کد خبر 276483
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۲:۱۰

محققان علوم پزشکی موفق شدند با استفاده از سلول های بنیادی ، مغز استخوان مصنوعی بسازند.

به گزارش مشرق، محققان علوم پزشکی در موسسه ماکس پلانک می گویند این مغز استخوان مصنوعی که از سلول های بنیادی به دست آمده است ، مسیر جدیدی برای درمان بیماری سرطان خون ، لوسمی ، ایجاد می کند.

 پایگاه خبری یورک الرت نوشت، ‌سرطان خون ، نوعی بیماری پیشرونده و بدخیم اعضای خون ساز بدن است که با تکثیر و تکامل ناقص گویچه‌های سفید خون و پیش سازهای آن در خون و مغز استخوان ایجاد می شود.
لوسمی یا لوکمی leukemia ریشه در زبان لاتین به معنای quotation mark خون سفید quotation mark دارد و فرآیند تکثیر، خون سازی و ایمنی طبیعی بدن را مختل می ‌کند.
اجتماع این یاخته های سرطانی در خارج از مغز استخوان، موجب تشکیل توده هایی در اندامهای حیاتی بدن نظیر مغز و یا بزرگ شدن غده های لنفاوی، طحال، کبد و ناهنجاری عملکرد اندامهای حیاتی بدن می شوند.
لوسمی شایع ترین سرطان اطفال در جهان است.

‎لوسمی براساس طیف، شدت و سرعت پیشرفت روند بیماری به دو دسته حاد (acute) و مزمن (chronic) تعریف می شود.
لوسمی حاد، رشد سریع همراه با تعداد زیادی گویچه‌ های سفید نارس است و مدت فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش دامنه آن بسیار کوتاه است.
لوسمی مزمن، رشد آهسته همراه با تعداد بیشتری یاخته های سرطانی بالغ تر است و مدت زمان طولانی تا بروز علائم بالینی آن دارد.
لوسمی نیز با توجه به نوع یاخته موجود در بافت مغز استخوان که دچار تراریختی و سرطان شده است تعریف می شود و اشکال مختلفی از این نوع سرطان وجود دارد که هر کدام نشانه ها و عوارض خاص خود را دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس