از نکات قابل توجه در موشک بینا امکان شلیک آن به‌صورت 'سطح به سطح' است. هر چند تعداد زیادی از موشک‎های ساخته شده در دنیا هم به صورت 'هوا به سطح' و هم 'سطح به سطح' قابل کاربری هستند اما تا کنون موشک سطح به سطح هدایت لیزری در این ابعاد و وزن و با این روش عملیاتی مشاهده نشده است.

گروه دفاع و امنیت مشرق - آخرین دستاورد موشکی کشورمان برای هواپیماهای رزمی سرنشین‎دار، موشک هوا به سطح هدایت لیزری پیشرفته "بینا" است که چندی پیش معرفی شد. این سلاح با بهره‎گیری از آخرین فناوری‎ها در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، طراحی، ساخته و با کمک نیروی هوافضای سپاه آزمایش شده و انواع دیگری از آن نیز در آینده معرفی می‌شود.

مهمات هدایت‌شونده در دنیا برای پاسخ به نیازهایی همچون کاهش بمب‎ها یا موشک‎های مصرفی برای انهدام یک هدف و کاستن از تعداد هواپیمای درگیر در هر عملیات تهاجمی‎توسعه یافتند که این موارد در نهایت به کمتر شدن هزینه‎ها، استهلاک تجهیزات و کاهش احتمال از دست رفتن هواپیما در عملیات منجر می‎شد. یکی از گونه‎های پرکاربرد سلاح‎های هدایت شونده هوا به سطح بمب‎ها و موشک‎های هدایت شونده با پرتو لیزر هستند.

روش پر استفاده در هدایت لیزری مهمات هواپرتاب به این ترتیب است که یک کاربر از طریق نشانه‎گذار، پرتو لیزر را به هدف تابانده و بازتاب این پرتو که به سمت بالا به شکل یک قیف جهت گرفته است توسط جست‌وجوگر (Seeker) موجود در دماغه موشک دریافت شده و بر مبنای تشخیص اختلاف زاویه این پرتو با مسیر موشک، فرامین هدایتی برای تصحیح مسیر آن ارسال می‎شود تا با حرکت به داخل این قیف لیزری، موشک به طور دقیق، یعنی با خطایی در حد چند متر به هدف برخورد کند.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
موشک هدایت لیزری بینا

در این روش که هدایت نیمه‌فعال لیزری نامیده شده نشانه‎گذار باید تا لحظه برخورد موشک روی هدف تمرکز داشته باشد. در صورتی که این عمل نشانه‎گذاری توسط هواپیما اجرا شود با توجه به محدودیت‎های مانوری ایجاد شونده برای حفظ دقت نشانه‎روی، عملاً این هواپیما فلج بوده و احتمال مورد اصابت قرار گرفتن آن زیاد است.

البته برای رفع این مشکل نیز راه حل‎های مختلفی از جمله اصلاح راهکنش (تاکتیک) مورد استفاده و هدف‎گذاری توسط پهپادها یا نفرات زمینی وجود دارد.

برای نخستین بار، بمب‎های هدایت لیزری در دهه 1960 میلادی در آمریکا توسعه داده و در جنگ ویتنام به کار گرفته شد. بعدها موشک‎های هدایت لیزری نیز ساخته شدند تا قابلیت‎های این نوع هدایت دقیق با برد و سرعت بیشتر موشک‎ها ترکیب شود. در واقع هر چند موشک‎ها گران‎تر از بمب‎ها هستند اما برد و سرعت بالاتر آنها هواپیمای شلیک‌کننده و نشانه‎گذار را از خطر پدافند دشمن، بیشتر مصون داشته و سرعت بسیار بالای موشک‎ها نیز مدت زمان مورد نیاز برای فرایند نگه‎داشتن پرتو لیزر روی هدف را کاهش می‎دهد.

در ایران بمب‎های لیزری که پیش از انقلاب از آمریکا خریداری شده بود توسط هواپیماهای اف-4دی فانتوم نیروی هوایی ارتش (نهاجا) در جنگ تحمیلی مورد استفاده قرار می‎گرفت که هر چند منجر به انهدام دقیق هدف می‎شد اما به دلیل آسیب‎های وارده از سوی پدافند دشمن به جنگنده‎ها عملاً باعث وارد شدن خسارت جدی به هواپیما و حتی از دست رفتن آن برای اجرای مأموریت‎های بعدی می‎شد.

پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران متخصصان نهاجا دست به کار شده و چند نسل از موشک‎های هدایت لیزری را که ستار 1 و 2 و 3 نامیده شد به همراه یک نمونه بمب لیزری و سامانه هدف‎گیری مربوط به آنها توسعه داده و به خدمت عملیاتی درآوردند.

چندی پیش با گذشت سال‎ها از ساخت این سلاح‎ها آخرین نمونه از موشک‎های هدایت لیزری هوا به سطح به نام بینا که با بهره‎گیری از آخرین فناوری‎های آیرودینامیک، سازه، سرجنگی، پیشران سوخت جامد پیشرفته و سامانه‎های هدایتی به روز توسط وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده، رونمایی گردیده است.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
دو فروند موشک هدایت لیزری بینا زیر بال‎های هواپیمای سوخو-25

تا کنون مشخصات عملیاتی و ابعادی از این موشک اعلام نشده اما بر اساس تصاویر منتشر شده می‎توان طول این موشک را در حدود 3 تا 3.2 متر، بیشترین قطر بدنه 30 تا 40 سانتیمتر و دهانه بال آن را کمتر از 1.5 متر تخمین زد. با توجه به شکل مقطع بال‎ها و بالک‎های این موشک می‎توان گفت بینا با "سرعت مافوق صوت" به سمت هدف خود سرازیر می‎شود.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
بال‎ها و قسمت انتهایی بدنه موشک هدایت لیزری بینا

پیکربندی این موشک شامل بدنه استوانه‎ای، بالک‎های کنترلی ذوزنقه‎ای در دماغه و بال‎های اصلی مثلثی امتداد یافته تا نزدیک دماغه با زائده‎های ذوزنقه‎ای در نوک بال است. پیشران سوخت جامد این موشک مانند سایر موشک‎های همرده در انتهای بدنه قرار گرفته و بخش جست‌وجوگر لیزری و دماغه آن مشابه بمب هدایت لیزری ستار-4 و در واقع به فرم بمب‎های هدایت لیزری پیووِی-2 است.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
جستجوگر لیزری و بالک‎های کنترلی در دماغه موشک بینا

با توجه به برد و میزان محموله جنگی موشک‎های ستار می‎توان میزان محموله جنگی بینا را در دست‌کم 70 تا 100 کیلوگرم تخمین زد. با بهره‎گیری از سامانه هدایت لیزری در فاز نهایی پرواز، این موشک با خطایی اندک به هدف خود اصابت می کند که در تصویر زیر خط سیر موشک را از ارتفاع تقریبی 30 متری بالای هدف تا لحظه‌ای پیش از اصابت در محدوده 3 تا 6 متری هدف مشاهده می‎کنید.
 

«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
اصابت موشک بینا به هدف با خطای اندک

خطای اصابت در موشک‎های هدایت لیزری بیشتر ناشی از دقت نشانه‎گذاری لیزری روی هدف است که در صورت اجرای این عمل توسط سامانه‎های پایدار شده در پهپادها یا سکوی ثابت زمینی توسط نیروهای تکاوری، این خطا در مقایسه با هدف‎گذاری توسط هواپیمای جنگنده قابل کاهش است.

از نکات قابل توجه در موشک بینا امکان شلیک آن به صورت سطح به سطح است. هر چند تعداد زیادی از موشک‎های ساخته شده در دنیا هم به صورت هوا به سطح و هم سطح به سطح قابل کاربری هستند مانند برخی موشک‎های ضد زره، موشک‎های ضد کشتی و موشک‎های کروز ضد اهداف زمینی اما تا کنون موشک سطح به سطح هدایت لیزری در این ابعاد و وزن با این روش عملیاتی مشاهده نشده است.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
شلیک موشک بینا از پرتابگر ثابت زمینی

این شیوه استفاده از موشک بینا در صورت ترکیب با پرتابگر متحرک می‎تواند برای انهدام بسیار دقیق تجهیزات، استحکامات و قطع خطوط تدارکاتی دشمن در محدوده برد چند ده کیلومتری مورد استفاده قرار گرفته و نیاز به پشتیبانی هوایی را خصوصاً در شرایط استیلای هوایی دشمن یا وجود پدافند هوایی سنگین در منطقه هدف کاهش دهد.

در فیلم منتشرشده از شلیک این موشک در حالت سطح به سطح تغییر مسیر آن پس از اندکی فاصله گرفتن از پرتابگر مشهود است. این واقعیت نشان‌دهنده عدم شلیک این موشک، صرفاً به صورت شبه بالستیک در این حالت بوده و تأییدکننده وجود یک سامانه هدایت و ناوبری در آن برای تطبیق با مسیر مناسب برای رسیدن به هدف است. بنا بر این با در نظر داشتن این نکته نیز برد موشک بینا را تخمین زد.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
تغییر مسیر موشک بینا پس از شلیک از سکوی زمینی

بدیهی است در این حالت کار نشانه‎گذاری لیزری باید توسط پهپادها یا نیروهای تکاور به اجرا در آید که البته این دو روش در صورت شلیک موشک هدایت لیزری از هواپیماهای بمب افکن یا تهاجمی سرنشین‎دار نیز قابل استفاده است و خطر آسیب دیدن را برای هواپیمای گران‎قیمت سرنشین‎دار در نقش نشانه‎گذار از بین می‎برد.

به گفته مسؤولان دفاعی کشور موشک بینا دارای قابلیت‎های دیگری غیر از موارد اعلام شده نیز است که در آینده معرفی خواهد شد. با توجه به نمونه‎های مشابه در دنیا می‎توان گمانه‎زنی کرد انواع هدایت اپتیکی یا تصویرساز حرارتی نیز از این موشک در دست توسعه باشد.

بدیهی است انواع هواپیماهای کاربر موشک بینا محدود به هواپیمای تهاجم زمینی سوخو-25 نخواهد بود که در فیلم‎های منتشر شده از موشک بینا در حال حمل دو فروند از آن دیده شد و هواپیماهایی مانند بمب‎افکن سوخو-24 و جنگنده-بمب‎افکن اف-4 فانتوم نیز می‎توانند از آن بهره ببرد.

 
«بینا»؛ موشکی منحصربفرد برای کور کردن چشم دشمنان +عکس
شلیک موشک بینا از هواپیمای تهاجمی سوخو-25

هواپیمای سوخو-25 با بهسازی‎های مختلف از جمله هماهنگی با پهپادها برای نشانه‎گیری هدف و انتقال اطلاعات به آن (که در رزمایش پیامبر اعظم(ص) اعلام شد) و نیز تجهیز به تسلیحات جدید مانند موشک بینا به قابلیت‎های عملیاتی بالاتری دست یافته و مأموریت‎های خاص‎تری را بر عهده گرفته است.

روند طراحی و تولید سلاح‎های هواپایه در کشور با درک نیاز به توسعه بیشتر چنین سامانه‎هایی در چند سال اخیر سرعت بیشتری گرفته و با تمرکز فعالیت‎ها در وزارت دفاع ضمن مشارکت بخش‎های خودکفایی نهاجا و نیروی هوافضای سپاه از شتاب بیشتری هم برخوردار خواهد شد.

نمونه‎هایی از این روند در توسعه موشک هوا به هوای فکور-90 و موشک هوا به سطح بینا قابل مشاهده بوده و ان‌شاءالله در آینده نیز ثمرات ارزشمند آن در به روز رسانی تجهیزات و تسلیحات این نیروها آشکارتر خواهد شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 121
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    10 2
    بخوره تو مغز پوك امريكا و اسراييل ان شا الله
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    6 0
    بهترین گزینه برای غزه و حزب الله و ارتش سوریه است. هرچه سریعتر براشون ارسال کنید
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 0
    بخوره تو مغز پوك امريكا و اسراييل ان شا الله
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 1
    بخوره تو مغز پوك امريكا و اسراييل ان شا الله
  • مهدی ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    2 3
    ان شاالله با همین موشکها تلاویو و حیفا را با خاک یکسان خواهیم کرد. اللهم عجل لولیک الفرج
  • نیما ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    2 1
    «بینا»؛ موشک مدرن جنگنده‌های ایران برای کور شدن قلب دشمنان +عکس
  • فریدون ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    2 2
    افرین بچه ها افتخار می کنیم اسراییل با دیدن اینها به لرزه در می اید
  • مهدی س ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    3 4
    چه فایده وقتی قراره اینارو روی جنگده 40 سال قبل ساخت آمریکا نصب کنن با اینکه پیشرفت موشکی ایران تو دنیا بی نظیره ولی تو بحث هواپیما حتی تو منطقه هم از ضعیف ترین هاست اگه کسی قبول نداره ده دقیقه تو اینترت از منابع داخلی این موضوع رو بررسی کنه
  • محمدی ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    2 0
    انشالله ایران واسلام موفق باشد .دیروز سردارپاسدار لطیف فولادی آقا باقر از جانبازان دفاع مقدس به جمع شهدا پیوست .وی چتد ماه دربیمارستان بقیه الله سپاه بستری بود شادی روحش صلوات.
  • گمنام ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    2 1
    خسته نباشید پهلوانان انشاالله دشمنان کور بشن و ترس همه وجودشان را بگیرد وبه خودت اجازه ندهد به ایران چپ نگاه نکنند دمت تان گرم خسته نباشید حزب الله
  • حسين ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 1
    همه ي اينها كمك خدا و الطاف خانوم فاطمه زهرا سلام الله عليها و اميرالمومنين ميباشد. يا مهدى
  • محمد ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 2
    كور است كسي كه اين پيشرفت‌ها را نبيند و با صحبت از نيمه خالي ليوان، دل جوانان را خالي كند. خدا بينايش كند. درود بر قهرمانان استقلال و امنيت كشور.
  • بیسوادم ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    یاد و خاطره شهید طهرانی گرامی،زنده باد همسنگرانش
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    3 0
    باید فکری کرد این هواپیماها واقعا فسیلن دیگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    در مورد عکس تست موشک درسته که تست بوده و در آزمایش تسلیحات استفاده از ماده انفجاری مرسوم نیست اما بهتر بود با استفاده از مقدار کمی ماده آتش زا یا انفجاری هدف رو از بین می بردن تا بعدها تصاویر این تست ها دستمایه برخی افراد مغرض نشه
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    مشکل موشک ستارچه بود که بینا طراحی شد ؟ گمان نکنم نیروی هوایی تمایلی به بکارگیری این موشک داشته باشد درحالیکه ستاررا عملیاتی نموده است
  • ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    خداوند دلتان را شاد کند که دل امت را شاد می کنید.
  • سیدالحسینی ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    یدالله فوق ایدیهم...باعث افتخارید
  • ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    اقا دمتون گرم خیلی خوب بود فقط مشکلی که در مورد بکار گیری سلاح لیزری گفتید یعنی اشکالات وخطرات احتمالی نشانه گذاری توسط خود هواپیمای شلیک کننده به نظر بزرگترین ایرادش هست
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 1
    روحاني مچكريم
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    3 0
    من نمی گم نیروی هوائی مون ضعیفه اما بد نیست یه رنگی به این هواپیما ها بزنن
  • حامد ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 2
    وبازهم حیف ومیل بیت المال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • رسول ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 1
    واقع میخواین با این موشکهای مسخره به جنگ آمریکابرین؟خخخخخخخخخخخخخخ
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    غیور مردان ایران بتازید بر دشمنان که پیروزی از آن ماست لبیک یا خامنه ای
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 1
    برای کدوم هواپیمای جنگنده؟ قاهر؟ واقعا روتون می شه یه عکس کامل( نه از زاویه خاص) از همین سوخو 24 بذارید؟
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    بازم میگم تکراری خاک تو سر اونی که منفی داده
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    دقتش برای یه موشک کوتاه برد با هدایت لیزری چندان مناسب نیست یکی از اصلی ترین اهداف موشک های هدایت لیزری ، حمله به پل ها و پایه های اونها است و لازم به برخورد مستقیم با پایه پل میباشد که با این دقت ، چندان موفق نخواهد بود ، همچنین برای هدف قرار دادن خودروهای زرهی هم به دلیل پوشش زرهی باید برخورد مستقیم باشد
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 0
    حالا با هدایت لیزری اینقدر خطا دارد؟؟؟؟؟؟ آقای ظریف لطفا با جدیت ادامه بده - مردم نمی خواهند مثل 5 سرباز اسیر راحت گرفتار شوند
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 0
    به نظر میرسه از بدنه و پلت فرم موشک ماوریک استفاده شده
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    لطفا برای اطلاع رسانی بیشتر با موشکهای مشابه خارجی مقایسه شود از لحاظ برد ، سرعت و ... برای دانشمندان ایران اسلامی آروزی موفقیت داریم
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    داداش یه دستی به سر و روی ادبیاتت بکش
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 1
    مشرق موشک هاتون رو با نمونه خارجیش قیاس کنید
  • سوسان ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    2 2
    سرعت چقدره دربرابر ایم120 آمرام که 4 ماخ سرعت داره وخودکاره چیکارمیکنه
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    بسیار عالی، خدا قوت به همه زحمت کشان این عرصه. دعا می کنیم همواره سالم و موفق در سایه امام عصر (عج) باشند که دل امام را انشاء الله شاد کرده اند. اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 1
    ای کاش من هم یک سرهنگ!!! نیروی هوافضای سپاه بودم نه یک حقوقدان!!! تا میتوانستم برای ایران اسلامی عزت بیافرینم!
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    کور بشه چشم دشمنان ایران!! ایرانی ام و تمام افتخارم به ایران است!
  • مهدی ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    بردش چقدره؟
  • بهزاد ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    خونی که در رگ ماست / هدیه به رهبر ماست سلاح اصلی حامیان ولایت و رزمندگان این مرز و بوم ، نه این ادوات جنگی ، بلکه روحیه شهادت طلبی آنان است .
  • محمد ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    منظورت از يه عكس كامل و نه از زاويه خاص اينه كه يه عكسي از هواپيما قرار بديم كه هم روي هواپيما، هم زيرش، هم چپ و راستش هم زمان قابل مشاهده باشه؟!! البته شدنيست، منتهي بايد مثل مگس چشم‌هايي با ساختار موزاييكي داشته باشي!
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    هم خودت و هم اربابت با هم ميتونيد از اين خاك بريد. ايران مختص مردم شجاع است.
  • مهدی90085 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    به فرض که حرف شما درست باشه وما چهل سال عقب باشیم این بهتر از آنست که مثل عربستان وکشورهای حاشیه خلیج فارس در همه عرصه ها تولید کننده باشیم نه مصرف کننده ؟
  • مهدی90085 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    فکر کنم شما زمان جنگ بدنیا نیامده بودی یا کمتر اخبار وتهدید ها را میشنوی وگرنه نیاز اول کشور را متوجه میشدید .
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    اونام می شینن نگات میکنن.....
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    ای کاش من هم یک سرهنگ!!! نیروی هوافضای سپاه بودم نه یک حقوقدان!!! تا میتوانستم برای ایران اسلامی عزت بیافرینم!
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    اون وقت میشه ابروریزی
  • صادق ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 2
    جنگ امروز و فردا جنگ هواپيماها نيست. جنگ موشك ها و پهپادهاست. بنا به دلايل بسيار زيادي،‌استفاده از هواپيماهاي سرنشين دار در جنگ ها،‌ عملا به فراموشي سپرده خواهد شد.
  • مصطفی ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    چشب فرمانده
  • سپهر ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    ميخوايم ولي نميريم! چون امريكا بزدل تر از اين حرفاست.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    گزارش خوبی بود
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    آفرین بر رزمندگان عاشورائی حزب الله
  • حسین ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    داداش این هواپیما روسیه، ولی اصل حرفت درسته
  • محمد95 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    اگه 30 سال پیش میگفتیم آمریکا در برابر شن کویر هم شکست میخوره شاید میگفتی خخخخخخخخخخخ
  • علی ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    آقا خواهشا تو کار نیروهوایی ارتش دخالت نکنند دوستان اونا کارشونو بلدن و کسی نمیتونه تو حوضه هوا ب هوا و هوا ب سطح مث اونا کار کنه
  • محمد ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    مدیریت نیروهای نظامی از جای دیگه ای است شما باید آثار اقدامات دولت را در جایی مثل اقتصاد جستجو کنید لطفا من بعد خدمات گروهی را برای گروه دیگر مصادره نفرمایید!!!
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    نه عزیزم آمریکا با این موشکای مسخره میترسه به جنگ ما بیاد خخخخخخخخخخخخخخخخ
  • امید ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    نه گوگولی کلنگم از سر تو و اون یانکی های ترسو زیاده چه برسه به موشک...!
  • علیا ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 2
    اولا اونها خریدند و ما داریم میسازیم. فقط توی منطقه ترکیه هست که اونهم اف16 رو فقط مونتاژ میکنه و نمیسازه. دوم اینکه مثلا هواپیماهای اف16 عربستان برای ما تهدید هستند؟ اونها که لو رفت چه قدر مدل های تضعیف شده ای هستند. با نمونه های خد کشور آمریکا زمین تا آسمن از لحاظ تجهیزات و توانایی فرق میکنند و رقی با اف 4 های الان ما ندارند. من هم قبول دارم نسبت هواپیما های ما به حجم تهدیدات و همچنین گستردگی پهنه های آبی خاکی سرزمین ما خیلی محدود و کم هست. اما پدافند قدرتمند و همچنین بهسازی های صورت گرفته تونسته این نقص رو تا حدودی پوشش بده. و انشااالله که افزایش تعداد صاعقه ها و بهره برداری از نمونه های آموزشی و رزمی شفق و .. در آینده میتونه توانایی های ما رو بالا ببره
  • علیا ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    لابد امثال شما میخواین با این لودگی ها به جنگ با آمریکا برین. ببینم شما بودی چه کار میکردی و چی میساختی؟ بیا بساز ببینم چی میسازی.
  • manamhamintor ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    marg bar amrika death to america
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    ستاری که در نیروی هوایی ارتش عملیاتی شده ستار 4 هست که یک بمب هدایت لیزریه نه یک موشک هوا به سطح هدایت لیزری...
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 1
    جهت اطلاع تون سوخو 25 هواپیمای 40 پیش امریکا نیست ،روسی است ضمن اینکه خود نیروی هوایی روسیه هم همچنان از این جنگنده پشتیبانی نزدیک استفاده میکنه و همتای آمریکایی اون یعنی آ-10 تاندر بولت هم همچنان در خدمت نیروی هوایی آمریکاست!
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    بینا برای نیروی هوافضای سپاهه ...
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 1
    این افتخار برای مهندسان است نه سرهنگ ها !
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    چشم. با نوشابه باشه یا دوغ؟
  • بهزاد ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    لاحول ولا قوه الله بلاه خدا قوت
  • علی ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    در آستانه سال نو برای مردم ایران آرزوی سلامتی می کنم.
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    ای اسراییل جنایتکار نابودیت نزدبک است...
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    سپاه نمی تونه 300 از این سوخو 25 ها کپی کنه ......کی به کی است .....قابلیت هوا به هوا هم می شه براشون ایجاد کرد(نقش قاهر را بگیره....بدلیل خیانت موتور توربوفنی)
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    آقا قبول، هواپیما قدیمیه. اما از قول یک سرهنگ خلبان بهت میگم: هواپیمای جنگی سه تا عامل داره: موتور، رادار، سلاح. الحمدلله تو همه اینا ما وضعمون خوبه. حالا بدنه رو چیکار داری. اونم دارن میسازن.
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    به یمن هم باید کمک نظامی بشه.کمک به یمن از حزب لله و سوریه مهمتره
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 1
    ایران هم کم هواپیما ی جدید نداره: میگ 29 که الان در خود روسیه به طور گسترده استفاده می شه شفق که به زودی به تولید می رسه اف چهارده که بهترین رهگیر دریایی دنیا و چهارمین رهگیر دنیاست و آمریکا برای دست نیافتن ایران به قطعات جدیدش اونو کنار گذاشت. میراژ اف یک و هواپیما های دیگر. عربستان نصف بیشتر هواپیما هاش از اون تورنادو های ده هزار سال پیشه. اسرائیل هم که از همین فانتوما داره استفاده می کنه.
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    حالت خوبه؟ آمرام یه موشک هوا به هواست که ما هم موشک هایی با حدود این سرعت داریم ولی این یه موشک لیزری که همین مافوق صوت بودنش خیلیه.
  • سعید ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    ان شا الله یک جنگنده متوسط یا سبک وزن هم در حال توسعه باشد .. به امید ان روز
  • صالح عباس نژاد ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    این پیشرفت را به متخصصان مومن و مخلص انقلابی تبریک می‌گویم. شما وضعیت دفاعی ما در قبل از انقلاب و الان را بررسی کنید در قبل از انقلاب همه سیستم‌های دفاعی ما وارداتی بود اگر پیشرفته‌ترین سیستم‌ را هم به ما واگذار می‌کردند (که هیچ وقت این کار را نمی‌کردند) چون اصل آن سیستم دست خودشان بود و خودشان آن را ساخته بودند این سیستم‌ها قابل اعتمادنبود چون کدهای آنها دست خودشان بود خیلی راحت می‌توانستند با آن سیستم‌ها مقابله کنند و از سد آنها بگذرند همچنانکه در جنگ عراف این اتفاق افتاد. ولی امروز به لطف خدا با دستان توانمند متخصصان داخلی سلاح‌های پیشرفته گوناگون در داخل تولید می‌شود که نتیجه آن پرهیز آمریکا و رژیم صهیونیستی از حمله نظامی به ایران و شاخ‌به شاخ شدن با ایران می‌باشد.
  • همبرگر جونز ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    مشرق جون چند وقته خیلی فعال شدی.چه خبر شده ناقلا؟؟؟؟؟
  • خاله سوسکه ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    این که بیشتر نابیناست،6 متر اونورتر خورد
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    چی گفتی؟ ترجمه ی گفته هات رو زیر نویس کن ما هم متوجه بشیم.
  • محمد ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    قرار نیست که کسی رو گول بزنن در ضمن دقت موشک به شدت بالاس فاصله اصابت رو نگاه کن
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    جناب محمد ! لطفا نظر رو یکبار با دقت بخونید بعد اشکال بگیرید بنده هم مانند شما مقدار کمی اطلاعات دارم و میزان خطا اندک این موشک کاملا قابل مشاهده است تکته اینجا بود : "بعدها تصاویر این تست ها دستمایه برخی افراد مغرض نشه " همانند جریان شلیک موشک شهاب 3 و یا رزمایش اخیر موشکی و ...
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    با سواد موشک هوا به زمین رو داری با هوا به هوا مقایسه می کنی چرا؟؟؟؟؟؟؟ ایران هم موشک هوا به هوا داره با سرعت 6 ماخ
  • lhl ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    ان شاالله
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    سلام اگه هواپيما هامون قديمي هم بوده اونقدر باهاشون ور رفتيم كه با اسمش همخوني نداره در كشورهاي اطراف ما بهترين هواپيما ها بدون خلبانند و با خلبان استيجاري رزمايش انجام مي دهند فكر عباس دوران ها هنوز جاري است
  • رحمن ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    این موشک باید به فرستنده لیزری مجهز شود تا هواپیما به ماموریت بعدی برود و یا با تلفیق دوربین و لیزر در موشک این ماموریت مستقل از هواپیما شود
  • سیدرضاآزاده ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    سلام به همه جوونهای امروز. من 54سال دارم و زمان جنگ درچندعملیات شرکت داشتم و تیروترکش هم خوردم. عراق هواپیماهای مدرن میگ19و21و23و27 و سوخو24و25 و میراژ2000 و چندفروند سوپراتاندارد اجاره ای هم داشت که برای سیستم عملیاتی و راداری و ضدکشتی و ناو خیلی تبلیغ وسروصداکردند اما همونها رو باهمین اف4 زدیم.. باهمین اف4 و اف5 چقدر ازهواپیماهای مدرن صدام رو شکارکردیم، چقدراهداف نظامی درعمق خاک عراق رو زدیم، اف14 که دیگه جای خودش روداشت البته برای پوشش هوایی وحفاظت درونی استفاده می کردیم. الآن هم همین اف4واف5 با مهندسی هایی که انجام شده خیلی پیشرفت کرده و خلبانان باغیرت ایرانی قادرند حفاظت کشور و دفاع دربرابرهرگونه تهاجم هوایی وموشکی را بخوبی انجام دهند. درود برنیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی خصوصا نیروی هوایی و پدافندهوایی و موشکی ارتش و سپاه که اجازه ندادند دشمن حتی به فکرتهاجم بیفتد. امروز خیلی قوی و پیشرفته هستیم هرچند همه دستاوردها را نمی توانند علنی کنند اما یقین داریم امریکا و رژیم صهیونیستی نمی توانند کاری انجام دهند و گرنه تاکنون انجام می دادند..
  • محمد95 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    خو شما بفرمایید پای بی بی سی و منوتو بشینید و غدرت!!!آمریکا و اسرائیل رو ببینید!!! مبادا جنگ 33 روزه و 22 روزه و 8 روزه و جنگ اخیر رو ببینید. اگه نمیترسه چرا جرات نمیکنه اقدام نظامی کنه؟ اگه نمیترسه چرا وارد جنگ با سوریه نشد؟ اگه نمیترسه چرا حکم ترور حاج قاسو رو صادر میکنه؟ اگه نمیترسه چرا نیومد تو ایران پهپادشو پس بگیره؟ بازم بگم؟
  • محمد95 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    اگه آبروریزی بود اینقدر این موشکارو تو شبکه هاشون نشون نمیدادن
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 1
    سرهنگ هاتون يا دارن لب مرز سراوان اسير ميشن يا توسط پژاك پاتك ميخورن.
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 1
    غزه و حزب الله مگه جنگنده دارن كه اين بهترين گزينه براشون باشه؟
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 0
    همين اف-14 و اف-4 هايي كه ما بهشون مينازيم رو همين به قول شما "پوك مغز"هال ساختن اي آذدم افراطي نادون
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 1
    پوك مغز تويي افراطي
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    چه طور وقتي مرزبانامونو اسير ميكنن از چشم دولت ميبينيد؟
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    امثال اين ناشناس 08:45 گاهاً جاسوس هستند و به دنبال عكس هاي كامل تجهيزات و اين پيامها رو هم ميذارن تا يه سادهلوحي از سر لج و لج بازي سوتي بده و امكانات نظامي كشور رو لو بده برو عمو. برو
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    به زبان گينه‌اي بود؟!
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    صداوسیما رزمایش های اسرائیل، امریکا، روسیه و یا کشورهای دیگر رو نشان نمی دهد. شما سعی کن از طریق ماهواره تماشا کنی.
  • کوروش ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    تا اونها هم بفرستند برای داعش و النصره
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    این افتخار برای مهندسان است . دکترها درگیر زیرمیزی هایشان باشند. برخی 8 سال درس میخوانن و برخی 4 سال، زحمتی که مهندسان میکشند و دروسی که آن ها باید بخوانند قطعا خیلی مشکل تر از دیگری است. دکترها هم آنقدر ناز دارند که ... .
  • محمد ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    نه عزیزم ! نه ما با آمریکا می جنگیم و نه آن ها با ما. خودتان را درگیر بازی های هر دو طرف نکنید.
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    تکنولوژِی پیشرفت کرده، برای این نظرات از این نام استفاده نکنید، لطفاً !
  • محمد ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    البته منظورت سرهنگ مهندسه دیگه؟ مگه نمی شه
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 2
    يه جوري ميگي هماپيماهاي پيشرفته صدام رو با اف-4 ميزديم انگار اون هواپيماها از اف-4 پيشرفته تر بودن. در ضمن عراق اون زمان سوخو-24 . سوخو-25 . ميراژ2000 نداشت. ميگ19 و ميگ 21 پيشرفته تر از اف-4 هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!! عجببببببب
  • سعید ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    آقا حامد این حیف و میل بیت و المال نیست بلکه این صرف بیت المال برای اقتدار کشور هست و در دوره پیامبر هم قسمتی از بیت المال برای ساخت سلاح استفاده می شده
  • یاور ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    گیزینه های روز میز ماهم داره تکمیل میشه
  • امیر شیری ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    خوبه که سیاستمدار نشدی وگرنه الان ایران فقط تلی از خاک بود سیاست ما دفاعیه نه تهاجمی
  • امیر شیری ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    اصلاح میکنم : به خودشان اجازه ندهند
  • رضا ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    البته اين همان موشك ماوريك است كه بصورت تلويزيوني بر روي هواپيماي فانتوم نصب مشد كه الان هدايت آن بصورت ليزري توسعه داده است. در ضمن به اون دوستاني كه مي گويند هواپيما ها قديمي است يادتان باشد كه اگر جنگي در بگيرد سلاح راهبردي براي ايران موشكهاي بالستيك و حزبالله لبنان است
  • نینان یوهو ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    مخلص حاج فری هم هستیم
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 1
    اگه یکبار تصویر موشک ماوریک رو دیده بودید چنین اظهار نظری نمی کردی!!
  • یک سرهنگ بازنشسته ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    افتخارم این است که سرهنگ با مدال نوکری واقعی مردم هستم و اهل شعار نیستم البته تجربه نشان داده سرهنگ ها در عرصه مدیریت داخلی کشور و در عرصه دیپلماسی کمتر شیرین کاری های بعضی ها را مرتکب شده اند .ایکاش حقوقدانهای ما یک کمی شم سرهنگی ( مردمداری ) داشتند
  • manamhamintor ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    Death to america marg bar amrika deport me if you can!
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    0 0
    چون هزینه زیادی لازم است و حداقل 4-10 برابر قیمت واقعی میشوند ، به نظرم اصلا تولیدشان فایده ندارد.
  • س ش ص ظ ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    0 0
    حالا این موشک ها رو با کمک کشورهای دوست و برادر چین و کره شمالی و گاها روسیه می سازید و دستتون درد نکنه ولی موشکی که یکبار مصرف هست و دقت پایینی هم احتمالا داشته باشد اصلا قابل مقایسه با هواپیمایی نیست که 40 یا 50 سال است انواع نبرد ها را به خود دیده و به لطف دستان تعمیراتی های نیروی هوایی همچنان می پرد ولی چه کسی را می خواهید گول بزنید. این هواپیما های داغان که بعضی از آن ها مشکلات راداری و موتوری فراوان دارند و اکثرا توان مانورهای بالا را ندارند به چه دردی می خورند جز مقایسه تعداد. من از وضعیت نیروی هوایی نگرانم مثل خیلی از هموطنان دیگراین همه می سازیم(یا مونتاژ) ولی هیچ نداریم..حتی در مقایسه ناوگان هم از پاکستان هم عقب تریم. نه سلاح انفرادی درست و درمونی داریم نه هواپیمایی نه ناور درست حسابی نه موشک هوا به هوا. خدا به داد برسه
  • امین ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    0 0
    با برتری هوایی اونها این کلاغ های درب و داغون اصن می تونن بلند شن؟
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    0 0
    اگه با جنگال اونا بتونه به هدف اصابت کنه
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    0 0
    براتون متاسفم كه از چند تا اهن پاره غربي ها مي ترسين انچه حرف اخرو مي زنه تحرك رو زمين هستش لطفا نگاهي به جنگ 33 روزه بندازين ادماي نادون
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    0 0
    اقايي كه مي گي افراطي پوك مغز تويي كه دشمنتو نمي شناسي و از امريكا و اسراييل دفاع مي كني
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    ایران مال مال تمام ایرانی هاست و البته اونچه که مسلمه شما و اربابت ایرانی نیستید
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    خاک تو سر تو که نظر دیگران رو فبول نداری آقا هر کی به این بابا منفی نده نامرده عالمه
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    اونایی که از اسرائیل و غربی ها دفاع میکنین یادتون نره تو خاک ایرانین جنگ بشه واستون کارت دعوت نمیفرستن شما هم همینجایین یا میزنیم یا میخوریم ک کلا خوردن تو مراممون نیست
  • سعید ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    آفرین به دانشمنداه جوان ایرانی و خدا رحمت کند و روح پدر موشکی ایران شادکور کنید چشمان دشمنان این مرز و بوم را و شاد کنید دل فرمانده کل قوا و مردم ایران را خسته نباشید جوانان غیور ایران زمین درود بر شما
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    جا داره یه خسته نباشید به دانشمندای کشورمون برای دفاع از کشور و به مشرق برای بالا بردن خودباوری مردم با تهیه ی گزارش های عالی بگم
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
    0 0
    افرین خدا قوت مرگ بر منافق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس