
به گزارش مشرق به نقل از مرکز خبر حوزه، اين استاد برجسته حوزه علميه تهران با اشاره به اين که انسان طالب زندگي جاودانه، توام با صحت و سلامتي و خوشي مي باشد ، بيان داشت: خداوند نيز زندگي و بقاء دائمي را به همراه سعادت و خوشبختي براي انسان در نظر گرفته ولي با حفظ شرايط و حدود الهي مي توان به آن دست يافت، به عنوان نمونه خداوند در سوره فرقان مي فرمايد: قل اَذلک خيرُ ام جنّةخولد التيوعد المتقون از اين آيه پيداست که خداوند جاودانگي را براي افرادي که اهل تقوا هستند و حدود الهي را محترم شمرده و رعايت مي نمايند و عده نموده است.
*امام حسين (ع) مصلحي غيور و ضد غرور
وي با بيان اين که قيام و حرکت امام حسين(ع) درس و عبرتي براي بشريت در ابعاد گوناگون معرفتي و معنوي، فردي و اجتماعي، دنيوي و اخروي مي باشد، گفت: امام حسين(ع) مصلحي غيور و انساني ضدّ غرور بود؛ نه خود مغرور بود و نه کسي را مغرور کرد؛ بلکه حضرت مي خواست مغرورين را از ورطه غرور نجات دهد. بدين جهت اوّلين سخنراني که ايشان در روز عاشورا مطرح کرد همين مسئله بود.
وي اضافه کرد:امام حسين (ع) فرمودند«عبادَ اللهِ اِتَّقوا الله» يعني آن گرايش و تمايلي که در نهاد شماست و شما را به بقاء، زندگي جاودانه و بهتر زيستن سوق مي دهد تنها با تقواي الهي و دوري از هواهاي نفساني حاصل خواهد شد.
* مهمترين عامل غرور و اشتباه انسان
آيت الله تهراني ادامه داد: پس چرا با اينکه اين دنياي فاني و ناپايدار را مي بينيم و در حالي که برايمان مملو از درد و رنج و ناخوشي و ناملايمات است از آن خوشبختي و سعادت را مطالبه مي کنيم، اگر بخواهيم ريشه اين حماقت رادر معارف اسلامي بيابيم بايد به آيات، روايات و ادعيه رجوع نماييم که دو چيز را عامل غرور و اشتباه انسان در اين رابطه است، اول عامل دروني که همان شيطان دروني انسان است که با وعده هاي دروغين و فريبنده انسان را از مسير الهي خارج نموده و همچنين با تکوين آرزوهاي کاذب و وعده هاي بي پايه او را به ورطه گمراهي مي کشد و دوم عامل بيروني که همان شيطان بيروني مي باشد.
وي ابراز داشت: خداوند در سوره نساء مي فرمايد: «وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبيناً يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُوراً» هر کس به جاي خدا، شيطان را وليّ خود بگيرد، خسارت آشکاري را مي بيند. شيطان به آنها وعده ميدهد و برايشان آرزو ميپروراند؛ اين آيه ميگويد: وعده هاي شيطان فريبنده است، يعني شما را از رسيدن به هدف منحرف مي کند. و در سوره اسراء نيز ميفرمايد: «و ما يَعدهم الشيطان الا غُرورا».
اين استاد اخلاق حوزه گفت: در خطبه اول نهج البلاغه آمده است که بعد از اتمام جنگ نهروان اميرالمومنين حضرت علي (ع) هنگامي که در ميان کشته شدگان قدم مي زدند فرمود: آيا اطلاع داريد که چه کساني به اين افراد ضررساندند ، کساني به آنان ضرر رسانده که آنان را فريفتند، سپس از ايشان سوال شد چه کسي آنان را فريب داد!حضرت در پاسخ فرمودند: شيطان و نفس اماره. اميرالمومنين (ع) مي فرمايند: «مَنِ اغتَرَّ بِنَفسِهِ أسلَمَتهُ إلَي المَعَاطِبِ هر که به خود مغرور شود، خودش را تسليم سرزنش ها کرده است. حضرت در اينجا غرور را به نفس تشبيه ميکند.
وي يادآور شد: هميشه غرور براي انسان از آن جايي سرچشمه ميگيرد که انسان بر سر دو راهي قرار مي گيرد يکي راه عقلي است که حجت دروني براي هدايت انسان و ديگري وحي است که حجت بيروني محسوب مي شود، افراد مي توانند زمانيکه بر سر دو راهي قرار گرفتند باکمک اين دو، بر هواي نفساني چيره شده و باانتخاب و اختيار خود در صراط مستقيم قرار گيرند.
آيت الله تهراني همچنين افزود: انبياي الهي آمده اند بگويند اگر حيات جاودانه و زندگي در خوشبختي و نشاط کامل را مي خواهيد، فريب غرور و شيطان دروني را نخوريد، زيرا وعده الهي حق است و شيطان مي خواهد با وعده هاي دروغين شما را از مسير اصلي خارج و گمراه نمايد.
*خودخواهي و حب بقاء مهمترين عامل رفاهطلبي است
وي در ادامه با اشاره به دلايل فريب خوردن انسان اظهار داشت: اول اينکه همه انسانها به دنبال زندگي جاودانه و سراسر رفاه و آسايش مي باشند که اين از خود خواهي و حب بقاء نشأت مي گيرد و دوّم اينکه انسان از نظر حدوث زاييده ماديات و دنيا است و آنرا مي بيند و شهود مي کند و اگر آنرا کنار آن خواسته دروني بگذاريم، خواهيم ديد قابل جمع نيست، ولي چون اين زرق و برق دنيا جذبه دارد و با گرايشات، طبع و غرايز دروني انسان پيوند خورده، انسان را مجذوب خود مي کند.
*سوءاستفاده از نيروي اختيار
اين استاد حوزه علميه تهران خاطر نشان کرد: در اينجا مسأله اصلي اين است که بعضي از فريبخوردگان دنيا به قدري سست اراده اند که با ديدن اين واقعيتها باز هم دنبال دنيا ميروند. بحث ما در خصوص افرادي است که به مبدا و معاد ايمان دارند، اما اين که چه چيزي منجر به اشتباه شده است؟ خيلي واضح است و آن مسأَله سوءاستفاده از نيروي انتخاب و اختيار مي باشد. و ما يَعِدُهُم الشَيطانُ الّا غُروراً آيات و روايات ما دقيق و حساب شده است. اينها ذهني و فرضي نيست، عين واقعيت است.
وي تاکيد کرد: حضرت امير (ع) هيچ کدام از خواستههاي دروني انسان را انکار نميکند و ميگويد: هدف گيريات درست است، امّا راه را گم کردهاي. اگر دنيا را انتخاب کني پست تراز حيوان مي شوي و نمي توان گفت که چنين کسي انسان است. چرا که اين وديعه الهيّه عقلانيهاي که به تو عنايت شده به کار نگرفتي و راه درست را انتخاب نکردي؟ حيف اين گوهر گرانبهايي که به تو دادم! تو قابليت نداشتي و از آن استفاده نکردي!