کد خبر 288753
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۱

دستگیری نعیم عباس، از سردگان گردان‌های عبدالله عزام وابسته به القاعده که با کمک گزارش‌های اطلاعاتی دستگاه‌های اطلاعاتی منطقه‌ای صورت گرفت و تشکیل دولت، نشان از عزم جدی لبنان و برخی از طرف‌های منطقه‌ای برای مبارزه تروریسم دارد

به گزارش مشرق، دستگیری «نعیم عباس»، از سردگان «گردان‌های عبدالله عزام» وابسته به القاعده در 12 فوریه توسط ارتش لبنان آسودگی خیال بسیاری از لبنانی‌ها عموما و اهالی ضاحیه و هرمل به طور خاص پس از انفجارهای تروریستی در این دو منطقه درپی داشت. اما دو انفجار بئرحسن که در نزدیکی رایزن فرهنگی ایران در بیروت در 19 فوریه رخ داد، باردیگر وحشت را به ضاحیه بازگرداند.
 
پس از این دو انفجار، گردان‌های عبدالله عزام مسئولیت آن را برعهده گرفته واعلام کردند، این انفجارها به خاطر انتقام از حزب‌الله صورت گرفت و وعده حملات بیشتر را داد.
 

نکته مهم اینکه این دو عملیات در همان خیابانی رخ دادند که عباس اعتراف کرده بود، قرار بود، گردان‌های عزام شبکه المنار را هدف قرار دهند، اما انفجارها درحالی در نزدیکی رایزنی جمهوری اسلامی ایران رخ دادند که چند صد متر آن طرف‌تر از آنها سفارت کویت در بیروت قرار داشت و چه بسا تغییر هدف به دلیل دستگیری عباس و اعترافاتش صورت گرفت.
 

گردان‌های عزام با اعلام ادامه این عملیات‌ها هدف از آنها را واداشتن حزب‌الله به خروج از سوریه و دولت لبنان به آزادی عناصر این گروه از زندان‌ها بیان کردند.
 
بیانیه‌های گردان‌های عزام نشان داد، عملیات‌های این گروه ادامه دارد و دلیل آن فراتر از حضور حزب‌الله در سوریه است، بلکه خواسته آنها آزادی تروریست‌های در بندش می‌باشد.
 
شیخ علی، از علمای شیعی نزدیک به حزب‌الله می‌گوید، اشتباه است، تصور کنیم، راه حلی برای مقابله با این انفجارها وجود دارد. تنها راه تسلط ارتش سوریه بر شهر «یبرود» است که در آن خودروها بمبگذاری و به لبنان ارسال می‌شوند.
 
«غسان مکحل»، تحلیلگر لبنانی معتقد است، اگرچه انفجارهای اخیر لبنان بزرگ بودند، اما در عین حال در مقایسه با آنچه برای آن برنامه‌ریزی شده بود، ناکام بودند و یاس و ناامیدی دشمنان حزب‌الله را درپی داشت.
 
مکحل می‌افزاید: با این حال این دو عملیات به این جهت که تنها چند روز پس از دستگیری عباس و تشکیل دولت لبنان رخ دادند، نگرانی‌هایی را در مردم لبنان ایجاد کردند.
 
با این حال وی تاکید می‌کند: انتحاری‌ها در ورود به ضاحیه با مشکلات بسیاری مواجه بودند و همین موجب شد، آنها خود را در مناطق پیرامونی منفجر کنند که ناامیدی حامیان آنها را درپی داشت.
 
مکحل معتقد است، تروریست‌ها در معرض ضربات سختی از سوی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی لبنان خواهند گرفت که با قاطعیت خواهان مبارزه با آنها هستند.
 
وی دستگیری عباس را موضوعی بسیار مهم ارزیابی کرد که نشان داد، برخی از طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی خواهان مقابله با تروریسم هستند، به ویژه آنکه وی با چندین گروه تروریستی و دستگاه‌ اطلاعاتی منطقه‌ای فعال در لبنان در ارتباط است و دستگیری وی پس از اطلاعات ارائه شده توسط همپیمانان منطقه‌ای آمریکا حاصل شد.
 

از سوی دیگر «عماد رزق»، کارشناس لبنانی می‌گوید: به نظر می‌رسد، طرف‌هایی که اقدامات امنیتی را در لبنان تدارک می‌بینند، اقدام به درز اطلاعاتی درباره عباس تنها چند ساعت پیش از اجرای این دو عملیات انتحاری کردند و چه بسا این امر بیانگر سازش‌های سیاسی باشد که در انتظار منطقه و یکی از نشانه‌های آن تشکیل دولت لبنان است.
 
اعتراف‌های عباس همچنین موجب شناسایی یک خودرو بمبگذاری شده در بیروت شد که در آن سه زن بودند که در یبرود بمبگذاری شده بود. این خودرو قرار بود، در مجتمع سید الشهدا طی بزرگداشت روز شهید توسط حزب‌الله در ضاحیه منفجر شود. همچنین ارتش لبنان یک انبار موشک‌ و مواد منفجره در شهرک الدبیه در جنوب بیروت را کشف و ضبط کردند.  
 
خطر نهفته در بازداشت عباس این است که وی پیشتر در جنبش جهاد اسلامی فلسطین فعالیت می‌کرد و سال‌ها قبل پس از جدایی از آن به القاعده ملحق شد و از جمله افرادی است که ضاحیه بیروت و محیط فعالیت حزب‌الله کاملا آشناست.
 
یک منبع آگاه در حزب‌الله با اشاره به موفقیت‌های امنیتی ارتش لبنان و دستگاه اطلاعات آن با این حال تاکید کرد، باید تمام کانون‌های تروریسم در لبنان از بقاع تا شمال و از آنجا تا اردوگاه‌های فلسطینی همه باید بسیج شوند و نیروهای فلسطینی باید اقدامی جدی برای شناسایی شبکه‌های تروریستی فعال در این اردوگاه‌ها و تسلیم متهمان به دستگاه‌های امنیتی را آغاز کنند.
 
از سوی دیگر حسین شمص، روزنامه‌نگار لبنانی پیروزی‌های ارتش لبنان را بسیار مهم دانست، چون موجب شد، ارتش از حالت دفاعی به هجومی روی آورد و این موفقیتی بزرگ برای مردم لبنان عموما و اهالی ضاحیه به طور خاص است، اگرچه تدابیر امنیتی در این‌باره کافی نیست.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس