یک عضو پارلمان اروپا که اخیرا به تهران سفر کرده بود درباره موضوع بی احترامی به آیت الله هاشمی گفت: در احترام من و گروه ما به آقای هاشمی هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، ماریچا اسخاکا، عضو هیات پارلمان اروپا که به تهران سفر کرده بود در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی در پاسخ به این سوال آیا دیدار شما با نسرین ستوده و جعفر پناهی از قبل برنامه ریزی شده بود گفت: به عنوان یک سیاستمدار من وارد جزئیات نمی‌شوم اما من شخصا خانم ستوده را برای دریافت جایزه ساخاروف نامزد کردم که آن جایزه را تصاحب کند. این جایزه معتبرترین جایزه‌ای است که پارلمان اروپا به افراد می‌دهد و خانم ستوده شایسته و سزاوار این جایزه بود.

اسخاکا درباره اینکه منتقدان در ایران می‌گویند که شما رفتید در خاک ایران با ۲ چهره منتقد دولت دیدار کردید و به آنها جایزه دادید و در واقع از این سفر سوء استفاده کردید نیز گفت: این استفاده سیاسی نیست و چرا که آقای پناهی چهره سیاسی نیست و یک چهره هنری است. ما در طول سفر به ایران با افراد مختلفی از طیفهای سیاسی مختلف از جمله آقای هاشمی و آقای لاریجانی ملاقات کردیم. ما در صحبتهای خود با افراد مختلف که از طیفهای سیاسی مختلف بودند هیچ مشکلی نداشتیم.

وی در پاسخ به این سوال عده ای میگویند در دیدار با آقای هاشمی عرف دیپلماتیک را رعایت نکردید نیز گفت: برای اینکه صاقانه بگویم واقعا وقت تلف کردن است که بخواهیم درباره این مسائل صحبت کنیم.

وی درباره بی احترامی رئیس این گروه به آیت الله هاشمی گفت: ما در فرهنگ خود برای نشان دادن احترام به طرف مقابل به مردها دست می‌دهیم اما در فرهنگ ایرانی‌ها این موضوع رایج نیست و ما نمی‌توانستیم با مقامات ایرانی دست بدهیم اما راههای متفاوتی برای نشان دادن احترام وجود دارد.

وی با اشاره به این موضوع گفت: باید بگویم که در احترام من و گروهی که به ایران رفته بودیم به آقای هاشمی رفسنجانی هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه احترام به یکدیگر باید دوطرفه باشد گفت: هنگامی که ما وارد تهران شدیم آنها ما را مجبور کردند که روسری سر کنیم. و زمانیکه من در مجلس ایران می‌خواستم چیزی را نشان دهم که در پارلمان اروپا چگونه درباره رنج مردم ایران از تحریم‌های دارویی صحبت کرده بودم شگفت زده شدم چرا که من حتی نمی‌توانستم از اینترنت آنجا به وبسایت خودم دسترسی داشته باشم.  

در جریان دیدار هیات پارلمانی اروپا با آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی که در روز دوشنبه 25 آذر برگزار شد، «تاریا کرونبرگ» رئیس این هیات اروپایی بر خلاف آداب دیپلماتیک هنگام برخورد با آقای هاشمی از روی صندلی خود بلند نشد.

این مساله واکنش‌های زیادی را در مجلس و محافل سیاسی ایران برانگیخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    محض اطلاع؛جهت امنیت اطلاعات سیستمهای مجلس امکان اتصال به اینترنت ندارد. ببین! خودتی..........................!!!
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    " شگفت زده شدم چرا که من حتی نمی‌توانستم از اینترنت آنجا به وبسایت خودم دسترسی داشته باشم." مجلس توضيح دهد؟
  • ناشناس ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    به اين خانم بايد گفته شود در قانون كشور ما خارجيان كه به ايران مى ايند حجاب بايد داشته باشند اما در قانون شما چطور در قانون ديپلماتيك شما بايد از جا بلند شويد
  • میترا1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    اسخاکا ؟؟!!! همون اسحاق فارسیه خودمونه دیگه ؟؟!!! خب تبارش که معلومه ! دیگه حرفی ندارم !
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    توضیحش چی بود بالاخره؟ آدم کدخدا بود دیگه.انتظار داشتین جلوی پاتون بلند شه؟ همینکه گذاشته جلوش بشینین به شما لطف کرده وگرنه باید سرپا وامیستادین
  • مهدی ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    کسی مجبورتون نکرده بود به ایران بیایید... اما وقتی میایید باید شوونات کشور میزبان رو رعایت کنید... مشکل شما بی‌تربیتی هست؛ که متاسفانه به کوتاهی والدینتون بر‌می‌گرده!
  • حسین ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    جواب درباره فضولی آنها در امور داخلی ایران را دوباره بخوانید: "برای اینکه صاقانه بگویم واقعا وقت تلف کردن است که بخواهیم درباره این مسائل صحبت کنیم."
  • محمد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    اين نشان از بي‌تمدني شماست كه ملت ايران سال‌هاست آن را بيان مي‌كند؛ چيز عجيبي نيست. حال در مقابل ملت ايران اسلامي، تحقيرشده هستيد واي به روزي كه تسلط پيدا كنيد آن وقت ملت‌هاي زيردست را آدم حساب نمي‌كنيد. مرگ بر خوي استكباري شياطين و شيطان بزرگ.
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    "این استفاده سیاسی نیست چرا که آقای پناهی چهره سیاسی نیست و یک چهره هنری است" "ما نمی‌توانستیم با مقامات ایرانی دست بدهیم اما راههای متفاوتی برای نشان دادن احترام وجود دارد" صحبتهایی سراسر تناقض !!!
  • حسین 1400 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    کی گفته در عرف آنها فقط دست دادن معنی احترام میده؟ خودشون رو چیز فرض کردن یا ...؟ تازه اگه راست میگه کدوم یکی از اون راههای متفاوت دیگه برای نشون دادن احترام رو امتحان کرده که تو هیچ فیلمی نشون داده نشده؟
  • فرشته ی مسافر ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    آب که سربالا بره قورباغه ابوعطا می خونه، از توجه بیش از حد دولت به غربیها، احترامی که عایدمون نمیشه هیچ، بی احترامی هم می بینیم. این خانم طوری صحبت کرده که انگار ما یه چیزی هم به ایشون بدهکاریم. رنج مردم ایران از تحریم دارویی رو باید تو مجلس اروپا و امریکا نشون می داد نه تو مجلس ما.
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    سخن امام خمینی (ره) درباره‌ی آخوندهای فاسد «خدای متعال می‌داند که من نسبت به آخوندهای فاسد آن‌قدر شدید هستم که نسبت به سایر مردم نیستم. ساواکی پیش من محترم‌تر است از آخوند فاسد [...] آن‌قدر صدمه‌ای که اسلام از یک آخوند فاسد می‌خورد از محمدرضا نمی خورد. در روایات هست که آخوند فاسد و ملای فاسد در جهنم از بوی تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی تعفن بعض از آخوندهای فاسد، دنیا در عذاب است. (صحیفه نور، ج10‌، ص 280-279).
  • امید ایرانی ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    *بسم الله الرّحمن الرّحیم* ماریچا اسخاکا! آره جون عَمَّت! تو گفتی و ما هم باور کردیم. اگه راست می گی یه بار جلو رئيست بلند نشو تا بهت نشون بده! ضمناً اگه آقای جعفر پناهی چهره ی "هنریه" پس تو "سیاستمدار" رو سَنَنَه که باهاش ملاقات یواشکی در سفارتخانه می ذاری؟! خ. خودتی! و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
  • امید ایرانی ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    *بسم الله الرّحمن الرّحیم* ماریچا اسخاکا! آره جون عَمَّت! تو گفتی و ما هم باور کردیم. اگه راست می گی یه بار جلو رئيست بلند نشو تا بهت نشون بده. ضمناً اگه آقای جعفر پناهی چهره ی "هنریه" پس تو "سیاستمدار" رو سَنَنَه که باهاش ملاقات یواشکی در سفارتخانه می ذاری؟! خ. خودتی! و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
  • مهدی مسافر ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    تو دیگه خیلی پر رویی.!
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    چون نمیتونستی سایتت رو باز کنی باید به یک نفر دیگه بی احترامی کنی ؟
  • حسین ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    جوابش بد تر از حرکتش بود هم فرهنگ ما را تحقیر کرد هم دروغ گفت،بلند شدن برای مقامات همه جا رسم هست چه قرار باشه دست بدن چه ندن مساله آقای هاشمی‌ نیست ،مساله کشور و احترام به مقام یک کشور هست که باید به شدت بر خورد میشد و بی‌ تمدنی و بی‌ ادبی‌ این زن بهش گفته میشد و انعکاس پیدا میکرد که گورشو گم میکرد و مجبور به عذر خواهی‌ میشد
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    آقای پناهی و چهره هنری!!! اتفاقا" آقای پناهی آخر سیاسی کاری است که به سفارش رفقای این خانم با سیاهنمایی چهره ایران، فیلم می سازد،
  • علی ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    خانم محترم! هر کشوری قوانینی دارد و شما طبق قوانین ما باید روسری سر کنید و نمیتوانید به سایت فیلتر شده دسترسی داشته باشید. مگر ما می آییم آنجا قوانین شما را محترم نمیشماریم که شما اینگونه حرف میزنید. اینکه جلوی مقامات کشور ما پانشدید نشان دهنده ادب شماست که ما در فرهنگ خود داریم: لقمان را گفتند ادب از که آموختی، گفت از بی ادبان. هر آنچه از ایشان در نظرم ناپسند آمد، از فعل آن پرهیز کردم. ما هم سعی میکنیم جلوی مقامات شما برخیزیم ،چون این را از رفتار شما آموختیم.
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    هنگامی که ما وارد تهران شدیم آنها ما را مجبور کردند که روسری سر کنیم پس ایشون خواسته مقابله به مثل کنه به قول خودش این تو جیه کشککی رو اورده !!!!
  • رضا ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    *بسم الله الرّحمن الرّحیم* ماریچا اسخاکا! آره جون عَمَّت! تو گفتی و ما هم باور کردیم. اگه راست می گی یه بار جلو رئيست بلند نشو تا بهت نشون بده. ضمناً اگه آقای جعفر پناهی چهره ی "هنریه" پس تو "سیاستمدار" رو سَنَنَه که باهاش ملاقات یواشکی در سفارتخانه می ذاری؟! خ. خودتی! و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته ------------------------------------ و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته بزرگوار انتقادتون بجا ولي بهتر بود اين سلام رحمت خدا و بركات حق را بر او نمي فرستاديد
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    احسنت به تحليل و هوش شما.
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    اگر چهره ی هنری هست ...کرد تو مسایل سیاسی دخالت کرد.در بحث روسری شما وارد ایران شدید قانون کشور هست که باید حجاب داشت اگر ناراحتی نمی اومدی ایران
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    این تازه اول کاره !!!
  • sad ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    بازم آقایون گفتگوی تمدنها بیاین بگین اسهال بوده این زنیکه ... توجیهای صد من یه غاز منشش هزاران بار از اسهال ساختگی بدتره این یارو از اون پروهای بی شرفه! وای بر ما با این اعتدال!
  • رحیم ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    ریئس این هیئت اروپائی خانم تاریا کرونبرگ یک فرد فنلاندی است. متاسفانه این دعوت به سفارش و معرفی سفارت و سفیر ایران در فنلاند صورت گرفته. خیلی جالبه که وزارت خارجه هم هیچگونه پاسخی به این گاف ها سیاسی نمی دهد. چرا هیچگونه نظارتی صورت نمی گیرد بر عملکرد سفارتخانه ها در حوزه نوردیک. توی این اوضاع اقتصادی خراب چرا واقعا مردم هزینه چند روزه این هیئت رو باید در ایران تقبل کنند و در آخز اینگونه بی احترامی ببینند.
  • شكر خدااميري ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    اقاي ها شمي سياستمدار كهنه كاري است با يد با تشروقا طعيت انهارا بيرون ميكرد اب هم از اب تكان نمي خورد ما يه عبرت سا ير ين ميشد
  • ایرانی ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    خود هاشمی مقصر است باید جلسه را ترک می کرد ضمنا اروپایی ها و امریکایی ها ادب و نزاکت نمی فهمند کلا نفهمند .
  • عبدالرضا ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    ]چه بگم ،اینان آخر آدم بشو نمیشن ، جون به جونشون کنند اینجوری هستن
  • بهمن ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    حق رفسنجانی بود
  • آرش ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    باور کنید همان لحظه اول که خبر را شنیدم . بدون این که اسمش را بدانم حدس زدم که این شخص از چه قوم و قبیله ای است. چون با عمق کینه توزی یهود آشنا هستم
  • امید ایرانی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    *بسم الله الرّحمن الرّحیم* آقا رضا جون! کل آن نظر و "سلام" آخرش رو برای شما عزیزها که می خونید و «مشرق» محترم ارسال کردم نه اون ورپریده. ولی بازم چشم، حق با شماست. و السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
  • لیلی ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    یکی تو شایسته ای یکی نسرین ستوده....
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    به اين خانم بايد گفته شود كه در هر كشوري خطوط قرمز وجود دارد. در كشورش نمي توان از هولوكاست صحبت و انتقاد كرد. در كشور ما نيز خطوط قرمز وجود دارد. اين كارهاي اين هيئت عمدي بود. ياد دكتر احمدي نژاد و دكتر جليلي به خير
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    آلمان در سال 800 ميلادي كشور شد. ما از 3500 سال قبل از ميلاد مسيح تمدن داشتيم
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    همه چی که قابل پخش نیست که...بالاخره اقای هاشمی اعلا نکرده با بی احترامی رفتن بدون شک از اون احترام های مورد توافق استفاده شده والا آقای هاشمی نامه ای پر از دود و آتش بیرون میداد و آقا مهتی هم مدیریت اجرا را به عهده می گرفتن...
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    بها دادن به این بی مقدار ها جوابی بهتر از این نداره . ان مرد که بی مقدارها را بها نمی داد رفت درود بر ایرانی با عزت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس