پرفسور "ويتالي نامکین" دیپلمات برجسته روس در پاسخ به سؤالی درباره چرایی امتناع روسیه از تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران گفت: برخی کشورها پیغام داده بودند اگر اس 300 به ایران تحویل داده شود، حمله نظامی می‌کنیم.

گروه بین‌الملل مشرقنشست "بررسی روابط ایران و روسیه در دولت یازدهم" با سخنرانی پروفسور "ویتالی نامکین" رئیس رئیس انستیتوی شرق شناسی و آکادمی علوم روسیه و از دیپلمات‌های کهنه‌کار روس، در تهران و در مؤسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) برگزار شد.

پروفسور نامکین در ابتدای این نشست گفت روسیه و ایران در روابط خود مراحل مختلفی را طی کرده‌اند. به اعتقاد این دیپلمات روس، این روابط فراز و نشیب زیادی داشته است و از تیرگی روابط در زمان شوروی سابق و تا بهتر شدن ارتباط میان دو کشور در سال‌های بعد از فروپاشی شوروی ادامه پیدا کرده است.

گزارش تصویری این نشست را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

دو کشور در حوزه سیاسی دستاوردهای خوبی را به دست آورده‌اند که این دستاوردها در نتیجه همکاری در بحران‌های منطقه‌ای بوده است. مساله تاجیکستان و نقش ایران و روسیه در کنترل اوضاع این کشور بسیار مهم بوده است. همکاری‌های سیاسی میان دو کشور درباره به رسمیت شناختن تمامیت ارزی روسیه در مساله چچن و آمادگی ایران برای حل و فصل بحران قره‌باغ نیز قابل تحسین است.

نامیکن با اشاره به کاستی‌ها در روابط ایران و روسیه ادامه داد: در کنار این همکاری‌ها مشکلاتی هم میان دو کشور وجود دارد که می‌توان به مشکلات حقوقی در دریای خزر اشاره کرد که امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، این مشکلات نیز حل شود.

طی سال‌های گذشته روابط میان ایران و روسیه تحت الشعاع مشکلات ایران و با غرب و آمریکا به طور خاص بر سر برنامه هسته‌ای ایران بوده است که این مساله باعث شده که حجم تبادلات تجاری میان دو کشور کم شود. با وجود همکاری‌ها، بی‌اعتمادی‌هایی نیز میان دو کشور وجود داردکه ریشه در گذشته و مسایل تاریخی دارد.

وی افزود: من تصور می‌کنم در حال حاضر با تغییر دولت در ایران و تمایل آنها برای همکاری با جهان و ایجاد فرصت‌های جدید برای تامل با جهان در حوزه‌های مختلف بر روابط میان ایران و روسیه هم تاثیر بگذارد. توسعه روابط میان تهران- مسکو باید بر پایه مناسبات اقتصادی و به خصوص حوزه انرژی باشد و در حوزه امنیت هم فکر می‌کنم می‌توانیم در حوزه تروریسم و قاچاق مواد مخدر تمرکز کنیم.

"در حوزه سیاست باید در بحران‌های بین‌الملی منطقه مانند بحران سوریه همکاری کنیم. مساله جهادی‌گری کشورهای منطقه مانند عراق و لبنان را نیز تهدید می‌کند و و توسعه این نزاع می‌تواند برای کشوری مانند روسیه با 20 میلیون مسلمان نیز تهدیدی جدی باشد."

"دو کشور ایران و روسیه درک درستی از هم ندارند. ما به اندازه کافی تبادل دانشجو و تبادلات فرهنگی نداریم کارهایی از قبیل ترجمه کتاب و ادبیات و کارهایی که انجام می‌شود در شان دو کشور بزرگ ایران و روسیه نیست. من مطمئن هستم که سفیر جدید ایران در روسیه تلاش زیادی در این خصوص از خود نشان خواهد داد."

در ادامه پاسخ پروفسور نامکین به سؤالات خبرنگار مشرق آمده است:

خبرنگار مشرق: شما به روی کار آمدن دولت جدید در ایران و به وجود آمدن فرصت های جدید برای همکاری میان دو کشور اشاره کردید. روسیه قبل از این هم فرصت های زیادی برای همکاری با ایران داشته است ولی هم مردم در ایران و هم بسیاری از مسولین معتقد هستند که روسیه قابل اعتماد نیست. روس ها در زمینه همکاری با ایران در زمینه نیروگاه بوشهر و تحویل سامانه دفاعی اس 300 نتوانستند اعتماد مردم ایران را جلب کنند. لطفا بفرمایید روی کار آمدن دولت جدید در ایران چه چیزی را در خصوص بهتر شدن همکاری میان دو کشور تغییر خواهد داد؟

 *یکی از کشورهای منطقه به روسیه پیغام داد اگر موشک‌های اس-300 را به ایران بدهید، فردای آن روز به ایران حمله میکنیم

ویتالی نامکین: به سبب بحث هسته ای، مخالفت‌ها و اختلاف نظراتی بین دوکشور ایران و روسیه به وجود آمد، با این حال دو کشور به موافقتنامه‌ای برای ساخت نیروگاه بوشهردست یافتند.

از ابتدا که بحث اتمی ایران مطرح شد، یک سری اختلاف نظرها میان روسیه و ایران وجود داشت، تا زمانی که به یک موافقتنامه رسیدند و سایت بوشهر ساخته شد، البته سخت بود. آغاز کار با همکاری و کمک آلمان صورت گرفت ولی بعد روسیه به تنهایی ادامه داد و بسیار سخت بود که ما بتوانیم پروتکل و اساس کار را تغییر دهیم.

همچنین فشارهای بین‌المللی بر روسیه وجود داشت که تعدیل شد و تفاهم‌نامه‌های اضافی بر تفاهم‌نامه اصلی به وجود آمد؛ اما به هر صورت به پایان رسید.

در زمینه اس-300، خواست اصلی واقعی روسیه تحویل این موشک‌ها به ایران بود اما دو موضوع وجود داشت که باعث شد این کار انجام نشود.

نخست تهدیدهایی بود که از سوی کشورهای خاصی وجود داشت. آنها گفته بودند اگر اس-300 ارسال شود اقدام نظامی بر ضد ایران انجام خواهند داد. آنها تهدید کرده بودند فردای روزی که این موشک‌ها تحویل داده شود ایران را هدف حملات موشکی قرار خواهند داد.

دلیل دوم این است که شرکتی که مشغول به ساخت این موشک‌ها بود و مقرر شده بود این موشک‌ها را به ایران تحویل دهد شامل تحریم‌های سختی شد که ادامه کار را مشکل کرد.

ما در جهان واقعی زندگی می کنیم، در کره ماه که زندگی نمی‌کنیم. ما اینجا زندگی می‌کنیم و دوست نداریم که ناتو به سمت روسیه پیش‌روی کند، یا این که سامانه‌های موشکی کشورهای خاصی که مخالف این اقدام بودند به سمت روسیه نشانه رود و در واقع تهدیدی باشد که به روسیه نزدیک شود.

در حالی که آمریکایی‌ها می گفتند این ابزار نظامی اگر به کار گرفته شود علیه روسیه نیست، علیه ایران است. البته آنها دروغ می‌گفتند. در واقع ما نمی‌توانستیم علیه آمریکا جنگ به راه بیندازیم، چرا که ما در این جهان زندگی می‌کنیم و در ماه نیستیم.

شما نیز حتما دوست ندارید که ایالات متحده در کشورهایی که همسایه ایران هستند بخواهد دخالت کند و وارد شود. ولی شما توانایی این را ندارید که جلوگیری کنید.

بعضی کشورها تهدید کرده بودند فردای روزی که این موشک‌ها تحویل داده شود حمله موشکی به ایران می‌کنند و این کشور را بمباران می‌کنند.

شما این که فلسطین توسط یهودی‌ها اشغال شده را دوست ندارید، اما در عین‌حال جنگ را با آنها شروع نکردید، چرا که شما دوست ندارید وارد جنگ بشوید. همان طور که ما امروز می‌گویم در مورد سوریه هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد. ما نیز طرفدار راه حل دیپلماتیک هستیم.

خبرنگار مشرق: توضیحاتی که فرمودید خیلی قانع کننده نیست. چرا که شما معتقد هستید خطر ایران را تهدید می‌کرد. این موضوع می‌توانست بین دو کشور مطرح شود. در صورتی که موضوع اس-300  به دادگاه رفت و تلاش شد که خسارت گرفته شود. گام اول برای آنکه دو کشور به یکدیگر نزدیک شوند مسئله دیپلماسی عمومی است. یعنی روسیه بتواند چهره خودش را اصلاح کند و صورتی زیبا از خود در ایران نشان دهد. کشور شما چه اقدامی در این خصوص انجام داده است؟

*اظهارات رئیس‌جمهور سابق ایران درباره هولوکاست به ضرر روسیه تمام می‌شد

ویتالی نامکین: من هم از علاقه‌مندان و طرفداران دیپلماسی عمومی هستم. با تمام فشارهایی در خصوص نیروگاه بوشهر بر روی روسیه بود، اما کار را به پایان رسانیدیم. اما در زمینه S۳۰۰ نگرانی‌هایی وجود داشت که شرایط بدتر شود ومنافع عمومی دو طرف ایجاب می‌کرد که این کار صورت بگیرد.

یکی از شرایط اصلی برای آنکه در روابط دو جانبه موفقیت به دست آید شاید این باشد که ایران روابطش را با غرب و دیگر کشورها توسعه دهد تا بتواند به حل مسئله کمک کند. این موضوع چیزی نیست که از طرف ما باشد و روسیه بی‌تقصیر است.

اظهارات برخی مقامات ایرانی نیز ممکن است به ضرر روابط ایران و روسیه تمام شود. برای مثال می توان به اظهارات رئیس‌جمهور قبلی به مسئله هولوکاست اشاره کرد. موضوعی که مورد انتقاد عده‌ای از کشورهای غربی نظیر فرانسه و امریکا قرار گرفت و حتی در آنجا به صورت جرم به آن نگاه شد. خیلی به صلاح نیست در هر زمینه‌ای اگر موضوعاتی را دوست نداریم بخواهیم با طرف مقابلمان بحث و مناقشه داشته باشیم.

فرهاد کلینی عضو شورای علمی ایراس: شما پیش از این اشاره‌ای داشتید به دیپلماسی شبکه‌ای روسیه، لطفا در این خصوص توضیح دهید. در خصوص اینکه شما گفتید باید واقعگرا بود و ما در کره مریخ زندگی نمی‌کنیم با شما موافقم. در خصوص روابط میان روسیه و آمریکا کمیسیون های تخصصی بسیاری وجود دارد آیا به نظر شما در سال 2014 شاهد "باز- بازسازی" روابط میان دو کشور روسیه و آمریکا خواهیم بود؟

ویتالی نامکین: از دیپلماسی شبکه‌ای شروع می‌کنم، شرایط امروز جهان به صورتی است که نمی توان حل بحران جهانی را از سازمان های بین المللی و سازمان ملل انتظار داشت. در همین راستا وزیر امور خارجه روسیه در نظر دارد تا در خصوص برخی از بحران ها ورود کند و به حل ‌آنها بپردازد من هم در زمان حضور خود در وزارت خارجه روسیه درباره دیپلماسی شبکه ای نوشته و کار کردم. که یکی از دستاورد‌های آن ورود روسیه به مذاکرات ایران و 5+1 رسید و یا در مسئله کره شمالی ورود کرد. البته دیپلماسی شبکه‌ای تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که بحران وجود داشته باشد و با حل بحران این راهبرد کنار گذاشته می‌شود، مثلا دیپلماسی شبکه‌ای در خصوص سوریه تا زمانه ادامه پیدا می‌کند که در تلاش به ایجاد گروه دوستان سوریه می‌کند. که البته ما معتقد هستیم که کشور های غربی که گروه دوستان سوریه را ایجاد کردند آنها دوستان واقعی سوریه نیستند و کشورهایی مانند و ایران و روسیه دوستان واقعی سوریه هستند.

در پایان این نشست پروفسور نامکین در پاسخ به سؤال خبرنگار مشرق درباره اینکه آیا سفر وی به ایران به دعوت دولت ایران بوده است تصریح کرد که به دعوت وزارت خارجه به ایران آمده است. نکته جالب توجه در این نشست تأکید پروفسور نامکین بر این مساله بود که وی نماینده دولت روسیه نیست و صرفا نظرات شخصی خود را ابراز می‌کند؛ نظراتی که در برخی موارد چندان با مواضع دولت روسیه همخوانی نداشت. وی همچنین بطور تلویحی تأیید کرد که در این سفر پیگیر روابط و مذاکرات غیررسمی (Track 2) با مقامات ایران است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • عماد مغنیه ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    شاید این مسئله بوده اما مسئله اصلی این بوده که گفتند اگر اس 300 بدهید ما هم روسیه از هر لحاظ چه اقتصادی و غربی کردن بیش از پیش کشورهای همجوار تحت فشار قرار میدهیم!
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    شما که راست میگید . ولی نمدونم چرا من احساس بدی دارم. روسیه تا زمانی با ماست که برایش منفعت دارد مگر نه عاشق چشم و ابروی ما نیست
  • جباري ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    مافكرميكرديم بايك قدرت جهاني قراردادبستيم نميدانستيم دركره ماه باكره ها قاردادبستيم ازاين ترسوها هرچه بگي برمياد
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    بخش صحبتهاشون درمورد اس ۳۰۰ بیشتر شبیه شوخی بود! به نظر میرسه روسیه داره با فرافکنی عدم پایبندی به تعهداتش رو مخفی میکنه! این قضیه مسبوق به سابقه هست.و بارها شنیده شده که روسها در پاسخ به درخواست صهیونیستها مبنی بر کاستن یا عدم همکاری با ایران به منافع خودشون اشاره کردن. حالا سوال اینجاست روسها که چه منافعی رو دریافت کردند که نمیخوان این سامانه رو تحویل بدن... جالب توجه این هست که مدتی پیش روسها پیشنهاداتی رو به ترکیه در راستای تولید سامانه اس ۴۰۰ و انتقال فناوری ساخت آن به ترکیه داشتند!
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    این چه حرف بی ربط و مزخرفیه . اگر میتونستن که تا حالا صد دفعه حمله کرده بودن .
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    روسها از اینکه دولت جدید بتواند روابطش را تلطیف کند به شدت هراسانند.اینکه به یکباره ازاین حرف ها میزننفقط قصد ماستمالی کردن خیانت های تاریخی خود را دارند. زد و بند با غرب و اسرائیل و عدم عمل به توافقشان در مورد تحویل سیستمی که حتی پیش پرداخت ان را هم گرفته بودند اونهم در شرایط تهدید ایران چیزی نیست که بتوانن از ذهن ملت ایران پاکش کنن. در مورد نیروگاه بوشهر هم روسها قصد تکمیل ان را نداشتند.ماجرا از انجایی حل شد که با پافشاری بر روی حق غنی سازی در ایران روسها و امریکائیها توافق کردن که سوخت این نیروگاه را تحویل ایران دهند تا بلکه در دنیا ادعا کنن دیگر ایران نیازی به غنی سازی ندارد و همه دیدن تنها نیروگاه در حال تکمیلش را هم روسها سوختش را دادن.نشانه این ادعا همان حرف های بوش پس از تحویل سوخت اتمی به یاران بود که دقیقا همین حرف ها را زد.
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    این که بیشتر شبیه یه نیروی اطلاعاتی بلند پایه س تا یه دیپلمات بلند پایه! ورزیدگی بدنی تو این سن و سال برای یه دیپلمات زیاد عادی نیست. البته محمد علی کشاورز خودمون هم یه کم لاغر بشه شبیه همینه!
  • عسید ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    یه مشت اراجیف . ما هم باور کردیم از روسیه نامردتر در حمایت از همپیمانانش در طول تاریخ مشاهده نشده توجیه نکنید اونها اگه قرار بود به ایران حمله کنن تا به حال این کار رو انجام داده بودند اون چیزی که مانع اونهاست رشادت جوونهای این مملکت در طول جنگ و شکست اونها در جنگ 33 روزه و شکست در غزه بود نه اس 300 آشغال شما البته رسانه ای شدن خرید این موشکها توسط ایران بدست یکی از مجلسیون گرامی هم بی تاثیر نبود هیچ جای دنیا اینطوری اخبار نظامی درز نمی کنه که توی مملکت ما مثل نقل و نبات پخش می شه
  • ناشناس ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    در منطقه؟شاید منظورش رژیم منحوس صهیونیستی بوده که سالیان ساله رجز میخونه وبدون شک در صورت این حماقت توسط سپاه پاسداران وحزب ا...نابود خواهد شد
  • سورنا ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    شما دلتون برا ایران سوخته که بهش حمله نکنن؟ ما هنوز جنایاتتون درمقابل مردم ایران را فراموش نکردیم. امریکا ازروسیه بدتر روسیه از امریکا بدتر انگلیس از جفتشون بدتر.
  • سهیل بشردوست ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    احمقانه ترین حرفی که امسال شنیدم همین بود؛ یعنی اس 300 سامانهء دفاعی ایران رو ضعیف تر می کرد که اگر می دادن اینها حمله کنن؟! طرف یک حرف مفتی زده که آدم خندش می گیره!
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    بعضی حرفهاش چرت بود مثل اینکه اگر اس ۳۰۰ میدادیم به ایران حمله می شد تاحالا هیچ غلطی نکردن
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    ...خودتی!!!
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    نه به اون شعارها و ادعاها درباره اینکه آنها اصلا توان!! حمله به ایران رو ندارن نه به اینجا که ایران به حدی ضعیف شده که به خاطر S-300 !!!...به ایران حمله می کنن آنهم امثال عربستان و اسراییل!!
  • علیرضا ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    حرف الکیه برای توجیه ندادن s300 به ایرانه. مگر 8 سال که خودمون به تنهایی میجنگیدیم همین شوروی دشمن ما رو تقویت نمیکرد؟ درسته باید به فکر روابط طولانی مدت با روسیه به دلیل داشتن یک سری ویژگی ها باشیم ولی دیگه اینقدر احمق نیستیم که کشورهای همسایه اینقدر جرأت داشته باشن که بخوان به دلیل داشتن s300 مارو موشک باران کنن چون خودشون میدونن قبل از اصابت هر موشکی به ایران اول منابع حباتی خودشون موشک بارون شده.جواب هر موشک با هزاران موشک داده میشه.
  • ان8 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    این درست دستتونم درد نکنه ولی چرا پولشو بالا کشیدین؟! نکنه گفتن اگه پولشو بالا نکشین هم حمله میکنیم؟؟؟؟
  • سیدمهدی موسوی ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    آره دیگه ما هم گوشامون بلنده و مخملی هست احیانا" !!!!!!! ما الان S300 نداریم طبق محاسبات طرف غربی پس ضعیف هستیم و لقمه راحت تر حالا اگر S300 بدهند درصدی تقویت می شویم و کمی سخت تر میشه با ایران سرشاخ شد چرا حالا که S300 نداریم حمله نمی کنند ؟؟ چرا 35 ساله S300 نداشتیم حمله نکردند ؟؟؟ ببین روسی خان الان زمان احمق شاه قاجار نیست و این ملت هم منتظر جعفر جنی نیستند !!! تا حالا هم مملکت رو با S300 نگه نداشتیم با غیرت دینی و سربند یا فاطمه و یا حسین و ... وگرنه ارتش های دور و بر ما از این فشفشه ها زیاد و متنوع تر داشتند و کل کشورهای عربی با تمام تجهیزات و بودجه ها و ... شش روز هم طاقت مقابله نداشتند
  • ان8 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    این درست دستتونم درد نکنه ولی چرا پولشو بالا کشیدین؟! نکنه گفتن اگه پولشو بالا نکشین هم حمله میکنیم؟؟؟؟
  • محمد ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    اگر اس 300 به ایران تحویل داده شود، حمله نظامی می‌کنیم.!!! جناب پروفسور!!! خودتی...!
  • ناشناس ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    داره دروغ ميگه.وقتي اس 300 رو دادن به سوريه خيلي تاثير داشت در اينكه ديگه حمله نكردن.دليل اينكه به ما ندادن هرچيزي ممكنه باشه جز ايني كه اين داره ميگه.نه شرقي نه غربي شعار خيلي معناداري هست.اگه بهش عمل بشه
  • سید ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    شما روسها به عهد خود وفا می کردید بقیه اش به عهده ما .
  • یحیی ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    نه شرقی نه غربی فقط جمهوری اسلامی چه خوش گفت پیر دانای ما (ره)
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    عجب!! دیگه چی گفتند جناب پروفسور؟!! کشوری که ادعای همکاری راهبردی داره اینقدر ضعیف بوده و ما نمیدونستیم؟!!
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    اون کشور اگر می تونست حمله موشکی!!...کنه بدون بهانه اس-300 هم حمله موشکی می کرد!.....
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    چررت!
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    شما لازم نیست نگران حمله به ما باشین، دایه مهربانتر از مادر... ما خودمون میتونیم از حملات جلوگیری کنیم، شما نمیخواد هوای ما رو جلو غرب داشته باشی. اون زمان که کنار غرب و روبروی ما بودین غرب نتونست هیچ غلطی کنه، حالا ...
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    به روسیه نگفته اند که اگر غرامت قرار اد را به ایران بپردازد ، آنها به ایران حملخ می کنند؟
  • حمید ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    کارشناس درست حسابی تر از این نبود که این همه وقت و هزینه مردم رو صرفش کنید ! اتفاقا برعکس! نظر اونا این بود اگه به ایران S300 بدید مشکلات حمله بزن در روی هوایی ما را بیشتر میکنید و بعدشم دیگه از پول و امتیاز خبری نیست
  • محمد ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    مرتیکه احمق میگه : اگر به ایران s300 میدادیم به ایران حمله میشد!! ززززرررررششششککک.
  • سعید ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    خوب بود جهت اطلاع خبرنگار مشرق: ما نه به شرق عالم اعتماد می کنیم نه به غربش این کشورا تا وقتی منافعشون اقتضا کنه با ما هستن ما هم جهت پیشبرد اهدافمون تا فتح نهایی این راه را ادامه می دیم... .
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    والااااا
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    بخش صحبتهاشون درمورد اس ۳۰۰ بیشتر شبیه شوخی بود! به نظر میرسه روسیه داره با فرافکنی عدم پایبندی به تعهداتش رو مخفی میکنه! این قضیه مسبوق به سابقه هست.و بارها شنیده شده که روسها در پاسخ به درخواست صهیونیستها مبنی بر کاستن یا عدم همکاری با ایران به منافع خودشون اشاره کردن. حالا سوال اینجاست روسها که چه منافعی رو دریافت کردند که نمیخوان این سامانه رو تحویل بدن... جالب توجه این هست که مدتی پیش روسها پیشنهاداتی رو به ترکیه در راستای تولید سامانه اس ۴۰۰ و انتقال فناوری ساخت آن به ترکیه داشتند!
  • ایرانی ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    ایران به s300 شما نیازی نداره !!! اگه مسئولین به دنبال اون هستند ، فقط برای کشف تکنولوژی نقطه ضعف و طرز مقابله با این سامانه هست !!! تا در صورت حمله احتمالی ، شما رو با خاک یکسان کنه !!!
  • جواد ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    همه کشورها همینند. مگه اگر کسی به ما پشت کنه باز ما میریم التماسش میکنیم؟
  • حسن ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    خوب گفتند به جمهوری اسلامی ایران حمله می کنند!!!!! مگه دفعه اول بوده است!!!! آیا روسیه همان موقع این موضوع را به ایران انتقال داده است؟؟؟ اگز نه، که احتمالاً هم همین طور بوده است فقط یک بلوف بجگانه آمزیکایی اسرائیلی است!!! خوب حالا برای چه این موضوغ را بیان می کنید؟؟؟
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    این بابا ایرانی ها رو چی فرض کرده؟ باید گفت خودتی.
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    اس 300 ها تحویل داده شده...
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    چطور آمريكا ميتونه كارخانه سازنده اس300 رو تحريم كنه؟ فكر نكنم درست گفته باشد
  • سین ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    خوب همه رو پیچوند و رفت!
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    بیشعور فکر میکنه گوشهای ما مخملیه . خودش احمقه
  • هیتلر ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    نه جانم آمریکا مال این حرفا نیست پدرشو در میاریم به اذن خداوند منان
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    راستی این همه باج که به روسیه وچین دادیم یکدهمشه به امریکامیدادیم این همه مشکل نداشتیم
  • زبل خان ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    جوک سال از مشرق به خاطر انتشار این جوک کمال تشکر را داریم.
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    دمت گرم
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    پروفسورشون که اینه ادم عادیشون چیه(چقدر خره)
  • مرگ برآل سعود ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    ولی چیزی که زیاد خنده داره نگرانی روس ها از حمله ی کشور دیگه ای به ایرانه.زیرا خودشون صدام رو به انواع تانک،جنگنده ی میگ،موشک و...مجهز کردند و8سال شر صدام را به جون مردم ایران انداختن
  • اقا ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    باعث نگرانیه تمام جاسوسای شرق وغرب در پوشش های دیپلمات .اقتصاد دان. مشاور خبرنگار بازرس اژانس.....ریختن تو ی کشور وهیچ کس هم عکس العملی نشون نمیده
  • محمد ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    این جمله که گفت یکی از کشورها گفته اگر اس 300 به ایران بدهیم به ایران حمله می کنیم همچین چیزی درست نیست . روس ها از ترس اینکه دولتهای غربی فشار اقتصادی به اونا وارد نکنند به ما اس 300ندادند
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    این بابا ما رو احمق فرض کرده. یعنی کسی اونجا نبود بهش بگه ببو خودتی یابو.
  • هاجر ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    100درصدروسیه یک دروغگوست به تاریخ نگاهی بندازین متوجه حرفام میشین!
  • hamid ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    سیاست یعنی همین
  • مهدی ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    روسیه با این کاراش میخواد ایران رو ضعیفتر از خودش نگه داره .. از طرفی سر تعظیم فرود آوردن روسیه در مقابل تحریم های آمریکا نشونه واضحی از ضعف این کشور هست . اینا انقد ضعیف شدن که عربستان به راحتی تهدیدش میکنه .. زیا غصه نخورید دوستان چرا که از نظر غرب . ایران ابر قدرت شرقه نه روسیه
  • نصیر ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    یادم رفت اسمم رو بزنم ، نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی پاخ من بود.
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر روسیه
  • ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    khaili mibande be khoda mikhand sare melat ma kolah bezarand!!!
  • حسن ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    زنده باد مردم با غيرت ايران
  • ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    دروغ که شاخ و دم نداره! کی تا حالا روسیه عاشق چشم و ابروی ما شده که حالا نگران حمله ی موشکی به ایران باشه؟ اینقدر آبکی بود که ارزش خوندن هم نداشت!
  • reza ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    شما گفتید ما هم بله!فرض کنیم حرف شما درست (که نیست) چرا پولش رو پس نمیدین . چرا یواشکی ندادین؟ چرا مثل دفاع از سوریه سینه سپر نکردین؟ چرا انقدر طول دادین که قطعنامه صادر کنن وبهانه دست شما بیفتد . چرا سایر (هوای. دریایی...) رو قطع کردین...برو اینو جای دیگه تعریف کن...
  • ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    میگن طرف کاسه داغتر از اشه!! ایران میگه موشکها که خریدیم بده بیاد این جلونبور میگه اگه بدیم بهتون حمله میشه!! وای چقدر روسیه دلش برامون میسوزه و به فکر ماست!! تازه مگه نه اینکه این موشک ها توان دفاعی یه کشور رو بالا میبره؟ پس ادعای حمله از طرف دشمن خیلی خیلی بی معنی است!!
  • albert ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    روسیه شغال...
  • مرتضی ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    با سلام من نمیدونم چرا اینها فکر میکنن اگه ندند ما ضعیفیم غالب توجه این روسی :به حرف سردار عزیز جعفری رسیدم بهش گفتن رژیم صهیونیستی چند تا هواپیما میفرسته بمب بارون میکنه!!! سردار خندید در جواب گفت مهم نیست چقدر بمب بندازه مهم اینه که وقتی برگشت رژیم صهونیستی وجود نداره که بخواد فرود بیاد
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    از غرب پول چربتری گرفته تا اس 300 نفروشه مثل ندادن صلاح به فلسطینیان در اوایل جنگ1933
  • مرتضی ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    با سلام من نمیدونم چرا اینها فکر میکنن اگه ندند ما ضعیفیم غالب توجه این روسی :به حرف سردار عزیز جعفری رسیدم بهش گفتن رژیم صهیونیستی چند تا هواپیما میفرسته بمب بارون میکنه!!! سردار خندید در جواب گفت مهم نیست چقدر بمب بندازه مهم اینه که وقتی برگشت رژیم صهونیستی وجود نداره که بخواد فرود بیاد
  • رامین ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    ذارن خر داغ میکنند
  • مهدی ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    ندادن سامانه s-300 بخاطر ناتوانی کشوری به ظاهر بزرگ مثل روسیه است..این نشان از ضعف قابل توجه این کشور درمورد کنترل منطقه است..همینطور نداشتن اطلاعات لازم از توانایی بالای نظامی ایران اسلامی در مقابل قدرتهای استکباری موجب ترس روسیه از اقدامات غربی هاست که این بسیار تأسف بار است..در ضمن عمل نکردن به قرارداد خود موجب بی اعتمادی زیادی است..اگر ما بخواهیم سامانه هایی به مراتب قویتر از s-300 درست می کنیم و در چشم دشمنان این ملت فرو می بریم..اونها با این قبیل رفتارها اعتبار خودشون رو کم میکنند.
  • ریزبین ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    این صحبت حتی مرغ پخته درون دیگ را هم بخنده وا می دارد ما با هیچ کشوری از جمله روسیه پیمان اخوت نبستیم وتمام حرکات ورفتار روس ها زیر زربین ما رصد می شود .نیازی نیست کشوری دغدغه امنیت ایران را داشته باشند مردم ایران می دانند چگونه از تمامیت ارضی خود دفاع کند.دوستان روس مااگر می خواهند با ایران روابط سالم داشته باشند بهتر است مقداری صداقت چاشنی رفتار خود کنند وبه فکر انجام تعهدات خود باشند .در غیر این صورت مشکل اس 300 را دادگاه حل خواهد کرد .
  • مهدي ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    روسها دشمن محترمي هستند تا انسان را زنده زنده به قبر نگذارند آرام نمي گيرند و هيچ واكنش تندي هم ندارند واز پشت خنجر مي زنند.
  • سیمرغ ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    حالا ول کن این حرفا رو بگو اس 300 ها رو کی تحویل میدین ؟؟
  • گیمر ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    اقا این چه قد شبیه عمران زخایف بازی call of هست اصلا فکر کنم قیاف اون رو ازاین ساختن
  • اسمال ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    مرتیکه شارلاتان دبه در نیار یا موشک هارو بده یا پولشو برگردون
  • yaser ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    این یارو کجاش ورزیدس؟ بیشتر به پورمخبر خودمون شبیهه تا یه فرد ورزیده اطلاعاتی عملیاتی! :)
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    ما به اون میگیم رژیم نه کشور.
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    شما روس ها خيلي دقل كار و غير قابل اعتماديد اين يك واقعيته
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    شما باهاش کشتی گرفتی یا مچ انداختی؟ با این تفسیر شما از نیروهای اطلاعاتی قویترین مرد ایران باید وزیر اطلاعات باشه
  • فاطمه ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    این جناب ما رو چی فرض کرده ؛گفتن به ایران حمله می کنن و شما هم از بس ما رو دوست داشتید لطف کردید و از پشت خنجر زدید . اونا بیش تر از سی ساله که از این غلطا می کنن ما رو سیا نکن پرفسور جون
  • ناشناس ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    هاپو می خواست بخوردتونو پیشرفتش کرده تحویلمون میده
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    فدای سرت، واسه ما که فرقی نکرد خودمون بهترش رو می سازیم. فقط یه جریمه سنگین رفت تو پاچتون..
  • محمد رضا ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    دوست عزیز این موضوع را همه می دانند که روسیه دنبال منفعت هست. اصولا همه کشورها دنبال منفعت خودشان هستند. اما: ما با روسیه در پاره موارد منافع مشترک داریم! مثل سوریه! مثل پیمان ناتو! مثل برخی فشارهای غربی. مثل تلاضش برای انقلاب های رنگین و یا دخالت در کورهای همسایه و نزدیک!
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    ابلیس مسلمان شد تا باد چنین بادا
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    سگ روسها به غربیها شرف دارد.
  • فکور ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    در دنیایی که شیر نباشد شغال فرمانروایی میکند و روسیه شغال سیایت است
  • احمد ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    يه سوال ازش نكردن كه چرا تو شوراى امنيت راى داد كه ايران تحريم بشه كه اينقدر تو كشور فشار بوجود بياد براى اين كارشون چه بهانه اى دارن
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    0 0
    خیلی جالبه که بدون s300 نمیتونن حمله کنن ولی بااون فرداش حمله میکنن.
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    تو ورزیدگی بدنیشو کجا دیدی؟!
  • ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    یه مشت حرفای خنده دار .این دیپلمات ارشدشونه ؟با همین منطق همین آدمها بوده که شوروی تبدیل شده به یه کشور که با اشاره بندربن شیطان میره رو هوا .جمع کنین این بساطو
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    حتی به توهم شرف داره. روسها کی مورد اطمینان بودهاند
  • ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    چرا از خودت اظهار نظر میکی؟کی گفته به سوریه اس-300 دادن؟
  • مهدی90085 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    چرا خود ایران s300تولید نمیکنه ؟ از خیلی چیزا که انجام داده مهمتره؟
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    اره برادر راست میگی . تنها کشوری که بزرگترین خیانت تاریخو در حق ایران کرده. کلی از خاک مارو ازمون گرفته . و الانشم اگه امریکا بهش امر کنه دهن مارو در اوج روزهای نیازمون سرویس میکنه همین روسیه هست . جناب ناشناس من فکر میکنم اسمتون در اصل ناشناسوف هست.
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    این ادعا رو خر هم باور نمیکنه! روسیه دلش واسه ما سوخته؟
  • ناشناس ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    واقعا چه حرفای 100 من یه غازی. مگه بالاتر از قدرت نظامی امریکا هم هست؟ با ابن همه ادعاش مثل سگ از ایران می ترسه. حالا کدوم کشور از این ورا زده؟ پس کلا حرفش مفده.
  • mohammad ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    خاک تو سر ایران کنن مردم رو احمق فرض کردین؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رحمن ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    این که یک کشور به آنها گفته است اگر اس300را به ایران بدهید روز بعد حمله می کنیم یک دروغ کثیف است روسیه چرا باید از این حمله وحشت کند نه اینطور نیست روسیه ایران را بصورت کارت خود نگه داشته است تا بتواند بنفع خود با آمریکا گرو کشی بکند این عادت روس ها است ای کاش روسها مانند 50سال قبل در مورد ایران خوش بینانه تر نگاه می کردند آنها در آن زمان ذوب آهن را دادند و همچنین ادوات نظامی دادند کمی روشنتر فکر می کردند متاسفانه سیاست دودلی روسها و نگاه به بازی سیاسی با وسیله قرار دادن ایران به دوطرف لطمه سخت زده است .به روسها باید گفت ترس برادر مرگ است باید تصمیمات شجاعانه گرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس