کد خبر 281691
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱

تهران گردی این هفته رئیس شورای شهر تهران به قلب تاریخ ایران و تهران رفت. گروه کشف تهران از کوچه‌های شیب‌دار و صمیمی جماران بالا رفت و به خانه خمینی کبیر رفت و با نوه‌ وی دیدار کرد و بعد کمی آنطرف‌تر به مجموعه‌ کاخ‌های سعدآباد رفت که روزگاری نه چندان دور شاهی را در خود جای داده بود.

 به گزارش مشرق، احمد مسجدجامعی صبح روز جمعه با حضور در منطقه یک تهران، از مکان هایی چون امامزاده صالح(ع)، بازارچه سنتی تجریش، تکیه پایین تجریش، برخی از مشاغل قدیمی محل، کوچه ذغالی‌ها، حسینیه جماران، منزل تاریخی حضرت امام خمینی(ره)، محله جماران و بخش های مختلف کاخ سعدآباد دیدن کرد و با تعدادی از اهالی این منطقه و حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس شورای شهر تهران، در برنامه کشف تهران خود به زیارت امامزاده صالح (ع) رفت و از سرداب این امامزاده دیدن کرد و در ادامه بر سر مزار شهدای مدفون در این امامزاده از جمله شهدای هسته‌ای حاضر شده و فاتحه قرائت کرد و تهران گردی خود را با بازدید از بخش های مختلف امام‌زاده و اطراف آن و نیز گورستانی که در زیر صحن امام‌زاده قرار دارد آغاز کرد و بر سر مزار مرحوم طاهره صفارزاده، مترجم قرآن و شاعر معاصر حضور یافت و نثار فاتحه کرد. در ادامه نیز در صحن اصلی، به میان مردم رفت و به درد و دل برخی از مراجعان که مشکلات‌شان را مطرح می‌کردند گوش داد.

مسجدجامعی سپس به بازار سنتی و قدیمی تجریش رفت و از کوچه‌های قدیمی این محله همچون تکیه پایین تجریش و کوچه ذغالی‌ها دیدن کرد و به سراغ پیشه‌های قدیمی که امروز به دست فراموشی سپرده شده‌اند رفت و با چند تن از کاسبان قدیمی محل تجریش از جمله نعل‌بندان و آرایشگران به گفتگو پرداخت.

مقصد بعدی حسینیه جماران و منزل شخصی حضرت امام خمینی (ره) بود. در این بازدید رئیس شورای شهر تهران به حیاط اصلی منزل امام که کمتر رسانه‌ای شده‌است رفت. شاید برای نخستین بار بود که این حیاط با شرایط فعلی به روی اهالی رسانه گشوده می شد. حیاط خانه و درخت گیلاسی که هنوز پابرجاست، اتاق استراحت امام، اتاق پذیرایی و حتی آشپزخانه خانه امام از محل هایی بودند که رئیس شورای شهر و همراهان از آن دیدن کردند و توضیحات متولیان را شنیدند.

این حیاط که این روزها کسی در آن زندگی نمی‌کند و نیاز به رسیدگی بیشتر دارد؛ همان فضایی است که امام در آن قدم می‌زد و شب های ماه رمضان افطاری می‌داد. افطاری معروف حضرت امام به مسئولان کشور در آن سالها که همواره در تیتراژ اخبار پخش می شود در همین حیاط انجام گرفته است. به گفته یکی از خادمان، امام هر سال در این حیاط به 3 مسئولان نظام، اهالی محله جماران و گروه حفاظت و خادمان حسینیه جماران، افطار می‌داد و هر کدام یک شب بر سر سفره اطعام امام(ره) می نشستند. از نکات قابل توجه در این دیدار، قناتی بود که مظهر آن در خانه امام بود، قناتی که آب آن وقف حسینیه جماران است و به جماران حال و هوای خاصی می داد. حسینیه جماران قدمتی صدو پنجاه ساله دارد و محل ملاقات های عمومی حضرت امام بوده است.

برنامه بعدی مسجدجامعی دیدار با نوه حضرت امام خمینی (ره) بود. در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، ضمن خوشامدگویی به رئیس شورای شهر و همراهان، فرا رسیدن ایام دهه فجر را گرامی داشت و دقایقی درباره آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی سخن گفت.

رئیس شورای پایتخت پس از گشتی در محله جماران و خانه‌ها و درختان چنار قدیمی‌اش، به مجموعه کاخ سعدآباد رفت و ضمن افتتاح مجموعه آثار دیده نشده موزه هنرهای زیبا و رونمایی از یک قرآن بند انگشتی، از قسمت هایی چون کاخ شاه، موزه ملت، سینمای کاخ، کاخ احمدشاهی و دیگر بخش های این مجموعه دیدن کرد.

کاخ احمدشاهی یکی دیگر از کشف‌های تهران‌گردی بود که برای رسانه‌های جالب توجه‌بود. این کاخ یکی از مجموعه‌های با ارزش و زیبای مجموعه سعدآباد است که از ابتدای انقلاب تا کنون در اختیار بسیج خواهران بوده و امکان بازدید از آن وجود نداشته است و چندی پیش این مجموعه در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و قرار است به زودی برای بازدید عموم بازگشایی شود.

رئیس شورای شهر تهران در جریان این بازدید به مشکل آب مجموعه اشاره کرد و افزود: در این رابطه مذاکراتی صورت گرفته تا برای فضای سبز مجموعه تدابیری اندیشیده شود. با تاکیداتی که مقام معظم رهبری در رابطه با حفظ طبیعت و تاریخ تهران داشتند، باید در حفظ این مکان تلاش بیشتری داشته باشیم.

احمد مسجد جامعی در بخش پایانی برنامه تهرانگردی خود طبق قول قبلی خود به خانواده مرحوم دکتر حبیبی ، در مراسم افتتاح مجموعه فرهنگی و موزه دکتر حسن حبیبی حاضر شد و این مجموعه افتتاح رسمی شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس