دوستان ما آمدند در يكى از دستگاه‌هاى فعّال و مسئول، عروسكهاى خوبى درست كردند؛ خوب هم بود؛ اوّل هم حسّاسيّت طرف مقابل را - يعنى مخالفين را، خارجى‌ها را - برانگيخت كه اينها آمدند در مقابل باربى و مانند اينها، اين [عروسكها] را درست كردند؛ ولى نگرفت.

گروه فرهنگی مشرق- «من چقدر سر قضيّه‌ى توليد اسباب‌بازى داخلىِ معنى‌دار و جذّاب حرص خوردم». این یکی از جملاتی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی  بیان کردند.

«اسباب بازی» یکی از مصادیق فرهنگی بود که ایشان در کنار اشاره به نکات راهبردی و تپوریک حوزه فرهنگ، از آن نام بردند. ایشان فرمودند:

«دوستان ما آمدند در يكى از دستگاه‌هاى فعّال و مسئول، عروسكهاى خوبى درست كردند؛ خوب هم بود؛ اوّل هم حسّاسيّت طرف مقابل را - يعنى مخالفين را، خارجى‌ها را - برانگيخت كه اينها آمدند در مقابل باربى و مانند اينها، اين [عروسكها] را درست كردند؛ ولى نگرفت. من به اينها گفتم كه اشكال كار شما اين است كه شما آمديد به فلان نام، يك پسرى را، يك دخترى را آورديد در بازار، اين عروسك شما را بچّه‌ى ما اصلاً نمى‌شناسد - ببينيد، پيوست فرهنگى كه ميگوييم اينها است - خب، يك عروسك است فقط، در حالى كه مرد عنكبوتى را بچّه‌ى ما ميشناسد، بتمن را بچّه‌ى ما ميشناسد.

ده بيست فيلم درست كرده‌اند، اين فيلم را آنجا ديده، بعد كه ميبيند همان عروسكى كه در فيلم داشت كار ميكرد، در مغازه هست، به پدر و مادرش ميگويد اين را براى من بخريد؛ عروسك را می‌شناسد؛ اين پيوست فرهنگى [است‌]. شما بايستى اين عروسك را كه ساختيد، در كنار ساخت عروسك، ده بيست فيلم كودك درست ميكرديد براى اينكه اين عروسك معرّفى بشود پيش بچّه‌ها؛ بعد كه معرّفى شد، آن‌وقت خودشان ميخرند، [ولى‌] وقتى معرّفى نشد، بازار ندارد و ورشكست ميشود؛ و ورشكست شد.»

مصادیق این فرمایش رهبر انقلاب را خود ما هم حتماْ در بازار و خیابان دیده‌ایم اما شاید چندان به آن توجه نکرده باشیم. تصاویر زیر که توسط عکاس رجانیوز از بازار اسباب بازی گرفته شده است، به خوبی نشان می‌دهد که این بازار چگونه به محلی برای جولان شخصیت‌های فیلم‌ها و کارتون‌های خارجی تبدیل شده است و همین موضوع به ظاهر بی‌اهمیت چطور سبک زندگی غربی را در فرزندان ما نهادینه می‌کند.

دیدن تصاویر زیر و باور کردن تعمدی بودن یکدستی عجیب محصولات موجود در آن مقدمه‌ای ضروری است برای تامل بیشتر در این موضوع و بدنبال راهکار مناسب گشتن.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میترا1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    از همون موقع که توی خطبه های نماز جمعه اشرافیت و واردات کالاهای لوکس را تئوریزه کردند تو جنگ نرم مغلوبه شدیم !
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    سایت مشرق و اصول گرایان! اگر ذره ای به روحیات مردم و جوانان اهمیت قائل هستید عملکرد خود را بازنگری کنید - آدرس غلط ندهید
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    احسنت به این خبر و توجه شما به این مساله دردناک
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    احسنت به این خبر و توجه شما به این مساله دردناک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس