کد خبر 295551
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲

عرب خالقی ضمن اشاره به خاطره‌ای از توجه مقام معظم رهبری به شعرخوانی و منابع مورد استفاده برای مضامین اشعار، به معرفی ۱۰ کتاب در حوزه شعر آیینی و علی الخصوص با محوریت ایام فاطمیه پرداخته است.

به گزارش مشرق، محسن عرب خالقی شاعر مطرح آیینی با اشاره به خاطره‌ای از توجه مقام معظم رهبری به شعرخوانی و منابع مورد استفاده برای مضامین اشعار گفت: در یکی از ایام فاطمیه بسیار اتفاقی به مراسم حسینیه امام خمینی رفته بودم قصیده‌ای گفته بودم که همان شب هم توسط آن مداح معروف در آن مراسم خوانده شد. بعد از پایان مراسم حضرت آقا، سراغی از شاعر گرفتند و من هم که در آنجا حضور داشتم توفیق دیدار با ایشان را پیدا کردم.

وی افزود: مقام معظم رهبری هدیه‌ای به من داده و بسیار از شعر تعریف و تمجید کردند و بدون اینکه من حرفی بزنم که منبع مطالعاتی من برای سرودن این شعر، کتاب «فاطمه الزهرا» از «رحمانی همدانی» بوده است، خود ایشان با تاکید بسیار زیاد این کتاب را به من معرفی کرده و فرمودند: "این کتاب را زیاد بخوانید"

عرب خالقی در ادامه به معرفی 10 کتاب در حوزه شعر آیینی و علی الخصوص با محوریت ایام فاطمیه پرداخت.

دل سنگ آب شد / سروده علی انسانی / انتشارات جمهوری

این مجموعه حاوی اشعاری است به شیوه کلاسیک که با مضامین مذهبی و گاه به زبان محاوره به طبع رسیده است ;برای نمونه :اشک شیعه اشک لبریز از حضور/ مثنویی‌هایی پر از شور و شعور/ گم شود در اشک تا پیدا شود/ رود گردد تا دل دریا شود/ .... / عرب خالقی در تاکید بسیاری برروی مثنوی بلند "آیه‌ها" داشت.

نخل میثم؛ مجموعه اشعار (دوره پنج جلدی) / حاج غلامرضا سازگار (میثم) / انتشارات حق بین

کتاب با مقدمه 'حسین آهی 'درباره شعر و پاره‌ای از مختصات آن به چاپ رسیده و در پی آن سروده‌های 'حاج غلامرضا سازگار (میثم) 'که در فضایل و مناقب اهل بیت (ع) به نظم کشیده شده فراهم آمده است.

خانم، غزل بدون تو تعطیل می‌شود / حجت الاسلام رضا جعفری / انتشارات آرام دل

این کتاب، پس از «صبح شبنم»، دومین مجموعه شعرهای آئینی این شاعر نوگرای غزل‌سراست؛  شامل 43 عزل است و به همت انتشارات آرام دل چاپ شده است. لازم به ذکر است عنوان جسورانه و زیبای کتاب برگرفته از آخرین مصرع یکی از غزل‌های کتاب است. در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: اینهایی که می‌خوانید، صورتک‌هایی‌اند که شاید زمانی بت‌های خیالی خیال من بودند، اما پس از زمان کوتاهی، به فاصله‌ی بین دو ثانیه، پیش پای صورت الصور به سجده‌ای ابدی افتاده‌اند و مایه‌ی استغفار و شرمساری همیشگی‌ام شده‌اند. اکنون به خاطرشان از خداوند آمرزشی را طلب می‌کنم که آمیزه‌ای از حمد و تسبیح است.

سه نقطه / علی‌اکبر لطیفیان / انتشارات آرام دل

علی اکبر لطیفیان یکی از موفق ترین شاعران این عرصه است که اشعارش  هم مورد توجه همه ارادتمندان به اهل بیت (ع)  وهم در هیئات  زمزمه مداحان وعاشقان شده وهمچنین بر سر زبان همگان قرار گرفته است. از خصوصیات اشعار لطیفیان این است هم از لحاظ مضامین بسیار بدیع است و هم لطافت و ظرافت های شعری را به خوبی و زیبایی هر چه تمام تر بکار برده و همزمان مضامین اخلاقی و عرفانی و مضامین احادیث و مراثی را در اشعارش بکار برده است.

با لهجه خدا و صدای خودت / هادی جانفدا / انتشارات آرام دل

این کتاب به شکل تمثیلی به اهل بیت پرداخته است و نسخه نخست آن با مقدمه استاد محمدعلی مجاهدی به چاپ رسیده است.

مراعات بی نظیر / مهدی رحیمی / انتشارات نیماژ

این مجموعه شامل 71 غزل با موضوع اهل بیت(ع) است. پیش از این مهدی رحیمی مجموعه‌های ارواح در ترخیص، رقص بر پل چینود، انار پا به ماه، بین الغزلین، پاییزهای بی چمدان را منتشر کرده است.

سرمه در چشم غزل / غلامرضا شکوهی / انتشارات جمهوری

این مجموعه در 550 صفحه تمام اشعار آیینی غلامرضا شکوهی را در خود جای داده است. غلامرضا شکوهی متولد  1328 اهل تربت جام و ساکن مشهد مقدس تاکنون مجموعه‌های آهی بر باغ آیینه، صد پرده آواز خاموش و یک ساغر نگاه را سروده است.

محسن عرب‌خالقی در پایان به معرفی چند کتاب تخصصی در مورد حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: این کتاب‌ها را برای افزایش معارف خودمان به حضرت زهرا حتما مطالعه کنیم. کتاب جنت العاصمه از علامه محمدحسن میرجهانی طباطبایی، فاطمه الزهرا از رحمانی همدانی و بیت الاحزان از آثار شیخ عباس قمی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس