کد خبر 280866
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳

اجرای طرح «سینما سلام» که به نمایش رایگان فیلم‌ها در 2 روز ویژه مربوط می‌شود، موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را درمیان سینماگران و سینماداران در پی داشته است.

گروه فرهنگی مشرق -  10 بهمن‌ماه اولین روزی خواهد بود که طرح «سینما سلام» به عنوان هدیه‌ای از سوی سازمان سینمایی و برای ایجاد فرهنگ سینما رفتن اجرا می‌شود. در این روز، 17 فیلمی که هم‌اکنون بر پرده سینماها در حال اکران هستند به طور رایگان نمایش داده می‌شوند و مسئولان و سینماداران امیدوارند که این کار باعث آشتی مردم با سینما شود.
 
البته اگرچه عده‌ای از صاحبان این فیلم‌ها و نیز سینماداران با اجرای چنین طرحی برای رونق بخشی به سینماها موافق هستند اما برخی هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا از اعلام زودهنگام این طرح ناراضی هستند چرا که از ابتدای هفته با فروش و استقبال کمتری روبرو بوده‌اند.
 
سینما باید در سبد کالا خانواده قرار بگیرد
 
حبیب اسماعیلی ‌مدیر دفتر پخش «فیلمسازان موعود» که دو فیلم «ابرهای ارغوانی» و «سگ‌های پوشالی» را بر پرده سینماها دارد،‌ درباره این طرح بیان کرد: رایگان دیدن فیلم‌ها در سینماها در دو روز از سال در قدم اول برای جلب مخاطبان اقدام مثبت است که امیدوارم تداوم داشته باشد تا خود مردم به سینماها علاقه‌مند شوند. مدیران سینما باید کاری کنند تا سینما در سبد کالا خانواده قرار بگیرد.
 
وی افزود: باید کاری کرد که مردم خودشان حاضر باشند برای دیدن فیلم‌های سینمایی پول بدهند چرا که در گذشته فیلم‌هایی بود که حتی برایشان بازار سیاه به وجود آمد.در این باره دولت می‌تواند بلیت فیلم‌ها را به نحوی تهیه کند و در اختیار خانوادهایی قرار دهد که از نظر مالی مشکل دارند و نمی‌توانند به سینما بروند. این مساله از آنجا اهمیت دارد که شبکه‌های خارجی و ماهواره‌ای روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و باید بپذیریم که برنامه سازی خارجی شتاب صعودی بیشتری نسبت به ما دارد.
 
سینما سلام اتفاق مبارکی است
 

هم‌چنین مرتضی شایسته،‌ مدیر کانون پخش‌کنندگان هم با اعلام رضایت از این طرح گفت: این اتفاق مبارکی است و امیدوارم تماشاچیان را با سینمای ایران آشتی دهد.
 
غلامرضا گمرکی هم که به عنوان تهیه‌کننده فیلم «روز روشن» را بر پرده دارد،‌ معتقد است: شرایط باید به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر به سینما بروند چرا که در همان روزهایی که بلیت نیم بها فروخته می‌شود شاهدیم که فروش فیلم‌ها بسیار بیشتر است.
 
اما به جز رضایتی که از سوی سازندگان یا پخش ‌کنندگان فیلم‌ها برای این طرح اعلام شده،‌ نکته دیگری هم قابل توجه است که بیشتر از سوی سینماداران و برخی تهیه‌کنندگان مطرح شده و آن هم اعلام زودهنگام نمایش رایگان سینماها است.
 
باید راهکارهای دیگری برای آشتی مردم با سینما باشد
 
در این باره ابراهیم اصغری،‌ تهیه‌کننده «پنج‌شنبه آخر ماه»، با اشاره به اینکه از اجرای این طرح و اکران فیلم خود در آن رضایت دارد،‌گفت: اگر این طرح باعث تشویق مردم و رفتن به سینما شود نباید صرفا به یک روز ختم شود و باید راهکارهای دیگری برای آشتی مردم با سینما‌ در نظر گرفته شود.
 
او ادامه داد: «سینما سلام» طرح خوبی است و با وجود اینکه گفته شده با هدف جذب مخاطب اجرا می‌شود،‌ اما باید برنامه مدونی توسط سازمان سینمایی در این راستا اجرا شود.
 
اصغری اضافه کرد: با این حال اشکال کار این طرح اینجا است که متاسفانه زمان برگزاری طرح خیلی زود و با دستپاچگی اعلام شد،‌به طوری که سینما مخاطبان خود را تقریبا از روز شنبه از دست داده است. البته با وجود اینکه قرار شده طبق توافق براساس فروش پنجشنبه گذشته میزان پرداختی به سینماها و صاحبان فیلم‌ها در این طرح محاسبه شود، اما اعلام زودهنگام آن یک زیان چهار پنج روزه را به سینماها وارد کرد. این در حالی است که شاید در روز پنجشنبه حتی ازدحام ایجاد شود و امکان ارائه سرویس مناسب به مردم فراهم نشود.
 
می‌شد بگونه‌ای دیگر این طرح را اعلام کرد
 

یوسف زند، مدیر پردیس سینمایی زندگی، هم با اشاره به اینکه میزان فروش فیلم‌های این پردیس از ابتدای هفته و پس از اعلام اجرای طرح «سینما سلام» افت کرده است، گفت: می‌شد برنامه ریزی دیگری برای اعلام این طرح در نظر گرفت یا حداقل مشورتی با سینماها درباره زمان اعلام آن صورت می‌گرفت.
 
او بیان کرد: پردیس زندگی از ابتدای هفته فروش کمتری نسبت به گذشته داشته است و معمولا روزهای سه‌شنبه که بلیت‌ سینماها نیم‌ بهاء است، تا پیش از ظهر حدود 20 درصد سالن‌ها به صورت اینترنتی پر می شد، اما این هفته هیچ خبری نبود. با این حال برای پنجشنبه فروش اینترنتی نداریم و هر کس که حضور داشته باشد را به سینما راه خواهم داد.
 
مردم با سینما قهر نکرده‌اند،فیلم خوب نیست

 
در این باره، پارسی‌نژاد مدیر سینما «عصر جدید» به خبرنگار ایسنا گفت: اعلام شده که طرح «سینما سلام» برای آشتی مردم با سینما است، اما مساله این است که مردم با سینما قهر نکرده‌اند و فیلم خوب نیست که به سینماها نمی‌آیند. پس ممکن است پنجشنبه که به سینماها مراجعه کنند ناامیدتر هم شوند.
 
وی اضافه کرد: به دلیل اعلام زودهنگام اجرای طرح «سینما سلام» از ابتدای هفته فروش نسبت به گذشته کمتر شده است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس