کد خبر 293127
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳

تغییر سبک زندگی و کمرنگ شدن نقش همسایه‌ها در مناسبات افراد یک محله، سبب شده تا رعایت اصول ایمنی و حفاظتی از سوی خانواده‌ها در هنگام مسافرت نقش اساسی در کمتر شدن آمار سرقت داشته باشد.

به گزارش مشرق، تعطیلات نوروز در پیش است و ایام مسافرت‌ها از راه می‌رسد. در این روزها خانواده‌های بسیاری به سفرهای کوتاه و بلند می‌روند و خانه و کاشانه خود را رها می‌کنند.

اما دغدغه اصلی خانواده‌هایی که به مسافرت می‌روند امنیت خانه است و اموالی که در خانه دارند. قدیم‌ترها که روابط همسایگی رنگ و بویی دیگر داشت و از آپارتمان‌نشینی به شکل امروزی خبری نبود، بهترین راه حفاظت از خانه، سپردن آن به همسایه‌ای بود که قصد رفتن به مسافرت در این ایام را نداشت.

امروزه با تغییر مناسبات همسایگی و شیوه زندگی، نقش رعایت نکات ایمنی از سوی خود افراد و تجهیز منازل به قفل، دزدگیر و حفاظ از نکات اساسی در مقابله با سرقت به شمار می‌رود.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران در گفت‌وگویی با بیان اینکه پایتخت، یکی از شهرهای مسافر است و در ایام تعطیلات به خصوص تعطیلات نوروزی شهروندان ساکن آن به مسافرت می‌روند، در مورد تامین امنیت منازل گفت: در تعطیلات نوروز برای آرامش شهروندان گشتی‌های پلیس آگاهی در سطح شهر افزایش پیدا می‌کند و مجرمان سابقه‌دار نیز تحت نظر قرار می‌گیرند. البته در کنار این اقدامات پلیسی شهروندان باید به توصیه ها و هشدارها نیز توجه داشته باشند.

وی تاکید کرد: استفاده از تجهیزات ایمنی راه‌های ورود سارقان به خانه سخت کرده و خطر دستبرد به آنجا را کاهش می‌دهد. شهروندان در این ایام پول، جواهرات و لوازم کوچک قیمتی را در خانه نگهداری نکرده و آنها را به افراد قابل اعتماد بسپارند. همچنین باید در مقابل پنجره‌ها به خصوص پنجره‌هایی که در طبقه پائین قرار دارند و نورگیرها حفاظ نصب کرد.

رئیس پلیس آگاهی تهران به شهروندان توصیه کرد: هنگام مسافرت موضوع را با همسایه‌های مورد اعتماد اطلاع دهید تا مراقب رفت و آمدها به خانه شما باشند. همچنین در صورت گم کردن کلید خانه اقدام به تعویض قفلها کنید.

توصیه‌های ضد سرقتی آگاهی

پلیس آگاهی در سالهای قبل به شهروندان توصیه می‌کرد که در مجتمع‌های مسکونی در زمان بکارگیری از نیروهای خدماتی (مستخدم) در انتخاب افراد دقت و تحقیق شود و بعضا از شرکت‌های معتبر نیرو درخواست شود.

همچنین در زمان عزیمت به مسافرت حتما منزل خود را به شخص امین بسپارند و از نگهداری وجوه نقد و طلای زیاد در منزل و در یک مکان مشخص و ناامن جدا خودداری شود.

سوابقی از مشخصات و جزئیات اموال با ارزش و ذی قیمت خود تهیه و داشته باشید که به محض وقوع سرقت بتوان از آن استفاده کرد.

از روشن گذاشتن مدام لامپ خودداری شود، استفاده از تایمر برای روشن و خاموش شدن چراغ منزل ایده بهتری است. از روشن گذاشتن، ‌رادیو و تلویزیون به صورت متوالی خودداری کنید.

در هنگام ترک منزل حتما در ورودی منزل،‌ در حیاط، پنجره‌های مشرف به کوچه و در مشرف به بالکن را قفل کنند.

در زمان مسافرت‌های طولانی به صرف داشتن قفل‌های کتابی، کامپیوتری و حفاظ بسنده نکرده و منزل را به فردی مطمئن بسپارند.

در مسافرت‌های طولانی خارج از شهر مراتب به پاسگاه و کلانتری محل سکونت نیز اطلاع داده شود.

تلفن‌های تماس پاسگاه و کلانتری محل را یادداشت کنید و به خاطر داشته باشید.

اگر در یک مجتمع چند واحدی زندگی می‌کنند به نحوی برنامه ریزی کنید که کل ساختمان دفعتا خالی از سکنه نباشد.

اگر اخیرا و به صورت غیر عادی دسته کلید منزل را مفقود کرده‌اند نسبت به تعویض‌ قفل‌ها اقدام کنند.

سارقین حرفه‌ای از محل‌های احتمالی نگهداری و اختفاء طلا و جواهر و وجوه نقد اطلاع دارند اگر نمی‌خواهید زیور آلات قیمتی را در مسافرت‌ها همراه خود داشته باشید به صندوق‌های امانات بسپارید.

عده‌ای از سارقین با همراه داشتن گل و شیرینی و تحت پوشش مهمانی که به دنبال آدرس می‌گردند، نسبت به شناسایی منازل خالی از سکنه اقدام می‌کنند.

چنانچه از آژیر خطر استفاده می‌کنید محل نصب آن را طوری انتخاب کنید که سارقان نتوانند آن را به سهولت تشخیص دهند.

درهای ورودی مغازه را از نوع کرکره‌ای مشبک کنید و شبها نیز در محل مزبور روشنایی کافی وجود داشته باشد.

راه‌های کانال کولر پشت بام را هر چند کوچک باشد به وسیله جوش دادن چند میله محفوظ کنند.

مغازه‌هایی که از در آهنی و شیشه‌ای به طور همزمان استفاده می‌کنند برای بالا بردن ضریب اطمینان هر دو را قفل کنند. در مواقع تعطیلات چند روزه حتما بین تعطیلات به مغازه سرکشی و قفل‌ها را بازدید کنند.

سعی کنند از قفل‌های سوئیچی استفاده شود زیرا قفلهای معمولی به سهولت با قیچی بریده می‌شود. در صورتی که از قفل‌های آویز استفاده می‌کنید آنرا طوری نصب نمایید که محل نصب قفل تا زمین حدودا 30 سانتی متر فاصله داشته باشد.

چنانچه در مجاورت یا پشت مغازه شما ملک مخروبه‌ای وجود دارد دیوارهای مغازه را با آهن و بتون محکم و غیر قابل نفوذ کنید.

پول نقد بیش از حد معمول را در مغازه نگهداری نکنید و آن را سریعا به بانک بسپارید. محل کسب خود را در اختیار افراد نابالغ و کم تجربه نگذارید زیرا آن‌ها زودتر اغفال می‌شوند. افرادی را به عنوان کارگر، شاگرد و نگهبان انتخاب کنید که مورد شناسایی و تایید اشخاص مطمئن بوده و برای اطمینان بیشتر چند تن از اقوام آنان را نیز شناسایی کنید.

در مغازه‌های طلافروشی جهت بستن درهای داخل لازم است از قفل مخفی استفاده کنید. در مغازه‌های طلافروشی را حتما با تورهای سیمی محفوظ کنید.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس