کد خبر 279956
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲

در روایات بیان شده که حضرت صاحب همراه با 313 نفر از یاران خود ظهور خواهند کرد که این نشان دهنده کار گروهی برای یک انقلاب بزرگ است.

گروه فرهنگی مشرق - انسان موجودی است اجتماعی. این جمله را خیلی شنیده‏‌ایم ولی شاید برای خیلی از امور به سادگی از کنار آن می‏گذریم و کار انفرادی خود را توجیه می‏ کنیم.
 
با اینکه انسان خلیفه الله و اشرف مخلوقات است اما به تنهایی از پس بسیاری امور بر نمی‏ آید و باید حسب عقل و منطق از همنوعان خود کمک بگیرد. شاید برای این موضوع مثال‏های بسیاری بتوان بیان کرد مانند ساختن یک ساختمان و برج که یقینا کار یک نفر و یا حتی یک گروه نیست. در زندگی اجتماعی انسان‏ها برای همدیگر کار می‏ کنند و در این مسیر امرار معاش می‏ کنند. شاید از منظری اهمیت تشکیل خانواده در دین اسلام و دیگر مذاهب هم به همین مهم برگردد که برای تأمین نیازهای روحی و جسمی انسان ناگزیر است که تشکیل اجتماع دهد.
 
یکی از آسیب‏های فرهنگی که در کشور ما وجود دارد ضعف انجام امور به صورت جمعی و گروهی است. اگر اندکی تأمل کنیم متوجه این ضعف در بین دانش‏ آموزان و دانشجویان و یا حتی در تیم‏ های ورزشی و فرهنگی می‏ شویم. حتی در هیئات مذهبی و مساجد نیز این ضعف به وضوح مشاهده می‏ شود. در یک خیابان کوچک ده‏ها مسجد و هیئت و تکیه وجود دارد که در آنها بسیاری از امور توسط یک نفر انجام می‏ گردد؛ حتی از نظرات و تجارب دیگران نیز در مرتبه مشاوره هم بهره گرفته نمی‏ شود. این خود باعث تحلیل قوا و هدر رفتن زمان فرد و اجتماع می‏ شود و بسیاری امور مجددا تجربه شده و وحدت و یکپارچگی جامعه صدمه خواهد دید.
 
در روایات بیان شده که حضرت صاحب همراه با 313 نفر از یاران خود ظهور خواهند کرد که این نشان دهنده کار گروهی برای یک انقلاب بزرگ است. حضرت پیامبر نیز برای دعوت علنی اسلام ابتدا به صورت مخفیانه جمعی را ارشاد و مومن نمود و سپس با کمک ایشان در مسیر رسالت علنی گام نهاد. در قرآن کریم هم وقتی عبارت " تعاونوا علی البرّ و التقوی" بیان شده نشان می‏ دهد خداوند متعال برای این امر ویژه دستور فرموده. البته کار گروهی برکات بسیاری دارد که از جمله می‏ توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
همفکری نمودن: یکی از برکات کار گروهی است. وقتی گروهی برای انجام یک کار گرد هم می‏‌آیند و کانون تفکرات و اندیشه ها در انجام آن کار به هم نزدیک می‏‌شود به یقین تمام مسیرها و موارد مورد بررسی قرار می‏ گیرد.
 
همدل شدن: در کار گروهی مجریان با پشتوانه جمعی امور را پیش برده و دل‌گرم به حصول نتیجه هستند. در کار گروهی همه خود را جزئی از جمع می‏ دانند و احساس دین و مسئولیت می‏ کنند.
 
افزایش کیفیت و کمیت: کمتر شدن نقاط ضعف، پرهیز از کارهای تکراری و نوآوری و ابتکار در مسیر تفکر جمعی و کار گروهی بهتر نمود پیدا می کند.
 
تربیت نیرو: شاید مهم‏ترین اثر کار گروهی به نظر من تریبیت نیرو باشد. اگر همه امور در گرو یک شخص باشد مطمئنا اگر بهترین کارها را هم انجام بدهد این امور تاریخ انقضا دارد یعنی تمام می‏ شود؛ ادامه پیدا نخواهد کرد. با تربیت نیرو در مسیر اهدافی که می‏توان تعریف کرد این امور پایان نشدنی شده و باقیات صالحات بهمراه دارد.
 
البته کار گروهی باید همراه با صبر و اعتماد باشد و نباید توقع داشت در آغاز کار نتایج مطلوب سریع و مطلوب به دست آید. باید با هدایت و کنترل امور و نظارت اعضا کشتی را سلامت به جلو هدایت کرد.

حال باید اندکی از خواسته‏ های شخصی خود به عنوان مسئول کوتاه آمد و از نظرات دیگران استفاده نمود تا همان کاری که شاید بتوان با نمره 20 بصورت فردی بتوان انجام داد چه بسا با نمره‏ ای پایین‏ تر بصورت گروهی انجام داد که این کار گروهی بسیار بسیار مهم و ارزشمند است. لازمه این مهم سعه صبر، گذشت، تأمل و احترام متقابل است که متأسفانه در رفتارهای ما کمی کمرنگ شده است.


ارسالی از خبرنگار افتخاری مشرق: عباس جبلی

مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    1 0
    ذات شما تکفیر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس