کد خبر 288321
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵

مدیر عامل جمعیت خیریه تولدی دوباره با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت اعتبارات بیمه درمان معتادان گرفته است ولی معلوم نیز این بودجه کجاست، گفت: امیدواریم در این خصوص شفاف سازی شود.

به گزارش مشرق، عباس دیلمی‌زاده مدیر عامل جمعیت خیریه تولدی در نشستی خبری با اشاره به اینکه پیشنهاد ایجاد اتاق تزریق در مراکز کاهش آسیب اولین بار توسط جمعیت خیریه تولد دوباره به دولت ارائه شد، اظهار داشت: آمادگی داریم که به صورت پایلوت اتاق تزریق را در مراکز DIC ایجاد کنیم و تمام امکانات را برای عملیاتی شدن این برنامه، به بهترین نحو در اختیار مراجعین قرار دهیم.

وی تصریح کرد: سالیان متمادی است که سرنگ به معتاد می‌دهیم و به او می‌گوییم که تزریق را انجام دهد، اما در مورد مکان آن، جایی را برای این افراد تعیین نمی‌کنیم. زمانی که خبر ارائه سرنگ و سوزن رایگان به معتادان اعلام شد، صحبت در مورد مکان تزریق تابو بود، اما امروزه می‌توانیم به صورت مشخص در این مورد صحبت کنیم.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره خاطر نشان کرد: ایجاد اتاق تزریق در مراکز DIC یک مدل گران قیمت است و هم‌اکنون اجرای این مدل در کشورهای پیشرفته در حال اجراست و در مورد علت گرانی آن می‌توان به هزینه‌های طراحی و امکانات، نیروی تزریق‌کننده و داروهای مقابله با اوردوز اشاره کرد.

دیلمی‌زاده در خصوص ارائه داروهای مقابله با اوردوز معتادان پس از تزریق، گفت: ممکن است معتاد پس از تزریق دچار اوردوز شده و باید در این هنگام به او، داروهای مقابله با این پدیده را تزریق کرد و در صورتی که نتوانیم به موقع معتاد را بر اثر این اتفاق درمان کنیم، وی دچار مرگ شود به همین دلیل پس از آن قوه قضاییه به موضوع ورود کرده و تا مدت‌های مدیدی باید در این زمینه پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد:سازمان بهزیستی طی پنج سال گذشته بودجه مراکز کاهش آسیب را افزایش نداده است و این در حالی است که علی‌رغم افزایش نرخ تورم، بودجه مراکز کاهش آسیب بسیار اندک است و نتوانسته‌ایم طی این پنج سال بودجه‌ای دریافت کنیم.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره با انتقاد از عدم اجرایی شدن بیمه معتادان علی‌رغم دریافت اعتبار توسط دستگاه‌های متولی، اظهار داشت: بیمه معتادان علی‌رغم دریافت اعتبار توسط دستگاه‌های متولی اجرایی نشده و باید قوه قضائیه در این مورد از متولیان امر پاسخ بخواهد.

دیلمی‌ بیان داشت: اگر اعتیاد به عنوان یک بیماری مد نظر قرار گرفته، بنابراین نباید به آن نگاه دو وجهی داشته باشیم و با طرح این پرسش که چه درصد از معتادان کشور در چرخه درمان اعتیاد قرار دارند، به این نتیجه می‌رسیم که دستگاه‌های متولی در این زمینه کوتاهی کرده‌اند و در این هنگام تنها راه‌حل موجود، تحت پوشش قرار دادن درمان اعتیاد توسط شرکت‌های بیمه‌گر است.

وی گفت: مدل مصرف اعتیاد در کشور به سمت مدل تزریقی در حال تغییر است به طوری که یک زمانی معتادان چند مصرفی در کشور افزایش یافته‌اند که بر اثر آن برنامه‌های ارائه سوزن و سرنگ رایگان در کشور کاهش یافت، اما در حال حاضر بر اساس گزارش‌های دریافتی، شواهد به ما نشان می‌دهد که مجددا مدل تزریقی به صورت آرام در حال افزایش است و علت آن، کاهش قیمت هروئین در بازار و تولید روزافزون آن توسط کشورهای همسایه از جمله افغانستان است.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره در خصوص وضعیت اعتیاد زنان در کشور، بیان داشت: بر اساس آخرین شاخص‌های تعیین شده در سال ۸۹، درصد شیوع اعتیاد زنان نسبت به مردان پنج تا ۱۰ درصد است و این یعنی که در میان معتادان موجود در کشور، پنج تا ۱۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

دیلمی‌زاده اظهار داشت: مشکل موجود در به دست آوردن تعداد زنان معتاد در کشور، عدم مراجعه آنها به مراکز درمانی به علت مورد انگ قرار گرفتن است، به همین دلیل نمی‌توانیم در سرشماری‌های انجام شده، تخمین دقیقی از تعداد زنان معتاد به دست آوریم اما در مجموع می‌توانیم بگوییم که تعداد زنان معتاد در کشور نسبت به مردان هفت تا ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان آمفتامین در آسیا بسیار زیاد بوده و تولیدکنندگان با یکدیگر در این منطقه به شدت در حال رقابت هستند، گفت: موضوع ارائه مواد مخدر در بازار به سرعت در حال تغییر است و تولیدکنندگان با برنامه‌های مختلف و با عناوین متفاوت برای مصرف‌کنندگان به نحو غیر ملموسی در حال تسهیل توزیع این مواد افیونی در بازار هستند.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولدی دوباره با بیان اینکه میانگین درآمد مردم منطقه برای تهیه مواد پایین است، ادامه داد: عمدتا مردم منطقه فقیر هستند و این موضوعی است که سوداگران به آن توجه ویژه‌ای دارند. بنابراین تولید مواد ارزان قیمت نسبت به ارائه مواد مخدر گران قیمت برای آنها جذابیت و سود بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌های کاهش آسیب بر روی مواد ارزان قیمت متمرکز شود، اظهار داشت: باید به جای توجه ویژه به برنامه‌های گران قیمت که هزینه‌های سنگینی به همراه دارد، به برنامه‌های ارزان قیمت در حوزه کاهش آسیب روی آوریم؛ چرا که با توجه به نوع توزیع و مصرف مواد در منطقه، اثربخشی این نوع برنامه‌ها بیشتر است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس