علت اصلي بحران اقتصادي‏ فعلی که زندگي‏ مردم آمریکا و جهان را تحت تاثير قرار داده در این است که پول، ثروت محسوب مي‌شود ،در حالیکه در نظام سرمايه‌داري مدرن پول صرفا عددي است که با فن حسابداري ايجاد مي‌شود و خارج از ذهن انسان موجوديتي ندارد.

گروه جنگ نرم مشرق- بعد از بحران مالي سال 2007، براي بسياري از نخبگان اقتصادي مسجل شد كه الگوي ليبرال اكانامي، ديگر نمي‌تواند آن‌گونه كه در سال 1989، فرانسيس فوكوياما در مقاله‌ي پايان تاريخش گفته بود، الگوي نهايي بشر براي اداره‌ جامعه باشد. فوكوياما در آن زمان ليبراليسمِ فاتح را هم در ميدان سياست و هم در ميدان اقتصاد، الگويي نهايي براي اداره‌ي بشريت مي‌دانست اما بحران سال 2007، در ميدان معيشت و اقتصاد ادعاي او را به طور جدي دچار خدشه كرد.

ايدئولوژي ليبراليسم، به عنوان يك سيستم عامل، از نرم‌افزارهاي متعددي براي اداره‌ بخش‌هاي مختلف جامعه تشكيل شده است. يكي از اين نرم‌افزارها، الگوي ليبرال اكانامي است كه متولي اداره‌ي معيشت بشر است. اكانامي يا همان الگوي معيشت غربي، از ديرباز، يعني از زمان يونان باستان، الگويي براي اداره‌ي معيشت انسان غربي بوده است. در زبان فارسي، ما براي اكانامي از لفظ اقتصاد استفاده مي‌كنيم و گاهي براي تفكيك آن از اقتصاد اسلامي، به آن صفت غربي هم اضافه مي‌كنيم. اقتصاد غربي يا همان اكانامي، در طول تاريخ، ويرايش‌ها و نسخه‌هاي متعددي داشته و مدام به روز شده است. مثلاً اكانامي كلاسيك يا Classic Economy يكي از ويرايش‌هاي آن است. اين الگو ويرايش‌هاي ديگري مثل اكانامي نئوكلاسيك، كينزي و نئوكينزي را هم داشته كه در يك دسته بندي كلي، به اكانامي نئوكلاسيك و نئوكينزي، نئوليبرال هم گفته مي‌شود.

در واقع نه تنها الگوي ليبرال اكانامي كه مبتني بر ويراست‌هاي كلاسيك و كينزي عمل مي‌كرد، موفق نبوده، بلكه ويراست‌هاي نئوي آن هم كه شامل نئوكلاسيك و نئوكينزي مي‌شود، بحران مالي 2007 را به بار آورده‌اند.

پس از بحران، ناكارآمدي اين نرم‌افزار باعث شده تا متفكران و نخبگان حوزه‌ي اقتصاد غربي يا همان اكانامي، به فكر اصلاح جدي يا حتي در انداختن طرحي نو براي اداره‌ي معيشت جامعه‌ي خود بيفتند. از اين‌رو بررسي ايده‌ها و شبه الگوهاي جديد در حوزه‌ي نرم‌افزار اداره‌ معيشت جامعه، كه به آن مدل يا الگوي اداره‌ معيشت جامعه گفته مي‌شود و به بيان غلطِ مصطلح، با عنوان الگوهاي اقتصادي جديد شناخته مي‌شوند، اهميت به سزايي مي‌يابد.

ديويد كورتِن David Korten، يكي از همين نخبگان است كه همين دغدغه را دنبال مي‌كند. دکتر ديويد کورتِن بيش از 35 سال در شرکت‌هاي معتبر، دانشگاه‌ها و نهاد‏هاي بين‏المللي توسعه کار کرده است و هم‌اينک منحصرا با گروه‌هايی از شهروندان فعال ‏در منافع عمومي همکاري مي‌کند. او يکي از بنيانگذاران و رييس هيات ‏مديره‌ی شبکه‌‏ آينده‏ مثبت، مجله‏‌ی يس، بنيانگذار و مدير مجمع توسعه مردم‏محور، عضو هيات مديره‌ی اتحاد کسب‏ و کار براي اقتصادهاي زنده‏ محلي، عضو مجمع بين‏المللي ‏جهاني‏سازي و عضو کلوپ رم است. او همچنين معاون کارگروه اقتصاد نوين است که در سال 2008 تشکيل شد تا برنامه‌ گذار به اقتصاد نوين را فرمول‌بندي کند. کورتِن مدرک مديريت ارشد کسب وکار (MBA) و دکتراي اين رشته را از دانشکده‌ی کسب وکار دانشگاه استنفورد دريافت کرده است. وي دوره‌هاي آموزشي نظريه‌ی سازمان‌دهي، راهبرد کسب و کار و اقتصاد را گذرانده و بيشتر زندگي حرفه‌اي خود را وقف تاسيس ‏دانشکده‌هاي کسب و کار در کشورهاي کم‏درآمد کرده است؛ به آن اميد که ايجاد گروه جديدي از پيش‏قراولان حرفه‏اي عرصه‌ی کسب وکار، ‏کليدي براي پايان دادن به فقر جهاني باشد.

يكي از مسئله‌هاي‌ محوري براي كورتن پول است كه با كاركرد فعلي خود در اكانامي-اقتصاد غربي- نوع خاصي از ثروت را نمايندگي مي‌كند كه كورتن به آن لقب ثروت خيالي را مي‌دهد.

از این رو در نگاه کورتن علت اصلي بحران اقتصادي‏ فعلی که زندگي‏ مردم آمریکا و جهان را تحت تاثير قرار داده در این است که پول، ثروت محسوب مي‌شود. حال آن‌که در نظام سرمايه‌داري مدرن پول صرفا عددي است که با فن حسابداري ايجاد مي‌شود و خارج از ذهن انسان موجوديتي ندارد. وقتي اين باور که پول همان ثروت است کاملا در ذهن جا افتاد، خيلي راحت اين ديدگاه پذيرفته مي‌شود که «ايجاد پول» معادل با «ايجاد ثروت» ‏است و پول «اندوخته‌اي از ارزش» محسوب مي‌شود و نه صرفا «اندوخته‌اي از توقعات نابه‌جا». از آنجا که وال استريت بي‌وقفه پول توليد مي‌کند و ما نيز پول را معادل ثروت مي‌دانيم، به وال استريت اجازه‏ داده‌ايم تا کنترل کل نظام اقتصادي را در دست بگيرد و ريشه‌ ‏مشکلات ما در همين جاست.

اين موضوع، مسئله‌ محوري کتاب «طرح عمل برای یک اقتصاد Economy جدید: از ثروت دروغین تا ثروت واقعی2010 » " Agenda for a New Economy: From Phantom Wealth to Real Wealth" نوشته­ دیوید کورتن* است.

آسیب شناسی بورس و بانک در نظام اقتصادی//در حال ویرایش

« در نظام سرمايه‌داري مدرن پول صرفا عددي است که با فن حسابداري ايجاد مي‌شود اين موضوع، مسئله‌ي محوري کتاب: طرح عمل برای یک اقتصاد Economy جدید، است »

كورتن در نیمه­ اول اين كتاب مسئله‌­­اش را با نقد جدی و کوبنده­ نظام اقتصادی و مالی حاکم بر جهان که امروزه به وسیله­ نهادهای مالی چون بانک، بورس، شرکت‌­های تامین اعتبار و تامین ریسک و... تعریف می‌­شود، شروع می­‌کند و مبادلات و معاملات مالی را که در بانک و بورس از طریق «وال­استریت» در آمریکا نبض جریان اقتصادی جهان را در دست دارند، تشریح می‌­نماید.

آسیب شناسی بورس و بانک در نظام اقتصادی//در حال ویرایش

«كورتن در نیمه­ اول كتابش نظام اقتصادی حاکم بر جهان را جدی و کوبنده­‌ نقد مي‌كند، نظامي که امروزه به وسیله­ نهادهای چون بانک، بورس، شرکت‌­های تامین اعتبار و تامین ریسک و... تعریف می‌­شود»

نویسنده به چگونگی خلقِ پول بدون پشتوانه، از طریق این سازوکارهای اقتصادی مدرن برای انتفاع هرچه بیشتر سرمایه‌­داران می­‌پردازد، همچنین وی با دقتی که حاصل از تحصیل در رشته­ MBA در دانشگاه استنفورد تا مقطع دکترا و کسب تجربه­ عملی در مقیاس جهانی به واسطه­ حضورش در کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین برای پیش­برد اهداف جهانی‌­سازی در سال­های دهه­ 70 و 80 میلادی و همچنین تألیف کتاب‌هایی با روی­کرد انتقادی در جهت شناخت عمل­کرد شرکت سالاری[1] و کاپیتالیسمِ سازمان‌یافته در جریان تمدن‌سازی مدرن غربی بوده است، توانسته ابعاد نگفته و پنهانی را از فرآیندِ عمل نظام اقتصادی امروز به رشته­­ تحریر درآورد. باور نویسنده بر این است که عمق بحران اقتصادی در جهان به طور عام و در آمریکا به شکل خاص در پول خلاصه می‌­شود؛ این­که پول مبنای ثروت باشد و ارزش زندگی بشر با آن سنجیده شود منجر به نابودی و اضمحلال تمدن بشری خواهد شد.

آسیب شناسی بورس و بانک در نظام اقتصادی//در حال ویرایش

« عمق بحران اقتصادی در جهان در پول خلاصه می­شود؛ این­که پول مبنای ثروت باشد و ارزش زندگی بشر با آن سنجیده شود منجر به نابودی و اضمحلال تمدن بشری خواهد شد.»

نویسنده دلیل این مدعا را در نحوه­ تولید و خلق پول خلاصه می‌­کند. در نظام اقتصاد مدرن، پول صرفاً عددی است که با فن حساب­داری در نظام بانک­داری و از طریق فرآیندهای موجود در بازار بورس ایجاد می‌­شود و بدون هیچ محاسبه‌­ای ازدیاد می­‌یابد در حالی­که این خلق پول صرفاً یک افزایش و فربه شدن یک عدد یا اعتبار است که به مثابه­ حباب می‌­ماند و خارج از ذهن انسان ارزش عینی و ماهیت واقعی ندارد. مشکل در این­جا دوچندان می‌­شود که اقتصاددانان، دولت­مردان و عموم افراد جامعه، ایجادِ این پول را برابر با ایجادِ ثروت تلقی می‌­کنند و برای افزایش ثروت جامعه به وال‌استریت اجازه می‌­دهند تا کنترل نظام اقتصادی را به دست بگیرد و خلق پول کند، پولی که ارزش عینی و کارآمد ندارد.

آسیب شناسی بورس و بانک در نظام اقتصادی//در حال ویرایش

« اقتصاددانان، دولت­مردان و عموم افراد جامعه، برای افزایش ثروت جامعه به وال‌استریت اجازه می‌­دهند تا کنترل نظام اقتصادی را به دست بگیرد و خلق پول کند، پولی که ارزش عینی و کارآمد ندارد.»

اما در نیمه­ دوم کتاب، نویسنده طرح جای­گزینی را برای نظام اقتصادی و مالی حاکم بر جهان در اساس­نامه‌­ای 12بندی، ارائه میکند که می‌توان آن را برآیندی از دغدغه‌­های فطری و بشردوستانه­ مولف دانست:

1- تغيير جهت سياست اقتصادي از تاکيد بر رشد ثروت خيالي به رشد ثروت ‏واقعي.

2- بازپس گيري سود نابجاي وال استريت به منظور ‏غيرسودآور کردن دزدي‌ها و سفته‌بازي‌هاي آن.

3- تعيين قيمت بازار با در نظرگرفتن کل هزينه‌ها.

4- لغو امتياز فعاليت ابرشرکت‌ها.

5- بازيابي حق حاکميت بر اقتصاد ملي.

6- بازسازي جوامع محلي با هدف رسيدن به خودکفايي محلي در تامين نيازهاي ‏بنيادي.

7- اجراي سياست‌هاي تشويقي براي ايجاد کسب وکارهاي محلي انسان محور.

8- دموکراتيک کردن مالکيت از راه تامين بودجه و ايجاد تسهيلات‏ براي خريداران خرد.

9- استفاده از سياست‌هاي ماليات بر درآمد، به منظور توزيع معقول دارايي‌ها ‏و درآمدها.

10- تجديدنظر در قوانين مالکيت فکري به منظور تسهيل اشتراک گذاري رايگان اطلاعات و فناوري.

11- بازسازي خدمات مالي براي کمک به مِين استريت.

از آن­جا که در تبیین این اصول توجه ویژه‌­ای به منابع طبیعیِ زمین و شرایط زیست‌­محیطی جهان شده است، وضعیت اقتصاد که مبتنی بر مصرف بیشتر و تقاضای افزون­تر است را عاملی بر از بین رفتن منابع زیرزمینی و ذخایر طبیعی زمین شمرده شده است که با تولید هرچه بیشتر و افزودن بر نیاز غیرضروری بشر رقم می‌­خورد. نویسنده در تبیین این اساس­نامه، اصالت را به طبیعت و زیست‌بوم زمین می‌­دهد که باید در حفظ و حراست از سلامت و پاک­داشت آن کوشید و نام آن را مین‌استریت می­‌گذارد به جای وال‌استریت. منظور او از مین‌استریت توجه به محیط زیست زمین توأمان با بهره­‌گیری از مشارکت عمومی مردم در تولید و مبادله­ کالاها و خدمات اساسی زندگی با توجه به تخصص و حرفه­ هر یک از افراد جامعه است. در این­جا به زعم نویسنده تنظیم سود سهام‌­ها و سازوکار بازارهای مالی پاسخ­گوی نیازهای جامعه نیست و جای­گزین آن اقتصادی است که ارزش­های ذاتی در خود داشته باشد و نام آن را «اقتصاد زنده» یا «اقتصاد واقعی» لقب می‌­دهد.

آسیب شناسی بورس و بانک در نظام اقتصادی//در حال ویرایش

«نویسنده در تبیین طرح عمل خود، اصالت را به ثروت‌هاي زنده كه عمدتاً در طبیعت و زیست‌بوم وجود دارند می­دهد و نام آن را مین‌استریت می­‌گذارد به جای وال‌استریت»

در این ادعایی که دیوید کورتن مطرح می­‌کند، ارزش واقعی به زمین و منابع موجود در آن به همراه کاری که انسان بر روی آن رقم می‌زند تعلق می‌­گیرد و به عبارت دیگر در این اقتصاد اصالت با زمین، منابع موجود در آن و کار بشر است. جالب است كه این تلقی، قرابت زيادي به الگوي معيشتيکدآماییدارد. كدآمايي الگوي معيشتي ايراني است. اين الگو در طول تاريخ طولاني تمدن ايران، براي اداره‌ي معيشت انسان ايراني استفاده مي‌شده و از آن تنها دو واژه‌ي كدبانو و كدخدا باقي مانده است. در الگوي كدآمايي انسان كدآما، مثل كدبانو يا كدخدا، بايد با حداقل منابعي كه در محيط زندگي و زيست خود در اختيار دارد، بتواند عمده‌ي نيازهاي خود را به صورت خودكفا تامين كند. تاكيد كورتن به بازگشت به اقتصاد‌هاي محلي در قالب الگوي اقتصاد زنده و تامين نيازها به صورت خودكفا، نشان از درستي نگاه انسان ايراني در اداره‌ معيشت خود در طول تاريخ داشته است. الگويي كه به تدريج مورد تهاجم اقتصاد غربي يا همان الگوي معيشتي اكانامي، قرار گرفت و به تدریج فراموش شد.

آسیب شناسی بورس و بانک در نظام اقتصادی//در حال ویرایش

«تاكيد كورتن به بازگشت به اقتصاد‌هاي محلي در قالب الگوي اقتصاد زنده و تامين نيازها به صورت خودكفا، نشان از درستي نگاه انسان ايراني در اداره‌ي معيشت با الگوي کدآمایی در طول تاريخ داشته است.»

در قالب الگوي اقتصاد زنده، نامي که کورتن به برنامه‌ی اقتصادي خود مي‌دهد، ثروت‏‌هاي زنده مهم ترين اشکال ثروت واقعي‌اند، اصطلاح اقتصاد زنده مترادف اقتصاد مبتني بر ثروت واقعي است. در اقتصاد زنده، کارايي نظام اقتصادي با توجه به شور و انرژي خلاقانه مردم، پيوندهاي عميق اجتماعي و محيط زيست پاک و سالم سنجيده مي‌شود. اقتصاد زنده خود را در چارچوبي از قوانين بازار سازمان مي‌دهد. اقتصاد زنده به صورت بومي در همه جا ريشه مي‌دواند و به گونه‌اي طراحي‏ مي‌شود که نيازهاي خود را با ظرفيت‌هاي محيط زيست‏هاي محلي انطباق دهد. به اين ترتيب اکثر نياز‌ها به انرژي و ديگر منابع‏ در اين اقتصاد به شکل محلي و خودکفا تامين مي‌شود و تشکيلات اقتصادي در آن مبتني بر مالکيت محلي است.

نویسنده در انتهای کتاب، شرط تحقق این مدعا را در ایجاد اصلاحات، «از پایین به بالا» می‌­داند که ناشی از اعتقاد او به قدرت مردم و بدنه­ جامعه در شکل‌­دهی به نظام اجتماعی و تمدنی است و گواه آن را نیز جنبش‌­های مدنی استقلال‌­طلب و ضدِ جنگ و... در طول تاریخ آمریکا می‌گیرد.

آسیب شناسی بورس و بانک در نظام اقتصادی//در حال ویرایش

« نویسنده در انتهای کتاب، شرط تحقق این مدعا را در ایجاد اصلاحات، از پایین به بالا می­داند که ناشی از اعتقاد او به قدرت مردم و بدنه­ جامعه در شکل‌­دهی به نظام اجتماعی و تمدنی است»

در نهایت دکترین[2]این نوشته­ تحلیلی-انتقادی را می­‌توان در دو بخش به شرح زیر بیان کرد:

1. تفکیک و تبیین مقوله­ ثروت در نظام اقتصادی به دو بخش ثروت واقعی و ثروت خیالی.

ثروت واقعی، ذخایر، منابع و دارایی­‌هایی است که طبیعت به طور ذاتی در اختیار بشر قرار داده و ثروت خیالی نیز آن بخش از دارایی‌­هایی است که در سیستم اقتصادی مدرن به ­وسیله­ نهادهایی چون بانک و بورس رقم می‌­خورد؛ که بر اساس مصرف، هزینه کردن و مکیدن آن بخش دیگر ثروت، یعنی ثروت واقعی به وجود می­‌آید.

2. مبنای نظام اقتصادی آینده، ارزش و ثروت موجود در اکوسیستم طبیعی است. به عبارت دیگر اصالت با زمین و منابع موجود در آن می‌­باشد.

در پایان، برای جمع­بندی باید به این مسئله اشاره کرد که هر متن در حوزه علوم انسانی که روی­کردی انتقادی را هدف قرار می‌­دهد می­‌بایست برای به نتیجه­ رسیدن، نقطه­ عزیمت خود را به طور مشخص از حوزه­­ آن علم خاص شروع کند. با توجه به این موضوع، نویسنده در این کتاب کلیّات و جزئیاتی را مطرح کرده و شرایط اقتصادی امروز جهان را نیز به تیغ نقد خود سپرده است ولی اِشکال اساسی آن، این است که به مقوله­ علم و شناخت دانش اقتصاد از حیث Economy نمی­‌پردازد و صرفاً ثمرات و ماحصل علم اقتصاد را که در فرآیندِ عملِ شرکت‌­سالاری و بازارهای مالی در پارادایم کاپیتالیسم خلاصه می­‌شود، بیان کرده است. به همین دلیل است که در ابتدای کتاب، پول را به عنوان یک دارایی که امروز تبدیل به بدهی شده نفی کرده و مورد انتقاد شدید قرار می‌­دهد و در پایان به اندیشه­ آدام اسمیت به عنوان پدر اقتصاد مدرن در حوزه­ عمل­کرد بازار و بازار آزاد[3]صحه می­‌گذارد و خواهان بازگشت اقتصاد به پارادایمِ کلاسیک است. در واقع نویسنده تعهد و اعتقادی از نوع اصول­گرایانه یا Fundamentalistic نسبت به مقوله­ بازار و سازوکار بازارِ آزادِ برآمده از اندیشه‌ی آدام اسمیت دارد که این یعنی جمع نقیضین. چون امروز در اقتصاد مدرن است که فرآیند عمل خلق پول در مبانی اصولی اقتصاد بازار آزاد با محوریت لسه‌­فر[4] ثروت خیالی را با بهره‌­گیری از ربای سازمان یافته رقم زده است. بنابراین در نقد علمی، هر حوزه­‌ای را باید با مبانی تئوریک و فلسفی‌­اش آغازید نه دست­یافته‌­های ابزاری و تکنولوژیک آن.

آسیب شناسی بورس و بانک در نظام اقتصادی//در حال ویرایش

« نویسنده تعهد و اعتقادی از نوع اصول­گرایانه یا Fundamentalistic نسبت به مقوله­ بازار و سازوکار بازارِ آزادِ برآمده از اندیشه‌ی آدام اسمیت دارد که این یعنی جمع نقیضین»

از این رو تعریف علم اقتصاد از این عبارت شروع می­‌شود:

«تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود» و این بخشی از فلسفه­ اقتصاد است. از زاویه­ نگاه انتقادی همین تعریف است که باعث مشکلات اساسی بشر امروز در منفعت طلبی و فلسفه­ یوتیلیتاریانیسم[5] در تجمیع ثروت بی‌حدوحصر و طمعِ دست­‌یابی هرچه بیشتر بشر به منابع ثروت و سرمایه­ برخاسته از زیست بوم زمین شده است و بازار مالی را در بنیان‌­های تئوریک دانش مالی[6] به خلق پول از طریق ابزارها، دارایی­‌ها و مبادلات جدید گمارده است که نتایج خفقان‌­آوری را برای امروز و آینده­ زمینیان رقم خواهد زد و این برخاسته از تعریف مذکور است؛ چراکه نیازهای نامحدود ما را به این عمل وامی­دارد که برای کام‌­جویی بیشتر از زندگی به تکاپو بیفتیم و فرآیندهایی را برای ازدیاد پول و ثروت رقم بزنیم، همچنین فرض منابع محدود در این­جا مفهوم بازارِ آزاد و سازوکار اقتصادی مبتنی بر رقابت را مطرح می­‌کند. حال اگر از اساس، مفروضات این تعریف (یعنی محدود بودن منابع و نامحدود بودن نیازها) را اشتباه بی‌‌انگاریم و فرض دیگری را مبنا قرار دهیم چه؟ در این صورت چه سازوکاری برای اداره­ معیشت انسان رقم خواهد خورد؟



* در این نوشته، متن روزنامه شرق پیرامون کتاب «سرمایه داری فردا» نیز مطالعه و مورد استفاده قرار گرفته است.

[1] . Corporationism

[2] . Doctrine

[3] .Free Market

[4] .Laissez-faire

[5] .Utilitarianism

[6] .Finance


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    0 0
    پيشنهاد ميكنم جلسات كلبه كرامت رو گوش كنيد. به صورت تفصيلي به نقد بانك و بورس پرداخته است.
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    ایده مسخره ای هستش مگه ممکنه یک نفر تا آخر عمر بتونه نیاز های خودش رو، خودش تامین کنه؟پس بیمه و پس انداز برای آینده چی میشه؟
  • سید حامد ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    کو گوش شنوا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سما ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    خوب بود. سپاس
  • علی ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    این کتاب امسال توسط نشر پژواک با عنوان «سرمایه داری فردا؟!» چاپ و منتشر شده است.
  • سینا ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    به نظرم مشرق باید یه سرویس خبری رو کلا اختصاص بده به کرسی آزاداندیشی و تیتر و خلاصه مطلب و نمودار کرسی ها و اندیشکده های مختلف در کشور رو رصد کنه و انتشار بده
  • شکوفه ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    به زودی ما هم که جا پای اونها گذاشتیم همین بلا سرمون میاد.
  • فاطمه ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    اینقدر در مدرنیته غرق شدیم که یادمون رفته روزی کاملا دست خداست. تو حتی میلیاردها پس انداز داشته باشی اگه خدا بخواد همش از بین خواهد رفت. داستان گنج قارون رو نخوندی تا حالا؟ بیمه هم توکل آدم رو کم میکنه. اعتمادی که انسان به خدا داره رو ازش میگیره. درسته که انسان باید عقلانی خرج کنه اما اتکای به پول اتکای به سرابه.
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    در جواب فاطمه:. یه چیزی میگم که دیگه حرفی نتونی بزنی، مگه در زمان معصومین پول به شکل سکه طلا وجود نداشته؟ وجود داشته و سکوت معصوم به معنی تقریر هستش پس بیخودی حرف از توکل نزنید چون با توکلتون میخواید حکمت رو باطل کنید
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    درود بر حسن عباسی و شاگردانش
  • حامد ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    در جواب ناشناس 2: پول ابزاری برای تسهیل مبادلات و معاملات بوده اما در مدرنیته تمام ابزارهایی که با هدف تسهیل زندگی ایجاد شدند خود تبدیل به هدف شدند. این بعد از اتکا به پول ایراد ندارد نه خود پول.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس