کد خبر 289113
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹

حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به یکی از مناطق منتسب به حزب الله طی دو نوبت در منطقه «جرود النبی شیت» نزدیک مرز لبنان و سوریه در چند روز اخیز سبب تحلیل های گاه متفاوتی درباره هدفگذاری مقامات نظامی اسرائیل از عملیات اخیر شده است.

به گزارش مشرق، پس از آغاز ناآرامی ها در سوریه و ورود حزب الله علاوه بر اینکه معادلات نظام را در این کشور بهم زد، یک نگرانی استراتژیک به اسرائیل افزوده شد.

آنچه درمجموع میتواند در یک گزاره این نگرانی را توصیف کند این است که مقامات اطلاعاتی و نظامی اسرائیل بحران سوریه را محملی برای انتقال موشک های پیشرفته تر به حزب الله و افزایش انبارهای موشکی این عضو موثردرکنار هراس این روزهای مقامات امنیتی اسرائیل از نحوه پاسخگویی حزب الله به حملات این رژیم، نگرانی اسرائیل از پیشرفته تر و قدرتمندتر شدن توان موشکی حزب الله از فواید استراتژیک جنگ در سوریه می باشد که اینک به کابوس دائمی برای این رژیم تبدیل شده است.

جریان مقاومت میدانندعمده فعالیت جاسوسان اسرائیل در دو سال اخیر جمع آوری خبر و شناسایی محموله های موشکی بود که احتمال انتقال به حزب الله وجود دارد. در حمله اخیر نیز یکی از دلایل حمله به مواضع حزب الله همین موضوع بیان شده است.

مجله «تایم» به نقل از یک مقام رژیم صهیونیستی نوشته است که هدف از حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به لبنان، جلوگیری از انتقال موشک‌های سطح به سطح به حزب‌الله بوده است.

"رادیو صدای اسرائیل" هم در این باره مدعی شد: منابع آگاه اعلام کردند که هنوز از وضع این موشک های مورد حمله قرار گرفته اطلاعی در دست نیست، اما احتمال می رود این موشک ها عملیات پیشرفته سازی را طی کرده باشند و قادر به حمل کلاهک های نظامی نسبتا سنگین و خطرناک شده باشند، به گونه ای که قدرت این موشک های جدید "هزاران مرتبه" از موشک هایی که حزب الله لبنان در اختیار دارد خطرناک تر است.

پس از این حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای تاکید کرد که در این حمله تنها خسارت های مادی به مرکز این حزب وارد شده است و هیچ شهید و زخمی نداشته است. بیانیه حزب الله تاکید می کند که حمله اسرائیل بدون پاسخ نخواهد بود و مقاومت در زمان، مکان و با استفاده از ابزار مناسب به این حمله پاسخ خواهد داد.

نگرانی صهیونیست ها مطالعه برآوردهای اطلاعاتی آنها از دستیابی حزب الله به موشک های جدید ضروری است.چنانچه یک مقام ارشد نیروی دریایی اسرائیل به روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» گفته است که حزب‌الله لبنان احتمالا به موشک‌های پیشرفته «یاخونت» ساخت روسیه، دست پیدا کرده است.

به گفته این منبع، اسرائیل اکنون این واقعیت را پذیرفته که حزب‌الله لبنان احتمالا به این موشک‌ها که قادرند اهداف دریایی را با سرعت مافوق صوت هدف قرار دهند، دست پیدا کرده است.اصلی ترین فایده دستیابی به موشک «یاخونت» را توسط حزب الله لبنان خود منابع صهیونیستی بیان کرده اند.

به استناد این منابع اینک حزب الله قادر است استراتژیک ترین ضربات اقتصادی را به اسرائیل وارد کند و آن گزینه استفاده از این موشک ها برای حمله به میادین گاز تحت انحصار اسرائیل در دریای مدیترانه است.

مقامات صهیونیستی برای خودکفایی خود و صادرات گاز و جهش اقتصادی پایدار به استخراج گاز از این میادین چشم دوخته اند. گفتنی است، چنذی قبل ارزیابی اطلاعاتی اسرائیل که به کابینه امنیتی این رژیم قسمتهای از آن نیز منتشر شد حاکی از آن بود باوجودی که ورود حزب الله به جنگ سوریه هزینه های را برای این گروه تحمیل کرده ولی منجر به قوی تر شدن آن شده و قدرت این گروه با پایان جنگ 2006 قابل مقایسه نیست.
منبع: جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس