واقعیت چیست؟ آیا وزارت امور خارجه برای دیدار اشتون با نرگس محمدی، از مجرمان امنیتی فتنه 88 و سرپل غرب در موضوع حقوق بشر چراغ سبز نشان داده بود؟ آیا وزیر امور خارجه از برگزار شدن این دیدار، برنامه یا هدفی را دنبال می‌کرد؟

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


 تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» برای بررسی دیدار «اشتون»

روزنامه شرق نوشت:
وزیر اطلاعات و معاون وزیر امورخارجه برای پاره‌ای توضیحات راهی «بهارستان» شدند و به سوال نمایندگان پاسخ دادند، اما باز هم نمایندگان از پاسخ آنها درباره دلایل و چرایی دیدار «کاترین اشتون» با نرگس محمدی و مادر ستار بهشتی قانع نشدند و به‌همین‌خاطر بنا شد تا «کمیته ویژه حقیقت‌یاب» اسناد را بررسی و نتیجه آن را به کمیسیون اعلام کند. برخی نمایندگان عضو در این کمیته نزدیک به «جبهه پایداری» هستند.

حالا سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت با وزیر اطلاعات و معاون وزیر امورخارجه، اشاره دارد، جلسه‌ای که محور پرسش و پاسخ‌ها بر دیدار مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با برخی فعالان زن متمرکز شده بود. محمدجواد ظریف به‌دلیل دیدار با وزیرخارجه بلاروس که از قبل برنامه‌ریزی شده و به اطلاع کمیسیون نیز رسیده بود، حضور نداشت و مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه با اعضای کمیسیون امنیت وارد مذاکره شدند.

در این نشست که هشت‌نفر از اعضای کمیسیون امنیت مجلس حضور داشتند، عمده سوال‌ها بر این محور متمرکز شده بود که «چرا بعد از ملاقات هیات پارلمانی اروپا مجددا چنین اتفاقی رخ داده.»

مسوولان وزارت اطلاعات توضیحاتی درخصوص دیدار «اشتون» ارایه دادند و اعلام کردند ما بر اساس برخی اطلاعات به این نتیجه رسیده بودیم که خانم «اشتون» می‌خواهد ملاقاتی خارج از عرف انجام دهد.


افشاي كلاهبرداري خودروسازان خارجي

به گزارش تهران امروز، سخنگوي هيات تحقيق و تفحص مجلس از صنعت خودرو، درباره اجحافي كه توسط خودروسازان داخلي و خارجي به مردم مي‌رود، افشاگري كرده و گفته است: بي‌انضباطي مالي غيرمتعارف سبب شده است تا قيمت تمام شده خودروها بر مصرف‌کننده و مردم تحميل شود. علي عليلو، سخنگوي هيات تفحص مجلس كه ديروز در يك نشست خبري با خبرنگاران سخن مي‌گفت از جمله به شركت خودروسازي رنو فرانسه اشاره كرد و گفت: اين خودروساز خارجي به ازاي هر خودرو ال90 معادل 12 ميليون تومان به مصرف‌كننده ايراني هزينه اضافي تحميل مي‌كند. وي از بي‌انضباطي مالي، پايين بودن شديد بهره‌وري نيروي كار و برخي زد و بندها و دلال‌بازي‌ها در بازار به‌عنوان مشكلات صنعت خودرو ايران نام برد و گفت براي رفع اين مشكلات چاره‌اي نيست مگر اينكه ظرف كمتر از 4 سال تعرفه واردات خودرو به صفر برسد. عليلو در پايان با اشاره به اينكه تمام موارد اين تخلفات به قوه قضائيه ارجاع خواهد شد، افزود: کساني که از سال ۸۱ خود را قيم صنعت خودروسازي مي‌پندارند بايد در قبال مردم و نظام پاسخگو باشند.


ظریف در آزمون صداقت/ کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شد

وطن امروز نوشت: واقعیت چیست؟ آیا وزارت امور خارجه برای دیدار اشتون با نرگس محمدی، از مجرمان امنیتی فتنه 88 و سرپل غرب در موضوع حقوق بشر چراغ سبز نشان داده بود؟ آیا وزیر امور خارجه از برگزار شدن این دیدار، برنامه یا هدفی را دنبال می‌کرد؟ آیا وزارت اطلاعات از این دیدار اطلاع داشت و اگر اطلاع داشت، چرا تمهیدات لازم برای ممانعت از این دیدار را نیندیشیده بود؟  این سوالات و سوالاتی از این دست را دیروز نمایندگان کمیسیون امنیت ملی از وزیر اطلاعات و نمایندگان وزارت امور خارجه پرسیدند. هم وزیر و هم نمایندگان وزارت امور خارجه توضیحاتی درباره این موضوع دادند که در این میان اظهارات نمایندگان وزارت اطلاعات می‌تواند تاحدود زیادی واقعیت را آشکار کند، واقعیتی که صداقت وزارت امور خارجه را در این ماجرا زیر سوال می‌برد.

اما وزیر اطلاعات در این جلسه چه گفت؟ سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها این دیدار را روایت کرد. وی اظهار کرد: بعد از اینکه موضوع دیدار اشتون با برخی فعالان سیاسی در سفارت اتریش در جلسه علنی روز شنبه به کمیسیون امنیت ملی از طرف رئیس مجلس ارجاع شد، بلافاصله کمیسیون وزرای امور خارجه و اطلاعات را برای حضور در جلسه صبح امروز (یکشنبه) دعوت کرد؛ برهمین اساس ساعت 6:30 صبح جلسه‌ای برگزار شد. وی افزود: در این جلسه وزیر اطلاعات و معاونانش حضور داشتند و وزیر امور خارجه به دلیل داشتن برنامه‌ای که از یک ماه قبل برای امروز صبح تنظیم شده بود با اطلاع به کمیسیون نیامدند اما آقایان تخت‌روانچی و قشقاوی معاونان ایشان حضور پیدا کردند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه در ابتدای این جلسه نمایندگان و اعضای کمیسیون سوالات خود را مطرح کردند، گفت: عمده‌ترین محورها و اظهارات نمایندگان حول این محور بود که این دیدارها عزت و غرور ملی را لکه‌دار کرد و چرا باید این ملاقات‌ها انجام می‌شد؟ آیا ملاقات خانم اشتون با فتنه‌گران پیش‌شرط بوده است؟ این موضوعی است که برخی منابع به آن اشاره کرده‌اند.


 نشست بی‌نتیجه 6:30 بهارستان
 
به گزارش روزنامه آرمان روابط عمومی، ملاقات‌های اشتون در شمال شهر، دیروز دو وزیر را به جنوب شهر کشاند تا درباره چرایی این دیدار‌ها توضیح دهند. قرار بود ظریف در قامت وزیر امور خارجه و علوی در قامت وزیر اطلاعات در مجلس حضور یافته و به سوالات اعضای کمیسیون امنیت ملی پاسخ دهند. وزیر اطلاعات آمد اما ظریف نیامد و البته به درخواست مجلس هم بی‌احترامی نکرد بلکه معاون خود یعنی تخت روانچی را به بهارستان فرستاد. وزیر اطلاعات و نماینده وزارت خارجه به سوالات نمایندگان پاسخ دادند اما ظاهرا برای بهارستان‌نشینان قانع‌کننده نبود چرا که در نهایت مقرر شد کمیته‌ای‌ حقیقت‌یاب برای بررسی دیدارهای انجام شده در سفر اشتون به تهران تشکیل شود؛ کمیته‌ای که اعضای آن عبارتند از نقوی حسینی، جوکار و آصفری.

سیدحسین نقوی حسینی آنچه دیروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گذشته را اینگونه تعریف کرد: بعد از این‌که موضوع دیدار اشتون با برخی فعالان سیاسی در سفارت اتریش در جلسه علنی روز شنبه به کمیسیون امنیت از طرف رئیس مجلس ارجاع شد بلافاصله کمیسیون وزرای خارجه و اطلاعات را برای حضور در جلسه صبح یکشنبه دعوت کرد؛ برهمین اساس ساعت 6:30 صبح جلسه‌ای برگزار شد.


وزارت اطلاعات: درباره دیدار اشتون با فتنه‌گران به وزارت خارجه هشدار داده بودیم

بر اساس گزارش روزنامه کیهان، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد مسئولان وزارت اطلاعات اعلام کردند که ما به وزارت امور خارجه هشدار داده بودیم که اشتون قصد دارد با برخی فتنه‌گران ملاقات کند و با یکی از مسئولان وزارت امور خارجه تماس گرفته و این موضوع را ابلاغ کردیم.

سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص جلسه صبح یکشنبه کمیسیون متبوعش با مسئولان وزارت امور خارجه و اطلاعات گفت: بعد از ارجاع موضوع ملاقات اشتون به فتنه‌گران از سوی رئیس مجلس به کمیسیون امنیت ملی صبح یکشنبه جلسه‌ای با حضور وزیر اطلاعات و همکارانش و همچنین معاونین وزیر امور خارجه تشکیل شد. 

 وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه در این نشست حضور نداشت، گفت: از آن‌جایی که آقای ظریف از یک ماه قبل برنامه‌ای تنظیم کرده بود و امکان لغو آن وجود نداشت با اطلاعات کمیسیون امنیت ملی در این جلسه حضور نداشت. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: در این نشست عمده نظرات نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی این بود که چرا بعد از ملاقات هیئت پارلمانی اروپا مجددا چنین اتفاقی رخ داده است.  

نماینده مردم ورامین تصریح کرد: برخی همکاران می‌گفتند ملاقات اشتون با برخی محکومین فتنه جزو شرایط سفر بوده و برخی از همکاران اعتقاد داشتند رویکرد وزارت امور خارجه در این باره تساهل و تسامح است و برخی‌ از همکاران می‌گفتند وزارت امور خارجه و اطلاعات در این رابطه کوتاهی کرده‌اند.


 صدور کیفرخواست برای معاون اول احمدی‌نژاد

روزنامه شرق نوشت: یک‌سال‌ونیم بعد از آنکه رییس وقت سازمان بازرسی کل کشور از توقف پرونده «محمدرضا رحیمی» در قوه‌قضاییه خبر داده بود، دیروز خبر رسید کیفرخواست معاون «احمدی‌نژاد» صادر شده است. به گزارش ایسنا، قاضی «محسن افتخاری»، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران بدون اعلام عناوین اتهامی گفته ‌است پرونده در شرف ارجاع به یکی از شعب این مرجع قضایی است. «محمدرضا رحیمی» که سال 89 در جلسه هیات دولت گفته بود: «اگر یکی از اتهامات فساد مالی ثابت شود حاضرم دستم را قطع کنم» از زمانی که دولت را ترک کرده، تقریبا در سکوت کامل خبری به‌سر می‌برد. وکیل او تنها شخصی است که گاه‌به‌گاه در واکنش به اخبار منتشرشده درباره موکلش، اظهارنظر می‌کند.

با این حال «محمدرضا نادری» دیروز با اشاره به اینکه «از محتوای کیفرخواست اطلاعی ندارد»، به «شرق» گفت: «صلاح موکل بنده فعلا در این است که سکوت اختیار کنیم.» «نادری» اوایل اسفندماه هم که خبرگزاری ایرنا به نقل از یک «منبع ‌آگاه» از صدور قرار مجرمیت برای موکلش خبر داد، گفته بود: «محتویات پرونده هر متهمی محرمانه است و هیچ‌کس حق ندارد درباره آن اظهارنظر کند. من می‌دانم که منبع این اخبار کیست، افرادی که خبر صدور قرار مجرمیت آقای رحیمی را منتشر کرده‌اند، تخلف کرده‌اند و من به سرعت از منبع آگاه اعلام‌کننده این خبر شکایت می‌کنم.» اینجا بود که ایرنا تیتر زد: «شکایت رحیمی از منبع آگاه».


مشکل از بی در و پیکری است یا بی‌مسئولیتی؟!

روزنامه کیهان نوشت: ملاقات خانم اشتون با یک محکوم فتنه بدون اطلاع وزارت اطلاعات و خارجه امکان‌پذیر نیست اما چرا این نهادها مسئولیت کار خود را به عهده نمی‌گیرند.

سایت الف ضمن طرح این پرسش نوشت: حتی اگر این ملاقات با افراد غیرفتنه و یا حتی با فعالان فتنه در داخل وزارت امور خارجه هم صورت می‌گرفت، باز هم یک حادثه بزرگ بود. اما چرا حادثه بزرگ؟ علت این است؛ طی دو ماه گذشته این دومین بار است که یک هیئت خارجی به تهران می‌آید و در یکی از سفارتخانه‌های اروپایی با فعالان سیاسی مخالف، ملاقات می‌کند. نکته بسیار مهم این است که هیچ سازمان و نهاد و وزارتخانه‌ای مسئولیت هماهنگی و یا اطلاع داشتن از این ملاقات‌ها را به عهده نمی‌گیرد و حتی همگی آن را محکوم می‌کنند!!

الف یادآور می‌شود: اهل فن و افرادی که به امور دیپلماتیک آشنایی دارند، می‌دانند که امکان ندارد یک هیئت خارجی به ایران سفر کرده و بتواند بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی، حتی لحظه‌ای اجازه داشته باشد که یک برنامه جداگانه داشته باشد و در شهر راه بیفتد و به این مکان و آن مکان برود. لذا بدون تردید این ملاقات‌ها باید با یک دستگاهی هماهنگ شده باشد. حتی اگر بگویند که مثلا هیئت پارلمان اروپا و یا خانم اشتون، بدون اجازه و اطلاع به این ملاقات‌ها رفته‌اند، وخامت موضوع بسیار بیشتر می‌شود. یعنی وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی وزارت خارجه آنقدر بی‌برنامه و بی‌حساب هستند که هیئت‌های عالی‌رتبه می‌توانند به طور آزادانه هر برنامه‌های را اختیار کنند و اگر معتقد باشیم که این ملاقات‌ها هماهنگ شده است که در این صورت چرا هیچ نهادی «مسئولیت» آن را به عهده نمی‌گیرد؟ چرا نهادها و مسئولان ما عادت کرده‌اند که مسئولیت اقدامات خود را به عهده نگیرند و حتی آن را محکوم کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ریاستی ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    آخر کار مامور انتظامی جلوی در سفارت اطریش رو مقصر میکنند!
  • مام ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    نه مجید جان اونی که مقصره حتما بیسواده
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    هزار احسنت
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    کی بود ؟ کی بود ؟ من نبودم همش توجیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس