روسیه توانست کفه ترازوی اوکراین که در انقلاب نارنجی،به سمت غرب متمایل شد را به سمت خود جلب کند و تعادل راهبردی اوکراین را بسازد. لذا آمریکا و اروپا برای برهم زدن تعادل، محکومیت تیموشنکو را بهانه قرار دادند واز بقایای انقلاب شکست خورده مخملی اوکراین، خیزشی جدید را متولد کردند.

گروه بین‌الملل مشرق- در بخش اول، دوم، سوم و جهارم اين گزارش به بررسی موقعیت ژئوپلتیک اوکراین، بررسی تأثیر جامعه دوقطبی اوکراین، تأثیر الیگارشی محصول خصوصی سازی مورد نظر آمریکا در دولت «کوچما»؛ بر اعتراضات اخیر این کشور و ارزیابی فرآیند آمریکایی انتقال قدرت از «کوچما» به رهبران انقلاب نارنجی پرداختيم. در بخش پنجم با بازخوانی سیاست های امنیتی روسیه و آمریکا در حوزه اوراسیا بخصوص در عرصه اوکراین، این رقابت امنیتی را بر ایجاد اعتراضات اخیر اوکراین مؤثر دانسته و اعتراضات خشن اخیر را بخشی از جنگ سایبرنتیک آمریکا علیه سیاست های اوراسیایی پوتین معرفی نمودیم. در بخش هفتم با بازخوانی سیاست های توسعه اقتصادی «پوتین» در عرصه اوراسیا گفته شد که قرارداد تجاری آزاد اروپا که به اوکراین پیشنهاد شده؛ برای جلوگیری از تشکیل قدرت اقتصادی روسیه است. در بخش ششم نیز با تمرکز بر روی فساد مالی رهبران انقلاب نارنجی گفته شد که چطور این فساد باعث شد، حامیان انقلاب نارنجی از آن روی برگدانند.

اوکراین بطور مکرر بعد از فروپاشی «اتحاد جماهیر شوروی»، بصورت پاندولی بین بلوک شرق و غرب در حال نوسان بوده است. اوکراین بلحاظ ژئواکنومیک بخاطر واقع شدن در حلقه ابتدایی مهمترین کریدورهای اروپا- آسیایی در نقطه ثقل اوراسیا، دارای اهمیت است.

فارغ از توجه به رقابت های ژئوپلتیک شرقی- غربی آنچه مهمتر است، اینکه بلوک غرب بعد از ناکارآمدی نسخه انقلاب رنگی در اوکراین؛ تلاش های جدیدی برای تدوین و به‌کارگیری یک نسخه جدید را به راه انداخته است. فرض می‌شود که آمریکا پس از تست الگوی جدید، با عنوان "قدرت خیابانی: Power of Street"، قصد استفاده از آن در دیگر کشورهای هدف را داشته باشد. در سری جدید با بازخوانی چگونگی شکست انقلاب نارنجی، به ظرفیت سازی های آمریکا از طریق احیاء مهره های سیاسی مرده نارنجی پرداخته خواهد شد. آنچه در ادامه می آید سری هشتم از مجموعه پژوهشی "حقیقت اوکراین" است:


از شکست انقلاب نارنجی تا پیروزی آبی ها:

با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ماه می 2007 م.، آرایش پارلمانی با تغییرات جزئی روبرود شد و هر چند بیشترین کرسی ها، مجدداً نصیب «حزب مناطق» شد اما اینبار مجموع نمایندگان احزاب غربگرا؛ بیشتر از احزاب حامی «یاناکویچ» شد. بر این مبنا، حزب «یاناکویچ» 34.37 درصد، جبهه «تیموشنکو» 30.71 درصد و حزب «یوشچنکو» 14.15 درصد از آراء را کسب کردند. در مجموع، احزاب مخالف انقلاب نارنجی 43.72 درصد از آراء انتخابات را به خود اختصاص داده بودند، این در حالی بود که احزاب حامی انقلاب نارنجی 44.86 درصد را کسب کرده بودند؛ بنابر این «تیموشنکو» و «یوشچنکو» بار دیگر ائتلاف کردند و پیروزی ائتلاف جدید در انتخابات پارلمانی را اعلام نمودند[1].

این انتخابات نشان داد که «یوشچنکو» همچنان به محبوبیت پوپولیستی «تیموشنکو» احتیاج دارد و لذا «تیموشنکو» برای بار دوم، بعنوان نخست وزیر معرفی و با 226 رأی؛ توانست بصورت شکننده رأی اعتماد پارلمان را کسب کند[2]. در واقع، جبهه «بلوک یولیا تیموشنکو» (به اختصار: بی یو تی) با طی یک مسیر صعودی توانست از سال 2002 تا 2007، آراء خود را به چهار برابر برساند[3]؛ بر عکس «حزب اوکراین ما»، متأثر از اقدامات «یوشچنکو» در انحلال پارلمان و درگیری با "جنگ گازی" روسیه، شاهد یک روند نزولی بوده است.

آرایش آراء در انتخابات زودهنگام پارلمانی که بوضوح حاکی از یک رقابت شدید بین «یاناکویچ» و «تیموشنکو» و حذف «یوشچنکو» از صحنه رقابت بود؛ بار دیگر در عرصه انتخابات ریاست جمهوری 2010 نیز تکرار شد. طی این انتخابات 18 کاندیدا به رقابت می پرداختند و رقابت اصلی بین «یاناکویچ»، «تیموشنکو» و تا حدودی «یوشچنکو» تقسیم شد.

«یوشچنکو» بار دیگر اتخاذ سیاست های غربگرایانه صرف و بی پرده را در پی گرفت و در خلال اظهاراتی، اهداف اصلی تبلیغاتی خویش را تشریح کرد: «اهداف من، عضویت اوکراین در «اتحادیه اروپا» است. اتباع اوکراین برتری های خط مشی اروپایی را حس می کنند. اوکراینی ها حق ورود بدون روادید به کشورهای «اتحادیه اروپا» را دریافت خواهند کرد. ما همراه با همسایگان اروپایی، سیستم امنیت مشارکتی یورو آتلانتیک را تحکیم خواهیم کرد»[4].

در مقابل، «یاناکویچ» و «تیموشنکو» شیوه های تعادلی تری درباره نزدیکی همزمان به روسیه و اروپا، در سایه منافع ملی را در پیش گرفتند. «یاناکویچ» ضمن اتخاذ سیاست های حمایتی از اهالی شرقی اوکراین، پیگیری روند عضویت در «اتحادیه اروپا» تحت سیاست خارجی تعادلی و واقع گرایانه را مدنظر قرار داد: «ما به توسعه روند همگرایی با اروپایی ها ادامه می دهیم، البته اساس این همگرایی باید مدرنیزه سازی و تحول اساسی در داخل کشور باشد. اوکراین وضعیت بی طرفی خود و عدم وابستگی به هر نوع بلوک سیاسی- نظامی را همچنان حفظ خواهد کرد. ما نه تلاش خواهیم کرد تا به پیمان «آتلانتیک شمالی» بپیوندیم و نه به عضویت «سازمان پیمان امنیت جمعی» در خواهیم آمد»[5].

آمریکا چگونه از حبس

آمریکا چگونه از حبس

آمریکا چگونه از حبس

نمونه هایی از تبلیغات انتخاباتی تیموشنکو و یاناکویچ در انتخابات ریاست جمهوری 2010 میلادی


همچنین «تیموشنکو» علیرغم "روس ستیزی" معمول انقلاب نارنجی، مواضعی متمایل به روسیه اتخاذ نمود: «کشورهای اروپای مرکزی و شرقی مجبور به ادامه حیات خویش در همسایگی با روسیه هستند. به همین دلیل نیز، برقراری روابط متقابلاً سودمند را وظیفه مشترک تمامی رهبران کشورهای منطقه و روسیه است. در حال حاضر و بعد از سال ها، باید دقیقاً به این مسئله پرداخته و ارزیابی دوباره این ارزش در روسیه بپردازیم که این کشور، توانسته اعتماد به نفس خویش را مجدداً بازیابد. این یک اشتباه است که تصور شود، اقدامات کنونی روسیه نظیر عملکرد «اتحاد جماهیر شوروی» و یا «روسیه تزاری» خواهد شد ... کاهش وخامت اوضاع در روابط با «مسکو» به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود»[6].

وی در اولین گردهمایی انتخاباتی اش که بعد از ثبت نام در «کمیسیون انتخابات» و بین هوادارنش برگزار شد، نیز گفت: «اوکراین باید روابط دوستانه با همه کشورهای همسایه، همه کشورهای جهان و همه جهان برقرار کند. اما راه ما، راه به سوی جامعه اروپایی است. اوکراین که محکم ترین ریشه های مسیحی و اروپایی را دارد، نمی تواند در خارج از مرزهای جامعه اروپایی باشد. این کار باید از ایجاد اروپا در اوکراین آغاز شود»[7].

«تیموشنکو» همزمان با بهره گرفتن از شعارهایی در رابطه با عضویت سریع در «اتحادیه اروپا»[8]، از چند ماه پیش، مواضع مستمری برای نزدیکی به روسیه در پیش گرفته بود. از آن جمله می توان به عقد موافقتنامه گازی با روسیه در 2009 م. اشاره کرد که بعدها باعث شد، «دادگاه محلی پچرسکی» در «کیف»؛ وی را بخاطر فراتر رفتن از اختیارات نخست وزیر بنظور بالا بردن اعتبارش در انتخابات، محکوم کند[9].

همچنین می توان به موضع گیری مثبت «تیموشنکو» نسبت به موضع روسیه در جریان بحران گرجستان اشاره کرد، این در حالی بود که «رئیس جمهور یوشچنکو» در این مورد، علیه روسیه انتقادات سختی کرده بود. «تیموشنکو»، بیش از یکسال مانده به شروع رقابت های انتخاباتی، در حالی تصمیم به دیدار از «مسکو» گرفت که «رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین» طی بیانیه ای عمومی، بدلیل همزمانی سفر «تیموشنکو» با سفر دیپلماتیک «یوشچنکو» به روسیه (برای شرکت در اجلاسیه غیررسمی CIS)؛ مخالفت کرده بود[10].

همکاری های «تیموشنکو» با «فدراسیون روسیه» چنان گسترده شده بود که «ولادیمیر پوتین» در اوج رقابت های انتخاباتی اوکراین، طی یک سخنرانی عمومی تصریح کرد که به رغم همکاری های ثمربخش با «تیموشنکو»؛ از وی بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری حمایت نخواهد کرد و با توجه به روابط ویژه با «حزب مناطق»، از کاندیدای این حزب حمایت خواهد نمود[11].

آمریکا چگونه از حبس

همزمان با انتخابات، تیموشنکو برای کسب آرای عظیم شرقی ها مناسبات گسترده ای با پوتین در پیش گرفت؛

تاجاییکه پوتین در پاسخ به شایعات گفت، علیرغم همکاری های خوب تیموشنکو از وی حمایت نمی کند

انتخابات مورخ 17 ژانویه 2010 م. برگزار شد و «یاناکویچ» با کسب 35 درصد و «تیموشنکو» با 25 درصد آراء، بعنوان نفر اول و دوم به دوره دوم انتخاباتی راه یافتند[12]. «یوشچنکو» نیز که خواهان همگرایی صرف با غرب بود؛ با تحمل شکستی سنگین - با 5 درصد- نفر پنجم شد[13]. اقبال مردم اوکراین به کاندیداهایی که همزمان با وعده عضویت در «اتحادیه اروپا»، وعده نزدیکی به روسیه سر داده بودند، مؤید این امر بود که اکثریت حامیان انقلاب نارنجی که به امید بهبود شرایط اقتصادی به «یوشچنکو» رأی داده بودند؛ ادامه حمایت از غربگرایان صرف را اشتباه می دانند.

کمی بعد پخش خبر کشف یک تیم جاسوسی روسی توسط «اداره امنیت اوکراین» (SBU)، در حد فاصل برگزاری دور اول و دوم انتخابات، بار دیگر تنش های سیاسی- اجتماعی در این کشور را برانگیخت. در این راستا، «والنتین نالیوایچنکو» - رئیس SBU- که منصوب رئیس جمهور بود، طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که پنج نفر از اعضای تیم جاسوسی روسیه از اوکراین اخراج شده اند و سازماندهی کننده تیم که خود را «ولادیمیر الکساندر» معرفی می کند؛ نیز در بازداشت است. وی مدعی شده بود که مأمورین «سازمان فدرال امنیت روسیه» (FSB) تلاش داشته اند با تهدید یکی از اتباع این کشور به اطلاعات محرمانه اوکراین دست یابند[14].

بلافاصله «دفتر روابط عمومی سازمان فدرال امنیت روسیه» در بیانیه ای نسبت به این جنجال آفرینی دولت اوکراین، واکنش نشان داد: «این صحت دارد که یک کارمند این سازمان در اوکراین بازداشت شده اما اقدامات طرف روسی، اقدامی در پاسخ بوده و با توجه به فعالیت فزاینده نیروهای امنیتی اوکراین برای اجیر کردن اتباع روس بوده است. این رویداد بدین دلیل بود که «روسلان پیلیپنکو» تبعه اوکراین و کارمند «اداره کل اطلاعات وزارت دفاع اوکراین» از سال 2006 میلادی، فعالانه اقداماتی بر ضد منافع امنیتی نیروهای مسلح روسیه انجام داد. 29 اکتبر 2009 م.، وی در شهر «تیراسپول» در یکی از تأسیسات نظامی روسیه به هنگام جاسوسی بازداشت شد. این تبعه اوکراینی اعتراف کرده و اعلام کرد که آماده ارائه اطلاعات درباره سایر اقدامات و مأمورینی است که مشغول اقدام علیه روسیه هستند»[15]. «نیکلای آزاروف»، نماینده شاخص «حزب مناطق» در پارلمان (که بعدها نخست وزیر یاناکویچ شد) نیز اظهار داشت که خبر مبهم کشف یک باند جاسوسی روس در اوکراین، تحت تأثیر مسائل انتخاباتی و با نقش آفرینی «یوشچنکو»؛ بمنظور ضربه زدن به محبوبیت این حزب صورت گرفته است[16].

در واقع، «یوشچنکو» که بعد از پیروزی در انقلاب نارنجی 2004 م. بطور مستمر با «تیموشنکو» درگیری داشت و حتی این درگیری ها در دور دوم نخست وزیری «تیموشنکو» نیز ادامه یافته بود[17]، سعی می کرد در آستانه پیروزی نهایی «یاناکویچ» که به معنای شکست کامل انقلاب رنگی بود، اختلافات را کنار گذاشته و با کمک به «تیموشنکو»؛ مقدمات پیروزی وی را فراهم آورد.

بنابر این، در حالیکه ناظران سیاسی معتقد بودند، این عملیات روانی «یوشچنکو» قطعاً بر نتایج دور دوم انتخابات تأثیر خواهد گذاشت[18]؛ انتخابات در فوریه 2010 م.، برگزار شد. هر چند که «یاناکویچ» با کسب اکثریت 49.95 درصد آراء پیروز شد ولی علیرغم اینکه اختلاف آراء «یاناکویچ» و «تیموشنکو» در دور اول به بیش از 10 درصد می رسید؛ این اختلاف در دور دوم به 3.5 درصد رسید[19].

آمریکا چگونه از حبس

آمریکا چگونه از حبس

نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 2010 م. اوکراین


البته در کنار اثر مخرب "جنجال جاسوسی"، رشد ناگهانی آراء «تیموشنکو» دلایل دیگری نیز داشت که می توان از آن جمله به پینشهاد نخست وزیری «تیموشنکو» به «سرگی تیگیپکو» - سرمایه دار بزرگ و نفر سوم انتخابات- و ایجاد ائتلاف با «تیگیپکو» و سه نامزد شکست خورده دیگر که شعارهای دموکراتیک داده بودند[20] و همچنین انتقادات صریح و گسترده به انقلاب نارنجی اشاره کرد[21].


بحران تیموشنکو:

بر اثر عملیات روانی که دولت اوکراین درباره "جنجال جاسوسی" به راه انداخت و اقدامات ائتلافی «تیموشنکو» با دموکرات ها، میزان آراء دو نامزد بسیار به هم نزدیک شد و این ماجرا؛ این زمینه را فراهم کرد که احزاب حامی «تیموشنکو» بار دیگر، برای رهایی از شکست به ادعای تقلب در انتخابات؛ پناه ببرند.

همزمان با اعلان پیروزی «یاناکویچ» توسط «کمیسیون انتخاباتی»، «الگ لیاشکو» (نماینده فراکسیون بی یو تی) به «خبرگزاری اونیان» اوکراین خبر داد که بلوک «تیموشنکو» خواهان بازشماری آراء است[22]. در این بین، «آسن آگوف» - عضو کمیسیون بین المللی نظارت بر انتخابات اوکراین از مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا- از همه سیاستمداران اوکراینی خواست که نتیجه انتخابات را بپذیرند[23]. بر خلاف اینکه در 14 فوریه، «کمیسیون انتخابات» نتایج انتخابات را بطور نهایی تأیید کرد اما بلوک «تیموشنکو» نسبت به صدور این رأی به «دادگاه عالی اوکراین» شکایت کرد و دادگاه؛ حکم کمیسیون را بطور موقت متوقف نمود. در نهایت، با برگزاری مراسم تحلیف در پارلمان و ادای سوگند، «یاناکویچ» رسماً رئیس جمهور اوکراین شد[24].

با وجود اینکه، «یاناکویچ» کسی که خواهان قطع گسترش روابط امنیتی با «ناتو» بود؛ توانست پیروز انتخابات 2010 م. شود لیکن هنوز محبوبیت «تیموشنکو» بعنوان یک تهدید علیه سیاست های دولت جدید و یک فرصت برای جریان های ضد روسی و غربگرای اوکراین به حساب می آمد. در حال حاضر «یاناکویچ»، اقبال اقلیت بزرگ اوکراینی ها (46 درصدی) به رقیب انتخاباتی اش را یک تهدید می داند و متقابلاً؛ غرب استفاده از ظرفیت های پوپولیستی «تیموشنکو» را یک فرصت و راه چاره برای کاهش نفوذ رو به رشد روسیه در اوکراین می داند. بنابر این، بعد از اعلام خبر بازداشت و سپس محکومیت «تیموشنکو» در دادگاه های اوکراین، غربی ها این مسئله را در ارتباط با رقابت سیاسی «یاناکویچ» و «تیموشنکو» و غیرعادلانه تفسیر کردند.

آمریکا چگونه از حبس
یک دادگاه تیموشنکو را به رشوه گرفتن حین انعقاد قرارداد گازی با روسیه که باعث

افزایش شدید قیمت واردات گاز روسیه و ضرر به اوکراین شد؛ متهم کرد

برای مثال، «وزارت خارجه فرانسه» طی بیانیه ای اعلان نمود که فرانسه نسبت به وضعیت «تیموشنکو» نگران است و تأکید کرد: «سفیر اوکراین در فرانسه برای ابراز نگرانی شدید بخاطر بازداشت خانم «تیموشنکو» و محاکمه وی، به «وزارت خارجه» احضار شد»[25]. «هرمان ون رومپی»، «رئیس شورای اروپا» نیز بعد از اتمام اجلاس «مشارکت شرقی» به خبرنگاران گفت که اروپا با "استفاده انتخابی از قوانین" علیه «تیموشنکو» موافق نیست[26]. همچنین رسانه ها خبر دادند که موضوع «تیموشنکو» در دستور کار «نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا» در «لوکزامبورگ» گنجانده شده است[27].

دخیل کردن محکومیت «تیموشنکو» در سرنوشت برنامه «مشارکت شرقی» توسط اروپا، تا آنجا پیش رفت که واکنش «یاناکویچ» را برانگیخت: «تفاهمنامه عضویت وابسته که چشم اندازهای ورود اوکراین به «اتحادیه اروپا» را بازتاب می دهد، برای ما بسیار مهم است و پرونده کیفری «تیموشنکو» باید از همگرایی اوکراین با اروپا جدا باشد»[28]. سال پیش نیز، «هیلاری کلینتون» (وزیر خارجه آمریکا) از اعتصاب غذای «تیموشنکو» که در اعتراض به تقلب در انتخابات پارلمانی 2012 م. صورت گرفته بود، حمایت کرد و گفت: «ما تا موقعی که «تیموشنکو» و دیگر زندانیان سیاسی اوکراین آزاد نشوند، آرام نخواهیم شد». حمایت «کلینتون» در جریان دیدار «سفیر سیار آمریکا» با «یوگنیا» (دختر تیموشنکو) و «گریگوری نمیرا» (نائب رئیس حزب حامی تیموشنکو: وطن) ابلاغ شده بود[29]. بعد از بستری شدن «تیموشنکو» در بیمارستان، «جفری پایت» و «یان تومبینسکی»، سفیران آمریکا و «اتحادیه اروپا»، دیدار سه ساعته ای با «تیموشنکو» برگزار کردند اما از ذکر جزئیات آن خودداری نمودند[30].

حتی روسیه که پایش در یک طرف معامله گازی باز بود نیز نسبت به ناعادلانه بودن دادگاه «تیموشنکو» هشدار داد. در این راستا، «وزارت خارجه روسیه» در بیانیه ای تصریح کرد: «کلیه توافقات گازی در 2009 م. کاملاً در چارچوب قوانین ملی دو کشور و مقررات بین الملل منعقد شده و دستورات لازم از سوی رؤسای جمهور دو کشور صادر شده بود. به عقیده ما، روند دادگاه «تیموشنکو» باید عادلانه و بدون جانبداری باشد و با کلیه قوانین اوکراین در خصوص امکان استفاده از وکیل و رعایت استانداردهای اولیه مدنی مطابقت نماید»[31]. همینطور «ولادیمیر پوتین» نسبت به اتهام گازی علیه «تیموشنکو» موضع گیری کرد و گفت: «من درست متوجه نشدم که چرا وی را به هفت سال زندان محکوم کردند»[32]. این موضع روسیه باعث گردید که طرفداران «تیموشنکو» این بیانیه را بعنوان سند بی گناهی وی معرفی کنند[33]. با این حال، «سخنگوی دولت»، «دفتر رئیس جمهوری» و دیگر مقامات دولتی اوکراین بارها، اعمال فشار دولت بر مسئولین دادگاه را رد کردند[34].

علاوه بر سرمایه گذاری های خارجی بر تبعات ناشی از محکومیت «تیموشنکو»، وی و احزاب سیاسی طرفدارش نیز سعی داشتند این جریان را به فرصت های آتی و جاری خود مبدل سازند. برای نمونه، «تیموشنکو» در مصاحبه مکتوبی که در زندان با «روزنامه زرکالو ندلی اوکرانینا» انجام داده بود، گروه های اپوزیسیون را به برکناری رئیس جمهور فراخوانده و گفت: «اولین گام بسوی تغییرات واقعی، برکناری «یاناکویچ» پس از پیروزی اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی (اکتبر 2010) است»[35]. همچنین، چندین بار پلیس با هواداران اندک «تیموشنکو» که در میادین «کیف» تجمع کرده بودند، درگیری شده است[36].


نتیجه گیری:

از آنجا که ساخت قدرت در اوکراین بر پایه یک سیستم بسط یافته از الیگارشی (حکومت اشرافیت منحط) است، رقابت های قدرت های خارجی در خاک اوکراین به رقابت های باندهای قدرت این کشور گسترش یافته است. انقلاب نارنجی اوکراین در 2004 میلادی در واقع پس از، استقلال اوکراین بزرگترین رویارویی این باندهای چندوجهی بود که با استفاده از شیوه های اطلاعاتی قدرت های بیرونی؛ در برابر همدیگر صف آرایی کردند.

هر چند، پیروزی طی انقلاب نارنجی به دست جناح غربگرا افتاد ولی رفته رفته، جناح حامی تعادل در سیاست خارجی که تمایل بیشتری به روسیه داشت؛ توانست موقعیت خود را بازیابی کند. شاید بتوان، رد پای روسیه و نقش عملیات های نیمه پنهان آن در جریان ایجاد اختلاف گسترده و جنگ قدرت در دولت «یوشچنکو» که به کاهش شدید محبوبیت رهبران انقلاب نارنجی منجر شد؛ را بعنوان یک گمانه در نظر داشت. همچنین، تأثیر "جنگ گازی پوتین" علیه «یوشچنکو» در کریسمس 2006 میلادی را نباید از نظر دور داشت.

به هر طریق که باشد، روسیه توانست کفه نفوذ در اوکراین که در انتخابات 2004 م.، کاملاً به سمت بلوک غرب متمایل شده بود را به سمت خود جلب کرده و نوعی از تعادل تقریباً رضایت بخش در عرصه راهبردی اوکراین را برای خود به ارمغان آورد. از آن پس، آمریکا و اروپا اقدامات عیان و گسترده ای برای تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین بر سر محکومیت «تیموشنکو» را رقم زده اند. این پروژه با تکیه قرار دادن یک عملیات روانی میان مدت و گسترده، به کاهش محبوبیت دولت اوکراین امید داشت و بطور مداوم؛ به تهدیدات ناشی از حبس «یولیا تیموشنکو» دامن زد.

در واقع آمریکایی ها تمام توان خود را جذب کردند تا از بقایای انقلاب شکست خورده مخملی اوکراین، خیزشی جدید را متولد کنند.



[1] «اوکراین؛ از انقلاب نارنجی تا پیروزی آبی»- «شعیب بهمن»- «دوماهنامه مطالعات ایران اوراسیا: ایراس»- شماره 27- بهمن و اسفند 1388 ه.ش

[2] «بانوی نارنجی دوباره نخست وزیر شد»- «روزنامه دنیای اقتصاد» به نقل از «خبرگزاری فرانسه»- 28/9/1386

[3] «اوکراین؛ غروب زود هنگام انقلاب نارنجی»- «همشهری ماه»- خردادماه 1385 ه.ش

[4] «یوشچنکو در برنامه انتخاباتی خود وعده همگرایی با ناتو را می دهد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 1/9/1388

[5] «یاناکویچ: اوکراین به سمت ناتو حرکت نخواهد کرد»- «خبرگزاری فارس»- 21/10/1388

[6] «تیموشنکو طرفدار برقراری روابط متقابلاً سودمند با روسیه است»- «خبرگزاری فارس»- 21/10/1388

[7] «تیموشنکو رقابت برای رسیدن به ریاست جمهوری اوکراین را آغاز کرد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 4/8/1388

[8] ««نخست وزیر یولیا تیوشنکو»، وعده داده است که تا پنج سال آینده، اوکراین به عضویت «اتحادیه اروپا» در آید»- رجوع شود به: «Three front runners in Ukraine’s presidential race»- «Euronews»- 14Jan, 2010

[9] «یاناکویچ:روند همگرایی اوکراین با اروپا باید از قضیه تیموشنکو جدا باشد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 26/7/1390

[10] «وزیرخارجه اوکراین سفر تیموشنکو به مسکو را تأیید کرد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 27/11/1386

[11] «پوتین از تیموشنکو بعنوان نامزد انتخابات اوکراین حمایت نمی کند»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 12/9/1388

[12] «نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 29/10/1388

[13] «بازگشت اوکراین به جبهه روسیه»- «روزنامه همشهری»- 19/11/1388

[14] «سازمان امنیت اوکراین از کشف شبکه جاسوسی روسی خبر می دهد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 13/11/1388

[15] «"ف اس ب": نیروهای امنیتی اوکراین محرک "جنجال جاسوسی" هستند»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 14/11/1388

[16] «از نظر حزب مناطق اوکراین، یوشچنکو به "جنجال جاسوسی" دامن می زند»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 14/11/1388

[17] «برای مثال، در یکی از جلسات کابینه، 11 وزیر از 12 وزیر «یوشچنکو»، جلسه را در حمایت از «تیموشنکو» تحریم کردند، بعد از این رویداد، «یوشچنکو» بار دیگر تهدید به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام کرد. اختلافات این دو، این بار بدلیل مسائل سیاست خارجی بخصوص در مورد موضع گیری در رابطه با بحران گرجستان بود»- رجوع شود به: «دولت ائتلافی اوکراین دچار بحران شد»- «BBC Persian»- 3Sep, 2008/ «از هم پاشیدن ائتلاف حاکم طرفدار غرب در اوکراین»- «BBC Persian»- 16Sep, 2008

[18] «دور دوم انتخابات حساس اوکراين»- «روزنامه جام جم»- 19/11/1388

[19] «اختلاف آرای کاندیداهای ریاست جمهوری اوکراین به 3.5 درصد رسید»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 20/11/1388

[20] «Ukraine's Timoshenko offers former presidential contender possible post»- «ITAR-TASS News agency»- 20Jan, 2010

[21] «پس لرزه های شکست انقلاب رنگی اوکراین»- «خبرگزاری فارس»- 3/11/1388

[22] «بلوک تیموشنکو بازشماری آرای انتخابات اوکراین را مطالبه کرد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 21/11/1388

[23] «ناظر ناتو خواستار قبول نتایج انتخابات از سوی سیاستمداران اوکراینی شد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 19/11/1388

[24] «یاناکویچ با ادای سوگند رسماً رئیس جمهور اوکراین شد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 6/12/1388

[25] «وزارت خارجه فرانسه بخاطر بازداشت تیموشنکو ابراز نگرانی کرد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 20/5/1390

[26] «نمایندگان اروپا در اجلاس "شراکت شرقی" اوضاع پیرامون تیموشنکو را محکوم کردند»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 8/7/1390

[27] «وزیران خارجه اتحادیه اروپا 10 اکتبر محاکمه تیموشنکو را بررسی می کنند»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 15/7/1390

[28] «یاناکویچ: روند همگرایی اوکراین با اروپا باید از قضیه تیموشنکو جدا باشد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی» به نقل از «خبرگزاری بلومبرگ»- 26/7/1390

[29] «کلینتون حمایت خود از تیموشنکو را به وی ابلاغ کرد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی» به نقل از «پایگاه اطلاع رسانی یولیا تیموشنکو»- 2/8/1391

[30] «سفیران آمریکا و اتحادیه اروپا در اوکراین از تیموشنکو عیادت کردند»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی» به نقل از «خبرگزاری اونیان اوکراین»- 24/7/1392

[31] «مسکو منتظر رأی عادلانه دادگاه در رابطه با نخست وزیر سابق اوکراین است»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 14/5/1390

[32] «پوتین دلیل حکم صادر شده علیه تیموشنکو را نمی فهمد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 19/7/1390

[33] «تیموشنکو واکنش روسیه به بازداشت خود را تأییدی بر بی گناهی خویش می داند»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 17/5/1390

[34] «دفتر یاناکویچ اتهام اعمال فشار بر دادگاه در پرونده تیموشنکو را رد کرد»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 14/5/1390

[35] «تیموشنکو اپوزیسیون اوکراین را به برکناری رئیس جمهور فرا خواند»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی» به نقل از «روزنامه زرکالو ندلی اوکرانینا»- 2/2/1391

[36] رجوع شود به: «درگیری میان طرفداران تیموشنکو با پلیس در اطراف ساختمان دادگاه»- «خبرگزاری ریانووستی فارسی»- 17/5/1390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 109
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    آن دنیا از امریکا و تیموشنکو نمی پرسند - از حق الناس می پرسند بنابراین حصر آقایان موسوی و کروبی را پایان داده و توبه حقیقی بکنید - گرچه بعید نزدیک به محال است
  • جواد ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    اینا میخوان همین ترفندو علیه ماهم اجرا کنن ولی احمقها فکر کردن اینجا اوکراینه
  • ناشناس ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    درود بر مردم کریمه که به الحاق به روسیه رای قاطع 95 درصدی دادند و از زیر سلطه غرب بیرون آمدند.
  • 1234 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    کیه که ندونه بدون انرژی روسیه اقتصاد متزلزل اروپا از هم می پاشه....
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    امریکا قبر خودش را دارد میکند
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    من کاری به این مسخره بازیها ندارم(چه اونای که اونطرفی غش می کنن (غرب)چه اونای که این طرفی غش می کنن(شرق)).....فقط گفته باشم اگر احیانا ما به توله های ببر هیرکانی دست پیدا کردیم حق نزدیک شدن به شعاع 100 متریش را ندارین(و اینک آخرالزمان) ......حتی شما.....
  • امیر تبریز اوغلی ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    امریکا فکر میکنه که همه مثل دولت سبد تدبیر ماست که بگه بله. یاشاسن روسیه
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    کشتن مهدورالدم که مفسد فی الارض شناخته شده است مباح شمرده شده و قصاص ندارد و پاداش آخروی هم دارد چه برسد به حصر آنان
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    و البته کیه که ندونه اقتصاد تک بعدی و لرزان روسیه، بدون فروش نفت و گاز (و البته سلاح های دست چندم به ایران) واژگون میشه.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    خیلی حرف بی منطقی زدی ناشناس!
  • هادی ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    مثل اینکه اصالتاازاف هاهستی بیچاره تازه ازچاله درامده وبه چاه افتاده زیادخوشحال نباش
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    جناب آقای مدعی حق الناس هر موقع آقایان موسوی وکروبی آن دنیا تونستند جواب خون افراد بیگناه کشته شده سال88 را دادند ما هم میتونیم
  • رضا ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    اصلا چه ربطی داشت، براساس متن اظهار نظر کن، مجبور نیستی که!
  • مهدی90085 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    چه جالب : منظورت از حق الناس دروغگویی به مردم در بعد ظهر انتخابات است یا جوانان را به جان هم انداختن یا مسبب اصلی کشته شدن چند نفر چه از چپ چه از راست یا فروختن راًی طرفداران خود با رابطه برقرار کردن پنهانی با انگلستان یا ضرر وزیان رساندن به اموال عمومی توسط هواداران فریب خورده یا ................................... بازم بگم یا قانع شدی دوست عزیز هروقت کسی توانست برای اینها دلیل بیاورد .....؟
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    خاك بر سرت، اگه 60 سال پيش به دنبا ميومدي از طفدارهاي پيشه وري ميشدي
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    اقتصاد روسیه تک بعدی نیست
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    مشاور کرملین اعلام کرد مجازات‌های اقتصادی بر ضد روسیه به «ورشکستگی نظام مالی آمریکا» منجر خواهد شد. نشون میده که امریکا داره بیخود چنگ و دندون نشون میده
  • 1234 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    روسیه سومین شریک تجاری اتحادیه اروپا است. بیشترین صادرات روسیه به اروپا را نفت و گاز این کشور تشکیل می‌دهد. حالا اگه روسیه رو تحریم کنن چه سم مهلکی به اقتصاد خودشون وارد شده و این نشون میده که امریکا دست از دشمنی با هیچ کس بر نمیداره حتی اگه یه زمانی اون کشور شریک تجاریش باشه
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    مردم، مسولين بيدار باشين ديدار اشتون با سرانه فتنه رو دست كم نگيرين دست هايي در پشت پرده است دشمن داره برنامه ريزي مي كنه الان همين سياست به نوعي ديگر در برابر ما پيش گرفته
  • محمد ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    نياز انسانها به همديگر ٢ طرفه است همانطور که نياز کشورها است بنابراين يکسويه رفتن نه تنها حلال مشگلات نيست بلکه معضلات دو چندان خواهد شد قطع گاز روسيه اروپا را دچار بحران گسترده خواهد کرد تحريم روسيه را در معرض فروپاشى قرار خواهد داد بنابراين تنها راه حل همان کلمه ايزد تعالى است اعتدال را پيشه کنيد چرا که جهان بر اساس اعتدال آفريده شده ولى متاسفان اکثريت دنيا اين معناى الهى را درک نمى کنند
  • شیرازی ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    حالا متوجه شدم چرا اسم مشرق رو خودت گذاشتی!
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    راست می گه دیگه. بردارید آن حصر لعنتی را تا برویم خودمان خدمت موسوی برسیم و آن مفسد فی الارض قصاص کنیم.
  • احمد ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    ناشناس16:04 کدوم سلاح دست چندم؟ مادر طول جنگ سلاح روسی به غنیمت گرفتیم، بعداز جنگ هم یک سری خرید نظامی از روسیه انجام دادیم (در زمان یلتسین) و در جنگ اول خلیج فارس هواپیماهای روسی وفرانسوی عراقی در فرودگاههای ایران فرودمی آمدند، ظاهراً نمیدونی ایران تحریم نظامیه ، از طرفی ایران در زمینه ساخت تجهیزات نظامی به اعتراف دوست ودشمن تا حدزیادی روی پای خودشه ، شما با این حرفت مثلاً خواستی توان وقدرت ایران در زمینه ساخت تجهیزات پیشرفته نظامی کم اهمیت جلوه بدی؟ زهی خیال باطل
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    کرملین اخه چیزی از اقتصاد میدونه؟؟
  • نفر ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    تاريخ ايران از زماني که نظامي گنجوي درباره ستمكاري و غارتگري روسها مي سرود تا روزيكه نيروهاي روسي به همين بهانه حمايت از اتباع روسيه به دولت ايران اولتيماتوم دادند که مورگان شوستر را اخراج کند و تا آن روزيكه جيره خواران خود را در پشت تانكهاي روسي در خيابانهاي تهران به حركت دراوردند تا وطن فروشها خواستار اعطاي امتياز نفت شمال به روسيه شوند تا روزيكه در اوج جنگ با عراق به تامين تسليحات متجاوز اكتفا نكردند و حزب مزدور خود را وادار کردند تا به سطوح عالي ارتش ايران نفوذ کند و اطلاعات محرمانه نظامي کشور را به روسيه برساند تا در اختيار صدام قرار بگيرد، تا امروز که روسها ايران را به دام تحريم هل دادند، گواهي مي دهد که روسيه قوي همواره بزرگترين خطر براي ايران بوده است و بزرگترين ضربات را به ايران زده است. اگر بحران اوكراين باعث شود که قدرت روسيه تضعيف شود خودش بزرگترين منفعت براي ايران خواهد بود. البته اگر درگيري با غرب باعث کاهش فروش انرژي روسيه هم بشود و لااقل بخشي از خسارت ناشي از تحريم روس ساز ايران، جبران شود که ديگر عالي خواهد بود. نظامي گنجوي اولين تجربه برخورد ايران با روس را در دو بيت زير خلاصه کرده است: كه فرياد شاها زبيداد روس كه ازمهد ابخاز بستند عروس ز روسي نجويد كسي مردمي كه جز گوهري نيستش زآدمي
  • یه نفر ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    ... شعر نگو
  • محمد ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    همونقدر اقتصاد روسیه به گاز وابسته است که اروپا به گاز روسیه پس اروپا باید از فکر تحریم روسیه بیرون بیاد..!!!
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    تنفر از روسيه حق مردم ايران است ولي بايد ببينيم در اطرافمان چه ميگذرد و به چه نتايجي براي ما مي انجامد روسيه در تاريخ معاصر چه در جكومت تزاري و چه جكومت كمونيستي بار ها به ايران تجاوز كرده و بسياري از سرزمينهاي ميهن را از ايران جدا كرده اند كه البته در جنگ دوم به علت بازيهاي سياستمدار برجسته اي مانند قوام و همچنين مسائل بين غرب و شرق موفق نشدند آذربايجان را جدا كنند در ماجراي جنگ اول و دوم در هر دو مورد مخصوصا در جنگ دوم كه تا دروازه هاي مسكو به آتش كشيده شد قاعدتا بايد روسيه تضعيف شده باشد و قاعدتا به نفع ما بايد بوده باشد ولي در هر دو مورد ايران توسط روسيه و ديگر كشور ها اشغال شد و چيزي نمانده بود آذربايجان عزيز تحت اشغال روسها توسط خود فروختگاني مانند پيشه وري از كف برود همچنين در جنگ دوم همين روسهاي تضعيف شده كه كشورشان ويران شد در يك سازش با انگليسها مردم ايران را ذليل كردند و جكومت نوسازي را كه ميرفت جايگاه ايران را تغيير اساسي دهد به ديار عدم فرستادند . بنابرين نظر قاطع من اين است كه در تمام همسايگان ما آرمش باشد به نفع ماست . بحران بين ابرقدرتها مخصوصا اوكراين كه حياط خلوت روسهاست بهتر است خاتمه يابد و گرنه اگر به جاهاي عميق برسد در نهايت به سازش و معامله سر كشورهايي مانند ما مي انجامد سرمايه داري روسيه در سرمايه داري غرب ادغام شده و دعواي فعلي اگر يك جناح مافيايي روس را تصعيف كند جناح ديگر مافياي روس تقويت ميشود در هر حال براي ما تفاوتي ندارد هر دو نسبت به ما تحاوز گرند . ما بايد خودمان را تقويت كنيم و لاغير .
  • خاکی ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    سلام :بزرگواران کسی به دنبال تایید سیاست خصمانه روسیه نسبت به حق وحقیقت ومستضعفین، در گذشته دور و دوره حاضر نیست. وجمله گرانسنگ امام که ظالمین هریک پست تر از دیگری است فراموش نکرده ایم.لکن سخن در این که امروز که عده ای با ولع وسر از پا نشناسی در پی تطهیر ظالمترین ظالمان نیم قرن اخیر ؛به بشریت ، مسلمانان وبویژه به ایران هستند ، عقل اقضاء میکند حال که روسیه مقابل این خناسان پلید( غرب) ایستاده ، جای اعتدال است کفه حمایت از روسیه راباتدبیر سنگین کنیم تا ضمن حمایت از آراء مردم کریمه، امیدوار به شکست دیگری از آمریکا و غرب باشیم
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    اگر فردا همین سناریو را روسها برای دریای خزر و باقی استانهای شمالی پیاده کردند هم از رفراندوم حمایت می کنید؟ یاد جدایی بحرین از ایران با یک رفراندوم آبکی افتادم!!
  • احمد ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    0 0
    یک پیرزن عقده ای بیش نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس