
به گزارش مشرق به نقل از برنا، نشست پرسش و پاسخ فيلم سينمايي "يه حبه قند" به کارگرداني رضا مير کريمي با حضور کارگردان، رضا کيانيان بازيگر و محسن معززي نيا منتقد در سالن سعدي همايش هاي برج ميلاد برگزار شد.
در ابتداي اين نشست بعد از سخنان معززي نيا پيرامون اينکه "يه حبه قند" بهترين فيلمي است که تاکنون در جشنواره به نمايش درآمده است، ميرکريمي کارگردان اين اثر در ابتداي سخنانش گفت: امشب اولين اکران فيلم بود و هميشه اولين اکران هيجان انگيز است. ايده اين کار زماني شکل گرفت که فيلمي را براي يکي از اپيزودهاي فرش ايراني مي ساختم که داراي فضاي سنتي در خانه قديمي با معماري قديمي بود. جاي دادن يک فضاي ايراني از دل خاطرات تجربه هاي قديمي فکر اوليه "يه حبه قند" بود.
وي افزود: با عنايت حوزه هنري بود که سال گذشته کار را آغاز کرديم و اين فيلم را با ورود اسکنر براي اولين بار با دوربين سوپر 16 فيلمبرداري کرديم. به دليل زياد بودن پرسوناژهاي اصلي که قرار بود داستان را جلو ببرند و از آنجايي که اتفاق کمي در اين فيلم مي افتد، تاکيد ما بر تصوير کردن جزئيات در فضاي واقعي است.
کارگردان "خيلي دور، خيلي نزديک" با اشاره به اينکه درآوردن لهجه بازيگران کار دشواري بود، اظهار کرد: اکثر فيلم هايي که بايد لهجه اي در آنها در بيايد يا لهجه را از دست مي دهند يا بازي را و من هر دوي اين ها را مي خواستم. افشين هاشمي کمک کرد بازيگران خوبي که همه تئاتري بودند و به تمرين تن مي دادند داشته باشيم که تمرين از طراوت بازي اين افراد نمي کاست و به اين شکل فرصت شد چند ماه بر روي لهجه کار کنيم.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه فکر نمي کنيد اين فيلم يک مينياتور است؟ بيان کرد: مينياتور هنري است که هيچ کدام از جزئيات آن شبيه ديگر عناصر نيست و پرسپکتيو در آن حذف مي شود. براي رسيدن به يک فضاي واقعي که مستند گونه باشد و حس سرو کار داشتن بي واسطه با واقعيت را به مخاطب منتقل کند، دو راه وجود دارد، يکي انرژي گذاشتن بر روي بداهه و ايجاد فضايي است که در آن بسياري راش داشته باشيم تا در تدوين فرصت بيرون کشيدن بهترين ها را داشته باشيم. که در اين شيوه بازيگر و فيلم بردار آزاد هستند و بار روايت و دکوپاژ بر روي دوش تدوين مي افتد که اين روش آفاتي دارد.
وي ادامه داد: راه سخت ديگر براي رسيدن به واقعيت محاسبه و طراحي يک مسير درست و از پيش مشخص شده است و من در "يه حبه قند" جز يک صحنه که چند پلان دارد و آن بازي دختربچه ها با قورباغه است، هيچ پلان بداهه ديگري نداشتم چرا که با ذهنيت بداهه به سر صحنه فيلمي رفتن باعث از دست رفتن پارامترهايي شده که به از دست رفتن ريتم فيلم منجر مي شود.
ميرکريمي خاطرنشان کرد: براي رسيدن به واقعيت آن هم در يک اثر پر شخصيت نياز به تمرين است که کار بسيار دشواري است و من به تشويق افشين هاشمي به آن تن دادم. در نتيجه به دليل تمرين قبلي زماني که سر صحنه مي رفتيم تعداد عناصري که بايد تحت کنترل قرار مي گرفتند بسيار کم بود و تمرکز تنها بر حفظ فضا را نياز داشتيم.
اين کارگردان با بيان اينکه يک دست نگه داشتن فيلم در جهت پيشبرد داستان کار دشواري است، افزود: در اين فيلم بازيگران خوبي داشتيم که از استعدادهاي تئاتري بودند و من نمايش هاي بسياري از اين افراد ديده بودم و زمان انتخاب بازيگران فهرستي از استعدادهاي درخشان تئاتر در ذهن آن بود.
نقدناپذيري مسوولان فرهنگي باعث ايجاد فشار بر من شد
وي با اشاره به گفتگويي که صبح ديروز از وي در يکي از سايت هاي خبري منتشر شده بود، گفت: اين گفتگو باعث شد که مورد حمله شديدي قرار بگيرم در حالي که من نگفته ام نمي خواهم فيلمم داوري شود و سطح بحثم را تا اين حد پايين نياورده ام . من تنها به مسير جشنواره اعتراض کردم که درحالي که بايد موتور محرک سينماي ايران باشد، بي خاصيت مانده است که اين باعث شد فشاري بسياري بر من وارد شود. خواهش من اين است که دوستان مسوول فرهنگي ظرفيت خود را بالا ببرند و نقد پذير باشند. در شرايطي که روزهاي جشن هاي انقلاب ماست و من که فرزند اين دوران هستم بايد از نمايش فيلمم خوشحال باشم، نيم ساعت قبل از اکران آن استرس شديدي پشت سر گذاشتم و پيغام هايي به دستم مي رسيد که حرفت را عوض کن و يا تکذيب کن و تا براي نمايش فيلمت مشکلي پيش نيايد.
دوست دارم تصور کنند نابازيگرم
رضا کيانيان بازيگر اين فيلم نيز در ادامه نشست گفت: زماني که سناريو توسط ميرکريمي براي من تعريف شد گروهاني از بازيگران در اين فيلم ديدم که موجب وحشت من شد که چطور ممکن است اين همه بازيگر کنترل شوند. وجه مشترک بازيگران اين فيلم پيشينه تئاتري آن است که بسيار ياري گر پيشبرد اهداف اين فيلم شد.
وي افزود: من هر بار دوست دارم نقش جديدي بازي کنم و هميشه فکر مي کنم چطور به ايفاي يک نقش بپردازم طوريکه تصور شود من يک نابازيگرم و با شناخت از فيلم هاي ميرکريمي نيز مي دانستم وي از بازي نمايشي پرهيز مي کند و در اين کار نيز او مرتبا مراقب بازي ها بود تا اغراقي صورت نگيرد که اين يک دستي بازي ها را به دنبال داشت.