کد خبر 293174
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲

رئیس هیئت مدیر خانه سینما درباره مسایلی که در حاشیه مجمع عمومی خانه سینما پیش آمده بود، گفت: مخالفان می‌خواهند از طریق روزنه فرهنگ و هنر به دولت یازدهم فشار وارد کنند ولی ما وظیفه خود می دانیم که آرامش را حفظ کرده و با تاسی از سخنان بزرگان کشور، آرامش را حفظ و پشت سر بزرگان نظام حرکت کنیم.

گروه فرهنگی مشرق - فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما بعد از پایان مجمع عمومی خانه سینما که شب گذشته 20 اسفند ماه در خانه سینما شماره یک برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که ابقای هیئت مدیره فعلی خانه سینما نتیجه مطلوبی برای اعضای هیئت مدیره نبود، گفت: از نگاه شخصی نه برای من و نه برای دیگر اعضای خانه سینما، ابقا هیئت مدیره فعلی خانه سینما به مدت یک سال نتیجه مطلوبی برای هیئت مدیره نبود. همه ما دوست داشتیم این بار سنگین را روی زمین بگذاریم و خوشحال بودیم که گروهی دیگر از اهالی خانه سینما، مسئولیت مدیریت این خانه را برعهده می گیرند.
 
ماموریت هیئت مدیره برای ثبت قانونی اصناف

 
وی ادامه داد: در مجمع عمومی خانه سینما، با از دستور خارج کردن انتخابات هیئت مدیره و اجماع آرا، تصمیم گرفته شد تا هیئت مدیره فعلی ابقا شده و به مدت یک سال فعالیت خود را ادامه دهد. هیئت مدیره طی یک سال آینده ماموریت دارد تا تشریفات ثبت قانونی صنوف را انجام دهد تا هیچ شبهه ای باقی نماند. به همین دلیل این ماموریت را تا حد توان خود دنبال خواهیم کرد.
 
سخنگوی خانه سینما با اشاره به اینکه هیئت مدیره مجمع عمومی خانه سینما به روش موجود در حوزه فرهنگ برای تاسیس انجمن فرهنگی نقد دارد، بیان کرد: ما یک هیئت صنفی داریم و یک انجمن فرهنگی، اما انجمن فرهنگی نمی تواند اهداف یک هیئت صنفی را به انجام برساند. در هر صورت ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در تفاهم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، زمینه لازم برای ثبت اصناف را فراهم کنیم، در غیر صورت مجبور هستیم از طریق دیگر اقدام کرده تا بتوانیم صنوف را قانونی کنیم.
 
توحیدی با بیان این مطلب که هیئت مدیره خانه سینما طی یک سال گذشته 2 ماموریت اصلی داشته است، توضیح داد: ثبت اساسنامه از 27 مهر ماه آغاز شد، در پایان دی ماه نیز هیئت رسیدگی به مراکز فرهنگی اساسنامه را به ما ابلاغ کردند و مراحل ثبت اساسنامه اصناف در ثبت شرکت ها دنبال شد تا به نتیجه رسید. مطابق تبصره ماده یک اساسنامه جدید خانه سینما، همه مدارک اساسنامه تحویل هیئت رسیدگی شد تا مراحل ثبت اساسنامه طی شود و در حال حاضر تشریفات اداری در حال انجام است.
 
خانه سینما نسبت به ریل گذاری دولت قبلی نقد داشت
 
سخنگوی خانه سینما گفت: آنچه که در اراده دولت دهم برای طی کردن این مراحل در مدت زمان اندکی وجود داشت، تبدیل شده به اراده طی کردن روند ثبت اسناد از طریق کاملا قانونی که پروسه زمان‌بری است و این زمان را نمی توان کمتر از یک سال انجام داد. اگر دنبال ثبت اسناد به شکل انجمن فرهنگی باشیم نیز استعلام قانونی در این زمینه نیز بسیار زمان بر خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: ما به عنوان هیت مدیره خانه سینما در مجمع عمومی خانه سینما به روند ثبت اصناف به عنوان انجمن های فرهنگی به فعالیت ارشاد نقد داریم. ما در تمام این مدت نسبت به ریل گذاری که در دولت قبلی انجام شد نقد داشتیم. انجمن فرهنگی نمی تواند مسائل صنفی اصناف خانه سینما را به درستی بروز دهد، متاسفانه در قوانین فعلی ارشاد چنین امکانی وجود ندارد که بتوانیم جز این رفتار کنیم.
 
توحیدی با اشاره به اینکه براساس قانون تنها 2 راه برای حل این مشکل وجود دارد، توضیح داد: اول اینکه از مجرای دیگری اصناف را ثبت کنیم و یا کوشش کنیم با هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با تغییر قوانین موجود در شورای انقلاب فرهنگی و یا ارسال لوایح به مجلس شورای اسلامی، زمینه ثبت قانونی اصناف را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سرعت بیشتری انجام دهیم.
 
رئیس هیئت مدیره خانه سینما در پاسخ به این سوال که مجمع عمومی آینده خانه سینما چه زمانی برگزار خواهد شد، گفت: مطابق اساسنامه خانه سینما، موظف هستیم تا در طول سال مجمع عمومی برگزار کنیم، در مجمع عمومی امشب تعیین شد تا هیئت مدیره فعلی به مدت یک سال به فعالیت خود ادامه دهد و ما نیز باید مجمع عمومی را برگزار کنیم. البته پیش‌بینی می شود روند ثبت اصناف خانه سینما بیش از 6 ماه طول کشد.
 
به بخشی از توصیه رئیس سازمان سینمایی عمل کردیم
 
وی در خصوص نامه ای که رئیس سازمان سینمایی به هیات مدیره خانه سینما مبنی بر برگزار نشدن مجمع عمومی نوشته بود، توضیح داد: ایوبی رئیس سازمان سینمایی توصیه کرد که این مجمع برگزار نشود. ما روز گذشته طبق قانون نامه ای را به سازمان سینمایی ارائه کردیم تا نماینده خود را برای حضور در مجمع عمومی خانه سینما معرفی کنند که ایوبی به هیئت مدیره توصیه کرد که با توجه به اینکه تشریفات ثبت اصناف خانه سینما در حال انجام است، مصلحت این است که برگزاری مجمع عمومی خانه سینما به تعویق افتد. البته ما به بخشی از این توصیه عمل کردیم و بخشی دیگر نه. مجمع عمومی خانه سینما برگزار شد اما براساس اجماع آراء  هیئت مدیره فعلی ابقا شد تا روند ثبت اصناف انجام شود. علیرضا رضاداد نیز به عنوان نماینده سازمان سینمایی در این جلسه حضور داشت.
 
توحیدی گفت: تصور می کنم که دوستانی که طرفدار سیاست های فرهنگی دولت دهم بودند همچنان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سامان سینمایی فشار وارد می کنند، اما این فشارها نباید هیچ تاثیری در تصمیم گیری دولت تدبیر و امید داشته باشد.
 
دولت دهم به تاریخ پیوست
 
رئیس هیئت مدیره خانه سینما اشاره کرد: با تمام احترامی که به دولت قبلی داریم، اما آن دولت به تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران پیوست. این در حالی است که دولت یازدهم با پشتوانه رای مردم به روی کار آمد. البته بیشترین رای دولت یازدهم به دلیل ارائه سیاست های فرهنگی خود بود به گونه ای که امید به وجود آمده از سیاست های جدید دولت یازدهم سبب شد تا مردم به دولت تدبیر و امید رای دهند.
 
وی تاکید کرد: ما می خواهیم که سیاست های دولت یازدهم فاصله معناداری با سیاست های فرهنگی دولت قبلی داشته باشد و البته ما نیز کمک می کنیم که کارهای مورد نظر در مسیر وعده داده شده در دولت تدبیر و امید قرار گیرد. رئیس جمهور بارها و بارها در صحبت های خود چه قبل از ریاست جمهوری و چه بعد از آن تاکید کرده است که کار فرهنگی را باید به اهلش سپرد و این سیاست بی شک بدون تغییر ادامه پیدا خواهد کرد و اهل فرهنگ با همه توان خود از سیاست های دولت حمایت خواهد کرد.
 
توحیدی در پاسخ به این سوال که بودجه خانه سینما چگونه تامین می شود، توضیح داد: در طول 6 ماه گذشته، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 500 میلیون تومان بودجه دریافت کردیم و امیدوارم که چنین تفاهم نامه ای در سال آینده نیز امضا شود. همچنین خانه سینما تمام تلاش خود را خواهد کرد تا از طریق حامی مالی و از طریق تعاونی مسائل اقتصادی خانه سینما را برطرف کند.
 
پشت سر بزرگان نظام حرکت می کنیم
 
سخنگوی خانه سینما ادامه داد: دولت گذشته در عرصه اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران را به بن بست رسانده بودند، اما دولت تدبیر و امید به پشتوانه مقام معظم رهبری و ملت این بن بست را خواهد شکست. تنها روزنه مخالفان دولت، روزنه فرهنگ و هنر است. در حوزه فرهنگ دولت قبلی کارنامه مثبتی نداشت. مخالفان به دنبال آن هستند تا از همین حوزه به دولت یازدهم فشار وارد کنند تا در حوزه های دیگر نیز این دولت را عقب برانند.
 
وی بیان کرد: ما وظیفه خود می دانیم که آرامش را حفظ کرده و با تاسی از سخنان بزرگان کشور آرامش را در کشور حفظ کنیم و پشت سر بزرگان نظام حرکت کنیم تا امید در میان ملت باقی بماند تا دولت از این گردنه صعب العبور بگذرد. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا به نظام کمک کنیم و چیزی جر سربلندی نظام نمی خواهیم و اگر کوشش می کنیم تا با صدای آرام حرف بزنیم به این دلیل است که مطمئن هستیم دولت صداقت دارد و با صداقت عمل می کند.
 
رئیس هیئت مدیره خانه سینما در پایان گفت: از نظر من کسانی که در مجمع عمومی حضور داشتند با اکثریت آرا رای به ابقای هیات مدیره خانه سینما دادند، هرچند مخالفانی در این زمینه وجود داشت اما این مخالفان در مجمع حضور نداشتند. از 30 صنفی که در مجمع حضور داشتند، 28 صنف مخالف برگزاری انتخابات بودند.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس