کد خبر 277193
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲

شهید «روح‌الله محمدصالحی» همواره به هم‌کلاسی‌های خود سفارش می‌کرد که اگر قرار است قاری شوید آیات الهی را حفظ کرده و پیوسته به تلاوت آیات قرآن گوش دهید تا با تسلط بیشتر بر معانی آن، آهنگین و تأثیرگذار به تلاوت قرآن بپردازید.

گروه فرهنگی مشرق- «سید محسن موسوی بلده» یکی از اسایتد پیشکسوت هنر تلاوت قرآن کریم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه بسیاری از شاگردان مؤسسات قرآنی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی افراد مبتکر و توانمندی بودند، گفت: یکی از مؤسساتی که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به تربیت قرآن‌دوستان پرداخت، مؤسسه دارالتحفیظ بود که در آن زمان، بسیاری از جوانان و نوجوانان را به حضور در جلسات قرآنی تشویق می‌کرد.

وی با بیان اینکه افراد در این مؤسسات توانستند استعدادهای خود را شکوفا کنند و در راستای پرورش توانایی‌های قرآنی خود گام بردارند، اظهار داشت: مؤسسه قرآنی دارالتحفیظ از سال 59 آغاز به کار کرد، در همان سال‌های ابتدای تأسیس شهید «روح‌الله محمدصالحی» در جلسات روزهای جمعه حضور یافت و در مدت کوتاهی یکی از شاگردان ممتاز کلاس چه از نظر نحوه قرائت قرآن و چه از نظر رفتار و اخلاق شد، به طوری که ویژگی‌های منحصر به فرد این شهید وارسته بسیاری از افراد را به شرکت در جلسات قرآنی مجذوب ساخت.

موسوی بلده با اشاره به ویژگی‌های این قاری شهید تصریح کرد: شهید «روح‌الله محمدصالحی» از دوران نوجوانی در هیئت‌های مذهبی شرکت می‌کرد اما به این امر اکتفا نکرد و پیوسته در جلسات قرآنی حاضر می‌شد.

این استاد هنر تلاوت قرآن با بیان اینکه گوش دادن به آواهای گوناگون قرائت اساتید بزرگ مصری و تلاوت قرآن در هر زمان و فرصتی که به دست می آورد یکی دیگر از خصوصیات بارز شهید «محمدصالحی» بود، خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار دائم سفارش می‌کرد که اگر قرار است قاری شوید باید پیوسته به آیات قرآن و نحوه تلاوت اساتید گوش دهید و به دلیل حساسیت در معنی آیات قرآن، سعی کنید آن را حفظ کرده و با توجه به معنی تلاوت کنید تا تأثیرگذارتر و آهنگین باشد و اگر حفظ نیستید نخوانید تا مبادا اشتباه کنید.

موسوی بلده با اشاره به اینکه شهید «روح‌الله محمدصالحی» از سال 59 هنر تلاوت قرآن را آغاز کرد و در سال 62 در جزیره مجنون و در عملیات خیبر مفقودالاثر شد و پیکر این شهید بزرگوار پس از 18 سال پیدا و شناسایی شد، تصریح کرد: شهید «محمدصالحی» پیش از شهادت نیز در یکی از عملیات‌ها با اصابت ترکش به جمجمه مجروح و در بیمارستان بستری شد اما پس از بهبودی دوباره برای دفاع از خاک میهن به صحنه جنگ علیه باطل بازگشت؛ در این مدت به فعالیت‌های قرآنی نیز توجه خاصی داشت و همواره افراد را به شرکت در جلسات قرآنی و همچنین انجام امور قرآنی با خلوص نیت تشویق می‌کرد.


دانلود
تلاوت آیات 48 و 49 سوره مبارکه «انفال» با صدای شهید «روح‌‍الله محمدصالحی»

وی با اشاره به توانمندی‌های این قاری شهید اظهار داشت: نحوه تلاوت شهید «محمدصالحی» بسیار دلنشین بود و اگر امروز حضور داشت به طور حتم یکی از داوران و قاریان بین‌المللی کشورمان بود، چرا که شیوه تلاوتش نسبت به هم‌دوره‌ای‌های خود که اکنون در این جایگاه هستند بسیار زیباتر بود.

این استاد پیشکسوت قرآن با بیان اینکه بسیاری از تلاوت‌های شهدا تلاوت‌های جلسات قرآنی است و شاید کیفیت خوبی ندارد اما یادگاری ارزشمند است، گفت: گوش دادن به تلاوت قاریان اوایل انقلاب شاید به زیبایی تلاوت قاریان این دوره نباشد، اما باید توجه داشت این تلاوت‌ها در کلاس‌های قرآن و به منظور تثبیت محفوظات و ارائه نکاتی جهت بهتر شدن تلاوت آن‌ها ضبط شده است و تلاوت‌های مجلسی‌ این افراد نیست.

موسوی بلده با اشاره به حضور اساتید مصری همچون استاد «شحات» و «غلوش» افزود: علاوه بر این پس از پایان جنگ تحمیلی گروهی از قاریان مصری برای تربیت قاریان به ایران آمدند که این امر تحولی بزرگ در عرصه تلاوت قرآن کشور ایجاد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 0
    صلوات الله علیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس