خبر دستگیری بابک زنجانی مجدداً بارقه های امید مبارزه بی اغماض با مفاسد اقتصادی را در اذهان روشن ساخت و کم تحرکی مسوولان کشور در برخورد با عناصر سودجو را اندکی جبران نمود.

گروه سیاسی مشرق - بابک زنجانی نام میلیاردر جوانی است که این روزها بیش از گذشته نامش بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته و به تیتر اصلی روزنامه‌ها تبدیل شده است. دوشنبه گذشته بود که دادستان کل کشور از بازداشت بابک زنجانی به اتهام مسائل مالی خبر داد. الیاس نادران  از جمله نمایندگان امضا کننده نامه سرگشاده به سران قوا که در مورد پرونده مفاسد مالی بابک زنجانی اقدامات قابل توجه‌ای را انجام داده است در این خصوص اینگونه توضیح می‌دهد که : «درمورد برخورد با (بابک زنجانی) آن‎قدر تعلل کردند که ناچار شدیم در این نامه به‎طور علنی نسبت به این مسأله هشدار دهیم. ممکن بود بابک زنجانی با توجه به این حجم از سرمایه مثل شهرام جزایری فرار کند. تجربه خاوری را هم در این زمینه داشتیم.»



*** در ادامه این گزارش به مروری بر واکنش‌های شخصیت های سیاسی کشور در مورد ریشه‌یابی این مفاسد اقتصادی می‌پردازیم.


نامه 12 اصولگرای مجلس به سران قوا درمورد بابک زنجانی

 12 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رؤسای سه قوه، خواستار برخورد قاطع با فساد اقتصادی و پیگیری قاطعانه پرونده بابک زنجانی شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: یک مصداق که این روزها رنج مردم شریف را دوچندان کرده است، "بابک زنجانی" است. بابک زنجانی 43 ساله که راست و دروغ، آغاز کار خود را به یکی از مقامات جمهوری اسلامی که به رحمت خدا پیوسته است، منتسب می کند، امروز به عنوان ثروتمندی همه فن حریف در صحنه های مختلف در جولان است و با تکبر و تبختر همه چیز را "خریدنی" نشان می‌دهد.
این نمونه‌ای از پدیده شگفت آوری است که تمامی نظام را به فساد متهم می‌کند و عجیب این است که رسانه ملی نیز خواسته یا ناخواسته با نحوه برخوردش با این زرسالار، به "آدم شویی" مشغول است.




الان هرسه قوه نزد کثیری از مردم متهمند. تعجبی ندارد؛ زیرا وقتی این فرد به تصریح مکاتبات نظارت بانک مرکزی با مدارک سجلی مجعول در بانک های مختلف حساب باز کرده ولی نه تنها مانعی نمی بیند، بلکه از آنها تسهیلات می‌گیرد؛ هنگامی که وزارت اطلاعات و نهادهای اطلاعاتی دیگر به پشتیبانی از زنجانی متهم می شوند ولی به جای توضیح به مردم سکوت می‌کنند؛ وقتی با داشتن پرونده‌های متعدد قضایی که لااقل در دو مورد به محکومیت منتهی شده ولی حکم حبس اجرا نمی‌شود؛ هنگامی که چنین عنصری، امین وزارت نفت شناخته شده و پول نفت فروخته شده را برای مدت‌ها پس نمی‌دهد و کسی هم با او کاری ندارد؛ وقتی آشکار می شود که وی با مفسد دیگری که مدیرعاملی سازمان بزرگی را غصب کرده، برای معامله ای چهار میلیارد یورویی به شکل غیرقانونی تفاهم نامه امضاء می کند ولی صدایی از هیچ دادگاهی بلند نمی شود؛ هنگامی که رئیس کمیسیون اصل نود که به معرفی هیئت رئیسه و رأی مجلس برگزیده می شود، چنان موضع می گیرد که گویی در دفاع و تطهیر بابک زنجانی تلاش می کند؛ و ... چرا متهم نشویم؟


ماجرای نامه 12 نماینده اصولگرا درمرود مفاسد مالی بابک زنجانی

الیاس نادران از جمله نمایندگانی است که در مورد پرونده مفاسد مالی بابک زنجانی اقدامات قابل توجه‌ای را انجام داده است. وی در بخشی از مصاحبه تفصیلی خود پیرامون چگونگی بررسی های انجام شده در پرونده بابک زنجانی می‌گوید: در رابطه با بابک زنجانی بر اساس اطلاعاتی که به دوستان ما رسیده، ایشان در مبادله‎‎های نفتی، فعالیت‎‎‎‎های اقتصادی در حوزه مسکن و دیگر اقدامات اقتصادی، مشکوک به فساد مالی و تخلفات متعددند. امثال بابک زنجانی فرصت‎طلبانی هستند که از شرایط خاص کشور سوءاستفاده نموده و منافع خود را کسب کرده‎اند.

قبل از تقدیم نامه به سران قوا، ما با دستگاه‎‎‎‎های قضایی و اطلاعاتی مکاتبه داشتیم و معتقد بودیم برای وجهه بین‎المللی ما خوب نیست فردی مثل زنجانی که در پرونده‎‎‎‎های سنگین متهم است در رسانه‎‎‎ها فسادش بررسی می‎شود و وی در همین رسانه‎‎‎ها از خودش دفاع می‎کند و مسئولین هیچ برخوردی نمی‎کنند. بالأخره ایشان در فروش نفت، یا حقوق ملت و حکومت را ضایع کرده یا نکرده یا سوءاستفاده داشته یا پاک است. اما بالأخره تعیین تکلیف مسأله ضروریای است. نمی‎گویم که حساسیتی در مورد وی وجود نداشت ولی آن‎قدر تعلل کردند که ناچار شدیم در این نامه به‎طور علنی نسبت به این مسأله هشدار دهیم. ممکن بود بابک زنجانی با توجه به این حجم از سرمایه مثل شهرام جزایری فرار کند. تجربه خاوری را هم در این زمینه داشتیم.

از مجلس هفتم همین افراد (12 نفر)، هسته مرکزی بسیاری از برخورد‎‎‎ها با مفاسد بوده‎اند و پیگیری قوانین متعدد در زمینه مبارزه با فساد و پولشویی، حاصل تلاش همین افراد بود. در مجلس نهم هم یک جمع مبارزه با فساد شکل گرفته ولی برای این‎که نمایندگان حساس نشوند و این گروه چابک بماند آن را علنی نکرده بودیم. مرتب بحث و جلسه داریم. عملکرد موفقی هم تاکنون داشته‎ایم.


زنجانی نامه یک بانک روسی را جعل کرده بود

عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به موضوع فساد بابک زنجانی عنوان کرد: فساد آقای زنجانی بسیار بالا است و محدود به چند100 میلیارد تومان نمی‌شود ایشان تصور نکند که می‌تواند با معاوضه املاک و کارخانجات خود در ایران خود را از این قضیه رها کند.

وی افزود: هم‌اکنون 30 شرکت متعلق به وی در ایران در حال فعالیت است که وی قصد دارد آنها را با پول خود معاوضه کند.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ادامه داد: تمام ترفندهای وی به طور کامل از سوی مسئولان شناسایی شده است و متاسفانه باید بگویم که وی مسئولان جمهوری اسلامی را احمق فرض کرده بود.

وی با اشاره به جعل نامه بانک مرکزی تاجیکستان درخصوص تحویل پول‌های بدهکار بوده وی به وزارت نفت افزود: علاوه بر این بابک زنجانی یک نامه‌ای را نیز از یک بانک روسی جعل کرده بود تا بتواند بدهی خود را پرداخت شده نشان دهد.

یوسفیان‌ملا ادامه داد: همانطور که گفتم تنها پرداخت بدهی وی است که می‌تواند وی را از زندان خلاص کند. (لینک خبر)


دستگیری بابک زنجانی زنده کردن بارقه‎‎‎های امید برای مبارزه با مفاسد اقتصادی بود

 دکتر علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی در هفته نامه پنجره به آسیب‎شناسی مبارزه با مفاسد اقتصادی پرداخت و نوشت: «خبر دستگیری بابک زنجانی مجدداً بارقه های امید مبارزه بی اغماض با مفاسد اقتصادی را در اذهان روشن ساخت و کم تحرکی مسوولان کشور در برخورد با عناصر سودجو را اندکی جبران نمود. اما به نظر بنده کار مبارزه با مفاسد اقتصادی، اقداماتی بسیار عمیقتر و قاطع تر از سوی مسوولان سه قوه طلب می نماید. اگر از بنده بعد از ده سال حضور در مجلس بپرسید راه حل درست مبارزه با مفاسد اقتصادی چیست، خواهم گفت هر راه حلی جز با شروع ازبرخورد با مسوولان متخلف در کشور، فرزندان و اطرافیان سودجوی آنها آب در هاون کوبیدن است.»


سالک: نمایندگان مجلس برای مبارزه با مفاسد اقتصادی از هیچ اقدامی دریغ نخواهند کرد

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و از امضاکنندگان نامه نمایندگان به سران قوا درباره مفاسد اقتصادی با اشاره به بحث بابک زنجانی، گفت: ما از سران قوا خواستیم زمینه‌های ظهور و بروز بابک‌زنجانی‌ها را از بین ببرند؛ سؤال ما این است یک جوان چگونه توانسته چنین سرمایه‌ هنگفتی را جمع کند.
 
سالک گفت: تردیدی نداریم که در بحث بابک‌زنجانی‌ها، سیستم برای مبارزه با مفاسد درست عمل نکرده است لذا مطالبه جدی ما این است که با امثال بابک‌زنجانی‌ها بدون  هیچ ملاحظه‌ای برخورد شود.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان گفت: سران قوا باید مبارزه با مفاسد اقتصادی را در اولویت کاری خود قرار بدهند و نمایندگان مجلس برای مبارزه با مفاسد اقتصادی از هیچ اقدامی دریغ نخواهند کرد. (لینک خبر)



علیپور: قوه قضائیه با امثال زنجانی برخورد کند

کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی در صحن علنی با اشاره به سبد کالا اظهار داشت: به قشر کارگران فصلی و کشاورزان در زمینه ارائه سبد کالا توجه‌ای نشده است و امیدواریم رئیس جمهور به این موضوع توجه داشته باشد.

وی ضمن درخواستی از قوه قضاییه تاکید کرد: قوه قضاییه باید با ویژه خواران اقتصادی و افرادی که پول بیت المال را غیرقانونی در حساب خود ذخیره می‌کنند مانند امثال بابک زنجانی پیگیری کند.

جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با اشاره به حضور وزیر جهاد کشاورزی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس اظهار داشت: امروز آقای حجتی در جلسه از همه چیز حرف زد به جز برنج؛ من انتظار داشتم وی در خصوص اینکه در زمینه استانداردسازی برنج چه کارهایی انجام داده است، توضیحاتی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه کودشیمیایی هم اکنون بسیار گران در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و کمیاب است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تامین منابع آبی فاقد برنامه است و بیمه اراضی شالیکاران گران است. همچنین نبود کارخانجات شالیکوبی مدرن باعث شده محصول برنج ما نابود شود. (لینک خبر)


حسینیان:
«بابک‌زنجانی‌ها» ریشه در اقتصاد سرمایه‌داری دارند


حجت‌الاسلام روح الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره تلاش برخی گروه ها برای انتصاب فساد بابک زنجانی به اصولگرایان با وجود جلوداری آنان در مبارزه با فساد، گفت: باید اجازه دهیم تا قوه قضاییه به صورت مستدل و دقیق به این پرونده رسیدگی کند تا ابعاد مختلف فساد در ارتباط با این مساله نتیجه گیری شود و نتیجه روشن شود.



وی با بیان اینکه سیاسی شدن و اظهار نظرهای مختلف موجب می شود که رسیدگی به این پرونده به صورت دقیق انجام نخواهد شد، گفت:  پدیده بابک زنجانی‌‌ها ریشه در اقتصاد سرمایه‌داری و غیر مولد کشور دارد. از دم و دستگاه آقای زنجانی بک رییس بانک مرکزی بیرون آمده است. (لینک خبر)


«بابک‌ زنجانی‌ها» در دوره سازندگی متولد و در دوره اصلاحات رشد کردند

 حمید رضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، درباره تولد و رشد رانت‌خواران و ویژه‌خواران، گفت‌: تولد این افراد محدود به دوره سازندگی نیست و در همه دولت‌ها به نحوی این قضیه مشاهده شد.



وی اضافه کرد: آقای زنجانی در دولت قبل رشد کرد، گروه امیر منصور آ‌ریا هم در این دوره رشد نمود؛ متاسفانه این مسائل درد است اما این فقط محدود به دوره سازندگی نبود و در دوره اصلاحات و دولت قبل هم شاهد رخ دادن آن بودیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ برخی از این افراد تولدشان در دوره سازندگی بوده، در دوره اصلاحات رشد و نمو پیدا کردند و خرابکاری‌هایشان در دولت قبلی اتفاق افتاد.

فولادگر با بیان اینکه ریشه پیدایش بابک زنجانی‌ها را باید در جاهای دیگر جستجو کرد، اظهار داشت: ریشه اینها در ساختار اقتصاد دولتی، شفاف نبودن بسیاری از مقررات، عدم حمایت از تولید کنندگان واقعی است.

وی با بیان اینکه ساختار اقتصادی کشورمان به گونه‌ای است که افراد برای رشد کردن راه‌های خلاف را طی می‌کنند، خاطرنشان کرد: چون اقتصاد کشور ما دولتی است این افراد خود را به سیستم دولتی وصل می‌کنند تا با استفاده از ابزارهای قدرت به ثروت برسند.

فولادگر همچنین گفت: سیستم اقتصادی ما دچار مشکل است، بنابراین اگر فردی بخواهد وارد آن شود، از راه‌های غلط و با دستاویز قرار دادن مراکز قدرت به دنبال ثروت می‌رود؛ تا وقتی سیستم اقتصادی کشور شفاف نشده و قوانین شفاف نداشته نباشیم و همچنین از تولید کننده واقعی حمایت نشود و مسیر برای افرادی که از کارهای غیر تولدی یا رانت‌خواری و ویژه‌خواری به ثروت می‌رسند، مسدود نشود، تولد افراد اینچنینی ادامه خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مجلس و دولت و اجرای سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و سیاست‌های اصل 44 شاهد عدم تکرار مسائل اینچنینی باشیم. (لینک خبر)


به فرمان رهبر انقلاب درباره مفاسد اقتصادی توجه نشده است

احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤالی درباره فلسفه ظهور و بروز بابک‌زنجانی‌ها در کشور، گفت: ظهور چنین افرادی در اقتصاد ما، حاصل اقتصاد دولتی و وابستگی تمام شئون اقتصاد به دولت است.

وی با بیان اینکه اقتصاد دولتی زمینه، اقتصاد رانتی را به وجود می‌آورد، تصریح کرد: متاسفانه وقتی بحث خصوصی سازی می‌شود و قرار می‌شود امور اقتصاد از دولت به بخش خصوصی منتقل شود، نظارت کافی صورت نمی‌گیرد و در نتیجه اموال دولت به تاراج می‌رود.



دستغیب با بیان اینکه ضرورت دارد که بار دولت در اقتصاد کمتر شود، افزود: اینکه بگویند، ما شرایط بحرانی و تحریم داشتیم و این امر موجب رشد افراد رانت خوار شده است قابل قبول نیست چون دولت باید در هر شرایطی نظارت خود را داشته باشد.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه ظهور و بروز رانت خوار در سیستم اقتصادی کشور موجب تاثیر روانی منفی در افکار عمومی می‌شود، در پاسخ به این سؤال که مهمترین دلیل بروز بابک زنجانی‌ها چیست، گفت: در نظر نگرفتن فرمان8 ماده‌ای مقام معظم رهبری در برخورد با مفاسد اقتصادی مهمترین دلیل است که باید مورد توجه باشد که اگر به توصیه‌های مقام معظم رهبری عمل نشود، امکان ظهور و بروز رانت‌خوارهای دیگر دور از ذهن نخواهد بود. (لینک خبر)


{$sepehr_album_8623}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اگه مسولین بجای به جون هم افتادن وجناه بازی به فکر مردم ومملکت باشن این اتفاقا نمی افته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس