نامه هفته گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس به سران قوا درباره لزوم رسیدگی به اتهامات «بابک زنجانی»، بار دیگر مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی و اهمال‌های جدی در این حوزه را در سطح رسانه‌ها و افکار عمومی زنده کرد.

گروه اقتصادی مشرق -نامه هفته گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس به سران قوا درباره لزوم رسیدگی به اتهامات «بابک زنجانی»، بار دیگر مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی و اهمال‌های جدی در این حوزه را در سطح رسانه‌ها و افکار عمومی زنده کرد.

در نامه نمایندگان مجلس، موارد ذیل ذکر شده است:


•    یک مصداق که این روزها رنج مردم شریف را دوچندان کرده است، بابک زنجانی است.

• بابک زنجانی ۴۳ ساله که راست و دروغ، آغاز کار خود را به یکی از مقامات جمهوری اسلامی كه به رحمت خدا پيوسته است، منتسب می کند، امروز به عنوان ثروتمندی همه فن حریف در صحنه های مختلف در جولان است و با تکبر و تبختر همه چیز را "خریدنی" نشان می دهد.

• این فرد به تصریح مکاتبات نظارت بانک مرکزی با مدارک سجلی مجعول در بانک های مختلف حساب بازکرده ولی نه تنها مانعی نمی بیند، بلکه از آنها تسهیلات می گیرد.

•(بابک زنجانی) با داشتن پرونده های متعدد قضایی که لااقل در دو مورد به محکومیت منتهی شده ولی حکم حبس اجرا نمی شود.

• چنین عنصری امین وزارت نفت شناخته شده و پول نفت فروخته شده را برای مدت ها پس نمی دهد و کسی هم با او کاری ندارد.

• رئیس کمیسیون اصل نود که به معرفی هیات رئیسه و رأی مجلس برگزیده می شود، چنان موضع می گیرد که گویی در دفاع و تطهیر بابک زنجانی تلاش می کند.

• بر اساس اطلاعات موثق موجود، دلایل کافی برای تعقيب اين فرد به اتهام فساد و افساد در دست است.



 
* تطبیق با فرمان هشت ماده‌‌اى به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی
 
مهمترین نقشه راهی که مسئولان دستگاه‌های نظارتی کشور در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی در اختیار دارند، فرمان هشت‌ماده‌ای مقام معظم رهبری درباره این موضوع حیاتی است.

با توجه به مواردی که در نامه نمایندگان مجلس درباره اتهامات بابک زنجانی ذکر شده است، بررسی تطبیقی پرونده این فرد با فرمان هشت‌ماده‌ای، از نظرتان می گذرد:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ 10 اردیبهشت 1380، فرمان مهمی را در خصوص مبارزه همه جانبه و سازمان یافته با مفاسد مالی و اقتصادی، خطاب به سران قوا صادر كردند که به «فرمان هشت‌ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی»، معروف شده است.

تطبیق پرونده بابک زنجانی با فرمان هشت‌ماده‌ای، (حتی با فرض بی‌گناه بودن زنجانی و نادرست بودن تمامی اتهامات منتسب به وی) از قطعی بودن بی‌توجهی به بخش‌هایی از این فرمان حکایت دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

•«امروز كشور ما تشنه فعاليّت اقتصادى سالم و ايجاد اشتغال براى جوانان و سرمايه‌گذارى مطمئن است. و اين همه به فضائى نيازمند است كه در آن، سرمايه‌گذار و صنعتگر و عنصر فعال در كشاورزى و مبتكر علمى و جوينده كار و همه قشرها، از صحّت و سلامت ارتباطات حكومتى و امانت و صداقت متصديان امور مالى و اقتصادى مطمئن بوده و احساس امنيت و آرامش كنند.

اگر دست مفسدان و سوءاستفاده‌كنندگان از امكانات حكومتى، قطع نشود، و اگر امتيازطلبان و زياده‌خواهان پرمدّعا و انحصارجو، طرد نشوند، سرمايه‌گذار و توليد كننده و اشتغال‌طلب، همه احساس ناامنى و نوميدى خواهند كرد و كسانى از آنان به استفاده از راههاى نامشروع و غيرقانونى تشويق خواهند شد.»

ملاحظه: ناگفته پیدا است که فعالان اقتصادی کشور که سه دهه است در شرایط دشوار جنگ و تحریم در حال ارائه خدمات هستند، نسبت به رانت‌هایی که برخی نومیلیاردرها همچون بابک زنجانی از آن بهره‌مند بوده یا هستند، ناراضی بوده و از تداوم چنین وضعیتی سرخورده می‌شوند.
 

درباره اتهام «رانت» به زنجانی باید گفت, خود این فرد شخصا اعتراف کرده که جرقه میلیارد شدنش با استفاده از محموله‌های میلیون‌ دلاری ارز دولتی بوده که رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی (مرحوم نوربخش) در اختیار او قرار می‌داده است تا در بازار آزاد بفروشد. زنجانی در یکی از مصاحبه‌هایش اعتراف کرده که اولین محموله دلارهای دولتی که از نوربخش گرفته و در بازار آزاد فروخته است، 17 میلیون تومان برایش سود داشته و او با آن پول در میرداماد، دفتر خریده است.
 
با توجه به فوت آقای نوربخش در سال 1382، اگر زمان همکاری زنجانی با نوربخش را به سال 1382 مربوط بدانیم، رقم 17 میلیون تومانی که زنجانی یک‌روزه از رانت فروش دلارهای دولتی در بازار آزاد کسب کرده، به نرخ امروز به حدود 100 میلیون تومان هم خواهد رسید.


ابراز نگرانی فعالان سالم اقتصادی نسبت به رشد خیره‌کننده بابک زنجانی ها نیز موضوعی است که تاکنون از سوی شماری از فعالان اقتصادی و کارآفرینانی کشور مطرح شده است؛ به طوری که برخی هم با توجه به ثروت چند ده هزار میلیاردی زنجانی که عمدتا طی چند سال اخیر به دست آمده، به کنایه گفته‌اند: نبوغ هم حدی دارد.

بررسی شرکت‌های اقماری زنجانی نشان می‌دهد اکثر این شرکت‌ها طی چند سال اخیر تاسیس شده‌اند که احتمالا ناشی از حضور انحصارگونه او در معاملات کلان نفتی و درآمدهای بالایی بوده که از این محل، کسب کرده است.

با توجه به فرمان مقام معظم رهبری، عدم رسیدگی به پرونده بابک زنجانی سبب می‌شود که «سرمايه‌گذار و توليد كننده و اشتغال‌طلب، همه احساس ناامنى و نوميدى» کرده «و كسانى از آنان به استفاده از راههاى نامشروع و غيرقانونى تشويق» شوند.

یک سوال مهم این است که بابک زنجانی چقدر بیشتر از تاجران و کارآفرینان معروف و قدیمی کشور همچون عسگراولادی‌ها، میرمحمدصادقی‌ها، قصاعی‌ها، خاموشی‌ها، خلیلی‌ها و... (که بدون بهره‌مندی از چنین رانت‌هایی و البته با شفافیت مالی چند دهه‌ای، سر جمع صدها هزار شغل در این کشور ایجاد کرده‌اند) از شمّ تجاری و استعداد و پشتکار و نبوغ برخوردار است که طی چند سال بیش از همه آنها ثروت جمع‌آوری کرده است؟ 

آیا این ظن، قوی نیست که امثال بابک زنجانی از رانت‌هایی همچون فروش دلارهای دولتی در بازار آزاد (همانطور که خودش اعتراف کرده) و امتیاز فروش نفت یا واردات طلا (که پرونده‌هایش در حال پیگیری است) تریلیاردر شده‌اند؟

 
•«به مسئولان خيرخواه در قواى سه گانه بياموزيد كه تسامح در مبارزه با فساد، بنوعى همدستى با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومى به دستگاههاى دولتى و قضائى در گرو آن است كه اين دستگاهها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعيت و عدم تزلزل خود را نشان دهند.»

ملاحظه: این جمله کلیدی رهبر معظم انقلاب، متاسفانه در ارتباط با پرونده بابک زنجانی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. اکنون به علت سکوت دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات درباره ادعاهای زنجانی، افکار عمومی به این سمت سوق داده شده که نهادهای نظارتی می‌ترسند به پرونده زنجانی رسیدگی کنند چون حتما افراد سیاسی و مهمی پشت پرده هستند.
 
•«ممكن است كسانى بخطا تصوّر كنند كه مبارزه با مفسدان و سوءاستفاده‌كنندگان از ثروتهاى ملّى، موجب ناامنى اقتصادى و فرار سرمايه‌ها است. به اين اشخاص تفهيم كنيد كه بعكس، اين مبارزه موجب امنيت فضاى اقتصادى و اطمينان كسانى است كه مى‌خواهند فعاليت سالم اقتصادى داشته باشند. توليد كنندگان اين كشور، خود نخستين قربانيان فساد مالى و اقتصاد ناسالم‌اند.»

ملاحظه:‌ مصداق این حکم مقام معظم رهبری را باید در جوابیه‌هایی که بابک زنجانی به منتقدان ارائه می‌کند، جُست. زنجانی قویا مدعی است که او کارآفرین ملی و بسیجی اقتصادی است و مطرح کردن اتهامات علیه او،‌ موجب ناامنی اقتصادی خواهد شد. این در حالی است که حقیقت کاملا برعکس است و رسیدگی به تخلفات و اتهامات زنجانی‌ها است که سبب امنیت و آرامش برای صدها هزار فعال سالم اقتصادی کشور خواهد شد.
 
•«بخشهاى مختلف نظارتى در سه قوه از قبيل سازمان بازرسى كل كشور، ديوان محاسبات و وزارت اطلاعات بايد با همكارى صميمانه، نقاط دچار آسيب در گردش مالى و اقتصادى كشور را به درستى شناسائى كنند و محاكم قضائى و نيز مسئولان آسيب زدائى در هر مورد را يارى رسانند... وزارت اطلاعات موظف است در چهارچوب وظائف قانونى خود، نقاط آسيب‌پذير در فعاليتهاى اقتصادى دولتىِ كلان مانند: معاملات و قراردادهاى خارجى، و سرمايه‌گذاريهاى بزرگ، طرح‌هاى ملّى، و نيز مراكز مهم تصميم‌گيرى اقتصادى و پولى كشور را پوشش اطلاعاتى دهد و به دولت و دستگاه قضائى در تحقق سلامت اقتصادى يارى رساند و بطور منظم به رئيس جمهور گزارش دهد.»

ملاحظه: این بخش از حکم مقام معظم رهبری، بخش مهمی است که در سال‌های اخیر مغفول واقع شده است. اگر نقاط دچار آسيب در گردش مالى و اقتصادى كشور، به درستی شناسایی شده بود و امتیازات انحصاری فروش دلارهای دولتی و فروش نفت و طلا (با بهانه تحریم‌ها) به امثال زنجانی داده نشده بود، اکنون شاهد ثروت هزاران میلیاردهای و ادعاهای او نبودیم.

طبق حکم مقام معظم رهبری، وزارت اطلاعات مکلف به نظارت بر نقاظ آسیب‌پذیر معاملات خارجی بوده است. آیا وزارت اطلاعات در خصوص دخالت بابک زنجانی در تجارت چندین میلیارد دلاری نفت و طلای کشور، نظارت داشته است؟ اگر داشته است، چرا برای رفع سوءظن‌های گسترده در افکار عمومی نسبت به شاکله نظام، توضیحی ارائه نمی‌کند؟

 
•«در امر مبارزه با فساد نبايد هيچ تبعيضى ديده شود. هيچكس و هيچ نهاد و دستگاهى نبايد استثنا شود. هيچ شخص يا نهادى نميتواند با عذر انتساب به اينجانب يا ديگر مسئولان كشور، خود را از حساب كشى معاف بشمارد. با فساد در هر جا و هرمسند بايد برخورد يكسان صورت گيرد.»

ملاحظه: امیداوریم این حکم رهبر معظم انقلاب، هر چه سریع‌تر درباره بابک زنجانی اعمال شود و افکار عمومی را از سوءظن به کلیت نظام، رها سازد خصوصا آن که زنجانی با جسارت عجیبی در پاسخ به انتقادات خود را با واژه‌هایی چون «بسیجی اقتصادی» یا «سرباز ولایت» توصیف می‌کند؛ نمونه‌ای که پیش از این سابق نداشته و متهمان مشابه همچون گروه آریا یا شهرام جزایری هیچ‌گاه تلاش نکردند خود را به مفاهیم ارزشی جامعه منتسب کنند. از سوی دیگر، شاهد انتشار فیلم رقاصی زنجانی در میان جمعی دختران خارجی هستیم که با ادعای بسیجی بودن و ولایی بودن، تعارض دارد و مطمئنا وهن این مفاهیم ارزشی و انقلابی است.
 
•«با اين امر مهم و حياتى نبايد بگونه شعارى و تبليغاتى و تظاهرگونه رفتار شود. بجاى تبليغات بايد آثار و بركات عمل، مشهود گردد. به دست اندركاران اين‌مهم تاكيد كنيد كه بجاى پرداختن به ريشه‌ها و ام‌الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهاى كوچك نروند و نقاط اصلى را رها نكنند. هرگونه اطلاع رسانى به افكار عمومى كه البته در جاى خود لازم است، بايد بدور از اظهارات نسنجيده و تبليغات‌گونه بوده و حفظ آرامش و اطمينان افكار عمومى را در نظر داشته باشد.»

ملاحظه: آیا بن‌بست اطلاع‌رسانی به افکار عمومی درباره پرونده فردی که چند ماهی است با مصاحبه‌های مختلف در حال به رخ  کشیدن ثروت چند ده هزار میلیاردی خود است، شکسته خواهد شد؟

امیدواریم پرونده بابک زنجانی به پرونده‌های کِش‌داری همچون اتهامات مهدی هاشمی رفسنجانی، کرسنت، استات اویل و موارد مشابه مبتلا نگردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    کسی نگفته بابک زنجانی علیه السلام است! اما آیا شرعا حضور در رقص در تاجیکستان می شود دلیل اثبات فساد اقتصادی ؟ چرا می نویسد :" آیا این ظن، قوی نیست که امثال بابک زنجانی .." ؟ خدا می گوید ان الظن لایغنی من الحق شیئا مگر سوء ظن مبنای قضاوت است و مبنای بردن آبروی یک نفر و له کردنش و دستگیرکردنش؟ با این وضع البته تمام کسانی که باید برای دور زدن تحریمها به ایشان شبکه شرکتهای اقماری مبادرات می کردند همه متهم نمود! آیا واقعا کسی که در شرایط تحریم همه آبرو و اعتبارش را می گذارد تا تحریمها را دور بزند و ارز را به ایران برساند دزد است؟ آیا براستی خائن واقعی آنهایی نبودند که با افشای اسامی نظیر بابک زنجانی سبب شدند تا پولهای آنها بلوکه شود؟ چطوری رسانه ها جای خادم و خائن را عوض می کنند؟ آیا براستی بابک زنجانی با این ثروت عظیم نمی توانست به آسانی از کشور بگریزد و در گوشه ای از این دنیا به تعیش مغول شود؟ برای چه اینهمه اصرار دارد که ارز حاصب از صادرات نفت را به ایران برگرداند؟ مساله یک حساب دو دوتا چهارتای ساده است. امثال بابک زنجانی در حالی بی آبرو می شوند که امثال مهدی هاشمی آزاد می گردند. قضیه خیلی ساده است، کسانی که مانع از سقوط اقتصاد ایران شدند باید مجازات شوند تا را برای سازش با آمریکا نوشاندن چام زهر دیگری هموار گردد.
  • mohtaj ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    حالا اگه قرار باشه یه بدبخت مادرمرده برای گرفتن 1 میلیون تومن وام یه سر به بانک بزنه ببینید چقدر ضامن و چک وسفته از طرف میخان طرف هم به ... می افته و بیخیال وام گرفتن میشه حالا بماند که از نظر شرعی هم سودی که بانکها میگیرن از اسلامی بودن هم چند قدم انطرف تر رفته!!!
  • علی ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    در ایران پیشگیری از جرم اصلا تعریف نشده است. این آقا هم دو روز میره زندان بعد با یک وثیقه آزاد می شه. و به ریش همه ما می خنده. برخی مسؤولین دست اندر کار که پاسخگوی مردم نیستند اما اگر خدا را قبول دارند بداند در قیامت باید پاسخ بدهند.
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    اگر آقا زاده بود همین امروز آزاد میشد
  • صادق ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    سوال این است که آیا اساساً اقتصاد ایران ، این ظرفیت را دارد که یک فرد در مدتی کمتر از 8 - 7 سال ، بتواند از راه های مشروع و متعارف ، هزاران میلیارد تومان درامد قانونی داشته باشد؟ اقتصاد ، فرمول های خاص خود را دارد و همان طور که مثلاً در کشاورزی ، یک درخت گردو نمی تواند در عرض یک سال بعد از کاشته شدن، دهها کیلو محصول بدهد، در اقتصاد نیز نمی توان حتی در موقعیت های جهش قیمتی، هزاران میلیارد تومان را به فوریت کسب کرد. لذا این سوال که بابک زنجانی چگونه توانسته است به چنین ثروتی دست یابد؟ جدی تر می شود: آیا فرمول جدیدی در اقتصاد پدید آمده یا او ابداع کرده است؟ (که در این صورت باید نوبل اقتصاد را به او داد) یا این وضعیت ناشی از "کاسبی تحریم" و زد و بندهای اقتصادی ناشی از آن بوده است؟
  • سردار منوجان ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    امیدواریم پرونده بابک زنجانی به پرونده‌های کِش‌داری همچون اتهامات مهدی هاشمی رفسنجانی، کرسنت، استات اویل و موارد مشابه مبتلا نگردد.
  • مجید ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    احتمالا حق حساب انها را نداده و باید محاکمه شود و از رده خارج شود
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    احسنت به نظر من با توجه به تناقض گویی های زنجانی و ادعای همکاران اقای نوربخش اون در مورد همکاری با بانک مرکزی برای توزیع دلار هم صادقانه سخن نمیگوید
  • پرهام ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    بله.... نبوغ هم حدی دارد!
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    "با تکبر و تبختر همه چیز را "خریدنی" نشان می دهد." این حرف مال تفکرات کمونیستی امثال شما هست که به همچین برداشت هایی منجر میشه
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    برخی فرزندان رفسنجانی رو همیشه ندید میگیرید . این مفاسد از اونجا آب میخوره .
  • مهدی ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    اگر بابک زنجانی در محاکمه شود و مجرم شناخته شد با مسئولین و کسانی که زمینه ساز این تخلفات شدند چه برخوردی مشیود ؟ اصلا قرار هست با آنها برخورد شود یا تنها بابک قربانی میشود ؟ نمایندگان مجلس که این همه دغدغه پیگیری پرونده او را دارند کی میخواهند قوانین زمینه ساز مفاسد اقتصادی را اصلاح و بروز کنند و برای متخلفین مجازات سختگیرانه در نظر بگیرند ؟ در آخر از پرونده قطور و متنوع از جرایم امنیتی و اقتصادی مشارکت در فتنه و .... مهدی هاشمی بهرمانی که مدتی در بازپرسی گیر کرده خبر دارید ؟
  • ایرانی ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    شاید اینم همراهی کامل باشون نکرده.... و الا از اینا کم نیستن که جرات دسگیریشونا ندارن... البته این دستگری بو داره.... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! شایدم میخان بگن ایرانم باش مشکل داره مثلا....!!! که..................................................... بله...
  • اشکبوس ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    والا ما موندیم باوجود اینهمه نهاد نظارتی،بازرسی،اطلاعاتی و... چجوری جزایری، مرتضوی، زنجانی و... بوجود میان؟ مشکل از عرق است یا ریختن وخوردن؟!!
  • ناشناس ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    امیدوار نباش تبدیل میگردد!
  • امیر ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    چرا نمایندگان محترم درباره تخلفات گسترده مهدی هاشمی درصنعت نفت که بسیار بیشتراز بابک زنجانی است نامه نمی نویسندوخواستار رسیدگی به مفاسد عظیم او نمی شوند؟ اگرواقعا نیتشان خیر است
  • حسن ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    ریشه این فرد را در زمان سازندگی جستجو کنید چه دزدي و خيانتهایی در دوران سازندگی شده که این کوچیکش است
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    چه عجب چیزی نوشتید!
  • سید مصطفی ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    چقد ما مفاسد اقتصادی داریم هر ماه یک نفر دستش رو میشه و بعدش عده ای از مسئولین نظام پاشون میاد وسط واقعا چطور میخواین فردای قیامت جوابگو باشید
  • احمد ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    جای بسی تاسف است که این سهل انکاریها چهره این نظام الهی را آلوده و مشوه جلوه می دهد.و زبان بعضی مغرضین رادراز می کند .
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    فقط ایشون نیستن خیلی از مس..........
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    0 0
    اون شفافیت مالیت تو حلقم !!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    تف به روی مفسدان
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    راست میگیرن به پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی هم رسیدگی کنید تا مردم به شما بد بین نشن.
  • م ص ر ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    نبوغ هم حدی دارد ...ولی رانت خواری هیج حدی ندارد...
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    پس م.ه چی داداش اون مشکل نداره هان؟؟؟؟
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    اره اونموقع كه از طريق بابك زنجاني تحريمها دور زده ميشد ادم خوبي بود الان كه خودش توسط اروپاه تحريم شده ادم مفسديه!!!!
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    چرابالای 80درصد اخبار این کشور مربوط به فساد مالی واختلاسها .رانت خواریها وپولشویهای بعضی ...است؟
  • میترا1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    بابک زنجانی حالا شبها میگه ایکاش من هم یک اقازاده بودم !
  • م.ه ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    مهدی هاشمی را میگی
  • مهبد ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    از مهدی هاشمی چه خبر؟! متوجه نشدید این شخص رو که هم با رفسنجانی عکس داره و هم با روحانی در حال گرفتن جایزه اعلم کردن تا امثال مهدی هاشمی فراموش بشن
  • مهدی ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    کاملا درست است بابک همه چیز داشت ولی چون آقا زاده نبود سرنوشت او اینچنین شد .
  • ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    چشماتو باز کن. عقل و شعور داشته باش...
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    اگه مثل م ه یه بابای پر نفوذ ميداشت الان زندان که نبود هیچ همه جا تحویلش هم میگرفتن وجلو پاش بلند میشدن
  • مرتضی خاکپور ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    ... امثال جناب آقای بابک زنجانی مردان منحصر بفرد ؛ روزهای سخت برای ایران عزیز هستند . که می توانند ایران را از مصیبت ها ( مثلاً فعلاً تحریم ) نجات دهند و همیشه هم اینطور است که نفر دومی وجود ندارد . یعنی از عهده این مهم نمی تواند بر آید . و هستند کسانی که طلب می کنند این پولها را در خارج مثلاً در کشور مولداوی سرمایه گذاری کنند و در ایران خرج نشود . که بسیار پولها در خارج سرمایه گذاری می شود ؟! ولی این بابک زنجانی ها هستند که با تلاش و کسب ثروت این پولها را در ایران عزیز سرمایه گذاری می کنند و به توسعه و کار آفرینی در صنعت و کشاورزی ایران ارج می نهند . و به سرمایه مردم و سرمایه گذاری در ایران کوشا باشیم . بیاییم به خود آییم و قدر شناس بابک زنجانی باشیم . که به سود ایران است . و البته که اینطور است . و جناب آقای بابک زنجانی روزی از بزرگترین رهبران سیاسی ایران زمین و از خادمان بزرگ این وطن خواهد شد .
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    پرونشو بدهيد به قاضي سراج تا حقشو بذاره كف دستش
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 0
    اقا زاده ان دیگه و لی این هم بگذرد و رو سیاهی به دیگ می ماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس