در ۲۷ مهر ماه سال ۱۳۴۴ به دیدار علما و مقامات روحانی نجف شتافتند و با حضرات آیات عظام سید محسن حکیم، شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی (رحمة الله علیهم) ملاقات کردند.

گروه تاریخ مشرق- حضرت امام خمینی(ره) پس از تبعید از ایران، چند ماهی را در ترکیه به سر بردند و سپس به نجف تبعید شدند. ایشان به دنبال اقامت در نجف، با بی‌خبری حوزه علمیه نجف از مسائل روز کشور‌های اسلامی و توطئه‌های استکبار در میان مسلمانان مقابله می‌کردند. به همین منظور در ۲۷ مهر ماه سال ۱۳۴۴ به دیدار علما و مقامات روحانی نجف شتافتند و با حضرات آیات عظام سید محسن حکیم، شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی (رحمة الله علیهم) ملاقات کردند.

گفتگوی تاریخی امام خمینی و آیت الله حکیم(ره)

آیت‌الله‌سیدمحسن‌حکیم(ره)، مرجع تقلید عام مردم عراق در آن روز بود و پدر شهید سید محمدباقرحکیم(ره) و برادرش سید عبدالعزیز است.

در تاریخ 27 مهر 1344 پس از آنکه امام خمینی نماز مغرب و عشاء را در مدرسه آقای بروجردی ادعا نمودند به همراه جمعی از طلاب و یاران خود جهت عیادت به منزل آیت الله حکیم(ره) رفتند.
پس از انجام تعارفات معمولی بین ایشان و آیت الله حکیم(ره)، امام (ره)به آیت الله حکیم(ره) فرمودند: شنیدم کسالت دارید. خوب است به ایران برای مداوا تشریف ببرید و در ضمن قضایای ایران را از نزدیک لمس کنید و مشاهده کنید که بر این ملت مسلمان چه می‌گذرد. در زمان مرحوم بروجردی عدم اقدام ایشان را علیه دولت جابره حمل بر صحت می‌کردم و می‌گفتم: مطالب را به ایشان نمی‌رسانند. نسبت به جنابعالی هم این طور معتقدم که فجایع حکومت ایران را به سمع شما نمی‌رسانند والا شما هم ساکت نمی‌ماندید. در تهران به عنوان بیست و پنج سال سلطنت پهلوی جشن گرفتند و به زور چهارصد هزار دلار از این مردم فقیر برای مصارف جشن گرفتند،
۸۰۰ دختر و ۸۰۰ پسر به عنوان دعا در محلی به جان هم انداختند به عنوان دعا چه کرده‌اند که از گفتنش خجلم.»

آیت الله حکیم (ره): من از تمام قضایا کاملا واقف هستم.

امام خمینی(ره): گمان نمی کنم که از همه قضایا مطلع باشید. چه اگر مطلع بودید در قضایای اخیر ایران شما کوتاه نمی آمدید.

آیت الله حکیم(ره): آنچه وظیفه شرعی بود به‌جا آوردم، و شما هنوز از اوضاع سیاسی جهان باخبر نیستید. یک عده افراد سودجو این قضایا را ایجاد می کنند که خود سود ببرند، و باید خیلی متوجه و بیدار باشیم.

امام خمینی (ره): شاید مطلع نباشید که آمریکا و انگلستان می‌خواهند دول اسلامی را محو و نابود کنند و فعلا از ایران شروع کردند. تمام منافع ایران را می‌برند و می‌خواهند خون این ملت ها را بمکند. باید متوجه بود و بیدار شد و ما بدین جهت قیام کردیم، و محمد رضا شاه پهلوی اصلا معتقد به اسلام نیست.

گفتگوی تاریخی امام خمینی و آیت الله حکیم(ره)

آیت الله حکیم(ره): بلی آن طور که شما می گویید صحیح است، ولی راه ایستادگی و مقاومت با آن ها آن طور که شما اقدام کردید درست نبود. چون ما که سلاح و قدرت نداریم. سلاح و قدرت ما همین مردم هستند. اینها هم حرکتشان از طرف باد است (یعنی با باد می آیند و با باد می روند.). ما تجاربی از انقلاب 1920 عراق داریم و می دانیم که چگونه با ما انگلیسی ها رفتار کردند و نتیجه قیام و انقلاب ما به کجا منتهی شد. خیلی محتاطانه باید حرکت کرد و به اندک غفلت ممکن است مسلمان‌ها ذلیل و نابود گردند؛ و من خود را در مقابل این مسائل مسئول می دانم. بعضی از قضایا را که شما بیان کردید ما تحقیق کردیم آن طور نیست.
امام خمینی (ره): البته من بدون تحقیق و تتبع اقدام نکردم و من مدارک مستدل دارم.
آیت الله حکیم(ره): وانگهی چه می‌شود کرد چه اثر دارد؟
امام خمینی(ره): قطعا اثر دارد. ما با همین قیام تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم، چطور اثر ندارد اگر علما اتحاد داشته باشند قطعا موثر است.

گفتگوی تاریخی امام خمینی و آیت الله حکیم(ره)

آیت الله حکیم(ره): اگر احتمال عقلایی نیز داشته باشد و از طریق عقلایی اقدام شود خوب است.
امام خمینی(ره): قطعا تأثیر دارد چنانچه اثر هم دیدیم و منظور ما از اقدام، اقدام عاقلانه است و اقدام غیر عاقلانه اصلا مورد بحث نیست. مقصود اقدام علما و عقلای ملت است.
آیت الله حکیم(ره): اقدام حاد کنیم مردم از ما تبعیت نمی‌کنند، آن‌ها برای دین سینه چاک نمی‌کنند.
امام خمینی(ره): چطور مردم دروغ می‌گویند، این مردم جان دادند، زجر دیدند، حبس کشیدند، تبعید شدند، اموالشان به غارت رفت. چطور مردم بقال و عطار سرمحل که سینه جلو گلوله دارند دروغ می‌گویند؟
آیت الله حکیم(ره): تبعیت نمی‌کنند، مرید اغراض مادیه هستند.
امام خمینی(ره): عرض کردم که مردم در پانزده خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند.
آیت الله حکیم(ره): اگر قیام کنیم و خونی از بینی کسی بریزد، سر و صدایی بشود مردم به ما ناسزا می‌گویند و سر و صدا راه می‌اندازند.
امام خمینی(ره): ما که قیام کردیم از احدی به جز مزید احترام و سلام و دست‌بوسی ندیدیم و هر که کوتاهی کرد حرف سرد شنید و مورد بی‌ارادتی مردم واقع شد. در تبعید ترکیه، به یکی از دهات ترکیه اسمش یادم نیست رفتم اهالی آن ده گفتند: وقتی آتاتورک مشغول عملیات ضد دینی خود شد علمای ترکیه جمع شدند و به اتفاق مشغول فعالیت علیه تصمیمات آتاتورک شدند، آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علمای ترکیه به قتل رسانید. من شرمنده شدم. پیش خود فکر کردم که آن‌ها سنی می‌باشند، وقتی خطر را به دین اسلام نزدیک می‌بینند، چهل نفر کشته می‌دهند، ولی علمای شیعه در این خطر عظیمی که [به] دیانتمان وارد آمده خون از دماغمان نیامد (نه از بینی من و نه شما و نه دیگری). واقعا جای خجالت است.
آیت الله حکیم(ره): چه باید کرد؟ بایستی احتمال اثر بدهیم، کشته دادن چه اثر دارد.
امام خمینی(ره): عملیات ضد دینی دو جور است: یکی مثل رضاخان بی‌دینی می‌کرد و می‌گفت: من می‌‌کنم و نسبت به شرع نمی‌داد، البته موضوع اقدام علیه او از باب نهی از منکر بود ولی شاه فعلی هر عملی ضد قرآن و مذهب می‌کند و می‌گوید: از دین است. نظر قرآن چنین است، من از قرآن کریم می‌گویم، این بدعت عظیم که بر اساس دیانت لطمه وارد می‌کند قابل تحمل نیست، باید جان‌بازی کرد، بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد عده‌ای از علمای شیعه قیام کردند و دسته‌هایی از آن‌ها کشته شدند.
آیت الله حکیم(ره): تاریخ چه فایده‌ای دارد باید اثر داشته باشد.
امام خمینی(ره): چطور فایده ندارد؟ مگر قیام حسین بن علی (ع) به تاریخ خدمت مؤثری نکرد؟ و چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت می‌گیریم؟

بحث تاریخی امام خمینی(ره) و آیت الله حکیم(ره)

آیت الله حکیم(ره): شما جواب خدا را در این خون ریزی چه می دهید؟
امام خمینی (ره): امام حسین (علیه السلام) که قیام کرد و خود و عده ای شهید شدند برای چه بود؟ برای حفظ اسلام بود. پس باید این اعتراض را هم به او بنماییم.

در این بین آیت الله حکیم(ره) عصبانی شده و با عصبانیت فرمودند: ای آقا! شما خود را با امام حسین قیاس می کنید؟ امام حسین(علیه السلام) امام مفترض الطاعه و عالم و مأمور از جانب خداوند بود. شما چرا امام حسن (علیه السلام) را نمی گویید. هر کاری که می خواهید بکنید و هر خونی که می خواهید ریخته شود امام حسین(علیه السلام) را در میان می آورید. ریختن یک قطره خون بی گناه در نزد خداوند مسئولیت عظیم دارد.
امام خمینی(ره): اگر امام حسن (ع) هم به اندازه شما مرید داشت قیام می‌کرد. در اول امر قیام کرد دید مرید‌ها فروخته شده‌اند، لذا فتح نکرد، اما شما در تمام ممالک اسلامی مقلد و مرید دارید.
آیت الله حکیم(ره): من که نمی‌بینم کسی را داشته باشم که اگر اقدامی کردیم تبعیت نماید.
امام خمینی(ره): شما اقدام کنید و قیام نمایید، من اولین کسی خواهم بود که از شما تبعیت خواهم کرد.
آیت الله حکیم(ره): لبخند و سکوت.

بحث تاریخی امام خمینی(ره) و آیت الله حکیم(ره)

چند لحظه بعد امام خمینی (ره) بلند شدند و آیت الله حکیم(ره) تا در اتاق از ایشان مشایعت کردند و از منزل خارج شدند.این دیدار حدود بیست دقیقه به طور انجامید. در خلال این مدت آقای سید یوسف حکیم(ره) و بعضی از آقازادگان و حواشی آیت الله حکیم(ره) حضور داشتند.

منبع:کتاب کوثر ج 2 ص 125

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • تنها ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    نثار شادی روح امام و شهدا و سلامتی رهبر عزیزمان و از همه مهمتر سلامتی و تعجیل در فرج اقامون امام عصر (عج )خالصانه و از صمیم دل صلوات میفرستیم الهم صل علی محمد وال محمد امام چه مقتدرانه روحیه شیعی مردم مسلمان ایران را میشناختن... روحش شاد
  • مرتضی ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 0
    بسیار زیبا بود و قابل تأمل
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 0
    الحق والانصاف حضرت امام در موارد مختلف ازعلمای زمان یک سروگردن بالاتربودند. شادی روح امام خمینی صلوات.
  • افشار ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    در طول تاریخ فقها در غیبت کبری احدی به عظمت حضرت امام قدس الله نفسه زکیه ندیدیم که خدا خائنین به راهش را هدایت و در صورت عم هدایت محو مضمحلشان کند
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 0
    آیت الله سید محسن حکیم بسیار بزگوار و مغظم هستند اما حضرت امام زمان شناس هم بودند . . . زمان شناس ترین عالم امروز ؟ سلامتی ش صلوات
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    انسان عادی که نیست،حضرت روح الله است.عصاره و چکیده فضائل تمام اولیاء و علما.محی الدین.جز از خداوند تبارک و تعالی از کسی نمیترسد.
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    این یعنی امام رهبری قیام را به زور قبول کردند و اول به همه علما حواله نمودند ، ولی وقتی آنها در این کار استوار نشدند خودشان علم را بلند کردند ... احسنت بر این امام ...
  • محمد ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 2
    با اینکه از مریدان امام هستم وسالها برای او یعنی اسلام درانقلاب وجنگ بودم ولی از نظر علمی دراین بحث حق با ایة الله حکیم است اگر اقای حکیم هم ماموریت ازجانب امام معصوم داشت ان شجاعت را داشت که قیام کند ولی او چنین ماموریتی نداشت ولی امام خمینی به تایید بسیاری از علما مامور بود از جانب امام زمان که با این انقلاب مقدمات ظهوررا فراهم نماید. مطالبی را که امثال ایة الله خزعلی از بعضی افراد که فرمان انقلاب را برای امام اوردند درسایت مرکز اسناد ببینید.
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    اللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ » « اللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ » « اللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ »
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    اللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ » « اللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ » « اللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ » «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ».
  • محمد ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    مگر هر فرمانده ای فرمان بالاتر خودرا عمل میکند به زور است؟ مگر امام حسین(ع) که فرمان شنید که "خدا می خواهد تورا کشته ببیند" به زور قبول کرد؟ او مامور الهی بود واین ماموریت را با دل وجان پذیرفت و عمل کرد
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 0
    ردای زعامت مسلمین و رهبری انقلاب برازنده حضرت امام رضوان الله علیه بود نثارارواح پاک علمای دین علی الخصوص زعیم سفرکرده صلوات : اللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ » « اللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ » « اللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ » «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ».
  • سید ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 0
    پیش بینی وقوع انقلاب به رهبری امام را در احوالات مرحوم آیة الله شاه ابادی و مرحوم ایةالله سیدعلی قاضی ببینید که هردو سالها قبل از انقلاب به رحمت ایزدی پیوستند. ایا می شود خود امام از پیش بینی استادش خبر نداشته باشد؟ شاگردان مرحوم قاضی می گویند سید جوانی به نام حاج اقا روح الله از قم به جلسه اقای قاضی وارد شد وپس از خروج او اقای قاضی خبر از وقوع انقلابی به دست این سید می دهد. مانند همین پیش بینی از استاد امام اقای شاه ابادی نقل شده که گفت این سید تاج وتخت پهلوی را سرنگون می کند. انوقت خود امام خبر نداشته؟
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 0
    چندتا فقیه را از نزدیک دیدی که ادعای به این بزرگی را می کنی؟ کنتور که نداره همینطوری ادعا را رقم بندازه. بزرگی امام سرجای خودش ولی ماحق نداریم اینطوری نسبت به بقیه حرف بزنیم. شما الان ببین در حوزه علمیه اگر دروس خارج فقه را بشماری اگر 20 درس خارج باشد نوزده تای ان محور درسشان مطالب ایةالله خویی است چون او در تمام قسمتهای فقه کار کرده وبا ان مبانی علمی دین حفظ میشه ولی امام در مرحله عمل وجهاد تک بوده ومثل نداره پس هرکدام جایگاه خودشون را دارن.
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 0
    در آن زمان آیت الله حکیم مرجع تقلید عام جهان تشیع بود نه عراق فقط. خدایش رحمت کند.
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    این توجیهات مسخره چیست که از خود می تراشید؟ معنایش این است که همه باید بنشینیم تا امام زمان خصوصی بیاد به ما بگوید قیام کن! در حالی که خود خدا صریحا به ما می گوید قل إنما أعظكم بواحدة أن تقوموا لله مثنى وفرادى هر کسی هر اندازه که می تواند باید در راه خدا قیام کند. البته تکلیف یک مرجع آنهم با عظمت آقای حکیم مشخص است و بدون تعارف ایشان در شناخت مسوولیت خود کوتاهی کرده اند یا واقعا باور کرده بوده اند که صلاح نیست و...
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 0
    واینگونه است امام
  • علی ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    درست نگاه کن ، فقط یک سروگردن بالاتربودند ؟؟؟
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    نمی خواهم احساسی حرف بزنم هرچندهمه ی علمای اسلام قابل احترام هستندوبنده احترام خاصی نسبت به همه دارم مخصوصاآیت الله حکیم ولی الحق والانصاف بعدازائمه اطهارعلیهم السلام تاریخ مثل امام خمینی رحمة الله علیه درتمام مسائل(مذهبی وسیاسی،شجاعت،علم و... )بخودندیده واقعامنصوب آقاامام زمان بودخدارحمتش کنه
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    الله اکبر الحق که روح الله هست این امام مظلوم همه فکر میکنن امام یه فقیه پیر بوده که از خیلی از مسائل مطلع نبوده. ولی ایشون کاملا به تاریخ ایران و اسلام مسلط بودن. و قوت و ضعف امت و دشمن رو به خوبی میشناختن.
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    2 0
    من از پیروان امام خمینی ره هستم و مرید ایشانم لکن گمان میکنم اگر امروز را میدیدند حرف آقای حکیم را میپذیرفتند .سخن آقای حکیم یک نوع مبارزه است مبارزه ای که امام صادق , و حضرت رضا , و امثال اینها در پیش گرفتند سایت محترم اگر ظرفیت و نگاه دمکراتیک دارید این را هم درج نمائید
  • احمد ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    0 0
    امام خمینی ره یک فقیه آگاه بود که با سنجش زمانه و میزان صداقت یاران خود قیام فرمود و پیروز شد. امثال آیت الله حکیم هم در عراق قیام کردند و خونِ عزیزترین کسان خود را ریخته دیدند امّا حمایت کافی مردمی ندیدند لذا در ظاهر شکست خوردند. از نظر حکمی هر دو بزرگوار یک سخن را میگفتند: در صورت وجود شرائط و یاران جان بر کف باید تا حدّ شهادت جنگید امّا در صورت فراهم نبودن شرائط باید به حفظ اصل دین و مبارزه نرم پرداخت. مباحثه امام با آیت الله حکیم در تشخیص مصداق بود: امام معتقد بودند که شرائط آن روز عراق و ایران برای یک انقلاب شیعی یکپارچه فراهم است و مرجعیت عراق و ایران میتوانند هماهنگ با هم وارد میدان شوند لیکن آیت الله حکیم شرائط را فراهم نمیدیدند. شاید در مورد کشور عراق حقّ با آیت الله حکیم بود زیرا سرکوب شدید قیام 1920 عراق باعث دلسردی مبارزین و عقبگرد مردم شده بود. اما در ایران با وجود شاه ضعیفی چون محمد رضا و بیداری مردم، شرائط قیام فراهم بود. شاید اگر علمای نجف وارد عرصه میشدند امروز جشن سی و پنجمین سال انقلاب شیعی ایران و عراق را برگزار میکردیم... درود بر روان پاک خمینی شجاع
  • هادی کلهر کلخورانی ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    0 0
    باسمه تعالی سلام علیکم امام دردانه ی زمان خود و آینده بود البته منهای اهل بیت ع امام فرزند حیدر کرار بود و شجاعت خود را از رسول الله ص و مولی الکونین علی ع داشت و قیام خود را با تأسی به اباعبدالله انجام داد و ثمره اش را دید و میبینیم . امام الحق و الانصاف امام بود هست و خواهد بود . ما هم از خلف صالحش که تمام موارد امام را دارد اطاعت میکنیم لبیک یا خامنه ایی حفظه الله تعالی
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    0 0
    ناشناس بیسوادی ازت داره فریاد میزنه
  • یاسی ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 0
    خیلی ممنون مفید بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس