کد خبر 274016
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۵

MP7 جایگزین سلاح معروف MP5 می‌شود هرچند کوچکتر از MP5 است اما از لحاظ قدرت کشندگی بسیار برتر است.

گروه دفاع و امنیت مشرق - قرن بیست و یکم و جنگ‌هایی که در سال‌های آغازین این هزاره جدید رخ داده است مبانی و سلاح‌های جدیدی را به علوم نظامی و ارتش های جهان وارد کرده است. یکی از این تعاریف بحث "سلاح های دفاع شخصی" یا " PDW : Personal Defence Weapon" است. در یک تعریف ساده می‌توان این خانواده از سلاح ها را چیزی مابین مسلسل های سبک دستی و سلاح‌های هجومی تعریف کرد. اندازه، وزن و شکل ظاهری این سلاح ها عمدتا شبیه به مسلسلهای دستی اما قدرت کشندگی آنها عمدتا شبیه به سلاح های هجومی است.

در واقع نیاز به این سلاح ها بیشتر در میادین نبردهای شهری و فاصله نزدیک امروز است که در آن سربازان به سلاحی کوتاه و سبک در عین با قدرت آتش بالا نیاز دارند. در این مطلب با 5 نمونه از این سلاح ها آشنا می شویم.

MP7

اولین سلاحی که در این لیست معرفی می شود یکی از جدیدترین و در عین حال بهترین سلاح ها در این حوزه به حساب می آید. ام پی 7 آلمانی ساخت شرکت هکلر اند کخ جایگزین اسلحه معروف MP5 می شود. این سلاح جدید کوچکتر از ام پی 5 است اما از لحاظ قدرت کشندگی بسیار برتر از آن است.

در یک نگاه کلی می توان ام پی 7 را یک انقلاب در طراحی سلاح های انفرادی دانست. قابلیت شلیک تک تیر حتی به مانند سلاح کمری و در عین داشتن قنداقی با قابلیت تغییر سایز و همچنین استفاده از یک کالیبر خاص به همراه نرخ آتش بالا همه و همه از مزایا این اسلحه آلمانی است.

PDW؛ نسل جدید سلاح های انفرادی+عکس (آماده)

به گزارش مشرق، نوع طراحی MP7 بر اساس طرح T شکل است اما در جلوی سلاح دسته ای نیز برای زمان شلیک اتوماتیک نصب شده است. این سلاح با گلوله های کالیبر 30*4.6 میلی متری مسلح شده و خشابهای این سلاح نیز در گونه های 20 ، 30 و 40 تیری وجود دارد. این گلوله می تواند به بسیاری از کلاهخودها و جلیقه های ضد گلوله موجود در جهان به راحتی نفوذ کند.

نرخ آتش 950 گلوله در دقیقه و در عین حال دقت و عدم تکان زیاد در زمان شلیک اتوماتیک از دیگر فاکتورهای مثبت این سلاح است. وزن این سلاح با خشاب خالی تنها 1 کیلو و 900 گرم بوده و در زمانی که قنداق این سلاح باز نشده باشد طول آن تنها 45 سانتی متر است. این سلاح در حال حاضر در نیروهای نظامی 17 کشور جهان در حال خدمت است.

MSMC

برنامه " MSMC " مروبط به تلاش های صنایع دفاع هندوستان برای تولید یک سلاح دفاع شخصی است. این این سلاح در حقیقت زاییده برنامه " سامانه های تسلیحات سبک هند " است. این برنامه شامل سه مدل سلاح که یکی نمونه هجومی ، دیگری نمونه تیربار سبک و بعدی ساخت یک کاربین است. دو سلاح اولی مورد نظر هندی ها ساخته شده و در خدمت نیروهای مسلح این کشور است اما نمونه آخر به مشکلاتی رو به رو شد.




طراحی کلی این سلاح از یوزی به عاریت گرفته شده و از مکانیزم T شکل بهره می برد. این سلاح با استفاده از فشار گاز باروت مسلح شده و از یک خشاب 30 تیری بهره می برد. سلاح با گوله های 30*5.56 میلی متری مسلح می شود که گونه کوتاه تر کالیبر معروف 5.56 میلی متر است. این سلاح در عین حال که از اندازه کوچکی در حدود 50 سانتی متر و وزنی در حدود 2 کیلو و 800 گرم برخوردار است اما می تواند با نرخ آتش 700 تا 750 گلوله در دقیقه تیراندازی کرده و تا برد 300 متری نیز موثر باشد.

در حال حاضر این سلاح هندی در حد ساخت پیش نمونه بوده و نیروهای ویژه ارتش هندوستان در حال آزمایش آن هستند تا در صورت علاقه آن را برای تولید انبوه سفارش دهند.

P90

یکی از موفق ترین و قدیمی ترین سلاح ها در این گروه P90 است. شرکت بلژیکی فابریک نشنال سالها قبل از بسیاری از تولید کنندگان اسلحه در جهان به نیاز به این گونه از سلاح ها پی برد. طرح انقلابی این شرکت امروز یکی از موفق ترین و پر استفاده ترین سلاح ها در این رده به حساب آمده و امروزه در نیروهای نظامی و انتظامی نزدیک به 40 کشور جهان مورد استفاده قرار می گیرد.


P90 بر اساس نیاز خدمه خودروهای زرهی و نیروهای اعمال قانون که در فضاهای بسته و نزدیک به دشمن عملیات می کنند طراحی شده است. اما چند نکته جالب درباره این سلاح وجود دارد. یکی شکل ظاهری خود سلاح و خشاب آن است که بر روی اسلحه سوار می شود. کل سلاح شبیه به یک مکعب مستطیل بوده و خشاب آن ظرفیت 50 گلوله کالیبر 28*5.7 میلی متری را دارد.



به گزارش مشرق، فلسفه طراحی این گلوله خاصی داشتن مهماتی است که بتواند در جلیقه ضد گلوله نفوذ کند اما از بدن هدف خارج نشود. نکته جالب دیگر در خصوص این سلاح نحوه خارج شدن پوکه ها هستند. بعد از هر شلیک پوکه های مورد نظر نه از کنار بلکه از زیر اسلحه خارج و به زمین می افتد. این قابلیت در عملیات در فضاهای بسته که افراد نزدیک به یکدیگر قرار دارند نکته بسیار مهمی به حساب می آید.

طول P90 در حدود 50 سانتی متر و وزن آن در حدود 2 کیلو و 600 گرم است. این سلاح می تواند با سرعت 700 تیر در دقیقه شلیک کرده و برد موثر آن در حدود 200 متر است.

QCW-05

داشتن پر جمعیت ترین کشور جهان و به دنیال آن بزرگترین ارتش دنیا از لحاظ تعداد نیرو مزایا و مشکلات خاص خود را دارد. صنایع دفاعی چین در چند دهه اخیر تلاش بسیار زیادی را در حوزه های گوناگون برای تامین نیازهای نیروهای مسلح این کشور با توان بومی صرف کردند. یکی از این بخش ها سلاح های سبک است. سلاح QCW-05 یک اسلحه دفاع شخصی ساخت چین است که با کالیبر 21*5.8 میلی متر است. علاقمندان به سلاح با نگاهی به این اسلحه به سرعت متوجه شباهتهای بسیار زیاد این تفنگ با اسلحه QBZ-95 که سلاح سازمانی ارتش چین است می شوند.




به نظر طراحان چینی برای کاهش هزینه های طراحی و همچنین راحت شدن آموزش این سلاح از همان طرح در اندازه ای کوچک تر بهره بردند. طراحی " QCW-05 " بولپاپ بوده و گلنگدن سلاح نیز در بالای سلاح قرار گرفته است. این سلاح با خشابهای 50 تیری مسلح شده و می تواند با سرعت 900 گلوله در دقیقه شلیک کند.

یک نکته در مورد گلوله این سلاح وجود دارد و آن هم این که این مهمات خاص از گونه با سرعت زیر صوت بوده و به طور خاص برای عملیات ویژه و پنهان کاری ساخته شده است. با اضافه کردن یک صدا خفه کن صدای حاصل از شلیک این سلاح بسیار کاهش پیدا می کند. طول این سلاح 2 کیلو و 200 گرم و طول آن هم 50 سانتی متر است.

CBJ_ MS

اما سلاح بعدی ما ساخت شرکت ساب سوئد است. این شرکت سوئدی سالهاست که نیازهای گوناگون ارتش این کشور را تامین کرده و در بازار جهانی نیز بسیار موفق ظاهر شده است. اما سلاح CBJ MS ساخت این شرکت یک گونه متفاوت در این بازار است. این سلاح می تواند نه به عنوان یک سلاح دفاعی و حتی در قالب یک اسلحه هجومی وارد میدان شود. حتی می توان این سلاح را با خشاب 100 تیری و پایه زیر لوله مجهز کرده و از آن به عنوان سلاح پشتیبانی بهره برد.




CBJ MS می تواند با نرخ آتش 700 گلوله در دقیقه شلیک کرده و برد موثر آن 400 متر است. این سلاح از کالیبر 25*6.5 میلی متر بهره می برد و در صورت نیاز و در میدان نبرد می تواند با تغییر لوله کالیبر آن را به 9 میلی متری تغییر داد.

طراحی کلی سلاح از همان طرح معروف T شکل بهره می برد و طول آن در حدود 36 سانتی متر و وزن آن نیز در حدود 2 کیلو و 800 گرم است. این سلاح به ارتش سوئد تحویل داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • هادی ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    1 0
    لطفا از سلاح سیاوش 5 گزارش تهیه کنید
  • میثم ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    پس چرا سال ساختشونو ننوشتی؟
  • اعتدال ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 6
    من علاقه ای به خوندن نداشتم متنو ولی اکثرا باید امریکایی باشن.
    • دیدگا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
      1 1
      زرشک!
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 3
    مشرق اينها بدآموزی داره
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 6
    چقد مطلب راجب سلاح‌میزارید ؟ از خون خوشتون میاد
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    2 1
    عالی بود مشرق مرسی
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    3 0
    خوب بود.مفید و مختصر و تخصصی
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    3 2
    پس سلاح های امریکایی رو سانسور کردی مشرق
  • گلپور ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    1 0
    only mp7 ap
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    3 0
    لطفا این سلاح ها رو دست هر کسی ندین.
  • حسین ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    7 0
    میخوای تو صفحه دفاع و امنیت داستان شنگول و منگول بذارن؟؟؟؟
  • هیتلر ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    2 1
    سلام p90 طراحی چند سال قبل از 1991 تولید 1991،واقعا سلاح عجیبیه به خشابش نگاه کنید!!!تو بازیای کامپیوتری زیاد دیده میشه،qcw05 ط 2001 تا 2005 ت 2005،cbjms2000،msmc2006،انواع مختلف mp 7 2001
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    4 0
    شما اعتدالیا معمولا علاقه خاصی به خوندن ندارین البته اظهرا نظر هاتون مثل همین یکی کارشناسی ترین اظهار نظرهاست
  • hasan ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    2 0
    عالي
  • سعيد ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    1 0
    ميخاي نقد سريال آواي باران رو بذارن تو بخش دفاع و امنيت؟
  • سید ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    1 1
    زنده بادسلاح سیاوش خودمون...بعدهم کلانشینیکف(کلانشینکف)
  • ارین ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    3 0
    فقط mp7 المانی.واقعا المان تو سلاح سازی حرف اول رو می زنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس