کد خبر 290972
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸

شب گذشته مراسم پاسداشت رزمنده حماسه‌سرا همراه با تقدیر از سازندگان مستند ماندگار "کربلا کربلا" در موسسه فرهنگی اوج برگزار شد.

گروه فرهنگی مشرق - این مراسم با شعرخوانی محمدحسین جعفریان شاعر دفاع مقدس آغاز شد. سپس سازندگان کلیپ کربلا کربلا بعد از گذشت حدود 30 سال دور هم جمع شدند تا از خاطره ضبط این کلیپ صحبت کنند.
 
در ابتدا مصطفی دالایی که در آن دوران فیلمبردار گروه بود به ذکر خاطره از آن روز پرداخت: "حدود 30 سال پیش بعد از یک کلیپی که گروه فیلم جهاد پخش کرد که در آن آقای آهنگران آهنگ ای لشکر صاحب‌زمان آماده باش را می‌خواند ما به دنبال ساخت یک کلیپ دیگر بودیم. آن روز هوا گرم بود و ما داشتیم در قرارگاه‌ها جست‌وجو می‌کردیم که آیا می‌توانیم یک نفر مانند آقای آهنگران را پیدا کنیم؟ از جلوی قرارگاه کربلا رد می‌شدیم که صدای نوحه‌سرایی شنیدیم در جلوی یک سوله پوتین‌های زیادی را دیدیم."
 
مصطفی دالایی در اینجا از همکارش محمد صدری خواست که ادامه ماجرا را شرح دهد.
 
صدری اینچنین ادامه داد: "سال 63 ظهر عاشورا بود در قرارگاه کربلا یک سنگر را زیر زمین ساخته بودند. مدخل آن را پیدا کردیم ما از بیرون صدای آقای شریعت را شنیده بودیم وقتی وارد شدیم نوبت سایر رزمندگان بود که بخوانند ما در آنجا با خواهش و تمنا خواستیم که اجازه دهند یک بار دیگر آقای شریعت بخواند و با خواندن مجدد او ما موفق شدیم که این مداحی را ضبط کنیم."
 
در ادامه مجری برنامه از غلامعلی طلایی درخواست کرد که او نیز به ذکر خاطره‌ای از آن روز بپردازد که طلایی نیز چنین صحبت کرد:‌" آن روز دندانم درد می‌کرد. هوا خیلی گرم بود از سوله بیرون آمدم یک تانکر آب دیدم و سریع خودم را به آن رساندم و سرم را زیر تانکر گرفتم و حسابی سرم را شستم اما بعد متوجه شدم که آن تانکر آب نبوده بلکه تانکر شربت بوده است."
 
مصطفی دالایی در ادامه ضمن یاد کردن از رضا مرادی‌نسب شهیدی که عضو گروه فیلمبرداری بود گفت: " آن روز در سوله گردان‌های زیادی بودند و هر گردانی سعی داشت مداح خودش تریبون را در دست بگیرد و به یاد می‌آورم که چند نفر به دست و پای آقای شریعت آویزان بودند که ایشان را از پشت تریبون پایین بیاورند ولی الحمدالله او ماند و باز آن مداحی را خواند. این خواست خدا بود که آن روز ما از کنار آن سوله عبور کنیم. بعضی اوقات فکر می‌کنم که ما اگر آن روز از کنار آن سوله رد نمی‌شدیم و صدای اکبر شریعت را نمی‌شنیدیم شاید مردم از آن شور و هیجان انقلابی دور می‌ماندند."
 
این مستندساز دوران دفاع مقدس در ادامه افزود: سال قبل از آن که سرودی از آقای آهنگران ضبط کرده بودیم شهید مرادی‌نسب خیلی مرا تشویق کردند که باز بتوانید یک سرود خوب در بین بسیجیان و رزمندگان اسلام ضبط کنید.
 
در ادامه این مراسم سعید قاسمی سخنران دیگر این برنامه ضمن تشکر از موسسه اوج به دلیل پیدا کردن افرادی همچون اکبر شریعت و تجلیل از آنها گفت: اثرهای خاص در زمان خاص و در شرایط خاص اتفاق می‌افتد. این نفس حق از کجا نشات گرفته است که در ظهر کربلا در قرارگاه کربلا این اتفاق افتاده است. این ندای کربلا کربلا از حلقوم تاریخ بیرون می‌آید. این صدایی است که برای کل تاریخ اتفاق افتاده است."
 
وی در پایان گفت: از خداوند متعال بخواهید که برای هر کدام از ما اینطور بنویسند که یک اثر از خودمان باقی بگذاریم. یک اثر عاشورایی، اثری ماندگار نمی‌شود مگر اینکه فقط و فقط برای رضای خدا باشد ما این را از سید اهل قلم شنیده‌ایم.
 
وحید جلیلی سخنران دیگری بود که به ذکر نکاتی درباره این اثر ماندگار پرداخت.
 
جلیلی گفت: این یک اثر سهل و ممتنع است در واقع ساده است اما در طراز بالایی می‌‌ایستد. در اثر "کربلا کربلا" ما دفاع مقدس را با هویت می‌بینیم هم هویت دینی و اسلامی دفاع مقدس را می‌بینیم که مهمترین کلید واژه آن کربلاست و هم هویت انقلابی، سیاسی و اعتقادی دفاع مقدس را در این اثر ماندگار می‌بینیم.
 
وی همچنین تصریح کرد: نکته دیگری که در این اثر پیداست نگاه رو به جلو در این اثر است. نگاه نوستالژیک به کربلا و دفاع مقدس ندارد. کربلا یک مقصد جغرافیایی نبود. کربلا یک مقصد تاریخی بود. کربلا پیش روی رزمندگان بود.
 
در پایان این مراسم از سوی موسسه اوج و کنگره شهدای دفاع مقدس استان فارس هدایایی به رسم یادبود به اکبر شریعت سراینده شعر کربلا کربلا ما داریم می‌آییم و ضبط‌کنندگان این کلیپ ماندگار مصطفی دالایی، محمد صدری و غلامعلی طلایی اهدا شد.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس