کد خبر 281883
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۵

روزنامه‌های اصلاح‌طلب، کناره‌گیری محمدعلی نجفی از معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی را، شوک غافلگیرکننده و یک رکورد در زمینه سرعت استعفا توصیف کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه‌های اصلاح‌طلب، کناره‌گیری محمدعلی نجفی از معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی را، شوک غافلگیرکننده و یک رکورد در زمینه سرعت استعفا توصیف کردند.

روزنامه اعتماد ضمن انتشار تیتر «شوک نخستین استعفا در هیئت دولت روحانی»، نوشت: ابهام، بزرگ‌ترین آفت وجدان عمومی و فرساینده اعتماد و اراده ملی است. سیاست‌ورزی به شیوه خوش‌نشینی که ویژگی‌اش سکوت یا بیان جملات کنایه‌آمیز و چندپهلو و یا کلی‌گویی‌های ابطال‌ناپذیر است، سرانجامی جز سیاست‌گریزی مردم ندارد. سکوت و بیان مبهم یا از سردرگمی و بلاتکلیفی حکایت می‌کند و یا خدای ناخواسته نشانه نوعی فرصت‌سوزی و فرصت‌طلبی است.

این روزنامه می‌افزاید: استعفای «محمدعلی نجفی» از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مدت‌ها پیش مطرح بود و آن روز که این شخصیت باتجربه کشور در برابر پرسش خبرنگاران درباره استعفایش بیان داشت «ممنوع‌المصاحبه هستم» بسیاری دریافتند «خبری» است. از آن روز تشکیلات این سازمان و شخص معاون رئیس جمهور در برابر موضوع استعفا «سکوت» پیشه کرده و یا تکذیب کرده‌اند، اوج این موضوع چهارشنبه شب گذشته رخ داد که محمدعلی نجفی استعفای خودش از ریاست سازمان میراث فرهنگی را دوباره تکذیب کرد، اما در عین حال بر بیماری‌اش پافشاری و تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت کاری‌اش را به رئیس جمهور محول کرد و همگان را در ابهام قرار داد. روز پنجشنبه اما، رئیس جمهور هم «استعفا»یی که بارها تکذیب شده بود را پذیرفت و هم بر بیماری او صحه گذاشت و به او سمتی جدید داد. بنابراین رئیس دولت در اینجا به این اصل بنیادین سیاست‌ورزی ملتزم ماند که «تصمیم می‌گیرم، پس هستم!».

اعتماد ادامه می‌دهد: ناشفاف بودن فضای فعالیت آقای نجفی چنان بود که در این ماه‌ها و روزها برای مردم و اصحاب رسانه پرسش‌های ملامتگرانه بسیاری به وجود آمده، امروز همه می‌پرسند چرا این «استعفا» رخ داد؟

این روزنامه اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اگر دلیل اصلی استعفا بیماری ایشان باشد، آقای نجفی از دوران عضویت در شورا مشکل بیماری قلب داشته‌اند پس باید هنگام انتصاب به این نکته توجه می‌شد. اگر ایشان با مدیران میانی خود اختلاف داشتند و به نوعی آنان رؤسای در سایه بودند که براساس اصول مدیریتی، حق باید با آقای نجفی می‌بود و البته شاید آقای نجفی برای سمت دیگری استعفا داده‌اند. هر کدام از این برداشت و تحلیل‌ها درست باشد، آقای رئیس جمهور و دستگاه اطلاع‌رسانی ایشان باید زودتر از پخش شایعات و شبه خبرها عمل می‌کردند.

از سوی دیگر روزنامه آفتاب یزد در نوشته‌ای به قلم محمدرضا تابش از کناره‌گیری نجفی ابراز تأسف کرد و نوشت: «این استعفا باعث ایجاد خلأ در دولت شده است. اما در مورد بیماری قلبی که ایشان آن را بهانه کرده‌اند باید بگویم این موضوع خیلی رایج است».

وی می‌افزاید: «این نکته را هم باید اذعان کنیم که دکتر نجفی با اصرار دکتر روحانی رئیس جمهور محترم این مسئولیت را پذیرفتند. در ضمن در مورد شایعه‌هایی که مطرح شده مبنی بر اینکه ایشان با این استعفا قصد دارند به سازمان مدیریت بازگردند بنده این موضوع را صریحاً از خودشان پرسیدم و دکتر نجفی تأکید داشتند که دیگر به کار اجرایی باز نخواهند گشت.»

این اظهار بی‌میلی به کار اجرایی در حالی است که نجفی نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش بود اما نتوانست رأی اعتماد مجلس را به دست آورد. او در عین حال اکنون از سوی رئیس جمهور به عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت منصوب شده است.

آفتاب یزد در تیتر صفحه اول خود نیز با عنوان داستان عجیب یک استعفا خاطرنشان کرد: نکته مهم در این استعفا این است که آقای نجفی شامگاه 8 بهمن، نه تنها استعفای خود که «قصد استعفا را هم تکذیب کرد» ولی روز بعد نه تنها این استعفا محقق می‌شود که رئیس جمهور از تقاضاهای مکرر او برای کناره‌گیری خبر می‌دهد و موافقت می‌کند. غرض، یادآوری قسم‌نامه اعضای دولت در آغاز کار «دولت راست‌گویان» است. البته که استعفا حق طبیعی هر مسئولی است اما وقتی خبری را تکذیب می‌کنید در واقع به نشر دهنده آن خبر نسبت ارتکاب عمل کذب داده‌اید حال آن که این خبر در فاصله زمانی کوتاهی تأیید می‌شود. از دولت راست‌گویان انتظار نمی‌رود «هر راست» را بگویند که گاه منافع ملی و مصالحی اقتضا می‌کند «هر راست» گفته نشود اما انتظار می‌رود «جز راست» نگویند. امیدواریم بیماری قلبی نجفی جدی نباشد اما همه اعضای دولت را به پرهیز از رفتارهای مشابه اسلاف خود فرا می‌خوانیم.

در همین حال روزنامه اصلاح‌طلب آرمان با اشاره به پایان تأیید و تکذیب‌های استعفای نجفی نوشت: نجفی رکورد شکست! سازمان میراث فرهنگی شاید سازمانی باشد که به دلیل ماهیت آن تصور شود مدیرانی که در رأس آن قرار می‌گیرند حضوری طولانی مدت داشته باشند که تاکنون خلاف آن ثابت شده و مدیران سازمان میراث فرهنگی آنچنان مدیریت طولانی مدتی در این سازمان نداشته‌اند. تا پیش از این، روح‌الله احمدزاده کرمانی، رکورد کمترین زمان ریاست بر این سازمان را داشت. از اردیبهشت تا دی ماه 90؛ چند روز کمتر از 8 ماه و حالا نجفی با عمر ریاست کمتر از 6 ماه این رکورد را شکست.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    0 0
    ظاهرا دومین و سومین شوک هم وارد میشه جهانگیری جای خود را به نوبخت یا نهاوندیان می دهد و روحانی در برابر انتقادها می خواد نقش کارگزاران را کمرنگ کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس