روندهای تبدیل ایران به "اوکراین دوم" کلید خورده است. غرب و هوادارانش در اوکراین با مستمسک قرار دادن موضوع حبس «یولیا تیموشنکو»، اعتراضات را به راه انداختند و در ادامه با تمرکز روی سیاست خارجی دولت «یاناکویچ» این اعتراضات را پیش بردند.

گروه سیاسی مشرق- روز 25 بهمن ماه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای رسمی نسبت به حصر سران فتنه در ایران واکنش نشان داد و رسماً در امور داخلی، یک کشور عضو «سازمان ملل» مداخله کرد. می‌توان به‌راحتی از این موضوع گذشت و آن را در چارچوب مداخلات مرسوم زیاده‌خواهانه آمریکا در «جمهوری اسلامی» ارزیابی نمود. ما می‌توانیم به‌سادگی از کنار آن گذر کنیم، در حالی که ممکن است گامی از یک پروژه بزرگ ضد امنیتی علیه ایران باشد.

گاه لازم است که یک‌راست بروید سراغ اصل موضوع، ماجرا این است که روندهای تبدیل‌کردن ایران به یک "اوکراین دوم" کلید خورده است. در ایران، مردم و عموم نخبگان تنها جذب عکس‌ها و گزارش‌های تصویری ممتد رسانه‌های غربی از اعتراضات خشن اوکراینی‌ها در «کیف» شده‌اند؛ ولی مسأله کمی پیچیده‌تر است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اعتراضات اخیر در اوکراین، استفاده آمریکا از ظرفیت‌های باقی‌مانده از انقلاب نارنجی (مخملی) سال 2004 ميلادي است. در واقع، غرب و هوادارانش در اوکراین، با مستمسک قرار دادن موضوع حبس «یولیا تیموشنکو»، اعتراضات را به راه انداختند و در ادامه با تمرکز روی سیاست خارجی دولت «یاناکویچ» این اعتراضات را پیش بردند.

چرا آمریکا خواهان رفع حصر سران فتنه شد؟

در اوکراین، معترضان به این بهانه که سعادت کشور به توافق تجاری با اروپا گره خورده به خیابان‌ها آمدند

و از دولت خواستند شرط اروپا مبنی بر آزادی تیموشنکو را برای اعتلای اقتصادی بپذیرد


چرا آمریکا خواهان رفع حصر سران فتنه شد؟

مخالفان از جاذبه‌های غریزی برای پیشبرد اعتراضات استفاده کردند


چرا آمریکا خواهان رفع حصر سران فتنه شد؟

نمایی از اعتراضات خشن ضد دولتی در اوکراین

برخی از سایت‌های تحت حمایت غرب به معترضان آموزش دفاع شخصی و ساخت بمب دست‌ساز دادند


چرا آمریکا خواهان رفع حصر سران فتنه شد؟

آمریکا به دولت اوکراین هشدار داده که در صورت برخورد با اعتراضات مسالمت‌آمیز!، دولت را تحریم می‌کند

ناتو به‌عنوان یک سازمان نظامی نیز به دولت اوکراین هشدار داده است


به نظر می‌رسد که این روند در ایران نیز در حال پیگیری باشد. چندی پیش، «نوام چامسکی» - استراتژیست آمریکایی- در گفت‌وگوی اخحتصاصی با «BBC فارسی» در یک پیش‌بینی از آینده وضعیت جنبش سبز گفت: «درباره ایران من از جزئیات اطلاع ندارم، اما شک دارم که "جنبش سبز" کاملاً خاموش شده باشد. فکر می‌کنم، اگر عمیق‌تر نگاه کنیم می‌بینیم که (آنها) هنوز تلاش می‌کنند. فکر می‌کنم که بتوانند راه‌های جدیدی برای ادامه جنبش پیدا کنند»[1]. همان‌طور که غرب سعی کرده است در اوکراین، پتانسیل‌های باقی‌مانده از انقلاب نارنجی را آزاد کند، در ایران نیز چنین رویه‌ای؛ در پیش گرفته شد.

مهم‌ترین نمود استفاده از ظرفیت‌های باقی‌مانده از جنبش سبز 2009 ميلادي، به تلاش برای رفع حصر «موسوی» و «کروبی» مربوط می‌شود. این تلاش‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خردادماه گذشته، دو چندان شدند. اپوزیسیون خارج‌نشین در برهه قبل از انتخابات، فشارها برای رفع حصر سران فتنه را افزایش داد و بویژه خواهان رفع حصر «موسوی» برای شرکت در انتخابات شد. این اقدام برای آن صورت گرفت که وانمود شود عدم رفع حصر به دلیل ترس نظام از پیروزی «موسوی» در انتخابات و واهمه از بی‌شماری حامیان جنبش سبز است.

به‌رغم این، آنچه باعث داغ‌تر شدن بحث‌ها در این‌باره شد، وعده برخی از کاندیداها مبنی بر تلاش برای رفع حصر سران فتنه بود. «حسن روحانی» طی برنامه‌های تبلیغاتی و در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که در «تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران» برگزار شده بود، گفت: «در مورد آیت‌الله «منتظری» که اشاره کردید، کسی که به مدت یک سال و نیم در دبیرخانه جلسات متعدد گذاشت و همه دستگاه‌ها را آورد و هماهنگ کرد و حصر را برداشت؛ بنده بودم. رئیس‌جمهور باید قدرت اجماع‌سازی داشته باشد، در برداشتن آن حصر نیز، به هر حال ما تلاش کردیم و آن اجماع را حاصل کردیم و برداشتن حصر؛ با نامه من از دبیرخانه بوده و با موافقت ]رهبری[ بود»[2]. وی همین‌طور حین سخنرانی در «دانشگاه صنعتی شریف» گفت: «من برای آزادی وی (منتظری) یکسال و چند ماه تلاش کردم و در آخر هم، با تأیید نامه‌ای که امضای من در پایین آن بود؛ وی آزاد شد و برای آزادی «کروبی» و «موسوی» و کسانی که در انتخابات 88 به زندان افتادند، با استفاده از اجماع فکری تلاش می‌کنم»[3].

این سنخ وعده‌های انتخاباتی، زمینه‌ساز امیدواری فتنه‌گران درباره نتیجه‌بخش بودن فشارها برای رفع حصر «موسوی» و «کروبی» شد، طوری که بعد از استقرار دولت جدید، بحث از رفع حصر سران فتنه به دست «دبیرخانه شورای امنیت ملی» بالا گرفت. اوج موج خبری درباره احتمال آزادی «موسوی» و «کروبی»، مقارن با انتصاب «علی شمخانی» بعنوان «دبیر شورای امنیت ملی» و در آستانه سفر رئیس جمهوری به «نیویورک» برای شرکت در «مجمع عمومی سازمان ملل»؛ صورت گرفته بود.

همزمان با این سفر، «سخنگوی قوه قضائیه» از عفو 80 تن از محکومان امنیتی و «فتنه 88» با موافقت رهبری معظم انقلاب اسلامی؛ خبر داد[4]. هر چند که دستگاه قضائی صراحتاً اعلان نمود که این آزادی‌ها طبق روال عادی انجام شده و شروع روند اداری آن از قبل انتخابات صورت گرفته، رسانه‌های اپوزیسیون آن را زمینه‌سازی نظام برای رفع حصر سران فتنه در دولت جدید؛ تعبیر نمودند[5]. «وزارت خارجه آمریکا» نیز در بیانیه‌ای از آزادی شماری از زندانیان امنیتی استقبال کرد و «سخنگوی وزارت خارجه آمریکا» از «روحانی» خواست که به وعده‌های انتخاباتی‌اش؛ مبنی بر آزادی‌های سیاسی- اجتماعی عمل کند و گفت: «ما امروز بار دیگر دولت ایران را فرا می‌خوانیم که همه زندانیان سیاسی را از زندان آزاد کند»[6]. اصلاح‌طلبان تندرو همچنین، با توجه به وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور، انتصاب «شمخانی» به «دبیری شورای امنیت ملی» را زمینه‌سازی برای رفع حصر سران فتنه تعبیر کردند.

چرا آمریکا خواهان رفع حصر سران فتنه شد؟

نمایشی از تلاش رسانه‌های اپوزیسیون داخلی و خارجی برای نمادسازی از موسوی و کروبی

اگر مقامات با رفع حصر موافقت کنند، فتنه‌گران با این ادعا که بی‌شمارند،

این اقدام را پیروزی خودشان خواهند دانست و برای پیگیری اعتراض مصمم تر خواهند شد.

در اوکراین نیز، هر وقت دولت به خواسته های معترضان عمل کرد، معترضان تهییج شدند


عدم تکذیب رسمی و محکم خبرهای شایعه‌آمیز درباره دیدار «شمخانی» با «موسوی» و مغالطه ارجاع پرونده حصر به «دبیرخانه شورا امنیت»؛ باعث شد که رسانه‌های حامی فتنه، راحت‌تر بتوانند بر موج خبری فوق سوار شوند. به همین موازات، برخی از اظهارات و اقدامات مسؤولان دولتی، باعث شد که شایعات درباره بازنگری در پرونده حصر ضریب نفوذ بالاتری بیابند[7].

از این گذشته، تأکید بر رفع حصر سران داخلی جنبش سبز، بعد از امضای توافق مقدماتی هسته‌ای با ایران در «مذاکرات ژنو 6» - سوم آذرماه 1392 ه.ش- همچنان ادامه داشته است و این دو مسئله رفته‌رفته، در حال ارتباط گرفتن با هم هستند. «گری سیمور» در تحلیلی از آینده توافق‌نامه ژنو برای «مؤسسه بین‌المللی مطالعات امنیتی لندن» می‌نویسد: «اوباما از فرصت پيش آمده براي مذاكره مستقيم با ايران، به منظور حل مسئله هسته‌اي و در نهايت؛ عادي‌سازي روابط با تهران استقبال كرد. علاوه بر اين، برخي كارشناسان ايران فكر مي‌كنند كه «روحاني» تصميم دارد، پيگيري سياست گسترده‌تر اصلاحات سياسي و اقتصادي در داخل و سياست خارجي معتدل را در کنار پيروزي سياسي‌اش (توافق ژنو) قرار دهد»[8]. در بهمن ماه، جمعی از اعضای مؤسس و شورای مرکزی «حزب اعتماد ملی» در نامه‌ای به رئیس جمهوری که «خبرگزاری دولتی ایسنا» آن را منتشر ساخت، خواستار رفع حصر سران فتنه شدند.

اینک، پروژه گره‌زدن بقایای فتنه 88 به پرونده هسته‌ای کشور و مذاکرات دولت جدید جدی‌تر شده است. دیروز، «وزارت خارجه آمریکا» در بیانیه‌ای که توسط «ماری هارف» (معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا) قرائت شد، حصر رهبران جبنش سبز در ایران را محکوم کرد و تأکید کرد: «ما در محکومیت ادامه حبس (موسوی، کروبی و رهنورد) و اذیت و آزار اعضای خانواده‌شان به جامعه بین‌الملل خواهیم پیوست و خواستار آزادی فوری آنان هستیم... «ایالات متحده» به مجبور کردن دولت ایران برای پایبندی به تعهداتش ادامه خواهد داد و ما به منظور آزادی تمام زندانیان عقیده بازداشت شده؛ دوباره با ایران تماس خواهیم گرفت»[9].

چرا آمریکا خواهان رفع حصر سران فتنه شد؟

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه رسماً در امور داخلی ایران مداخله کرد
غرب امضای توافق تجاری اوکراین با اروپا را به آزادی تیموشنکو مشروط کرده بود
که زمینه‌ساز اعتراضات در کیف شد


باید توجه کرد که غرب در آستانه نهایی‌شدن یک توافق تاریخی و اقتصادی- خارجی با اوکراین به‌منظور زمین‌گیر کردن دولت اوکراین؛ به‌طور ناگهانی مسائل خارجی این کشور را به امور داخلی دولت اوکراین گره زد. این روند در واقع، اولین گام برای شروع اعتراضات گسترده و فرسایشی شده در اوکراین طی سال گذشته و جاری میلادی بوده است. گویا این روند در مورد ایران نیز در حال اجراست، دولت جدید با تأکید ویژه بر تأثیرگذاری سیاست خارجی و تحریم‌ها بر امور معیشتی و اقتصادی داخلی؛ نوع جدیدی از دیپلماسی با آمریکا را به ظهور رسانده که پیش از آن کسی شاهد آن نبوده است. در حالی که قبل‌تر، دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا یا هر تماس دیپلماتیکی بین رؤسای جمهور دو کشور یک تابو و ممنوعیت به شمار می‌آمد؛ دیپلماسی روحانی- اوباما، تابو را شکست[10].

مقامات دولتی در ایران و اوکراین، هر دو در میانه تلاش برای حل دیپلماتیک یک دغدغه بزرگ اقتصادی بوده‌اند، هم در اوکراین، مقامات و برخی از طیف‌های مردمی گمان می‌بردند که امضای توافق تجاری با اروپا به یک بهشت اقتصادی خواهد انجامید و هم در ایران؛ طی یک "عملیات روانی" گسترده، برخی از مقامات و طیف‌هایی از مردم بدین نتیجه رسیدند که امضای یک توافق هسته‌ای به پایان معضلات معیشتی و اقتصادی خواهد انجامید. در هر دو مورد، غرب درست در میانه جدی‌شدن تلاش ها، مسائل خارجی را به دخالت در امور داخلی گره زده و در هر دو سوژه، خواهان سوء استفاده از ظرفیت‌های باقی‌مانده از جنبش مخملی گذشته شده است؛ در اوکراین خواستار آزادی «یولیا تیموشنکو» شد و در ایران خواستار رفع حصر «موسوی»، «کروبی» و «رهنورد»، این در حالی است که همگی از رهبران انقلاب‌های مخملی بوده‌‌اند.

همچنین، در اوکراین، «تیموشنکو» در اولین روزهای برگزاری اعتراضات ضد دولتی با این ادعا که سرنوشت خودش مهم نیست، از دولت خواست برای سعادت اوکراین به شرط آزادی وی تن دهد و توافقنامه تجاری با اروپا را نهایی کند. مردمی هم که در «میدان استقلال کیف» حاضر بودند از دولت می‌خواستند که برای نهایی شدن توافق تجاری با غرب و رسیدن به یک بهشت اقتصادی، شرط آزادی رهبر مخالفان را بپذیرد. جالب اینکه در ایران نیز چندی پیش، «موسوی» در اظهار نظری که رسانه‌ای شد، گفته بود که برنامه هسته‌ای یک پرونده ملی و مربوط به تک‌تک مردم کشور و دارای اهمیت بسیار است. این خبر را دختر «موسوی» بعد از دیدار هفتگی با «موسوی» به یکی از سایت‌های حامی دولت گفته بود[11].

شباهت دیگر این است که در هر دو سوژه، اعضای خانواده رهبران در حبس، نقش ویژه‌ای را بازی می‌کنند، در اوکراین دختر «تیموشنکو» به نیابت از مادرش به عرصه میدانی اعتراضات رفت و بارها بیانیه‌های مادرش را خواند و مقامات آمریکایی و اروپایی به نیابت از «یولیا» با وی دیدار کردند؛ در ایران نیز دختر «موسوی» ضمن ایجاد درگیری با مأموران امنیتی و مظلوم‌نمایی در عرصه رسانه‌ای، اخبار مربوط به دیدارها با «موسوی» و «رهنورد» را در اختیار رسانه‌ ها قرار می‌دهد.

شباهت مهم دیگری که بین جزئیات شرایط جاری در ایران و اوکراین وجود دارد، مربوط به عیان‌سازی حمایت دیپلماتیک غرب از معترضان در خاک کشور هدف است. هم مقامات آمریکا و هم مقامات اروپا، بطور رسمی به اوکراین رفتند و با معترضان دیدار کردند. در ایران نیز، روندهایی به چشم می‌خورد که گویی زمینه‌سازی و تست زدن برای اجرای کردن همین الگوست. چندی پیش، «هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا» به ایران آمد و در اقدامی متناقض با پروتکل‌های دیپلماتیک و قوانین جهانی؛ بدون اطلاع قبلی نهادهای ذیربط «جمهوری اسلامی» به دیدار دو تن از فعالین «فتنه 88» رفت و عکس‌هایی از آن در رسانه‌ها منتشر شد[12].

چرا آمریکا خواهان رفع حصر سران فتنه شد؟

اهدای جایزه ساخاروف به دست هیئت پارلمانی اروپا به ستوده و پناهی در سفارت یونان در تهران


اهداف غرب از دیدار این هیئت خارجی با فتنه‌گران چنین قابل ارزیابی است: 1- آغاز روند قبح‌زدایی و حساسیت‌زدایی از ملاقات مستقیم عناصر اپوزیسیون در ایران با طرف خارجی، 2- تحمیل این موضوع به دولت و دیگر نهادها در ایران که اگر خواهان بهبود روابط با غرب هستند، جلوی این مقدار از ارتباط را نمی‌توانند بگیرند، 3- ایجاد یک پشتوانه خارجی برای اپوزیسیون داخلی که اروپایی‌ها تصور می‌کنند، برخورد با این افراد را در داخل ایران دشوارتر خواهد کرد، 4- وادار کردن دولت به آغاز مذاکرات درباره حقوق بشر با غرب، به موازات موضوع هسته‌ای، 5- وادار کردن ایران به تعدیل برخی از رفتارهایش در حوزه‌های قضائی و امنیتی به عنوان شرط لازم بهبود روابط با غرب (بعنوان نمونه «کرونبرگ» به «رادیو فردا» گفته که ایران قصد دارد، اعدام‌ها را کم کند) و 6- حرکت به سمت ارگانیک‌کردن این ارتباطات، از طریق تأسیس دفتر دائم در ایران و ارتباط با NGOها، با هدف توانمندسازی جامعه مدنی در ایران.  اروپا به نمایندگی از غرب درصدد f,nکه از فرصت دولت «روحانی»، برای افزایش سطح مداخلات خود در امور داخلی ایران حداکثر بهره را ببرد. غربی ها تصور می کنند که سیاست کلان بهبود روابط با غرب، برای دولت «روحانی» بسیار کلیدی است و بنابراین اگر این دولت ببیند که پیشبرد این سیاست؛ مستلزم دستکاری در محیط قضائی- امنیتی در ایران است، حتماً برای آن تلاش خواهد کرد[13].

چرا آمریکا خواهان رفع حصر سران فتنه شد؟


هدف دیگر، غرب از عیان‌سازی حمایت دیپلماتیک از طریق «اتحادیه اروپا» این است که اگر ایران بخواهد، در اثنای یک بحران ضد امنیتی با کشورهایی که بصورت میدانی از ناآرامی حمایت می‌کنند؛ برخورد کند، دچار محافظه‌کاری شود و این برخورد هزینه‌های بالاتری داشته باشد. این مسئله هم دقیقاً یکی از بارزه‌های اصلی الگوی ناآرام‌سازی مدرن در اوکراین است که فرسایشی‌بودن و افزایش مدت اعتراضات؛ به دلیل عدم برخورد مناسب امنیتی با معترضان قابل حصول است. دولت اوکراین، به دلیل محافظه‌کاری برآمده از تهدیدات خارجی در تقابل با اعتراضات، نوعی از یک خویشتن‌داری مضحکانه را در پیش گرفت. این روند در ایران نیز پیگیری می‌شود و مهم‌ترین بارزه آن افزایش تهدیدات غرب به ایجاد تحریم‌های جدید و اعتباربخشی به گزینه نظامی است که اخیراً؛ بطور مداوم از سوی مقامات آمریکایی عنوان می‌شود.

همه منتظرند تا ببینند، ارجح‌بودن رفع تحریم‌ها بر مدیریت درست منابع داخلی و تکیه‌کردن به استحکام درونی ملت و دولت تا کی ادامه خواهد داشت؟ این روند اشتباه که از ابتدا مورد نقد رهبری معظم انقلاب اسلامی واقع شد، در حال نزدیک‌شدن به نقاط عطف و خطرناک خویش است؛ حالا باید خوشحال باشیم که آمریکا برای ایجاد ناآرامی در ایران امیدوارتر شده و پروژه‌های بزرگ اطلاعاتی خود در این‌باره را کلید زده است، این معنای واقعی اعتماد به دشمن خارجی است. آمریکا سعی دارد از طریق ترکیب گزینه‌های مختلف و بر سر میز مذاکره، مقامات در تهران را مجبور به "تغییر رفتار" کند، آنها بیش از هر چیز خواهان تغییر رفتار ایران در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستند و ناآرام‌سازی تهران؛ یکی از این گزینه‌هاست.



[1] «گفت‌وگوی اختصاصی بی‌بی‌سی فارسی با نوآم چامسکی»- «امیر پیام»- «BBC Persian»- 5Dec, 2012

[2] «چه کسی آیت الله منتظری را رفع حصر کرد؟»- «شبکه اجتماعی YouTube»- 16/2/1392

[3] «حسن روحانی: باید با ایجاد شرایطی، حصرشدگان آزاد شوند/ یک خطای دیگر کافی است که کشور نابود شود»- «پایگاه خبری- تحلیلی انتخاب»- 23/2/1392

[4] «محسنی اژه ای: عفو 80 نفر از محکومان امنیتی»- کنفرانس خبری سخنگوی قوه قضائیه- «واحد مرکزی خبر ج.ا.ا»- 1/7/1392

[5] برای مثال رجوع شود به: «حد و مرز "نرمش قهرمانانه" در سیاست داخلی»- «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق»- 10/7/1392

[6] «استقبال جهانی از آزادی شماری از زندانیان سیاسی ایران»- «شبکه خبری دویچه وله فارسی»- 27/6/1392

[7] بعنوان مثال، «محمود علوی» (وزیر اطلاعات) در حاشیه جلسه هیئت ولت به خبرنگاران می گوید: «در عید «غدیر»، زندانیان بیشتری مشمول عفو و رحمت قرار می گیرند و ما منتظر هستیم که هدیه خوبی به این اشخاص و مردم؛ در این روز داده شود». وی در پاسخ به خبرنگاری که از وضعیت «موسوی» و «کروبی» پرسیده بود، گفته بود: «من کلیت بحث را عرض نمودم، شما به همین کلیات اکتفاء کنید و ان شاء الله در آینده هم؛ به امید خدا در خدمتتان خواهیم بود». همچنین، «محمدجواد ظریف» (وزیر خارجه) در فیس بوک در پاسخ به نظرات کاربران درباره محکومیت برخورد مأمور «وزارت اطلاعات» با دختر «موسوی» در حاشیه دیدار مرسوم با «موسوی» و «رهنورد»؛ این واقعه را تلخ خواند و تلویحاً دختر «موسوی» را مظلوم نامید. این در حالی بود که یک منبع آگاه در «وزارت اطلاعات» حین مصاحبه با «خبرگزاری دولتی ایرانا»، ضمن توضیح درباره درگیری دختر «موسوی» با مأموران، دختر «موسوی» را خاطی معرفی کرده بود

[8] «گری سیمور: پس از 6 ماه، یک توافق موقت دیگر امضاء می شود»- «پایگاه برآورد راهبردی ایران هسته ای»- 19/9/1392

[9] «Office of the Spokesperson/Three Year Anniversary of the House Arrests of Iranian Opposition Leaders»- «Marie Harf»- «State.gov» (پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا)- 14Feb, 2014

[10] برای مثال: مقامات ایرانی در پاسخ به سئوالی درباره دیدار اخیر ]گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور و دیدار وزرای خارجه با اجازه عکس برداری خبرنگاران[، گفتند که "چیز مهمی نبود"؛ درست مثل اینکه یک روز کاری معمولی را پشت سر گذاشته باشند. آمریکایی ها نیز این ارتباطِ پیش از این ممنوع را، براحتی در دستور کار دیپلماتیک خود گنجاندند. یک مقام آمریکایی می گوید: «من نمی گویم که نسبت به این موضوع بی تفاوت هستم، اما دیگر آن خط قرمزی که پیش از این بود؛ به حساب نمی آید و این اتفاق خوبی است». علی واعظ، (پژوهشگر گروه بین المللی بحران) می گوید: «تابوی دیدارهای مقامات عالیرتبه ایران و آمریکا دیگر وجود ندارد؛ اما این امر معادل تنش زدایی و یا نزدیکی روابط دوجانبه نیست... موضوع هسته ای، آزمونی برای کاهش تنش ها میان طرفین است»»- «تحلیل «کریستین ساینس مانیتور»: گفتگوی ایران و آمریکا؛ از "تابو" تا یک امر "روتین"»- ترجمه از «پایگاه خبری- تحلیلی تابناک»- 26/7/1392

[11] «موسوی: برنامه هسته ای پرونده ملی و مربوط به تک تک مردم است»- «پایگاه خبری- تحلیلی انتخاب»- 28/9/1392

[12] برای مثال رجوع شود به: «گزارش از فرار نهادهاي مسئول از پاسخگويي درباره ديدار هيأت پارلمان اروپا با محكومان امنيتي/ بازي با امنيت ملي»- «روزنامه وطن امروز»- 25/9/1392/ «ستوده و پناهی چگونه پای "ساخاروف" را به ایران باز کردند»- «خبرگزاری فارس»- 30/9/1392

[13] «پشت پرده ملاقات هیئت اروپایی در تهران چه بود؟»- «مهدی محمدی»- «خبرگزاری تسنیم»- 4/10/1392


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • مهدی ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    وقتی مسولان وزارت خارجه ضعیف عمل می کنند از این بیشتر هم انتظاری نیست.. چی میشد برای رو کم کنی و بستن دهنشون مثلا ما هم اطلاعیه می دادیم هر وقت شما فلانی و فلانی رو آزاد کردید ما هم اینا رو آزاد می کنیم....
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    ای خدا. کی میخوایم باور کنیم تمامی تحریم های فلج کننده به خاطر 4 تا وطن فروش خائن اسرائیلی بود؟ خدآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ
  • محمد ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    بهتر حواسشون رو جمع کنن اینجا اوکراین نیست این خبرا نیست. حزب الله و بسیج جان بر کف تو صحنه اس حالا بهتره که برن برنامه ریزی کنن که هیچ وقت رفع حصر نشن چون اگه بشن باید خودشون رو مثله سلمان رشدی تو هزارتا سوراخ مخفی کنن!
  • محمد مهدی ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    مگه ما مرده باشیم این خائن ها دوباره آزاد بشن.....مرگ بر فتنه گر....
  • مینا ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    از دشمنان , شکایت برم به دوستان . از دوستان دشمن , شکایت به که برم ؟
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    افرین بر مشرق خداست به فریادمون برس از ماست که بر ماست این دولت به مدرک ناکجااباد ببرن ما را
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    چون که میخوان از چوب سوخته استفاده کنند
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    مشرق چه توقعی داری این مزدوران آمریکا شیطان بزرگ هستند
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    مشرق جان تحلیل کامل و جامعی بود ولی متاسفانه بگوش مخاطبان این تحلیل نمیرود و اینها خودراتافته جدابافته میدانند ودر اصل هم همین است که اینان تربیت شده و اموزش داده شده اجانب برای همین روزها هستند و دریغ از غیرت و حمیت و ایرانی بودن این جماعت اجنبی پرست ولی کورخوانده اند ممکن است ملت دیر بیدار شوند ولی امان از بیداری ملت که نسل اینان را برخواهندداشت
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    اگر تخلفی صورت پذیرفته می بایست دادگاهی تشکیل شود وجرم آنها مشخص شود اما حصر بدون حکم دادگاه منطقی وعقلانی نیست
  • شهید مصطفی احمدی روشن ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    آخه چرا؟ خوب چه دوست چه دشمن چه داخلی چه خارجی، همه و همه میدونن که چه اتفاقاتی افتاده و چه اتفاقاتی رو میخوان که بیفته! آخرش که چی؟ خدایی هم هست. بهشت و جهنمی هم هست. آخرتی هم هست. آخه رأفت اسلامی تا به کجا؟ تا به کی؟ تا چند سال؟ تا همیشه؟ اللهم عجل لولیک الفرج
  • سیدالحسینی ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    یک روزدراین کشور بنی صدرملعون ومسعودرجوی خائن لعنت الله علی یوم القیامه باهمکاری یک دیگر دست دردست سرویسهای جاسوسی امریکاوانگلیس پلیدعلیه اسلام، ملت ونظام اسلامی دست به خیانت می زدندامام گذاشتندتاباگذشت زمان ملت خودشان به خیانت آنهاپی ببرندیعنی بصیرتشان بالارودوزمینه برای برخوردمجلس باآنهافراهم شودحالاهم که وباگذشت سی سال اسنادسوخته سازمان سیا سی آی ای روشدمشخص شدآنها حقوق بگیرآن سازمان مخوف جاسوسی بودند.امروزبرملت ماخیانت وهمکاری وگرفتن پول ازبیگانگان توسط این دوخائن روشن شده امانظام وقوه قضائیه چرادرمحاکمه واعدام این جواسیس خائن صبرکرده نمی دانیم همینم باعث پرروح شدن مسئولین آمریکایی آنها (دولت امریکا)شده است امروزاگردولت عراق دراعدام صدام دیرجنبیده بودالان امریکایها برای آزادیش بیانیه صادرکرده بودند!!!
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    اینجا اوکراین نیست و نخواهد شد .....
  • علی ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    چون دوست دشمن است شکایت کجا برم.
  • جواد ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    قابل توجه کسانی که مشکلات اقتصادی را تقصیر احمدی نژاد می دانستند. ببینید اینها دیگه راحت می گن ادامه تحریم به خاطر سران فتنه 88 هست. خدا کنه یکی بررسی کنه که بعد از سال 88 چقدر این غربیها گستاخ شدند و چه تحریمها که نکردند و بعدش این سران فتنه را محاکمه و به سزای اعمالشون برسانند.
  • محمد ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    خائنان باید هزینه خیانتهایشان را بدهند
  • اميد ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    ديشب مجري اخبار هركار كرد، ظريف حاضر نشد بر عليه دخالتهاي آمريكا موضع گيري صريح بكند
  • مقدم ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    واقعا امریکا سیاست مداراش انقدر احمق هستن که از مهره سوخته تو ایران میخوان استفاده کنن من جای نظام بودم این سران را اعدام میکردم و قصاص میکردم تا امریکا دیگه از این اراجیف ها نگهو حکم سران فتنه قصاص میباشد چون حرفهای که بدروغ زدن و مردم را تحریک کردن چندین نفر کشته و شهید شدن
  • دکترحاتمی ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    وقتی که خودمان نتوانیم باگفتگو،گذشت ومنطق مسائل راحل کنیم ،دیگران دخالت می کنند.
  • عباس ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    پس دلیل پنهان نگه داشتن محور مداکرات این بوده. حالا مدل در اوکراین تست شد و وقتی جواب داد قرار شد در ایران با اصلاحاتش اجرا بشه. و بعدش هم به زعم خودشان ایران بشه لیبی و بعد هم مصر و اونوقت هم عربستان و شاید هم افغانستان و هر چی که بشه فکرشو کرد.
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    دولت تدبیر و امید، عقلانیت... باوجود ولایت فقیه در ایران تفاوت ایران واوکراین از زمین تا آسمان است
  • ایرانی ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    امام خمینی فرمودند هر موقع دشمنان این کشور از کسی دفاع کردند بدانید ان فرد منحرف شده و از عوامل انها شده است .
  • ننه رقيه ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    بمير بابا ببخشيد بمير ننه اون سه نفر رو بايد بدون محاکمه اعدام کرد گذشت و بخشش کيلويي چنده
  • محمد ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    با سلام بر همه دوستان وطن پرست خودم یادمان باشد عجولانه و یکطرفه قضاوت نکنیم و بر خدای بزرگ پناه ببریم از اینکه کسی را بدون اینکه دادگاهی برایش تشکیل بدهیم قضاوت بکنیم و او را محکوم کنیم و اعدام همه این احساسی که وجود دارد قابل سو ء استفاده شدن توسط افراد منفعت طلب و یا افراطی هس بنابراین اگر اقدامی باید صورت پذیرد علیه این چند نفر به اصطلاح فتنه گر و از نظر من حقیقت طلب تشکیل دادگاه هس و در نهایت وطه یعنی همه دنیا و زنده باد آزادی
  • احمدخواجوند ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    شما فكر نميكنيد كه براي آمريكا يك چراغ سبزي روشن كردند.
  • محمد ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    با سلام بر تو دوست عزیزم مهدی جان، تو را به آرامش و عجله نکردن در قضاوت توصیه میکنم اگر دارید از حرف های صدا و سیما چنین قضاوتی برای دلسوزان انقلاب میکنید شما را به تفکر بیشتر و مطالعات بیشتر دعوت میکنم درود بر شما
  • سرباز امام خامنه ای ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    احسنت به این بصیرت خسته نباشید
  • sina ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    در 22بهمن 91 چند طلبه به جرم توهین به رئیس مجلس بازداشت و بازجویی و ... شدند(که درست هم بود)، اما دو نفر کشوری را 8ماه به آشوب می کشند، عده ای کشته می شوند، ظلم به نظام سیاسی کشور می شود، حرمت نه رئیس مجلس که حرمت عاشورا و امام حسین(ع) شکسته می شود، اما آب از آب تکان نمی خورد و آنها نه به عنوان مجرم، که به عنوان آقا در منزل شان مورد عنایت هم هستند و البته طلبکار و مورد طمع دشمنان؟!
  • بي سواد لبو فروش راننده تاكسي ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    وقتي اعتداليون از داخل بهشون چراغ ميدن خوب امريكايي ها هم غلط اضافي ميكنن ديگه
  • علی ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    مرگ بر خاتمی کروبی موسوی
  • سلام ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    اقای دکتر خاتمی من هم از لحاظ عاطفی خیلی دلم به حال این دو نفر می سود اما نادیده گرفتن قانون مجازات ها سم مهلک است!! - حکم موسوی و کروبی در قوانین خودمان و با منطق خودمان که حل شده و قراددا اجتماعی ما(قانون ) است - یعنی مجازات کسانی که به منافع ملی آسیب غیر قابل جبران می زنند اعدام است(عنا صر متشکله جرم در رفتار آن ها بصورت جرم مشهود وجود دارد 1- عنصر مادی جرم (تخریب اموال مردم و قتل و... بلوا که این هردو معاونتا نقش اصلی دارند)2- عنصر معنوی جرم ( رفتار آن ها با علم به خسارات جانی و مالی و بدون توجه به حتی رهنمودهای دلسوزان خودشان و منافع ملی صورت گرفته است) 3- عنصر قانونی مجازات نیز در نظام جزای کشور کمتر از اعدام را برای این مجرمین اشعار ننوده است}- تعجب خودمان از این همه تسامح و تساهل برای موسوی و کروبی تعجب مردم را بر انگیخته است. { من واقعا از رهنورد تصویر یک خانم اندیشمند را داشتم که با اظهار ایشان مبنی بر این که موسوی داماد لرها است و لرها به ایشان رای داده اند و فرزند آذر بایجانی ها ست و ترک ها به او رای داده اند از این همه عوامزدگی و بی خردی ایشان که مشخصا موسوی را این تفکر به فنا برده جز تاسف چیزی ندارم و این زن را جز این که آبروی دانش و حقیقت جویی زنان ایران را در پیش نگاه جهانیان به مسخره در آورد ....چیزی دیگری نمی شود گفت} با عدم مجازات موسوی و کروبی آبروی نظام جزائی کشور در معرض انگ تبعض قرار گرفته است که بد ترین وضع برای نظام چزایی یک کشور نگاه تبعیض آمیز برای اجرای آن است - مگر اجرای قانون با گفتگوی اجتماعی اعمال می شود - قاضی مستقل است وبدور از هیاهوی باید به مر قانون عمل کند که مر قانون نتایج گفتگویمان از زمانی است که تفاهم کرده ایم بنای تمدن خودمان ایجاد کنیم و استمرار ببخشیم.
  • اصولگرای سابق ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    خداوکیلی عالی بود کیف کردم بدجوری دست غرب رو رو کردین،آفرین فقط یه نکته مهم بگم به خدمت اصولگرایان عزیز .... هم شما اشخاص خلافکار و بدکاره و متظاهر دارید هم اصلاح طلبان فقط فرقش اینه که شما یا بدیهای خودتان را نمیبینید یا زیر سیبیلی رد میکنید.... مرگ بر امریکای شیطان
  • ناشناس ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    راست می گه اینجا نه اوکراین هست و نه هیچ جای دیگه. اینجا ایرانه. مردمی چند دسته و پر از ادعا. اینجا هر کس ساز خودش رو می زنه. زیاد تند نرو. نوبت شماها هم می شه.
  • ناشناس ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    تو هم یک روز می میری. خیالت راحت باشه. مرگ بر کسی که مملکت رو به نابودی کشوند
  • بهروز ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    در25 بهمن 89 می خواستن 22بهمن را تحت الشعاع قرار بدن و آمریکائی ها هم درسالروز اون شکست چنین چیزی رو مطرح کردن اینا با هم هماهنگن موسوی گفت ما اول باید وضع مردم خودمونو خوب کنیم بع به فلسطینی ولبنانی کمک کنیم. بعد عده ای سلطنت طلب گفتن نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران بعد هم که اینا چنان با اونا هماهنگ شدن که حتی درمسایل سوریه ولبنان هم که با منافع ملی ما ارتباط مستقیم دارد با آمریکا و اسرائیل والقاعده هم موضع شدند ......
  • علی ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    خدای نکرده مجازات اسلامی و قوانین حقوق اسلام که اصلا معیار نیستند. باید منتظر باشیم ببینیم آمریکا چی میگه برعکسش عمل کنیم.
  • احمد ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    آقا محمد محترم ، کسانی که حرمت شکنان عاشورا را مردم خداجو بنامند ، کسانی که در راستای اهداف دشمن حرکت کنندو با سلطنت طلبان وبهاییان ومنافقین هم داستان شوند، کسانی که بدون دلیل واستدلال محکمه پسند ودرست ،دروغ بزرگ تقلب را مطرح کنندو بوسیله آن کشور را به آشوب بکشانند، قطعاً فتنه گرند نه حقیقت طلب ، کسانی که جنبه شکست را ندارندوبه اصطلاح زیر میز میزنند نمی توانند داعیه دار آزادی باشند، اینان دشمنان راستین آزادی وآزادگی هستند
  • علی ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    از وطن فروش ها حمایت کردن و دم از وطن پرستی زدن؟؟ واقعا که آخرالزمان شده است...
  • 9دی ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    مقام معظم رهبری(1388)-خطبه های نمازجمعه: " خیال کردند ایران هم گرجستان است (!) یک سرمایه‏دار صهیونیست آمریکائی چند سال قبل از این، طبق ادعای خودش که در رسانه‏ها و در بعضی از مطبوعات نقل شد، گفت من ده میلیون دلار خرج کردم، در گرجستان انقلاب مخملی راه انداختم؛ حکومتی را بردم، حکومتی را آوردم. احمق ها خیال کردند جمهوری اسلامی، ایران و این ملت عظیم هم مثل آنجاست. ایران را با کجا مقایسه می کنید؟! مشکل دشمنان ما این است که هنوز هم ملت ایران را نشناختند."
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    به خاطر هنر نمایی های احمدی نژاد بود
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    آخر هر سه نفر آزاد می شوند شک نکنید . به دستور انگلیس ....
  • مهدی ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    ای کاش موسوی و کروبی سر عقل میومدن، توبه می کردن. ای کاش غیرت نشون می دادن و تو این شرایط از کاراشون عذر خواهی می کردن .....هم آمریکائیا ناامید می شدن، هم پیش مردم عزیز می شدن...........ای کاش دولت یازدهم یر غیرت میومد و نمیذاشت آمریکائیا اینقدر به مردم ایران توهین کنند.....ای کاش.....
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    چقدر پررو! از کی تا حالا دروغ گفتن شده حقیقت طلبی ! جناب محمد فکر کردی لفظ قلم صحبت کنی میشی طرف حق ما هم به خدا پناه می بریم از فریب خوردگان داخلی ! زنده باد آزادگی ........
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    به بازی گرفتن جان و مال و ناموس مردم کم جرمی نیست خیانت به شرافت و عزت ملت ایران کم جرمی نیست به باد دادن قدرت فزاینده ایران با یک خیانت آشکار جرم اندکی نیست. همین سران فتنه مسئول قتل های مشکوک فتنه هستند مسئول کشته شدن مردم توی خیابان ها مسئول شهادت بسیجیان و پلیس های غیور
  • محمد ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    الحق و الانصاف راست گفتی اگر خیانت اینها نبود تحریم هم نبود همه تحریم ها اثر فتنه است.
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    اگر این دفعه بریزن تو خیابون ها ناموسا خون تک تک شون پای خودشونه دیگه نمیذاریم افتضاح 88 به بار بیارن همون روز اول کلک همشون می کنیم
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    اگر دارید از حرف های صدا و سیما چنین قضاوتی برای دلسوزان انقلاب میکنید شما را به تفکر بیشتر و مطالعات بیشتر دعوت میکنم میشه دعوت نکنی؟؟؟؟؟اخه گرمای اتیشو میده
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    آمریکا غلط کرد که این خواسته را مطرح کرد .ما را با آمریکا چه کار است .ما خودمان عقل داریم ، منطق داریم ، جوانمردی و کفایت داریم .گوش به دهان هر فتنه گر بد ذاتی که با بی منطقی می خواهد برادر کشی راه بیندازد نمی دهیم . مرگ بر استکبار - مرگ بر فرصت طلب دکاندار فتنه.مرگ بر ضد انقلاب .مرگ بر ضد امام و رهبری.
  • hassan ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    آمریکا به فکر زندانیانی که در گوشه وکنار جهان زندانی کرده را آزاد کند.پس معلوم میشود سران فتنه 88ازطرف غرب تغزیه میشدند.درودبرصبر رهبر فرزانه انقلاب...
  • افشین تهران ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    پس به سران کشور محبوبت بگو در گوانتانامو و ابوغریب را ببندد.
  • افشین تهران ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم به این مزخرفات.
  • افشین تهران ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    ازادی در این کشور به اندازه کافی بود مردم برای مسائل اقتصادی وشعار در 100روز کنفویکون میکنم رای دادن که خوب رفت تو کاسشون .ما رای ندادیم که یه مشت خائن وطن فروشو جاه طلب ازاد بشن.دست اینها به خون الوده هست واینها نوکر غرب هستن که از همین مطلب معلوم میشه اگه نه امریکا که خودش در هوا وزمین ودریا زندان وزندانی بدون محاکمه داره اونهم به تعداد زیاد باید خفه شه.ماهم اگه فکر کنیم که امریکا دلش برای ازادی سوخته خیلی ابله باید باشیم که نیستیم.
  • افشین تهران ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    در این مورد فصل الخطاب فرمایشات رهبری خواهد بود وهرکسی خارج از صلاح دید ولی فقیه حرکت کند همچون خوارج میباشد .امریکا هیچ غلطی نمتواند بکند ونخواهد کرد چرا که این ملت هوشیار ومتفکر میباشد.
  • ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    فقط اون روزی که سررفتیم نگین چرا! اگر مسئولی پایش را فراتر از خط قرمز بگذارد همان ملتی که او را سرکار آورده اینبار از ریشه قطعش خواهد کرد.
  • ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    در امریکا تنها جرمی که میشه بدون دادگاه اعدام کرد به خطر انداختن امنیت ملی هست ....دقیقا کاری که این دو نفر کردند
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا و نوچه های خائن داخلی و خارجیش...
  • سرد ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    دیگران غلط میکنند
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    اگر بنا بود هر قاتلی و مجرمی با توبه رها بشوند زندان ها پر هستند - مجازات حق جامعه است
  • عبدالله ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    آفتاب آمد دلیل آفتاب. اثبات وابستگی پدیده فتنه سبز به دشمن. سند از این معتبر تربرای اثبات وابستگی. خدارا شکر که دشمنان ملت ایران ازاحمقهاهستند. خودشان ارتباط خودشان وسران فتنه سبز را افشا میکنند. اگر خودرا به غفلت نزده باشند.وشاید فتنه جدیدی در راه است. ملت ایران ،الله را دارد و هشیار است ودر راه الله وزیر پرچم ولایت ؛مقاومت میکند.ونهایتا پیروز است .انشاءالله
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    حالا زجر آور این است که عکس این حالت اتفاق بیفتد و مجازات ها با تبعیض در اعمال قرار بگیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس