به گزارش مشرق، مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره خانههای متروکه موجود در سطح شهر تهران و ضرورت ساماندهی آنها، اظهار داشت: اگر زمینی بدون توجه مالک به حال خود رها و به محل تجمع معتادان یا زبالهها تبدیل شده باشد، در قانون به صورت شفاف آمده است که شهرداری موظف است مقابل آنها بدون اجازه مالک دیوار ایجاد کرده و بعد از اعلام فراخوان برای مالک، هزینه صورت گرفته را علاوه بر 10 درصد دیگر از مالک دریافت کند.
وی ادامه داد: خانههای متروکه در زمره ساختمانهای حادثه خیز به شمار میآیند چراکه ممکن است هر نوع حادثهای به دلیل فرسوده و قدیمی بودن رخ دهد؛ بر اساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداریها، میتوان خانههایی از این دست را به دادگاه معرفی کرد تا به شهرداری حکم تخریب داده شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرداریها میتوانند با استناد به این بخش از قانون بعد از انجام تخریب هزینه آن را از مالک اخذ کند. بنابراین قوانین شفاف و روشنی در این ارتباط وجود دارد اگر شهرداریها در این زمینه بیتفاوت نباشند مطمئن باشید مالکان نیز بیتفاوت نخواهند بود.
وی افزود: اگر فردی که خانه خود را رها کرده بداند شهرداری میتواند ملک متروکه را طبق قانون تخریب کند یا اگر فردی بداند شهرداری برای زمینی که رها شده چه اختیاراتی دارد و هزینه بسیاری از او اخذ خواهد کرد، بدون شک نسبت به تعیین تکلیف زمین یا خانه متروکه خود میکند.
لاهوتی خاطرنشان کرد: شهرداری برای دریافت حکم تخریب لازم است بر اساس حقوق شهروندی در چند نوبت بعد از شناسایی مالک، تذکرات کتبی را صادر کند در عین حال در صورتی که کارشناس تشخیص دهد که ساختمان متروکه حادثه خیر است و مالک نیز نسبت به اخطارهای صادر شده توجهی نداشته، شهرداری میتواند بدون حکم دادگاه نسبت به تخریب آنها اقدام کند.
وی ادامه داد: طبق قانون شهرداری اجازه دارد از زمینهای مجهولالمالک برای کاربریهای مختلف استفاده کند اما اگر مالک سر رسید و مالکیت خود را اثبات کرد، باید آن را تحویل دهد. البته این امر درباره خانههای متروکه صدق نمیکند در واقع شهرداری بعد از تخریب خانه متروکه موظف به دیوارکشی در محدوده آن است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این موضوع یکی از موارد مهمی است که شهرداریها به آن توجه نکردهاند و به نوعی مغفول مانده است. پرداختن به این موضوع میتواند یک عزم جدی در شناسایی این زمینها و خانهها که از نظر سیما و منظر شهری اثرگذارند، ایجاد کند و توجه شهروندان را نیز نسبت به این موضوع جلب کند.
وی ادامه داد: خانههای متروکه در زمره ساختمانهای حادثه خیز به شمار میآیند چراکه ممکن است هر نوع حادثهای به دلیل فرسوده و قدیمی بودن رخ دهد؛ بر اساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداریها، میتوان خانههایی از این دست را به دادگاه معرفی کرد تا به شهرداری حکم تخریب داده شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرداریها میتوانند با استناد به این بخش از قانون بعد از انجام تخریب هزینه آن را از مالک اخذ کند. بنابراین قوانین شفاف و روشنی در این ارتباط وجود دارد اگر شهرداریها در این زمینه بیتفاوت نباشند مطمئن باشید مالکان نیز بیتفاوت نخواهند بود.
وی افزود: اگر فردی که خانه خود را رها کرده بداند شهرداری میتواند ملک متروکه را طبق قانون تخریب کند یا اگر فردی بداند شهرداری برای زمینی که رها شده چه اختیاراتی دارد و هزینه بسیاری از او اخذ خواهد کرد، بدون شک نسبت به تعیین تکلیف زمین یا خانه متروکه خود میکند.
لاهوتی خاطرنشان کرد: شهرداری برای دریافت حکم تخریب لازم است بر اساس حقوق شهروندی در چند نوبت بعد از شناسایی مالک، تذکرات کتبی را صادر کند در عین حال در صورتی که کارشناس تشخیص دهد که ساختمان متروکه حادثه خیر است و مالک نیز نسبت به اخطارهای صادر شده توجهی نداشته، شهرداری میتواند بدون حکم دادگاه نسبت به تخریب آنها اقدام کند.
وی ادامه داد: طبق قانون شهرداری اجازه دارد از زمینهای مجهولالمالک برای کاربریهای مختلف استفاده کند اما اگر مالک سر رسید و مالکیت خود را اثبات کرد، باید آن را تحویل دهد. البته این امر درباره خانههای متروکه صدق نمیکند در واقع شهرداری بعد از تخریب خانه متروکه موظف به دیوارکشی در محدوده آن است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این موضوع یکی از موارد مهمی است که شهرداریها به آن توجه نکردهاند و به نوعی مغفول مانده است. پرداختن به این موضوع میتواند یک عزم جدی در شناسایی این زمینها و خانهها که از نظر سیما و منظر شهری اثرگذارند، ایجاد کند و توجه شهروندان را نیز نسبت به این موضوع جلب کند.