کد خبر 295007
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰

با وجود این انسان‌هایی هستند که با تغذیه‌ای سالم و برخورداری از هوای پاک و شیوه خاص زندگی توانسته‌اند به عمری طولانی برسند.

به گزارش مشرق، داشتن عمر طولانی آرزوی هر انسانی است اما باتوجه به زندگی پرفشار و استرس امروزی در شهرها و آلودگی‌های زیست‌محیطی، عمر انسان‌ها به مراتب کوتاه‌تر شده است.

با وجود این انسان‌هایی هستند که با تغذیه‌ای سالم و برخورداری از هوای پاک و شیوه خاص زندگی توانسته‌اند به عمری طولانی برسند.

در این گزارش با نگاه کوتاهی به زندگی 10 زن و مرد سالخورده در جهان و ایران پرداخته‌ایم. جالب آن‌که براساس فهرست اعلام شده از سوی کمیته بالای 100 ساله‌های جهان، 62 تن به عنوان کهنسال‌ترین انسان‌ها شناسایی شده‌اند که از میان آن‌ها 61 تن‌ زن هستند و تنها یک تن مرد است.

باتوجه به آمار منتشر شده می‌توان نتیجه گرفت زنان بیش از مردان عمر می‌کنند و درصد بالایی از مردان به علت رویارویی با حوادث و بیماری‌های مختلف ازجمله سکته‌های قلبی و عروقی، سرطان و... کمتر از زن‌ها عمر می‌کنند، همچنین اعلام شده پیرترین زن جهان در کشور ژاپن زندگی می‌کند که میسائو اوکاوا نام دارد و تا چند روز دیگر 116 ساله می‌شود.

میسائو پیرترین زن زنده دنیا، 115 سال، ژاپن

میسائو که به عنوان پیرترین فرد زنده دنیا شناخته می‌شود در 5 مارس سال 1898 میلادی در منطقه «تنما»ی ژاپن به دنیا آمد و در سال 1919 میلادی ازدواج کرده است. میسائو مادر دو دختر و یک پسر است که همگی زنده هستند.

پیر

در حال حاضر میسائو در خانه سالمندان نگهداری می‌شود و در سال 2013 میلادی با 115 سال و 304 روز عمر، نامش به عنوان پیرترین زن زنده دنیا در کتاب جهانی گینس ثبت شده است.
 
جرالین تالی، 114 سال، امریکا

این زن 23 مه سال 1899 میلادی در امریکا به دنیا آمد و در زمان ثبت‌نام او در گینس 114 سال و 225 روز از سنش می‌گذشت. او در جورجیا متولد شده و به عنوان کهنسال‌ترین زن زنده امریکایی شناسایی شده است.

پیر

او سال‌های نخستین عمرش را در مزرعه‌های کاشت پنبه، بادام زمینی و سیب‌زمینی  گذراند و در سال 1935 میلادی برای ادامه زندگی به میشیگان مهاجرت کرد. وی در سال 1936 ازدواج کرد و هنوز هم  همراه پسرش به ماهیگیری می‌رود، غذاهای مورد علاقه‌اش را سالاد سیب‌زمینی، عسل، فلفل قرمز و قهوه می‌داند. باراک اوباما در نامه‌ای به جرالین، او را عضوی از نسل فوق‌العاده خطاب کرده بود.
 
سوزانا موشات جونز، 114 سال، امریکا

سوزانا در حال حاضر در بروکلین نیویورک زندگی می‌کند. این زن، آفریقایی‌تبار بوده اما ملیتش امریکایی است. در حال حاضر سوزانا جزو قدیمی‌ترین ساکنان نیویورک محسوب می‌شود. سوزانا، ستایش‌نامه‌هایی از مجلس امریکا و نمایندگان آلاباما به خاطر طولانی بودن عمرش و زندگی استثنائی خود دریافت کرده است. سوزانا 6 ژوئیه سال 1899 به دنیا آمده که پس از گذراندن دوره دبیرستان معلم شد.

پیر

وی در سال 1928 با شوهرش هنری جونز ازدواج کرد و سپس از او جدا شد. وی سالیانی دراز برای خانواده‌های ثروتمند کار می‌کرد و به نگهداری از فرزندان‌شان می‌پرداخت تا این‌که در سال 1965 میلادی بازنشسته شد. در حال حاضر سوزانا کور و تا حدی ناشنواست و با صندلی چرخدار حرکت می‌کند.
 
برنیس مادیگان، 114 سال و 163 روز، امریکا

برنیس در ماساچوست امریکا زندگی کرده و قدیمی‌ترین ساکن این ایالت است. این زن در 24 ژوئیه 1899 میلادی به دنیا آمده و چهارمین فرد زنده دنیا و سومین فرد پیر و زنده ایالات متحده محسوب می‌شود.

پیر

او در سال 1918 میلادی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده و در طول عمرش ریاست جمهوری آیزنهاور، رونالد ریگان و جی‌هاردینگ را دیده است. وی به کتابخوانی و دیدن برنامه‌های تلویزیونی علاقه دارد. او هر روز صبحانه‌اش چند برش موز، یک کاسه گندم آرد شده و خشکبار شیرین است و سلامتی خود را ناشی از تغذیه مناسبش می‌داند.
 
اما مورانو ماتینوز، 114 سال، ایتالیا

«اما» متولد 29 نوامبر 1899 میلادی است. او قدیمی‌ترین فرد ایتالیایی محسوب می‌شود و پنجمین زن زنده کهنسال دنیا است. «اما» در شمال غربی ایتالیا به دنیا آمده که به‌خاطر بیماری تنفسی و توصیه پزشکان خانوادگی به پالانزا نقل مکان کرده است.

پیر

در سال 1926 میلادی ازدواج کرده و در سال 1938 تصمیم به جدایی از همسرش گرفته است. وی در کارخانه الیاف کار می‌کرد که پس از چند سال کار به شغل آشپزی پرداخت و سپس فعالیت در یک مدرسه شبانه روزی را آغاز کرد. او فردی خوشگذران، طنزگو و سرحال است. وی سلامت خود را استفاده نکردن از سیگار و موادمخدر و خوردن سه تخم‌مرغ در روز و شکلات می‌داند.
 
آنتونیا جرناریورا، 113 سال، پورتوریکو آنتونیا

در 19 مه سال 1900 میلادی در پورتوریکو به دنیا آمد سپس به میامی فلوریدا نقل مکان کرد و در حال حاضر آنجا زندگی می‌کند.

پیر

او اکنون در خانه سالمندان فلوریدا به‌سر می‌برد و تحت نظر پزشکان قرار دارد. اطلاعات چندانی از شرح زندگی او در دست نیست.
 
اتلایزابل ‌لانگ، 113 سال، انگلستان

اتل ایزابل لانگ در نوامبر 1902 میلادی به دنیا آمد و جزو بازیگران استرالیایی در برنامه‌های رادیویی بود. او بارها به همراه همسر خود جیمز برونتون روی صحنه تئاتر ظاهر شده است.

پیر

اتل‌لانگ بارها در سریال‌هایی طولانی مدت نقش‌آفرینی کرده که بیشتر سریال‌ها رادیویی بوده است. اتل زنی سخاوتمند بوده و در رویدادهای خیریه حضوری فعال دارد اما در حال حاضر در یورکشایر و در خانه مخصوص مراقبت از سالمندان زندگی  می‌کند. او شادابی و تحرک بدنی را علت عمر طولانی‌اش می‌داند.
 
نابی تاجیما، 113 سال، ژاپن

نابی در 4 اوت سال 1900 میلادی متولد شد. او سن خود را در کتاب جهانی گینس به‌ثبت رسانده و طول عمر خود را مدیون گیاهخواری و روش تغذیه‌اش می‌داند.

پیر

در حال حاضر این زن در خانه سالمندان در اوزاکا زندگی می‌کند و تحت نظر پزشکان و پرستاران قرار دارد.

آرتورو لیکاتا، 111 سال، ایتالیا

آرتورو متولد 2 مه سال 1902 میلادی در انای ایتالیاست. لیکاتا در خانواده‌ای پرجمعیت در کنار چهار برادر و دو خواهر به دنیا آمد، در سن 9 سالگی در معدن مشغول به کار شد و پس از خدمت در ارتش، باز هم یک کارگر معدن بود و روزانه 22 کیلومتر راه می‌رفت.

پیر

او دارای هفت فرزند، هشت نوه و چهار نتیجه است. در حال حاضر او با مشکلات شنوایی و بینایی روبه رو است.
 
عمه خانم، زن 102 ساله ایرانی

اسم این زن زهرا مبارکی است و 102 سال سن دارد. زهرا در دامغان به دنیا آمده و پس از ازدواج به تهران آمده است. شناسنامه وی در سال 1297 شمسی گرفته شده و گفته می‌شود وقتی وی دختربچه‌ای هفت ساله بوده برایش شناسنامه گرفته‌اند. نام پدر زهرا، رضا و نام مادرش فاطمه نساء است.

پیر

او زنی خانه‌دار بود و دخترش فاطمه می‌گوید: سن بالای مادرش به‌خاطر فعالیت‌های زیاد و پیاده‌روی بوده است. او زنی شکمو نبود و در غذاهایش از روغن‌های حیوانی استفاده می‌کرد. زهرا، یک دختر و یک پسر دارد که ثمره ازدواج دومش هستند. پسر او در حال حاضر 75 ساله است و دخترش فاطمه که مسئولیت نگهداری از وی را برعهده دارد 52 سال سن دارد. زهرا خانم در سن 102 سالگی دچار بیماری آلزایمر شده و گوشش نیز سنگین شده است. فاطمه درباره مادرش می‌گوید: او زنی خانه‌دار بود که همواره فعالیت داشت و تنبلی نمی‌کرد. زهرا خانم در حال حاضر در محله تهران‌نو و در کنار دختر خود روزگارش را سپری می‌کند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    همگی زن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس