فلسفه این تحریم ها بر این اساس است که غربی ها تلاش می کنند با شدت بخشیدن به تحریم ها ما را از پا در بیاورند.

گروه بین‌الملل مشرق- تنها چند روز مانده به دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1، خبری توسط رسانه های غربی مبنی بر اعطای مجوز به شرکتهای بوئینگ و جنرال الکتریک توسط دولت آمریکا منتشر شد. در اخبار منتشره آمده است که این شرکت ها خواستار آن شده اند که با توجه به فرصت شش ماهه برای ارسال قطعات هواپیما به ایران، بتوانند با تهران وارد معامله شوند.مقامات جنرال الکتریک به زودی با مقامات ایرانی از ایران‌ایر و ام‌تی‌یو در استانبول دیدار خواهند کرد تا نیازهای ایران را بررسی کنند.

البته اخباری هم در دست است که نشان می دهد دلیل این اقدام آمریکایی ها نگرانی آنها از اقبال ایران به صنعت هوایی اروپایی بوده است و تلاش می کنند با فروش قطعات هواپیما به ایران وابستگی ایران را به صنعت هوایی آمریکا حفظ کنند.

در صورت صدور مجوز برای این دو شرکت آمریکایی، این نخسیتن بار طی بیش از سه دهه خواهد بود که شرکتهای هواپیماسازی آمریکایی به ایران قطعات یدکی صادر خواهند کرد. بر اساس توافقنامه هسته ای ژنو که نوامبر سال 2013 بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسیده، بخش از تحریمهای ایران از جمله ممنوعیت ارسال قطعات هواپیما به جمهوری اسلامی برای مدت شش ماه لغو می‌شود.

این موضوع بهانه‌ای شد تا با "اسماعیل کوثری" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت و گویی را در این خصوص انجام دهیم.

آمریکا با دادن مجوز به بوئینگ تلاش می کند در بازار ایران از اروپا عقب نماند/درباره ورود کالاهای غیر ضروری به کشور انقاد داریم/با تحریم ها می خواهند صدای مردم را دربیاورند

 آقای کوثری اخبار منتشره توسط خبرگزاری خارجی مبنی بر اینکه دولت آمریکا به بوئینگ و شرکت جنرال موتورز اجازه داده است که قطعات هواپیما به ایران بفروشند. فلسفه تحریم قطعات هواپیما و دارو چیست؟

اسماعیل کوثری: فلسفه این تحریم ها بر این اساس است که غربی ها تلاش می کنند با شدت بخشیدن به تحریم ها ما را از پا در بیاورند به این معنی که هم پرواز هواپیماها در ایران را با مشکل مواجه کنند تا مردم صدایشان در بیاید. غربی ها تصور می کردند که می توانند با این روش به نتیجه برسند و ما را از روند پیشرفتمان ساقط بکنند، اما دیدند که این طور نیست. به همین خاطر در توافقنامه اولیه هم بحث قطعات هواپیما و خودرو و کشتی رانی و این ها را قبول کردند، چون می دیدند که ما محکم ایستاده ایم. در نهایت به این نتیجه رسیدند که بازار مهم ایران را دارند از دست می دهند، بنابراین دارند بر سر این بازار رقابت می کنند.

آقای کوثری تحریم تجارت با ایران در حالی است که لوازم آرایشی و کالاهای لوکس آمریکایی و اروپایی در بازار ما به راحتی یافت می شود ولی کالاهای اساسی مانند دارو و قطعات هواپیما یا قطعات نیروگاه های برق را به ما نمی دهند. این برخورد دو گانه چه معنی دارد و چرا ما در این قبال کاری نمی کنیم و بازارمان را در اختیار دشمنانمان گذاشته ایم؟

اسماعیل کوثری: البته مجوز لوازم آرایشی و کالاهای مشابه را ما نمی دهیم بلکه به صورت قاچاق وارد می شود، اما ما در همین مدت هم توانستیم خیلی از این قطعات مورد نیاز را خودمان تامین کنیم.

زمانی که غربی ها اهرم فشاری مثل تامین کالاهای اساسی دارند چرا ما مقابله به مثل نمی کنیم؟ چرا با ورود کالاهای دیگر مثل لوازم آرایشی و کالاهای لوکس مقابله نمی کنیم؟ به خصوص با توجه به این که بعد از توافق ژنو ورود لوازم آرایشی و کالاهای لوکس از طریق گمرک هم افزایش قابل توجهی داشته است.

اسماعیل کوثری: این را باید از دولت قبلی و دولت فعلی و مخصوصا از خود گمرک بپرسید. ما هم در این باره انتقاد داریم که چرا یک سری وسایل یا تجهیزاتی که ضرورت آنچنانی هم ندارد وارد کشور می شود. اما حرف من این است که ما داریم کالاهایی را که نیاز داریم خودمان تولید می کنیم و بقیه اش را هم توانسته ایم تهیه کنیم. پروازهایمان شاید با تاخیر انجام شود، اما همگی به مقصد می رسد و این تاخیرها بیشتر به مدیریت بر می گردد و اندکی به این قطعات مربوط است.

فکر نمی کنید اقدام آمریکایی ها روغن ریخته ای باشد که نذر امام زاده کرده باشند؟ یعنی در رقابت با اروپایی ها هستند و می خواهند با اجازه به شرکت های آمریکایی در واقع در بازار ایران از اروپا عقب نمانند.

اسماعیل کوثری: بسیاری از شرکت های آمریکایی هم این تحریم ها را رعایت نمی کنند، بلکه با واسطه عواملی که میشناسند اجناس را به ایران می فروشند و ما هم آن ها را وارد می کنیم. اما در عین حال، به لطف خدا خیلی از کالاها را هم در همین مدت توانسته ایم خودمان تولید کنیم.

یکی از بحث های مهمی که بعد از توافق ژنو مطرح است، رقابت اروپا و آمریکا بر سر بازار ایران است. نظارت مجلس بر این موضوع، مثلا این که خلافی در این باره صورت نگیرد چگونه است؟ ضمن اینکه مثلا گفته می شود تعرفه های گمرکی کالاهای چینی افزایش پیدا کرده تا کالاهای اروپایی بتوانند با این کالاها رقابت بکنند. ساز و کار نظارت مجلس در این خصوص چیست؟

اسماعیل کوثری: اگر بخواهید این موضوع را پیگیری کنید یا باید با کمیسیون اقتصادی صحبت کنید یا با کمیسیون برنامه و بودجه تا جزئیاتش را هم به شما بگویند. اما چیزی که هست به صورت کلان بازار آزاد اصلا به قوانین خود کشورهایشان توجه نمی کنند بلکه بیشتر سود خودشان برایشان ملاک است. لذا اگر بعد از توافق ژنو اروپایی ها سراسیمه به کشور ما آمدند، حتما شرکت های آمریکایی هم بی علاقه نیستند، حتما علاقه دارند ارتباط برقرار کنند و به ما جنس بفروشند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسین ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    هواپیماها باید در کشور تعمیر یا اورهال بشن و فقط خریداری قطعه از کشورهای غربی باشه ،هزار و یک مورد امنیتی ممکنه پیش بیاد اگه هواپیماهای ما در دست غربی‌ها بره درضمن با مشاهده قطعات فعلی‌ هواپیماها تمام مسیرهای تامین قطعات در این سالها شناسایی و مسدود خواهد شد
  • ناشناس ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    واردات لوازم آرایشی و کالاهای لوکس بصورت بی حساب در تضاد با اقتصاد مقاومتی میباشد و دولت باید چه قانونی و چه قاچاق وارد میشوند جلوگیری نماید .
  • مازندرانی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    واقعا" برات متاسفم که این واژه مسخره رو به رسمیت میشناسی
  • نفر ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    حقته بری توپولوف سوار شی سقوط کنی امریکا هر کاری کنه یه چیزی میگید...
  • ali ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    آن زمانی که دسته بیل و کش شلوار و .... وارد میشد انتقاد نداشتید حالا منتقد شدید حالا که....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس