این نیز یكی دیگر از خدمات به اصطلاح، ارزنده دولت موقت بازرگان به لیبرال‌ها و فراماسون‌ ها بود. آن‌ها به هر ترتیب كه بود، جنازه یك دژخیم را با دست مسلمان نماها از ایران بیرون بردند؛ ولی برای آن همه افرادی كه به دست ساواك و مجاهدین كشته می‌شدند، كم ترین اهمیتی قائل نبودند.

گروه تاریخ مشرق - حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی، در آن روزهای پر از بحران و دشواری، شیخ صادق خلخالی بود. یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی که از زید دست‌های او عبور کرد، رسیدگی به جرائم اعمال خائنانه امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر و وزیر دربار رژیم پهلوی بود. از اقدامات آیت‌الله خلخالی روایات و تحلیل‌های گوناگونی در بین انقلابیون و ضدانقلاب منتشر شده است اما شاید خالی از لطف نباشد که بخشی از خاطرات خود شیخ صادق خلخالی درباره شاید مهم‌ترین پرونده دوران مسوولیت او را مرور کنیم و از زبان خود او در جریان برخی وقایع محاکمه امیرعباس هویدا قرار بگیریم. متن این بخش از خاطرات او این چنینی است:


اعدام هویدا به روایت آیت‌الله خلخالی


«... [پس از تشكیل جلسه محاكمه هویدا و انجام دفاعیات او و صدور حكم اعدام] هویدا در حالی كه عرق می‌ریخت، گفت: حضرت خلخالی! من نمی‌گویم مرا اعدام نكنید؛ ولی خواهش می‌كنم به مدت دو ماه اعدام مرا به تأخیر بیاندازید. دولت موقت به من وعده داده است. من گفتم: اصل تفكیك قوای ثلاثه: مقننه و قضائیه و مجریه را دولت موقت هم قبول دارد.
خلاصه هرچه او اصرار كرد، من قبول نكردم و گفتم وصیت خود را بنویس!
او گفت: حضرت خلخالی! یك میلیارد دلار به شما می‌دهم تا شما این كار را به عقب بیاندازید.
گفتم: این‌ها شعر است و من نمی‌توانم در پیشگاه ملت ایران، جوابگوی تأخیر محاكمه و اعدام شما باشم.
هویدا گفت: سلام مرا به مادرم برسانید، و بگویید به دیدن من بیاید؛ چون او علاقه زیادی به من دارد و غیر از من كسی را ندارد.
گفتم: مادران زیادی بودند كه گریه می‌كردند، ولی نتوانستند عزیزان خود را قبل از اعدام ببینند؛ ولی ما هر چه گشتیم تا مادر هویدا را به دیدن پسرش ببریم او در دسترس نبود.

... هویدا حاضر به نوشتن وصیت نشد تا شاید دستور اعدام او به تأخیر افتد و همین را فرجه حساب می‌كرد و شاید تصور می‌كرد، دستی از غیب برای نجات او بیرون بیاید؛ ولی چاره‌ای نداشتیم و سرانجام حكم را اجرا كردیم.
... پس از اعدام هویدا، بنا بود جنازه او را ابتدا به پزشكی قانونی و سپس به اطراف كهریزك منتقل و در آنجا به خاك بسپارند؛ ولی موضوع پی‌گیری نشد و ما هم متوجه نشدیم و جنازه او به مدت سه ماه و اندی در پزشكی قانونی ماند.

ابراهیم یزدی به دستور بازرگان از یك طرف و یهودی‌ها و بهایی‌ها و فراماسون‌ها و اسرائیلی‌ها و فرانسوی‌ها از طرف دیگر، دست به دست هم داده و جنازه را در یك تابوت گذاشتند و با ارفرانس به فرانسه فرستادند.
در آنجا تعدادی از به اصطلاح، نویسندگان و روشنفكران ماسونی، دور جنازه جمع شدند و هر یك به فراخور استعدادی كه داشتند، فحش و ناسزا به دادگاه انقلاب و به من و به رهبر انقلاب دادند و از این طریق، خوش‌خدمتی خود را به صهیونیسم بین‌الملل نشان دادند.

آن‌ها سپس جنازه را با طمطراق به اسرائیل بردند و در فرودگاه لود تل آویو، تعدادی از وطن‌فروشان و ساواكی‌ها و اسرائیلی‌های تروریست، به دستور مناخیم بگین، با رژه نظامی و سلام مخصوص و پرچم طاغوتی ایران و آرم شاهنشاهی، تشییع جنازه كرده و آن را به الخلیل بردند و در قبرستان یهودی‌ها و در كنار قبر پدرش دفن نمودند.
این نیز یكی دیگر از خدمات به اصطلاح، ارزنده دولت موقت بازرگان به لیبرال‌ها و فراماسون‌ها بود. آن‌ها به هر ترتیب كه بود، جنازه یك دژخیم را با دست مسلمان نماها از ایران بیرون بردند؛ ولی برای آن همه افرادی كه به دست ساواك و مجاهدین كشته می‌شدند، كم ترین اهمیتی قائل نبودند.»

منبع: خاطرات آیت الله خلخالی، نشر سایه، چاپ پنجم، صفحات 376 تا 388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 12
  • amir ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    13 1
    چی بگم والا !!! لطفا از نحوه مرگ خود شیخ صادق هم بنویسید..
  • اهوازی ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    6 2
    ابراهیم یزدی و نهضت آزادی و ملی مذهبی ها و جبهه ملی چوب دو سر نجس شدند.
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    2 25
    خدا خلخالی را رحمت کند. چقدر جای خالی او محسوس است.
  • امین ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    3 3
    در سال های اخیر که لیبرالیسم بر تفکر برخی انقلابیون سایه افکنده است در حق این شیخ ظلم شده و همه سعی میکنند کارهای انقلابی را که امروز بی خردانه نامیده می شود را به گردن او انداخته و وی را آماج حملات دشمنان قرار دهند اما تاریخ بر خدمات این مرد بزرگ که اشتباهات بزرگی هم داشت گواه خواهد بود
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    2 2
    قابل نیست نظربدهیم.
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    4 0
    چرا همه کارها رو انتشار نمی کنید؟
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    9 1
    آقا وقتی جنازه در طهران بوده فرمودند متوجه جنازه نبودیم ولی بمحض رسیدن جنازه به خارج از کشور گویی خودشان در تمام مراحل حضورداشته اند روایت می کنند .
  • KHAVARI ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    bayad goft roheh kodameshan shad ??????????????.
  • وحید ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    3 14
    خدا آیت الله خلخالی را بیامرزد ایشون برای مبارزه با مواد مخدر خیلی تلاش کردن و در دوره ایشون برخورد شدیدی با قاچاقچیان مواد داشتند.
  • عظیمی ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 3
    این چیزی نیست اینها وعواملشان بختیار با آن همه جنایت را فراری دادند با اینکه او دستگیر شده بود و اسناد خیانت را دزدیدند
  • محسن ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    4 1
    آقای هویدا می توانست فرار کند ولی با سفارش یک روحانی بلند مرتبه در ایران تسلیم شد.اینقدر بدبین بودن هم خوب نیست!!!!1
  • مرتضی میبدی ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 5
    هرچیزی را باید در ظرف زمان و مکان خودش بررسی و قضاوت کرد. مرحوم خلخالی در کنار نقاط ضعف در مسئولیت حساس خود در روزهای آغازین پیروزی انقلاب نقاط قوت برجسته ای نیز داشت که در صورت فقدان آن قوت ها شاید بری توطئه ها بدان آسانی خنثی نمی شد. قاطعیت مرحوم خلخالی اگر به صورت پالایش شده درآید، بهترین ابزار رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کنونی در جامعه ماست. علت رشد روزافزون مفاسد اقتصادی و ناراضی تراشی های اداری و بی کفایتی های برخی مسئولان رده های گوناگون فقدان قاطعیت دستگاه های ذیربط در نظارت و برخورد با متخلف است. واقعیتی که به خوبی ملموس است. برای نمونه شما به یک اداره مراجعه می کنید و میبینید که یک کارمند جزء اگر بخواهد می تواند شما را سرگردان کند و هیچ احساس نگرانی از مجازات و مواخذه شدن ندارد و بدین گونه بسیاری از کسانی برای گرفتاری هایشان به اداران مراجعه می کنند ناراحت و ناراضی و گاه با اعصاب و روان متلاشی خارج میشوند و با همین اعصاب ناراحت موجبات رنجش دیگر همشهریان و خانواده را فراهم می آورند.
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    8 2
    اگه هنوز بود رشد جمعیتمون منفی میشد .
  • احسان ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    2 3
    با توجه به وضعیت فعلی کشورهایی که دچار انقلاب و دگرگونی شده اند(عراق ، افغانستان ، لیبی ، مصر , ... )می توان فهمید که امثال مرحوم خلخالی چقدر در تامین امنیت بعد از انقلاب موثر بوده اند
  • ناشناس ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    9 1
    اگرالان زنده بودواقعابرای رشدجمعیت خطربزرگی محسوب میشد!!!!
  • دانشجوي تاريخ ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    2 4
    آقا محسن در روز 22 بهمن هويدا متوجه شد كه گارد محافظش فرار كردند. او خواست فرار كند ولي ترسيد. تا اين كه مردم آمدند و او را دست گير كردند. حالا چه ربطي به روحاني بلند مربتبه دارد؟
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    2 1
    ناشناس 10:11 نه كه آلان رشد جمعيت ما بالا است؟
  • محسن ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    2 0
    در جواب دانشجوی تاریخ باید عرض کنم آقای هویدا مدتی بمنظور فریب افکار عمومی توسط ساواک زندانی بود پس از آزادی زندانیان سیاسی از زندان آزاد شدند چگونه محافظ داشتند چگونه می توانستند فرار کنند؟ در ضمن به سفارش یک روحانی خودشو تسلیم کرد.
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    4 1
    اشتباهش فقط اعدام هویدا بود و بس
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    2 4
    می شد زنده نگهش داشت و ازش اعتراف گرفت و بعد حکمش اجرا کرد
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    2 2
    تا عوامل آنها او را مثل برخی دیگر فراری دهند!
  • علی رمضانی IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    4 0
    به نظر من خلخالی درمورد اعدام هویدا زود عمل کرد
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    8 0
    خدا لعنت کنه امثال خلخالی رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس