وقتی مربی مطرح فوتبال عنوان می کند که بازیکنانش مریض نیستند تا از روانشناس استفاده کند، گویای غفلت در این موضوع مهم است.

 گروه ورزشی مشرق، حلقه مفقوده این روزهای ورزش علمی  کشور، روانشناسی ورزشی است. امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا، علم روانشناسی ورزش، در موفقیت  و پیشرفت تیم های باشگاهی و ملی  نقش غیر قابل انکاری را ایفا می کند. 

یکی از برنامه هایی  که این کشورها به عنوان یکی از محورهای موفقیت در برنامه های آماده سازی تیم های خود می گنجانند، برنامه های آمادگی روانی توسط گروه روانشناسان ورزشی است. نکته قابل توجه در این کشورهای پیشرفته توجه ویژه مربیان و مدیران جهت آشنایی با علم روانشناسی که یکی از اصول مربیگری در عصر حاضر بوده و استفاده از روانشناسان خبره در کنار خود و تیم هایشان است.
 
روانشناسی و پیشرفت تدریجی
 
متاسفانه در کشورمان با توجه به عدم آشنایی مربیان و حتی مدیران ورزشی به نقش روانشناسان در بهبود عملکرد گروهی و انفرادی تیم های خود، در هیج زمانی به معنای واقعی بر استفاده از روانشناس ورزشی تاکید نشده است. گرچه در مواقع بحرانی بعضی مدیران و مربیان در دقیقه 90 دست به دامن روانشناسان می شوند و حتی آن را بعنوان مدیریت بحران تیم خود می دانند.

آیا فقط فوتبالیست های مریض به روانشناس نیاز دارند؟ + آماده ارسال 24 ورزشی
همراهی روانشناس از اول فصل آماده سازی با تیم یکی از عوامل موفق بودن در بهبود عملكرد است و در واقع، حداقل زمان مناسب برای کار یک روانشناس در یک تیم بین 6 تا یک سال است ...

همانطور که یک مربی و کادر فنی تیم برای موفق شدن به زمان نیاز دارد، یک روانشناس هم مطمئنا برای بازدهی مثبت در کار خود به زمان خاصی نیاز دارد. همراهی کردن روانشناس از اول فصل آماده سازی با تیم یکی از عوامل موفق بودن در بهبود عملكرد تيم است. حداقل زمان مناسب برای کار یک روانشناس در یک تیم بین 6 تا یک سال است.
 
آنها مریض نیستند!
متاسفانه یکی از مربیان مطرح فوتبال کشورمان در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرده که بازیکنان تیمش مریض نیستند که به روانشناس نیاز داشته باشند و خود با مطالعه در این زمینه می تواند آنها را آماده کند!

آیا فقط فوتبالیست های مریض به روانشناس نیاز دارند؟ + آماده ارسال 24 ورزشی
این خیلی خوب است که یک مربی مطالعات روانشناسی داشته باشد؛ ولی باید آنقدر مطالعه صورت گیرد که بداند اگر یک روانشناس در کنار تیم قرار می گیرد، به خاطر مریض بودن بازیکنان نیست ...

با کمال احترام به این مربی خوب و با اخلاق، باید گفت هدایت فنی با هدایت روانی متفاوت است و و هر کس در حیطه خود متخصص است. همانگونه که کسی نمی تواند در کار فنی دخالت کند، شما (به عنوان یک مربی) هم نمی توانید نقش یک روانشناس ورزشی را بازی کنید.

این خیلی خوب است که یک مربی مطالعات روانشناسی داشته باشد؛ ولی باید آنقدر مطالعه صورت گیرد که بدانید اگر یک روانشناس در کنار تیم شما قرار می گیرد، به خاطر مریض بودن بازیکنان نیست. واقعا از شما که یکی از مربیان خوب علمی کشورمان هستید، انتظارچنین برداشتی از این حلقه گمشده ورزش کشور نداریم. همین نشان از آن دارد که این مقوله چقدر در ورزش و فوتبال، امری ناشناخته است.

محمد رحيمي (كارشناس ارشد روانشناسي باليني و تربيت بدني و مدرس دانشگاه تهران)
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناصر فریادشیران ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    در فوتبال کشورمان با عرض تاسف بسیار موضوعات و مباحث علمی و رونشاسی به دلیل نداشتن آگاهی مدیران و مربیان تیم ها هر گاه که بحث مهم روانشانسی مطرح می شود فکر می کند که کار ی است اشتباه ولی شاهدیم در کشور های پشرفته در ورزش ؛ بخصوص فوتبال از تجربیات اساتید و نیروهای دانشگاهی و با تجربه در زمینه های گوناگون علم ورزش به خوبی مربیان و بازیکنان و حتی مدیران باشگاه ها بهرمند می شوند هر نیروی متخصص در زمینه خاص می تواند از هر نظر باعث رشد و ارتقاع فرد و گروه ودر کل باشگاه را فراهم اورد . باشگاه های ورزشی بخصوص فوتبال با توجه به هزینه هایی که هر ساله در خصوص جذب بازیکنان گران قیمت با پول بیت المال انجام می دهند صلاح آنان است که از نیروهای متخصص و کارآمد ؛ متخصصین دانشگاهی در رشیته های مختلف استفاده نمایند من هم موافق مطلب جامع نگارنده محترم و مشرق هستم .
  • مهسا ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    مطلب عالی است
  • فرهاد نيكروان ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    متآسفانه تا اكنون توجه بسيار كمي به علم روانشناسي در ورزش و تمركز ناچيز به اين موضوع در كشور عزيزمان گرديده و در اين مورد نسبت به كشور هاي توسعه يافته عقبتريم. اميدوارم دستندركاران و مديران ورزش اهميت فراواني به اين مورد داده تا با توجه به استعدادهاي بالقوه اي كشورمان در جهت تعالي و سرفرازي ميهن عزيزمان گامهاي بلندي برداريم ضمنآ نگارنده محترم اشاره اي دقيقي به اين موضوع نموده است
  • احمد جعفری ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    عدم شناخت خیلی از مربیان از علم روانشناسی ورزشی و همچنین اعتقاد آنها نسبت به استفاده از روانشناس آشنا به ورزش در کنار تیمهای خود به عنوان عضوی از کادر خود موجب مشکلات عدیده ای از جمله ناموفق بودن در مجامع بین المللی برخوردهای غیر اخلاقی در میادین ورزشی شده است. مقاله فوق واقعا به مطلب مهمی اشاره نموده است.
  • مینا محمدخانی ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مقاله به یکی از معضلات مهم ورزش کشور اشاره کرده امیدوارم مسولین کشور به این موضوعات علمی کشور توجه نمایند.
  • علی مسیبی ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    از ارسال مطالب علمی و ورزشی و اشاره به مشکلات ورزشی کشور که نشات گرفته از عدم توجه به مسائل علمی است متشکریم.
  • مجید انصاری ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    به نظر من خیلی عوامل هست که ما را از علم روز دنیا عقب انداخته..که یکی از آنها علمی نبودن مربیان و مدیران ورزشی و باشگاهی کشور است.
  • سینا کلهر ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    البته من موافق روانشناسان محضی که وارد ورزش می شوند نیستم..ولی اگه روانشناسی که هم علم روانشناسی داشته باشه و هم با علم ورزشو حاشیه های ورزشی آشنا باشه کاملا موافقم..متاسفانه در اکثر موارد استفاده باشگاههای ورزشی از روانشناسانی استفاده شده که هیچ گونه شناختی نه از ورزش نه از ورزشکار نه از محیط ورزشی نه علم ورزش داشته و اکثر آنها بعد چند ماه کار کردن با اخراج خود از باشگاهها روبه رو شدند
  • جعفر رسول اف ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    من الان دانشجوی رشته روانشناسی ورزشم ولی با سیاستهای غیر علمی که مدیران ورزشی ما پیش گرفتن و از روانشناسانی که کاملا با ورزش غریبه هستند استفاده می کنن من هیچ امیدی به پیشرفت تو این رشته نو پا ندارم..فقط از مسولین خواهش می کنم به این مسئله توجه کنن..بازم از اینکه مسائل روانشناسی ورزشی می پردازید متشکرم
  • امیر علی ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    واقعا همین جور مربیان فوتبال کشور اصلا به بحث علمی بویژه روانشناسی هیچ شناختی ندارن..
  • حسینی ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    نویسنده به نکته خوبی اشاره کرد من خودم تحصیلات روانشناسی ورزشی از مالزی دارم و مدرس دانشگاهم ولی چند روز پیش که این بحث را از آقای مظلومی مربی مس شنیدم خیلی نگران شدم که چرا باید این دید غیر علمی بین مربیان بزرگ باشه که روانشناسی ورزشی در راستای مریض بودن ورزشکاران باشه...بازم از مطلب خوبتان ممنون
  • حامد ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مبحث خبی بود..خواهشن از این مطالب علمی استفاده شود.
  • بهار ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    بابا کو گوش شنوا
  • جواد اعلمی ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مگه ما مربی علمی هم داریم
  • ادینه ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ای بابا دلتون خوشه اینجا ایرانه کی دنبال ورزش علمیه اخه. من که کلا از همه چیز تو ورزش نا امیدم
  • علیرضایی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    جدا ادینه درست میگن اینجا هیچ اثری از کار علمی ورزشی نیست
  • فرزان ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    آقا مگه همين تيم پرسپوليس مگه كم مشكل روحي رواني داره چرا واقعا آقاي دايي كه مربي دانشگاهي ماست از روانشناس استفاده نمي كنه
  • مزدك حسني ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    درسته حلقه هاي گمشده ورزش علوم مختلف ورزشي هستن ولي مشكل اصلي ما مديران غير ورزشي و علمي ما در باشگاههاي فوتبال ماست.
  • نيما صمد زاده ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    گرچه خيلي از فوتباليستهاي ما واقعا رفتار نرمالي ندارن ولي فكر ميكنم ديدگاه اين دسته از مربيان كه حتما بايد بازيكن او مريض روحي رواني باشه بعد به روانشناس ورزشي مراجعه كنه يه ديدگاه بي منطق هست و بايد اين مربيانو توجيه علمي كرد
  • جمال وندي ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    چرا كميته ملي المپيك بخشنامه اي و مصوب نميكنه كه تيمهاي ملي ما بايد از روانشناس استفاده كنه
  • صمد زارع ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    به نظر من همه فوتباليستاي ما تك تك به روانشناس ورزشي نياز دارن
  • زهرا بخشي ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    من رشته روانشناسي ورزشيه ولي مي دونم تو ورزش بانوان به هيچ عنوان به اين مقوله اهميت نميدن..
  • ع اعتمادي ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    واقعا خنده داره اظهار نظر بعضي مربيان اخه اقايان مربي شما همون كار مربيگريتونو بكنيد تيميتون سقوط نكنه شما رو چي به علم روانشناسي
  • قرباني ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    خيلي استفاده كرديم اميدوارم مربيان فوتبال به اين موضوعات علمي توجه ويژه داشته باشند
  • اسماعيلي ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    با احترام به همه من نظرم اينه كه بايد از روانشناساني كه تو دو حوزه تربيت بدني و روانشناسي درس آكادميك خوندن و عملا در هر دو رشته كار كرده اند بايد استفاده شود ولي در حال حاضر افراد معدودي هستند كه در هر دو شاخه تخصص داشته باشند
  • كمال ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    اقا من ديدم دكتراي روانشناسي كودكان استثنايي كه هيچ سررشته اي از ورزش نداره با پول كلان روانشناس يكي از تيمهاي پرطرفدار فوتبال شده و بعد جند ماهم اخراج شده..اين اشتباهاتم الان ميبينم
  • تينا صبحي ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    من الان دانشجو روانشناسي ورزشم ميخوام واقعا تو كارم موفق شم..از همه رسانه و مطبوعات خواهش مي كنم اين علم مفقود شده را به همه مديران بشناسانند
  • ناشناس ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    اتفاقا خیلی از فوتبالیستها مریضن واقعا یه فکری باید به حال حالتهای رفتاریشون بکنیم
  • کریمی ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    اره دیگه این همه خشونت و درگیری میبینم تو فوتبالیستها..این همه حاشیه من واقعا موندم چرا باید اینجوری باشه ورزش کشور
  • مسلم ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    اگه نظر من بخوان من میگم هر فوتبالیست واقعا به یه مشاور چه در محیط ورزشی چه در خاج محیط ورزشی احتیاج دارن..چون ظرفیتها ÷ایینه و کافیه یک بازیکن یه بار عکسش تو روزنامه ها چاپ شه..دیگه کل فوتبالش یادش می ره
  • مسلم ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    اگه نظر من بخوان من میگم هر فوتبالیست واقعا به یه مشاور چه در محیط ورزشی چه در خاج محیط ورزشی احتیاج دارن..چون ظرفیتها ÷ایینه و کافیه یک بازیکن یه بار عکسش تو روزنامه ها چاپ شه..دیگه کل فوتبالش یادش می ره
  • رسولی ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    من کاملا موافق مطالب فوقم ..هر تیم باشگاهی باید قبل شروع فصل یک روانشناس آشنا به ورزش را استخدام کنه
  • بابک ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    خیلی مطلب جالبی بود میشه بیشتر در مورد مسائل روانشناسی ورزشی مطالب علمی بزارید..الن یکی از معضلات فوتبالیستها که حتی در مسابقات بین المللی مشکلاتی هم داریم بحث خشم و خشونتو پرخاشگریه..ما در استانه جام جهانی هستیم به نظر من باید در مورد مدیریت هیجانی خشم کار شود.
  • فوتبالی ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    0 0
    ابتدا از آقای رحیمی که نگارنده این مطلب روانشاسی جامع بودند باید تشکر ویژه ای کرد و مشرق که برای اولین بار در خصوص مباحث علمی و رونشاسی مطلب خوبی گذاشته اند باید تقدیر و تشکر کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس