا رو اطلاع رسانی کنن !
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    یک کیلو تخم آفتاب گردان 12 هزار تومان! یک لیترروغن به اصطلاح آفتابگردان 5 هزارتومان!!! پیدا کنید پرتقال فروش را؟!!؟
  • Armin ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    ممنون مشرق از اطلاع رسانی. من ۴ سال استرالیا زندگی‌ کردم و این محصولات منسانتو باعث شد مریض شم و بودن در استرالیا تبدیل بشه به بد‌ترین سال‌های زندگیم. خیلی‌ طول کشید تا فهمیدم دلیل بیماری من این محصولات منسانتویی بوده ! خواهش می‌کنم از مسئولین بخواین که به کسانیکه مهاجرت می‌کنن، این جور چیزا رو اطلاع رسانی کنن !
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    یعنی خودت جواب سوالت را نمی دانی؟ بالاخره بعضیها نباید منفعت ببرند؟
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    یکی از گزارشهای مشرق بود که واقعا باید از نویسنده اش تشکر کرد. عالی بود.
  • حمید ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    در حقيقت در آمريكا مشتري به عنوان مصرف‌كننده هيچ حقي براي دانستن اطلاعات درباره غذايي كه مي‌خورد ندارد. واقعا در ایران مردم می دونن چی میخورن؟ آیا می توان اعتماد کرد که محصول ارگانیک خریداری می کنی؟
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    فقط عکس ارنولدو دیدم خوب بود چون ترمیناتوره
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    جهت اطلاع خوانندگان محترم فقط یک نمونه را عرض میکنم تا متوجه شوید دولتهای ما مقصر شماره یک بیماری تغذیه ای مردم هستند : در همین ترکیه روغن زیتون تقریبا کیلویی یکدلار و خرده ای است حول و حوش4000, در ایران من قیمت کردم مشابه اون 40000 یعنی 10 برابر کشور ما روغن زیتون زیادی تولید نمیکند واردات ان هم ظ اهرا ازاد است اما موانعی گذاشته اند که شما از ترکیه که به اروپا مواد غذائی صادر میکند نمیتونی روغن زیتون وارد کنی و به قیمت روغن جامد به فروش برسونی این رو بذارین کنار خواص روغن زیتون در پیشگیری از بیماری فلبی دیابت سکته مغزی وووو و تاکید ان در اسلام همه جا مافیا فرا گرفته اون از سوسیس هامون و غیره و ذالک
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    میتوننو میخورن
  • ناشناس ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    چقد زن زليلي بد بخت همين مشرق بيچارت ميكنه چيز نديده
  • علی ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    این ها همش دروغ
  • سمی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
    0 0
    سلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس