کد خبر 28360
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰

يک متخصص تغذيه گفت: مصرف زنجبيل به مقدار کم، زردچوبه، اورگانو و آويشن مي‌تواند باعث افزايش قدرت حفاظتي بدن در مقابل عفونت‌ها شود.

به گزارش مشرق، دکتر محمد جواد حسين زاده در گفت وگو با ايسنا، افزود: بهتر است ميوه‌ها و سبزيجات نيز به صورت مخلوط و به شکل سالاد مصرف شوند چرا که هر کدام از ميوه‌ها و سبزيجات حاوي مواد غذايي خاصي هستند و زماني که با يکديگر مصرف مي‌شوند، تاثيرگذاري همديگر را بر بدن افزايش مي‌دهند.

وي با بيان اين که سيستم ايمني بدن بويژه در فصول سرد سال بايد تقويت شود، تاکيد کرد: در اين اوقات، خطر ابتلاي افراد به ‌ويژه کودکان و سالمندان به بيماريها افزايش مي‌يابد. کمبود دريافت هر ماده مغذي مي‌تواند بدن را در مقابله با عفونتها از جمله عفونتهاي سرماخوردگي دچار مشکل کند. سوء تغذيه نيز باعث کاهش قدرت دفاعي بدن در مقابل عوامل بيماري‌زا مي‌شود.

اين متخصص تغذيه در ادامه تاکيد کرد: افراد مبتلا به سوء تغذيه به منظور پيشگيري از ابتلا به عفونت‌ها بايد مواد غذايي مختلف را به مقدار کافي مصرف کنند. اشخاصي که از سوء تغذيه رنج نمي‌برند نيزلازم است سيستم دفاعي بدن خود را با مصرف برخي مواد غذايي تقويت کنند.

حسين زاده افزود: بر اساس نتايج برخي مطالعات، در صورت مصرف مواد غذايي موثر بر افزايش ايمني بدن قبل از قرار گرفتن در معرض عفونتها يا 24 ساعت قبل از بروز علايم بيماري، بدن در مقابل بيماري‌ها مقاوم‌تر مي‌شود.

وي با اشاره به مطالعات صورت گرفته درباره نقش مواد غذايي براي مقابله با عوامل بيماري‌زا، گفت: بر اساس نتايج به دست آمده، در صورت گنجاندن گروه‌هاي مختلف مواد غذايي در رژيم غذايي روزانه احتمال ابتلا به عفونت‌ها کاهش مي‌يابد. بر اساس نتايج برخي از مطالعات، مصرف آنتي اکسيدانها مانند ويتامين‌هاي A و C و E مقاومت بدن افراد را در مقابل عفونتها افزايش مي‌دهد.

اين متخصص تغذيه افزود: آنتي اکسيدانها در بسياري از ميوه‌ها و سبزيجات وجود دارند. به عنوان نمونه کيوي و مرکبات حاوي ويتامين C هستند. علاوه برآن، فلفل دلمه‌اي قرمز منبع خوبي از اين ويتامين C است. مواد غذايي و سبزيجاتي مانند خرمالو، کدو و هويج که رنگ سبز تيره يا نارنجي دارند، منبع خوبي از بتاکاروتن محسوب مي‌شوند و در مقابل عفونتها مي‌توانند بدن را حفاظت کنند.

وي با اشاره به مطالعات انجام شده درباره سبزيجات گفت:‌ بر اساس نتايج برخي از مطالعات، مصرف کلم بروکلي باعث افزايش قدرت ايمني بدن مي‌شود و اگر به طور خام استفاده شود بيشترين اثر را دارد البته مي‌توان آن را بخارپز کرد. شلغم نيز حاوي ويتامين A، کلسيم، اسيد فوليک و مقداري ويتامين C است. سير هم باعث افزايش مقاومت سيستم ايمني بدن مي‌شود.

اين متخصص با بيان اينکه اثر مصرف مواد غذايي مانند ويتامين C زماني افزايش مي‌يابد که استفاده از آن با ويتامين‌ها و مواد معدني ديگر همراه شود، توصيه کرد: سالاد را در رژيم غذايي خود بگنجانيم علاوه بر آن ميوه‌ها را به همراه سبزيجات 4 تا 7 بار در طول شبانه روز به عنوان ميان وعده، دسر و پيش از خواب مصرف کنيم. از سوي ديگر اگر تمايل به مصرف ميوه‌ها داريم، انواع مختلف آن‌ها را بخوريم.

اين متخصص تغذيه با اشاره به نقش روي در افزايش قدرت سيستم ايمني بدن اظهار کرد: روي هم در منابع حيواني و هم منابع گياهي يافت مي‌شود. روي موجود در منابع گياهي کمتر جذب بدن مي‌شود. نتايج مطالعات جديد اثر کمتري از «روي» بر افزايش قدرت سيستم ايمني بدن نشان داده‌اند هرچند که در کشورهايي مانند ايران مردم کمتر از حد نياز روي دريافت مي‌کنند اين در حاليست که روي در منابع حيواني مانند گوشت و مرغ و منابع گياهي مانند حبوبات يافت مي شود.

وي با اشاره به نقش آلودگي هوا بر قدرت سيستم ايمني بدن گفت: آلودگي هوا يکي از عوامل اکسيدان است که مي‌تواند بر سيستم ايمني بدن اثر منفي بگذارد بنابراين در مناطق آلوده‌تر خطر ابتلا به عفونتهايي مانند عفونت‌هاي سرماخوردگي بويژه در کودکان بيشتر است. البته مي‌توان با مصرف ميوه و سبزيجات تا حدودي از اثرات آلودگي هوا بر سيستم ايمني بدن کاست.

حسين‌زاده در پايان اظهار کرد: مبتلايان به عفونتهاي سرماخوردگي بايد مايعات بيشتري مصرف کنند البته چاي سبز هم باعث تحريک سيستم ايمني بدن در مقابل عفونت‌ها مي‌شود علاوه بر آن چاي معمولي کمرنگ نيز مفيد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس