کد خبر 280766
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۳

پیشنهاد شهردار تهران درباره پذیرش مسؤولیت مقابله با آلودگی هوا که مطرح شد انتظار آن می‌رفت تا از سوی مدیران سطح یک کشور مورد توجه قرار گیرد و برای آن هم تدبیری اندیشیده شود چرا که این پیشنهاد در راستای بحث مدیریت یکپارچه شهری مطرح شد که می‌توانست خیلی از مشکلات این کلانشهر را حل کرده و از اسراف بیت‌المال هم جلوگیری کند.

به گزارش مشرق، موضوع آلودگی هوای تهران یکی از معضل‌های بزرگ پایتخت به شمار می‌رود که درباره دلیل و وضعیت آن مدیران شهری باید همواره پاسخگو باشند اما جالب اینجاست که با سپردن مسؤولیت همین معضل به مدیران شهری موافقت نمی‌شود. پیشنهاد آقای دکتر قالیباف شهردار تهران درباره پذیرش مسؤولیت مقابله با آلودگی هوا که مطرح شد انتظار آن می‌رفت تا از سوی مدیران سطح یک کشور مورد توجه قرار گیرد و برای آن هم تدبیری اندیشیده شود چرا که این پیشنهاد در راستای بحث مدیریت یکپارچه شهری مطرح شد که می‌توانست خیلی از مشکلات این کلانشهر را حل کرده و از اسراف بیت‌المال هم جلوگیری کند.

به نظر می‌رسد در بحث مدیریت یکپارچه و تمام موضوعاتی که به مباحث شهری مربوط است اگر در شورا تصمیم‌گیری و با مدیریت شهردار تهران اجرایی شود، خیلی از مشکلات کنونی تهران بویژه آلودگی هوا حل‌شدنی خواهد بود. به دنبال همین موضوع شهردار تهران پیشنهاد پذیرش مسؤولیت آلودگی هوا را مطرح کردند که در صورت دادن اختیارات از سوی دولت به شهردار توان مدیریت این موضوع در وی مشهود است.

پیشنهاد شهردار تهران هیچ موضوع پیچیده و نشدنی نیست بلکه بسیار ساده و شدنی است. وی مطرح کرده است که در قالب مدیریت یکپارچه شهری زیر بار این مسؤولیت برود. اگر برای موضوع آلودگی هوای تهران یک نهاد مسؤول شود به این دلیل که همان یک نهاد هم باید پاسخگو باشد، طبیعی است که مترصد آن است که این معضل را کنترل کند اما اگر اختیار بین نهادهای گوناگون توزیع شود در زمان بروز مشکل هم این سردرگمی پیش می‌آید که چه کسی پاسخگو است؟ اما اگر این مسؤولیت به شهرداری واگذار شود می‌تواند با این هدفگذاری نوع سوخت تزریقی به خودرو‌ها را تعیین کند و در خرید اتوبوس‌های شهری این دقت را داشته باشد که آلودگی هوا را افزایش ندهد و با در دست گرفتن اعتبارات حمل و نقل عمومی و گسترش زیرساخت‌های این مقوله، شرایط کاهش و کنترل آلودگی هوای پایتخت را فراهم آورد چرا که با این رویکرد موضوع را دنبال می‌کند که باید برای آن پاسخگو باشد. پس از تمام ظرفیت‌ها بهترین استفاده را خواهد کرد.

البته در این باره هم همکاری بیشتر دولت مورد انتظار است. در حال حاضر تعهدات 50درصدی توسعه زیرساخت مترو و اعتبار 5/82 درصدی نوسازی و بهینه‌سازی اتوبوس‌های شرکت واحد جزو مطالبات شهرداری از دولت است که تاکنون مغفول مانده و همین بحث می‌تواند کمکی به کاهش یا حداقل کندی روند افزایش آلودگی هوا باشد. ما هم این روزها در انتظار پاسخ دولت به پیشنهاد شهرداری هستیم. متاسفانه پیشنهاد شهردار به بهانه یکسری مباحث قانونی مغفول مانده و انتظار می‌رود قانونگذاران سریع‌تر موانع عملیاتی شدن این پیشنهاد را فراهم آورند اما آنچه به عنوان یک مسیر میانبر مورد توجه شورای شهر است حضور شهردار در هیات دولت است تا شهردار مستقیم دغدغه‌هایش را به رئیس دولت انتقال داده و از این مسیر عملی شدن این پیشنهاد میسر شود.

*ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر/ وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    قالي جون دوست داريم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس