کد خبر 286494
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۳:۵۶

جلسه شعر آئینی حوزه هنری با حضور شاعرانی چون علی انسانی، یوسفعلی میرشکاک، حاج مهدی آصفی، محمود حبیبی کسبی، سیدمحمد جوادی، مصطفی متولی، مهدی رحیمی، حسن لطفی، رضا احسانپور، مجید تال، پیمان طالبی و... برگزار شد و در ابتدا ابیاتی از قسمت حکایت طفلان حضرت مسلم علیه السلام توسط استاد علی انسانی قرائت شد.

به گزارش مشرق، الهامی در این بخش از منظومه خود – شاهدنامه – به موضوع کنیزکی اشاره می کند که طفلان حضرت مسلم (علیه السلام) را به منزل می برد و بانوی خانه از آنان پذیرایی می کند و گرامی شان می دارد. وصف شاعرانه و کلام حزن آلود شاعردراین ابیات بسیار قابل توجه است.

دو رم کرده آهوی باغ مهی
 
سپس حاضران به شعرخوانی پرداختند و از نقدهای انسانی و میرشکاک بهره بردند.
حاج مهدی آصفی از شاعران و ذاکران اهل بیت (ع) که تاکنون دیوان های مختلفی را نیز تصحیح نموده است، غزلی در مدح حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) قرائت کرد که با تحسین حاضران همراه بود: سر می نهم به پای تو یا سیدالکریم...
 
سپس علی انسانی شروع به خواندن غزلی از خود کرد:

کسی که راه به باغ تو چون نسیم گرفته ست
صراط را ز همین راه مستقیم گرفته ست
 
در ادامه شاعران دیگری اشعار خود را قرائت کردند. یوسفعلی میرشکاک ذیل قرائت شعری از صائب توسط یکی از حاضران، به این نقطه اشاره کرد که غلط ها و اشتباهات دیوان های جدیدی به مراتب از دیوان های قدیمی بیشتر است چرا که مصححان دیوان ها، غالبا از سواد کافی برای این کار برخوردار نبوده اند.
وی در ادامه به هنجارشکنی ها در حوزه زبان شعر اشاره کرد و افزود این هنجار شکنی ها باید در حوزه دستور زبان شعر باشد و پیرو قواعد ادبی. برای مثال در کل دیوان بیدل دهلوی حتی یک نمونه هنجار شکنی نابجا و نادرست وجود ندارد.
وی به شاعران جوان توصیه کرد هرچه بیشتر شعر قدما را بخوانند و از این زمره به خمسه نظامی، عنصری و انوری اشاره نمود و افزود: شعر قدما سخنور پرور است. ما باید  از آن شعر بهره بگیریم و نکاتی را که آن بزرگان در مدح شاهان مختلف عصر خود در اشعارشان بکار برده اند، در خدمت شعر اهل بیت و شعر آئینی در بیاوریم.

در قسمتی از جلسه یوسفعلی میرشکاک به فیلم جدید احمدرضا درویش (رستاخیز) اشاره کرد و به شدت از نشان دادن چهره اصحاب کربلا انتقاد نمود. میرشکاک گقت: از نظر دین، حضرت عباس علیه السلام و سایر اهل بیت عصمت و طهارت معصوم بوده اند و این نکته ای ست که سینمایی ها آن را در نمی یابند و تفاوت معصوم و غیر معصوم را نمی دانند. وی آدم جلوه دادن معصومین را اندیشه و فعل نواصب دانست و به شدت از ساخت این فیلم انتقاد کرد. میرشکاک از انسانی و سایر ذاکران و شعرای آئینی خواست در این خصوص واکنشی قابل توجهی انجام دهند.

مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.
منبع: رجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس