پروژه سوریه- عراق، پروژه‌ای واحد است، کسی که زودتر بازی عراق را شروع کند؛ "طرح سوری"آمریکا را از گرانیگاه خارج کرده است. ایران قبل از آمریکا بازی عراق را شروع کرد.

گروه بین الملل مشرق- «نوری المالکی» - نخست وزیر عراق- دوم دیماه به تمام تحصن کنندگان حاضر در «الانبار» هشدار داد که اگر نمی خواهند به القاعده بپیوندند، حداکثر تا یک هفته مهلت دارند؛ تا تحصن را ترک کنند[1]. این اولتیماتوم صریح «مالکی» درست دو روز بعد از آن صورت گرفت که سرتیپ ستاد «محمد الکروی» (فرمانده لشگر 7 ارتش عراق)، طی یک عملیات پاکسازی در کمین گروه موسوم به «داعش» (القاعده: دولت اسلامی شام و عراق) گرفتار شد و به همراه 35 نظامی از جمله 13 افسر کشته شد. کمتر از یک هفته بعد از اولتیماتوم دولت، ارتش عراق عملیات گسترده ای علیه اردوگاه های القاعده در استان «الانبار» را شروع کرد.

عملیات نظامی و گسترده ارتش عراق که بوسیله تجهیزات سنگین و پشتیبانی گسترده هوایی صورت گرفت را باید در وهله اول، نتیجه خشونت های سر به فلک کشیده داعش در ماه های اخیر در عراق دانست. چندی پیش یک روزنامه آمریکایی طی گزارشی اعلام کرد که حملات تروریستی داعش در یکماهه گذشته - شهریورماه 1392- رکورد جدیدی را ثبت کرده و آمار کشتگان در عراق را روی بیشترین سطح در 5 سال گذشته ثبت کرده است. «پل فلوید» - تحلیل گر نظامی در مرکز برآورد اطلاعاتی راهبردی استراتفور- معتقد بود که رشد فزاینده قدرت القاعده به خلأ امنیتی عراق مرتبط است. همچنین دو افسر اطلاعاتی آمریکا فاش کردند که داعش فقط برای هفته منتهی به آبان ماه، دستور 50 حمله تروریستی را صادر کرده است[2]. طبق آخرین آمار منتشره، طی 2013 میلادی 6300 تبعه عراقی، در پی حملات تروریستی کشته شده اند که مسئولیت عمده این حملات را القاعده پذیرفته است[3].

در خلال ماه های اخیر اغلب تحلیل گران امنیتی شاهد اخبار حملات گسترده به مراکز امنیتی، ادارات پلیس، زندان ها و دیگر ادارات دولتی در استان های جنوبی عراق بخصوص «الانبار» بوده اند. این حملات زنجیره ای، به نوعی نشان دهنده یک مرکزیت فرماندهی و اقدامات برنامه ریزی شده در این حوزه بود که قصد آن؛ تضعیف دولت مرکزی در این مناطق است[4]. پس از پیشروی های نظامی ارتش سوریه در این کشور، داعش که فضای سوریه را برای فعالیت مناسب نمی دید، با پیوستن به کمپین معترضین در «الانبار» - از زمستان 1391 ه.ش- رفته رفته این اعتراضات را به تجمع نیروهای خود تبدیل کرد. داعش حملات خود را در حالی از «الانبار» مدیریت می کرد، که این اقدامات بمنظور قطع کمک های عراق به نیروهای محلی در نواحی هم مرز با سوریه مانند «موصل»؛ افزایش قابل توجهی یافته بود[5].

اولین فرضیه ای که در تحلیل چرایی عملیات ارتش به نظر می رسد، این است که دولت عراق از حضور آسوده داعش در «الانبار» به ستوه آمده و با بالا رفتن هزینه های این تهدید؛ یکبار برای همیشه، تصمیم به حل معضل را گرفته است. با این وجود، مسئله عمیق تر است و از پروژه ها و ضدپروژه های راهبردی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای ناشی می شود؛ پروژه هایی که در یک نقطه اشتراک دارند: جنوب عراق. تقویت کننده این فرض ثانویه، این است که دولت عراق طبق شواهدی که گفته می شود، مدت ها قبل از کشته شدن «الکروی»؛ مقدمات و هماهنگی های لازم برای عملیات را انجام داده بود.

برای مثال، «نخست وزیر عراق» در دیدار با «رئیس پارلمان ترکیه» در شهر «بغداد»، از مقامات «آنکارا» خواسته بود که در مبارزه با تروریسم، عراقی را یاری کنند[6]. دو روز بعد و در 8 آذرماه، یک منبع اطلاعاتی عراق فاش کرد که هیئتی عراقی در خلال سفر محرمانه به ترکیه، با مقامات امنیتی این کشور از جمله، «عبد الرحمن بلجک» - معاون دستگاه اطلاعات ترکیه: MIT- دیدار داشته است. این هیئت، مقامات ترکیه را در جریان اسنادی قرار داده بود که دخالت دستگاه های اطلاعاتی ترکیه و عربستان با تروریست های عراق؛ را تأیید می کرد[7]. سه روز بعد، منابع خبری اعلام کردند که «فالح فیاض» - مشاور امنیت ملّی عراق- در دیدار «بشار اسد»، ضرورت مبارزه با تروریسم در منطقه را مورد بررسی قرار داده است[8]. همان ایّام، «وزارت دفاع عراق» در بیانیه ای اعلان کرد که از اولین محموله ارسالی بالگردهای فوق پیشرفته «MI-35 روسی»؛ برای مبارزه با تروریسم استفاده خواهد کرد[9]. بلافاصله نیز، «نوری المالکی» به «تهران» آمد و رایزنی هایی را با مقامات مسئول ایرانی انجام داد. وی در دیدار با «محمدجواد ظریف» - وزیرخارجه ایران- با تأکید بر ضرورت مبارزه فراگیر با تروریسم گفت: «تجارب گذشته منطقه نشان می دهد که تروریسم، قابل کنترل در مرزها نخواهد بود و دامن حامیان اش را خواهد گرفت». «ظریف» نیز متقابلاً بر آمادگی «تهران» برای کمک به دولت عراق تأکید ورزید[10]. چندی بعد، یک منبع آگاه در «پلیس الانبار» به «پایگاه خبری السومریة نیوز» گفت که بدلیل شرایط کاملاً امنیتی، تا اطلاع ثانوی مقررات منع آمد و شد در «فلوجه» وضع شده است[11]. سپس، ارتش عراق چند عملیات بمنظور کشف و انهدام اردوگاه های داعش در «الانبار» را صورت داد. در نهایت این روند، بطور مستمر تا شروع عملیات اخیر ارتش ادامه یافت.

بنابر این، واضح است که عملیات اخیر ارتش عراق، برآمده از یک هماهنگی گسترده منطقه ای با اضلاع مختلف (ایران، روسیه، سوریه) است. اما اصل ماجرا چیست؟ «هوشیار زیباری» - وزیر خارجه عراق- چند روز بعد از بازگشت «مالکی» از «تهران»، در حالیکه طی «نشست امنیتی بحرین» سخن می گفت، نسبت به تشکیل «امارت اسلامی» توسّط افراطیون منطقه، در صورت ادامه یافتن جنگ داخلی در سوریه هشدار داد[12]. و نکته اساسی همین است، بعد از حضور «حزب ا... لبنان» و برخی از شیعیان عراق در سوریه، آمریکا و عربستان سعودی با مشاهده پیشروی های قابل توجه ارتش سوریه، سعی کردند میدان عمل داعش را به تدریج؛ بین سوریه و عراق توزیع کنند. این کار در سایه خلأ امنیتی عراق و بدلیل دسترسی راحت داعش از طریق جنوب و شمال غربی عراق به «دیرالزور» و «حلب» در سوریه، به راحتی قابلیت اجراء داشت.

ارتش عراق بمنظور کاهش قدرت داعش که زمینه ساز عملیات اخیر بود، مجموعه ای از عملیات ها برای انهدام اردوگاه های داعش را آغاز نمود. اواخر آذرماه، در خلال یکی از این عملیات ها، عراقی ها توانستند یکی از انبارهای تسلیحات سنگین داعش را کشف کنند، که گفته می شد، در آنجا اسناد و مدارک مهمی کشف شده است. این اسناد، از طرح ویژه داعش جهت تصرف بخش شمالی عراق و تأسیس دولت خلافت پرده برداشت[13]. یک فرد مطلع در همین باره گفته بود که تحقیقات نیروهای امنیتی نشان می داد، داعش قصد دارد تا آخر دیماه بوسیله تصرف بخش هایی از استان «نینوا» (بخصوص: موصل)؛ زمینه تأسیس «امارت اسلامی عراق و شام» را هموار کند. «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق»، در همین راستا نوشته بود: ««ترکی فیصل» (رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی) گفته است: با عملیات فریب ایران، ما بیش از 5 هزار جنگجو را از عراق برای فتح «حلب» وارد سوریه کردیم، اما با بسته شدن عقبه آنها توسط ارتش عراق در «الانبار»، ارتباط این جنگجوها قطع شده و زیر توپخانه سوریه در حال نابود شدن هستند»[14]. بطور خلاصه، طرح آمریکایی ها و سعودی ها این بود که با بسط میدان داعش، از طریق جداسازی نواحی غربی عراق و شرقی سوریه، یک امارت جدید افراطی ایجاد کنند و از آن طریق؛ پشتیبانی حامیان سوریه به «اسد» را کاهش دهند.

در واقع، اقدام عراق علیه مراکز پشتیبانی داعش در «الانبار»، اقدام پیش دستانه "محور مقاومت اسلامی" است که سناریوی «بندر بن سلطان» و آمریکایی ها را دچار سکته مقطعی کرد. شهریورماه امسال، وقتی «اوباما» دست خود را روی ماشه حمله نظامی به سوریه گذاشته بود و همه منتظر آتش فرمان بودند، «روزنامه وال استریت ژورنال» - نزدیک به دست راستی های آمریکا- در خبری نوشت: «آمریکا از دستور «قاسم سلیمانی» به شبه نظامیان عراق برای حمله به منافع آمریکا در عراق، در صورت حمله به سوریه آگاه شده است». برخی از تحلیل گران نظامی هستند که پروژه سوریه را در قالب یک چارچوب به هم تنیده با پروژه عراق می بینند، از این حیث؛ طرح اولیه آمریکا برای ایجاد تنش در سوریه، از همان ابتدا بر ایجاد تنش در عراق طی مرحله بعدی استوار بوده است. یک دلیل روشن برای این استدلال وجود دارد، اینکه اگر ارتباط لبنان و فلسطین با ایران از طریق سوریه قطع شود، آنگاه باید برای اتمام بازی؛ ارتباط ایران با سوریه از طریق عراق را نیز قطع کرد.

بنابر این طبق این تئوری، پروژه سوریه- عراق یک پروژه واحد است. محور مقاومت، در ابتدای پروژه در برابر اقدام سریع و پیش دستانه آمریکا در سوریه جا ماند، ولی هستند استراتژیست هایی که معتقدند، هر کس زودتر در عراق بازی جدید را شروع کند؛ در حقیقت طرح آمریکا را از گرانیگاه اولیه اش خارج کرده است. به بیان بهتر، اگر محور مقاومت، زودتر از آمریکا بازی در عراق را شروع کند، بازی آمریکا در سوریه هم تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. آیا امروز، آمریکایی ها فکر می کنند، پیامی که آن را در شهریورماه، منتسب به سردار «قاسم سلیمانی» کردند، حالا اجراء شده است؟ به هر حال، محور مقاومت قبل از آمریکا بازی در عراق را شروع کرده و توانسته است، عراق را بدست بگیرد. اگر عملیات ارتش عراق درست و دقیق پیش برود، این ضدپروژه، عملیات پیش دستانه متبحرانه ای بوده است که جاپای «جمهوری اسلامی» در سوریه، را چند پله بالاتر خواهد برد.

نکته دیگر اینکه، در حال حاضر، عربستان سعودی با پر رنگ کردن نقش عناصر افراطی مثل القاعده و داعش در تمام منطقه و حتی فرامنطقه، به اشتباه استراتژیکی دست زده است. بعد از انفجارهای سلسله ای در «ولگوگراد روسیه»، این قدرت شرقی نیز احساس ملموس تری از خطر نقشه های سعودی پیدا کرده و این احساس؛ به تسریع پاکسازی القاعده در سوریه و عراق کمک شایانی خواهد کرد. همین حالا، کارشناسان آمریکایی، عمق این اشتباه را تا حدودی درک کرده اند. برای نمونه، دو روز پیش از شروع عملیات ارتش عراق در «الانبار»، یک هیئت آمریکایی با سراسیمگی به «ریاض» رفت و به سران عربستان یادآور شد که باید سریعاً، حمایت از داعش را متوقف نمود؛ زیرا برآورد شده بود که این گروه در آستانه انهدام در سوریه و عراق قرار گرفته است. دو ماه پیش نیز «جان کری» در دیدار با مقامات سعودی گفته بود که سیاست نظامی آمریکا و عربستان در منطقه با شکست مواجه شده و نمی توان به تسلیح مخالفان «اسد» ادامه داد[15]. لذا شاید این، یک فرصت بی نظیر برای ایران، سوریه و عراق باشد، فرصتی که اگر از آن به خوبی استفاده شود، ضربه بزرگی به طراحی های مخرب آمریکا- سعودی در منطقه خواهد زد.



[1] «خبرگزاری فارس» به نقل از «شبکه خبری اسکای نیوز»- 2/10/1392

[2] «شبکه خبری العالم» به نقل از «روزنامه سن فرانسیسکو کرونیکل»- 22/7/1392

[3] «خبرگزاری فارس» به نقل از « روزنامه الصباح» (عراق)- 24/9/1392

[4] برای نمونه: دستگاه های اطلاعاتی نینوا در حالی درباره احتمال حمله القاعده به ادارات «موصل» هشدار دادند که داعش به «اداره امنیت و اطلاعات کرکوک»، یورش برد- «خبرگزاری فارس» به نقل از منابع امنیتی استان «نینوا» عراق- 17/9/1392/ «اشغال یک مرکز پلیس در الرمادی عراق: ۸ کشته و ۲۲ زخمی»- «خبرگزاری فارس» به نقل از «سایت المسلة»- 6/9/1392/ «کشف انبار تجهیزات سنگین القاعده در عراق»- «خبرگزاری فارس»- 30/9/1392

[5] «روزانه 14 عملیات تروریستی در موصل/ برنامه‌ریزی برای سقوط الانبار توسط القاعده»- «خبرگزاری فارس» به نقل از منابع امنیتی- 11/9/1392

[6] «خبرگزاری دولتی ایسنا» به نقل از «پایگاه خبری پانوراما»- 6/9/1392

[7] «خبرگزاری فارس» به نقل از «خبرگزاری دولتی سوریه: سانا»- 8/9/1392

[8] «خبرگزاری فارس» به نقل از «خبرگزاری دولتی سوریه: سانا»- 11/9/1392

[9] «خبرگزاری دولتی ایسنا» به نقل از «خبرگزاری دولتی آلمان»- 13/9/1392

[10] «خبرگزاری فارس»- 14/9/1392

[11] «خبرگزاری فارس» به نقل از «پایگاه خبری السومریة نیوز»- 16/9/1392

[12] «خبرگزاری فارس» به نقل از «خبرگزاری آسیوشیتدپرس»- 16/9/1392

[13] «خبرگزاری فارس»- 30/9/1392

[14] 13/10/1392

[15] «قوس نزولی جبهه تروریزم»- «سعدا... زارعی»- «روزنامه کیهان»- 16/10/1392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حزب الله پیروز است ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    همانطور که سید جسن نصرالله عزیز فرمودند اینجا(سوریه ) قبرستان تمام تروریست ها میشود انشالله
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    سردار عشق
  • علی ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اگر داعش در عراق از بین بره....جنگ سوریه به پایانش نزدیک می شه....اینجوری می شه گفت القاعده در عراق و سوریه از بین رفته
  • علی ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    عملیات فریب ایران؟ منظورش چی بوده؟
  • هانی ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    وان حزب الله هم الغالبون درود بر حزب الله درود بر امام خمینی درورد بر امام خامنه ای درورد بر حاج قاسم سردار فاتح
  • حاتمی ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    امیدوارم به پاس این خدمات شایان و بی نظیر سردار سرلشکر قاسم سلیمانی در بکار بستن تدابیر هوشمندانه در منطقه و همچنین خدمت به جهان واقعی اسلام ایشان را در آینده ای نه چندان دور با عنوان"سردار سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی"بشناسیم!انشاالله
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    باز هم تحلیل ابکی مشرق حیف چشمام که گذاشتم روی خوندن این مطلب
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    تحليل خوبي بود ولي: 1- جبهه اسلامي و جبهه النصره كه به ترتيب وابسته به بندر بن سلطان و شاخه سوريه اي القاعده هستند عليه داعش وارد جنگ شده اند. پس به نظر مي آيد دخالت سعودي ها در جريان حملات داعش درست نباشد. 2- ارسال بهباد از سوي آمريكا و پشتيباني اطلاعاتي ارتش آمريكا از عمليات ارتش عراق در استان الانبار را چگونه تفسير مي نماييد. 3- به نظر مي رسد كه داعش از نقش جديد خويش در منطقه ناراضي باشد و لذا دست به كودتا عليه حاميان خويش زده است كه به راحتي توسط گروهك هاي ارتش آزاد سوريه، جبهه النصره و جبهه اسلامي و نيز توسط ارتش هاي عراق و سوريه در حال نابودي است.
  • جواد ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    همیشه پای حاج قاسم در میان است..... حاج قاسم خدا حفظت کنه...
  • بهنام ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    ما بسيجيان به داشتن سرداري همچون حاج قاسم سليماني در جمهوري اسلامي افتخار ميكنيم،خدايا از خلقت حاج قاسم سليماني متشكريم.
  • محسن ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    مرگ بر آل سعود و آمریکا و اسرائیل... مرگی با ننگ دنیایی و اخروی
  • سید مصطفی ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    کامل بود . منتظر اخبار بعدی عملیات های مقاومت در عراق هستیم درود بر حاج قاسم
  • عماد مغنیه ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    شیمون پرز: خاور میانه روی انگشت ژنرال قاسم سلیمانی میچرخد
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    قطعا عملیات ارتش عراق بدون چراغ سبز و پشتیبانی امریکا ممکن نبود
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    چه تحلیل و جمع بندی کاملی بود. آفرین
  • شهید زنده ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    حضرت عباسی یه دونه ای حاج آقا قاسم سلیمانی(حفظه الله)
  • زهرا السادات ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    حاج قاسم سليماني مردی برای هراسناک کردن خواب اسرائیل ، آمریکا ،داعش القاعده. خدا محافظ تو باشد. جند الله
  • احمد ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    خداوند سبحان روح بلند روح الله رو با اولیایش محشور کنه این مرد بزرگ ،پدر اسلام معاصر که بنیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رو گذاشت. و خدا حفظ کنه امام خامنه ای(حفظ الله) رو که شاگرد مکتب خمینی کبیر هست و چه خوب جا پای اون یار سفر کرده گذاشته. سپاه ماشا الله امروز چنان قدرتمند هست که بحمدالله در هر عرصه ای ورود میکنه منشا بزرگترین خیرات هست. واقعا اگه نگیم هر مسلمان ولی میتونیم بگیم هر ایرانی منصف اگه بدور از هیاهوهای رسانه ای کلاهشو قاضی کنه به داشتن چنین نیروی عظیمی در کشورش باید افتخار کنه. چنین نیروهای زبده ای که طرح های اقتصادی رو که در حالت عادی باید چندین ساله اجرا بشه با نصف زمان و با هزینه کمتر میسازن، بجای اینکه طرح ها به چینی ها و.. داده بشه و بعدش بهونه بیارن و پولشم دولا پهنا حساب کنن. هیچ ادعایی هم ندارن.کلی حرفم میخورن تازه تهمت دخالت در اقتصادم میشنون . چه دخالتی بنده خدا اگههمین سپاه نبود کی اینکارها رو بدست میگرفت؟چینی ها ؟ اروپایی ها؟ مگه ندیدید در عسلویه چه کردن؟بزرگراه تهران شمال دیگه باید چندسال دیگه دست چینی ها باشه تاساخته بشه؟چندبار پیمانکار به اصطلاح ایرانی باید براش عوض بشه و هربار میلیاردها ضرر و ضرر زمانی برای ما داشته باشه؟ در عرصه های نظامی هم بحمدالله بزرگترین پیشرفت های نظامی را داشتیم و به همراه ارتش عزیزمون حافظ کشور هستن. نیروی بازدارنده سپاه پاسداران امروز پایه های نظام استکبار رو به لرزه میندازه قدرت نرم و سخت سپاه امروز در کنار مرزهای اسرائیل گرفته تا افغانستان و... رو در بر داره و قدرت تعیین کننده در تصمیمات استکبار جهانی شده. انشالله بازدارندگی سپاه به مرزهای آمریکا برسه که اون روز زمان پیروزی نهایی اسلام هست . سردار سلیمانی هم مثل دیگر سرداران سپاه خدمتگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی هست و قبل ایشون هم سرداران دیگه ای همین مسئولیت رو داشتن که کمتر اسمشون مطرح هست و هستن سرداران و رزمندگانی که در جای جای دنیا جونشونو کف دست گرفتن و هیچ اسمی ازشون برده نمیشه و هیچ گله ای هم ندارن و انجام وظیفه میکنن . خداوند بهشون نصرت بده .
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    حاج قاسم عزیز مایی
  • میلاد ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    سلام زبونت درد نکنه آقا بهنام.
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    خدا و ائمه کمکتان کند تا شر اشرار و کافرها را از منطقه پاک کنید
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    من بسیجی نیستم اما حاج قاسم را دوست دارم.
  • حسین ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    حاج قاسم استراتژیست و ژنرالی هست که یک تنه برنامه‌ها و استراتژی‌های نظامی ژنرالهای پر زرق برق, پر مدال و پر ادعای آمریکایی‌ و انگلیسی‌ را نقش بر آب کرد. بر خلاف همه, حرف نزد و فقط عمل کرد.
  • علی ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    خدا یا خودت به شیعیان عزت و نصرت عطا بفرما
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    آفرین به مشرق- خیلی تحلیل خوبی بود.
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    شیرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    زنده باد جبهه مقاومت خدا سردار سلیمانی رو حفظ کند
  • علی ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    علت موفقیت حاج قاسم 1 -کار برای رضای خدا 2 _-پیروی محض از ولایت
  • سرباز سایبری ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    انشاالله خدا امثال حاج قاسمو حفظ کنه. مطیع واقعی ولایت یعنی حاج قاسم اللهم الرزقنا شهادت فی سبیلک
  • رضا ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    خدا کند عراق قدرتمند بشود 12 درصد نفت جهان+یک دولت شیعی توان عملیاتی ما را در همه زمینه ها بالا میبرد
  • كيوان از بوشهر ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    جانم را در راه محور مقاومت هديه مي كنم
  • هادی ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    درود بر مالک اشتر زمان، سردار رشید سپاه اسلام سردار « حاج قاسم سلیمانی » خدا پشت و پناهت سردار
  • با ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    باسوادها موصل هم مرز سوریه نیست
  • محمد ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    خيلي ريتميك تكرار كنيد: ماشاء الله، حزب الله ماشاء الله، حزب الله
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    روحانی مچکریم.
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    شما بسیجیانو چه به حاج قاسم فرمانده بزرگ ایران زمین؟ شما بسیجی ها باید برید تو خیابون از این و اون نسبتهاشونو بپرسید!!
  • اسماعیل ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    دست خدا و دعای خیر رهبر و مردم ایران بهمراهت سردار. خداوند مالک اشتر سپاه سید علی را حفظ نماید . انشاءالله
  • محمد ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    مشرق جالب بود تشکر
  • محمد ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    یکم موضوع رو از بالاتر نگاه کنیم: شکل گیری تدریجی محور مقاومت - توسط کشورهای ایران، بحرین، عراق، سوریه، فلسطین - شکل گیری تدریجی محور افراط و التقاط توسط عربستان، اردن، قطر، ترکیه، مصر - شروع تدریجی و بسیار آرام صحنه آرایی و آرایش تقابلی این دو جبهه در عرصه سخت - سخنان حضرت امام خمینی در مورد جنگ آخرین و نبر نهایی ما، نه با آمریکا بلکه با اسلام آمریکایی( یعنی همان محور ارتجاع عربی) - اخبار و احدادیث مربوط به آخر الزمان و وعده شروع نبرد سنگین بخشی از دو جبهه خیر و شر در وادی شام(سوریه امروزی) - و در آخر سخنان حضرت آقا مبنی بر قرار داشتن بشریت بر سر پیج بزرگ تاریخی(احتمالا تحولات سرنوشت ساز در امر ظهور در منطقه خاورمیانه) چیدن کنار یکدیگر این قطعات پازل به صورت منظم و تشخیص طرح کلی آن بسیار مهم و خطسر است. دوستان مثل اینکه تحولاتی در حال وقوع است که بسیاری از ما یا از درک آنها عاجزیم و یا غافل. نمونه اش هم موج بیداری اسلامی منطقه بود که ما تازه بعد از شکل گیری، رشد و خیزش آن و تغییر نظام های استکباری منطقه از آن مطلع شدیم! الا ای بسیجیان روح الله و سید علی به هوش که شنیدن ندای "انالمهدی" بسیار نزدیک تر از آن شده است که فکرش را میکردیم!!!
  • علی ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    تا آل سعود نابود نشود . خبری از نابودی آل یهود نیست و تا آل یهود باشند منطقه جولانگاه شیطان بزرگ و یارانش است
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    حتما فیلم هواپیماهای بدون سزنشینون رو دیدین. حالا پهبادهای آمریکایی رو باور کنیم یا حاج قاسم رو؟
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    0 0
    دم آمریکایی ها گرم که به عراق حمله کردن و اجازه دادن حکومت مورد نظر مردم (یعنی همین نوری المالکی و رفقا) بیان سر کار! جنبه های مثبت دموکراسی آمریکایی رو هم ببنید!
  • پروانه ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    حاج قاسم! افتخار مایی و افتخار ما و سزباز آقا بمانی دعاگوتیم
  • ايران هخامنشي ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    اول بايدبگم افتخارميكنم,اماچندسوال برام پيش اومد: 1‏_اگراينطوره چراآمريكاازعمليات عراق عليه انبارحمايت كردوحتي 70موشك وپهپادبراي كمك به عمليات عراق به بغداد داد?! 2‏_‏چرادرخبرهااعلام شدكه آمريكاقصدداره بخاطركمك به عراق نيروهاي عراقي رودركشورثالث براي مبارزه باتروريسم آموزش بده?! 3‏_‏چراشوراي امنيت سازمان ملل ازعمليات دولت عراق قويأحمايت كرد?! ودرآخرهم بايدبگم وقتي عراق ازسازه جنگي فوق پيشرفته روسي استفاده كنه آياباعث نميشه عراق ازايران جلوبزنه?ماهمچين چيزي ازروسهاخريديم يانه?داريم يانه? چراايران به عراق كمك نظامي نميكنه?چراايران نيروي نظامي عراق روآموزش نميده بجاش آمريكااين كارروميكنه?مگه معمولأاينطورنيست كه كشوري كه نيروي نظامي كشورديگه روآموزش ميده,كشورآموزش دهنده داري نفوذدراون ارتش ميشه واون ارتش نزديك به كشورآموزش دهندش ميشه?آياباعث نميشه آمريكابااين آموزش افرادمعتمدونزديك به خودش رودرارتش عراق ايجادكنه وپرورش بده واين باعث بشه ارتش عراق ازآمريكاحرف شنوي داشته باشه?ترسم اينه كه ايران غفلت كنه وارتش عراق همون نقش ارتش مصر روبراي آمريكاداشته باشه! اين يعني باخت ايران,ايران بايدحواسش جمع باشه واجازه نده ارتش عراق نقشي مثل ارتش مصربازي كنه,ارتش مصرزيرنفوذمستقيم آمريكاست وازآمريكاحرف شنوي داره
  • ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    در هر صورت این مردم امریکا نیستند که کشته میشوند بلکه ملتهای خاورمیانه هستند که تضعیف میشوند...، از یک طرف آمریکا از عربستان و در نتیجه گروهای تروریستی این کشور حمایت میکنه و از طرفی به ارتش عراق کمک تسلیحاتی میکنه مانند همین موشکهای هلفایر که داعشو هدف قرار میدن، در ورای همه ی این مسائل این مردم خاورمیانه هستند که به جون هم افتادند! این شعار و از یاد بردید: تفرقه بیانداز و حکومت کن...
  • بنده خدا ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    خدایا حاج قاسم ما را از شر دشمنانت حفظ کن
  • شهلایی ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    من شهلایی سرهنگ بازنشسته ارتش هستم . چندی پیش امریکا میخواست به سوریه حمله کند و این حمله بر اساس لابی عربستان و اسرائیل در امریکا بود که با پرداخت رشوه به سناتور های امریکایی از طریق انها ابوما را تحت فشار برای عملیات گذاشته بودند . من برای نیوزویک ایمیل زدم و در ان خاطر نشان کردم در صورت حمله امریکا به سوریه القاعده در سوال مدیترانه قرار میگیرد و اروپا و بعد امریکا در یک تهدید تروریستی افراطی اسلامی قرار خواهند گرفت . از سوی دیگر سلیمانی بجز در اختیار داشتن گروهای تروریستی هیچ کاری نمیتواند انجام دهد مگر از طریق خزب الله
  • کامیار ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    سردار عشق حاج قاسم
  • محمد ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    یکم موضوع رو از بالاتر نگاه کنیم: شکل گیری تدریجی محور مقاومت - توسط کشورهای ایران، بحرین، عراق، سوریه، فلسطین - شکل گیری تدریجی محور افراط و التقاط توسط عربستان، اردن، قطر، ترکیه، مصر - شروع تدریجی و بسیار آرام صحنه آرایی و آرایش تقابلی این دو جبهه در عرصه سخت - سخنان حضرت امام خمینی در مورد جنگ آخرین و نبر نهایی ما، نه با آمریکا بلکه با اسلام آمریکایی( یعنی همان محور ارتجاع عربی) - اخبار و احدادیث مربوط به آخر الزمان و وعده شروع نبرد سنگین بخشی از دو جبهه خیر و شر در وادی شام(سوریه امروزی) - و در آخر سخنان حضرت آقا مبنی بر قرار داشتن بشریت بر سر پیج بزرگ تاریخی(احتمالا تحولات سرنوشت ساز در امر ظهور در منطقه خاورمیانه) چیدن کنار یکدیگر این قطعات پازل به صورت منظم و تشخیص طرح کلی آن بسیار مهم و خطسر است. دوستان مثل اینکه تحولاتی در حال وقوع است که بسیاری از ما یا از درک آنها عاجزیم و یا غافل. نمونه اش هم موج بیداری اسلامی منطقه بود که ما تازه بعد از شکل گیری، رشد و خیزش آن و تغییر نظام های استکباری منطقه از آن مطلع شدیم! الا ای بسیجیان روح الله و سید علی به هوش که شنیدن ندای "انالمهدی" بسیار نزدیک تر از آن شده است که فکرش را میکردیم!!!
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    سرهنگ بازنشسته ارتش شاهنشاهی؟!
  • عباس عربي ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    درود خدا برمالك اشتر سيد علي سردارحاج قاسم
  • بیسیمچی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    حاج قاسم رو دوست دارم نه به خاطر اینکه سردار سپاهه یا فرمانده عملیات های برونمرزی و یا نه به خاطر اینکه همه قدرت ها رو معطل خودش کرده.دوستش دارم چون وقتی حرف می زنه تا تهش پاش وای میسته. چون آدم عملیاته نه شعار. چون سیاست زده نشده. چون سرباز باقی مونده. چون شیش دونگه. حاج قاسم سلیمانی رو دوست دارم چون خیلی مَرده...
  • حسن محسنیان ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    پاسختون در متن هست، عزیز. چون آمریکا خودش هم به این نتیجه رسیده باید حمایت از داعش را متوقف کند چون تاریخش در سوریه و عراق در حال تمام شدن است، البته این قضیه که دیگر از داعش حمایت نمی کند در ظاهر است ولی در باطن حمایت های نامحسوس ادامه خواهد داشت.
  • حسن محسنیان ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    در مورد حمایت ظاهری آمریکا از عملیات ارتش عراق می تواند رجوع کنید به مقاله آقای سعدالله زارعی، در کیهان در همین باره- هفته پیش
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    دولت نوري مالكي وابسته به ايران نيست ولي مناسبت سياسي و اقتصادي و فرهنگي خوبي با ايران داره بنابراين نوري مالكي فقط بر اساس منافع مليش عمل مي كنه
  • علی ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    درود بر سلیمانی مختار ایرانی
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    درود بر همه سرداران گم نام ونام آور باد سید علی
  • موحد دانش ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    عشق منی حاج قاسم روح منی حاج قاسم جیگرت و بخورم
  • حجت ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    دروغ که خناق نیس منم اعلیحضرت عاری از مهر محمدرضام.
  • بهزاد ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    خوب شما که اینو میدونستی چرا خودتو معرفی نکرده حرف زدی
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    ببخشيد اطلاعات شما از رده خارجه جناب سرهنگ! سردار سليماني فرمانده نيروي قدس سپاهه كه آمريكايي ها هم ازش مي‌ترسن! اگه انگليسيت خوبه، كمي گاردين و نيوزويك بخوني بدك نيست. همينطور حرف‌هاي اون سناتور آمريكايي رو كه راجع به حذف سردار گفته بود. گروه تروريستي؟!!! خودت تروريستي منافق! البته فيزيكي‌شو نمي‌دونم ولي سايبري كه حتما هستي.
  • احسان ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    اون مسخره هایی که منفی دادن یعنی همیشه دست حاج قاسم در میان است.....
  • محمد ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    این قدرت خداست نه آمریکا که نتیجه حمله منفی آمریکا مثبت می شود
  • پيروز ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    شما سوراخ موشو بچسب عزيز م كدوم بسيجي بيكار بوده اسم تورو كه ناشناسي پرسيده البته اگر بسيجي واقعي باشه اينكارارو نميكنه چون توي همه صنفي قلابي پيدا ميشه بسيجي قلابي روحاني قلابي پليس قلابي دكتر قلابي و.................

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس